BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: SporenplanOnline op 21 November 2006, 21:05:25
-
Als webmaster van Sporenplan.nl heb ik al een tijdje (zeg maar al 5 jaar) een plannetje in gedachte. Zie hier:
http://www.sporenplan.nl/divers/murschbruecke_ad_luetel.pdf (http://www.sporenplan.nl/divers/murschbruecke_ad_luetel.pdf)
Moet een soort van drukke Nebenbahn zijn met een aftakking van een rustige nebenbahn aan de noordzijde (voornamelijk Schienenbussen).
Gewoon een normaal kopstation met losweg, kop/zijlading en een Baywa loods. Tevens twee Gla's (Gleisanslusse) die qua vervoer nog verder bekeken moeten worden (waarschijnlijk schroot en machinefabriek). Het moet ergens tussen 1960 en 1968 zijn ergens in een heuvelachtig landschap in zuidelijk duitsland.
Kijk eens en schiet maar raak...
-
Ja, daar zie je dus de infrafreak aan het werk ;D. Zo op het eerste gezicht lijkt er qua sporenplan weinig aan te mankeren (en ik moet waarschijnlijk hard zoeken wil ik iets vinden...). Ik vraag mij af in hoeverre het overpad (ik denk tenminste dat dat gele blokje een overpad is) tussen het eerste en het tweede perron logisch is. Twee andere mogelijkheden zijn het overpad na de wissel te leggen (dan komt er alleen af en toe een loc kopmaken, win je weer wat "nuttige" nuttige lengte) of zelfs de reizigers gewoon helemaal om het stootjuk heen te laten wandelen. Verder niets te zeuren ;D.
-
Maar er zit een ding welke ik mee ga nemen in mijn eigen plan.
Dit is een strak plan.
-
Ziet er goed uit.
Leuk plan om mee te spelen, rangeren.
-
Bouwen die baan en snel een beetje, ik wil de foto's zien ;D
-
Nice!
Een verademing om weer eens zo'n plan te zien tussen veel van die recht-toe-rechtaan plannen!
-
Prachtig.
Geen commentaar, maar misschien een aanvulling.
Het "onderste" perronspoor, dat van het gele blokje, eindigt in de wissel met het tweede perronspoor. Het perron loopt dan in de tekening verder langs dit spoor, dus met een kromming.
Bij heel kleine landelijke stations was dit (waarschijnlijk) vaak zo, maar bij iets grotere, zoals deze eindigde dit eerste spoor via een wissel in een eigen kopstukje.
Dat was zeker het geval, als er soms meerdere treinen tegelijk op de 3 sporen stonden, zodat omlopen van spoor 1 via spoor 2 sowieso niet mogelijk was.
Dan werd de loc van trein 1 afgekoppeld, aan de andere kant kwam de nieuwe loc voor de retourrit, en de loc werd stilgezet op dit kopstukje. Na vertrek van de trein van spoor 1 reed de loc dan bijv. naar de loods of werd voor een andere trein gezet.
Bij de grootte van dit station lijkt me dit vrij aannemelijk, maakt het enigszins vreemde perron 1 weer recht, en kost maar 1 wissel en enige decimeters spoor extra.
Past dit niet in je dienstregeling: niet doen, zou in het echt ook niet zijn. Wordt het drukker met bijv. vakantietreinen lijkt het me toch aan te bevelen en geeft extra mogelijkheden.
Maarten
-
Hoi, ja dit plan ken ik al ;D
Met het laatste detail zoals hieronder omschreven ben ik het eens, zoals je al weet.
Bij de grootte van dit station lijkt me dit vrij aannemelijk, maakt het enigszins vreemde perron 1 weer recht, en kost maar 1 wissel en enige decimeters spoor extra.
Groeten en succes met bouwen.
Christoph
-
Een oplossing kan zijn om dat kopspoortje opgebroken te doen zijn, zie je eigenlijk nooit op een modelbaan en is best gaaf. Het kopspoortje is opgebroken wegens de - ook in de jaren '60 al voortschrijdende - opkomst van dieseltreinstellen, die sneller kopmaken en dus minder beslag leggen op de perroncapaciteit. De directe oorzaak van opbreken kan van alles zijn, ontsporingen, spoorspatting, noem maar op.
Dus: recht perron, eventueel wat restanten van een wissel (maar dat hoeft niet) en een zooi ballast met daarin de "ribbelstructuur" veroorzaakt door de jarenlange krachten uitgeoefend door de dwarsliggers.
Overigens:
Dan werd de loc van trein 1 afgekoppeld, aan de andere kant kwam de nieuwe loc voor de retourrit, en de loc werd stilgezet op dit kopstukje.
Dat kan toch ook gewoon door die loc te laten staan waar-ie staat, die hoeft toch niet per se die paar meter op te schuiven? ??? Direct na vertrek van de trein (achter de nieuwe loc) rijdt de loc dan naar de loods / andere trein. Er is niet echt een reden om een spoor vrij te willen maken terwijl er nog een rijtuigstam op staat. Of interpreteer ik je verkeerd?
-
Overigens:Dat kan toch ook gewoon door die loc te laten staan waar-ie staat, die hoeft toch niet per se die paar meter op te schuiven? ??? Direct na vertrek van de trein (achter de nieuwe loc) rijdt de loc dan naar de loods / andere trein.
Klopt helemaal, alleen bij langere treinen (vakantietreinen) zou de loc sowieso doorrijden tot over de wissel, bijna tegen het stootjuk, en daar losgekoppeld worden. Lijkt me nog steeds een leuke optie, maar het idee van het opgebroken spoor lijkt me ook prachtig om te maken/zien.
