BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: zolder op 13 June 2006, 18:37:11
-
Hoi models poorders
Zo af en toe wil ik nog wel een mijn oude Fleischman op de rails zetten.
Het is ongeveer 30 jaar oud.Alleen op Roco line gaat het niet.
Dan lopen de flensen op de dwarsleggers is voor het oude spul ook aangepaste wielen te koop
groeten Zolder 8)
-
Bij oudere wagens en rijtuigen kun je meestal de wielstellen omwisselen. Die zijn gewoon in de winkel te koop.
Voor een lok van 30 jaar oud kun je in de regel ook andere wielen aanschaffen, maar het wisselen is wat ingewikkelder.
-
Goekoper is om de flenzen zelf kleiner te maken.
Afslijpen dus.
-
Gaat het om locs met drijfstangen (dus stoomlocs en sommige diesel- en elocs) bedenk dan wel dat je daar niet zomaar de wielen af kunt halen. althans, eraf halen gaat wel, maar terugzetten is moeilijker. Op elke as moeten de wielen namelijk een kwart verdraaid staan ten opzichte van elkaar en dat komt HEEL ERG nauw. Doe je dit niet goed dan slaat de boel steeds vast of zit er een "zwaar" punt in de wielomwenteling, zodat de loc gaat hobbelen en schokken.
Bij Roco-line-rails kun je ook met een flinke vijl over de railbevestigingetjes gaan (als het goed is is 1 haal genoeg) om genoeg ruimte te maken voor de flenzen van ouder materieel.
grtz
Floris
-
Gaat het om locs met drijfstangen (dus stoomlocs en sommige diesel- en elocs) bedenk dan wel dat je daar niet zomaar de wielen af kunt halen. althans, eraf halen gaat wel, maar terugzetten is moeilijker. Op elke as moeten de wielen namelijk een kwart verdraaid staan ten opzichte van elkaar en dat komt HEEL ERG nauw.
grtz
Floris
Zijn de drijfstangen in het grootbedrijf ook gekwarteerd?
Hoe staan ze daar ten opzichte van elkaar?
Groet,
Jean
-
Jean, in 1:1 werkt het juist zo. Zo voorkom je een dood punt in de aandrijving. En in model heeft men het keurig nagemaakt.
-
Daar zou ik nog bij willen zeggen,dat ofschoon jouw lok een motortje heeft voor de aandrijving,die kwartering echt nodig is,zoals een vorige schrijver al benadrukte.
Als je kans ziet,na het wielen omwisselen de wielen vrij kan laten draaien,moet je je lok eens op een gladde plaat zetten ,en heen en weer rijden,zodra de zaak toch zwaar loopt,blokkeren je wielen meteen op de gladde plaat. >:(
-Peter