Maarten
-
Fraai, realistisch, plan.
Als ik naar de onderhoek van de tekening kijk is het eigenlijk ook een trambaantje ;D.
-
Mooi plan.
Ik mis nog de maatvoering. Gebruik daarvoor een raster 50 cm HO = 30 cm N
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Hoi,
Geinig plan!
Vraagje: Hoe groot zou het ongeveer worden in h0?
Één opmerking: De boogstralen moeten wel zodanig groot zijn dat je geen problemen krijgt met aankoppelen. Met name bij het gebruik van kortkoppelingen zouden de meeste sporen het beste zo goed als recht moeten lopen denk ik.
Gelijk even uitgeprobeerd maar bij een straal van een meter of twee werkt het in ieder geval niet met kortkoppelingen. Ik gok op minimaal een straal van een meter of 4.
Rob
-
Ik vraag mij af in hoeverre het overpad (ik denk tenminste dat dat gele blokje een overpad is) tussen het eerste en het tweede perron logisch is. Twee andere mogelijkheden zijn het overpad na de wissel te leggen (dan komt er alleen af en toe een loc kopmaken, win je weer wat "nuttige" nuttige lengte) of zelfs de reizigers gewoon helemaal om het stootjuk heen te laten wandelen. Verder niets te zeuren ;D.
Overpad ligt al in de wisselstraat. Als een lok hier op het overpad staat komt ie al in het PVR van het andere spoor.
-
Bij de grootte van dit station lijkt me dit vrij aannemelijk, maakt het enigszins vreemde perron 1 weer recht, en kost maar 1 wissel en enige decimeters spoor extra.
Past dit niet in je dienstregeling: niet doen, zou in het echt ook niet zijn. Wordt het drukker met bijv. vakantietreinen lijkt het me toch aan te bevelen en geeft extra mogelijkheden.
Ja op spoor 1 komt alleen de Nebenbahn (rechtsboven) binnen. Een kopspoor zou kunnen (zit ook in de eerste varaint van mn plan) maar is weer weggehaald omdat het niet echt nut heeft. Alleen beveiligingstechnisch is me nog niet 100% duidelijk. Mogelijk 2 armseinen die alleen Hp0 kunnen tonen (kwam ook redelijk vaak voor).
-
Ik mis nog de maatvoering. Gebruik daarvoor een raster 50 cm HO = 30 cm N
Ja het moet N worden. Totale lengte iets van ca. 3 m.
-
Hallo @sporenplanonline,
Is je baanplan gebaseerd op een echt bestaand emplacement?
Zo ja, kun je dat hier ook laten zien...
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Hallo @sporenplanonline,
Is je baanplan gebaseerd op een echt bestaand emplacement?
Zo ja, kun je dat hier ook laten zien...
Nee nergens op gebaseerd. (Alleen op mn kennis ;) )
-
En ik maar promoten dat ontwerpers van modelbanen eerst eens moeten kijken op sporenplan.nl :P
Hans van de Burgt
-
Een oplossing kan zijn om dat kopspoortje opgebroken te doen zijn, zie je eigenlijk nooit op een modelbaan en is best gaaf. ....
Kijk eens in de Railmagazine van Maart 2006. De Onetrack N-modulebaan "Timford Junction" van Mathieu Hamelers heeft ook opgebroken zijspoor (zie foto rechtsboven pagina 84). Inderdaad erg leuk om ook eens uit te beelden!
(http://www.phlfrra.com/images/Timfor5.jpg)
Meer info ook op Timford (http://www.phlfrra.com/Timford.htm)
-
Kijk eens in de Railmagazine van Maart 2006. De Onetrack N-modulebaan "Timford Junction" van Mathieu Hamelers heeft ook opgebroken zijspoor (zie foto rechtsboven pagina 84). Inderdaad erg leuk om ook eens uit te beelden!
Ja maar niet in de jaren 60 (periode van mn baan). Veel opbraak was er toen nog niet. Bij DB vind nu pas een grote kaalslag plaats (vergelijkbaar met spoorslag 70).
-
Ja maar niet in de jaren 60 (periode van mn baan). Veel opbraak was er toen nog niet. Bij DB vind nu pas een grote kaalslag plaats (vergelijkbaar met spoorslag 70).
Dat is zeker waar als ik kijk wat er een paar jaar geleden overal in en rond het rhurgebied nog lag en hoe snel alles verdweind dan klopt dat zeker.
Groetjes Michiel
-
Ja maar niet in de jaren 60 (periode van mn baan). ...
Toch wel (stond een eind naar beneden in de beschrijving van Timford Junction): "De module beeldt de periode na WO II uit. ...De zijlijn is al enige tijd geleden opgebroken: alleen het wissel herinnert nog aan vroeger tijden. "
Veel verdere inspiratie gewenst! Ik vind het prachtig worden.
-
Toch wel (stond een eind naar beneden in de beschrijving van Timford Junction):
Timford Junction krinkt alles behalve duits (of mis ik iets? (Abzw. Timbach?)). Dus nee, gaat niet op.
-
Timford Junction klinkt alles behalve duits ...
klopt; Amerikaans (Connecticut). Maar ook andere landen/maatschappijen mogen je toch inspireren? Je huidige plan is toch ook niet werkelijk bestaand maar een geinspireerde interpretatie van een bepaalde tijd/maatschappij? Vandaar mijn -in alle vrijheid aangedragen- voorbeeld.