BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Stijn de Vreede op 21 November 2006, 20:54:09
-
Ik vindt het zelf zonde dat de NS de Plan V wil weg doen.
Ik vindt het mooie treinen :-[ ,Maar hoe denkt de rest er over?
Stijn :'(
-
Poll aangepast en weer geopend.
Stemt u maar. ;D
-
Het word naar mijn mening langzaam aan tijd dat de oudjes vervangen worden. Na 40jaar is het er langzaam aan tijd voor, dit betekend dus ook dat het jongere spul nog wel ff mee mag/kan als het aan mij ligt.
Groetjes Michiel
-
Ik ben zelf niet zo weg van het comfort wat het geluid betreft van Mat. '64. Als spoorwegenthousiast vind ik de stellen wel koddig, als reiziger word ik er niet vrolijk van (en al helemaal niet van de gerenoveerde Plan T met 3 millimeter beenruimte ::)). Uiteindelijk draait het om de reiziger en niet om de hobbyist, dus ik ben er niet rouwig om.
-
Museummateriaal is mooi maar niet heel Nederland moet ermee vol rijden want dan is het speciale eraf.
Kortom, ze zijn aan vervanging toe maar ze hebben al die jaren prima hun best gedaan. :-*
Op de modelbaan hoop ik ze nog wel heel wat jaren tegen te komen 8)
-
Maar dan wel in schaap 1:87, als het even kan.
Toch is het voor mij nostalgie, om dat Plan V van Weert naar Eindhoven te nemen. Iedere keer dat ik in Nederland ben (gemiddeld eens in de acht maanden) probeer ik een ritje mee te pikken, want iedere keer kan de laatste zijn.
Wat niet wegneemt dat een V-IRM stukken comfortabeler is, natuurlijk.
- Peter
-
afvoeren die hap, ik heb ze altijd maar een slecht aftreksel van de Hondekop gevonden. Plan U vindt ik in rood wel stoer overkomen, maarja alles moest geel.
-
Maar dan wel in schaap 1:87, als het even kan.
blaat.
(sorry ;D)
-
Bèèèè! :)
Hmm, ja, morgen alweer om half zeven op en al de hele avond verknoeid met een computernetwerk (en ik heet expert in die zaken te zijn), dus ik was even abuis.
Ik heb het ook al eens over een modelmaan gehad en de reacties waren zoiets als "niet aan beginnen, dat lukt je niet eens in schaal Z". :)
- Peter
-
plan V is echt voorbij, een nieuw interieur gaat dat niet meer verhelpen, het concept is achterhaald en als je eenmaal in modern materieel hebt gezeten weet je niet wat je meemaakt... stil, transparant, overzichtelijk, veilig..
en zo boemelen van Den Haag HS naar Eindhoven op vrijdagavond als vermeende intercity met deze dingen moet zowieso eindigen, door de herrie kan je je muziek niet eens meer horen, tenzij je alle ramen potdicht houdt, beenruimte is veel te krap en je rug houdt dat ook maar amper vol zo anderhalf uur. okay de stellen zijn daar niet voor bedoeld maar ook als stoptrein voldoen ze niet meer, de doorstroming tijdens in en uitstappen is erg moeizaam bijv.
-
Ik vind ze er mooier uitzien dan die nieuw geverfde sprinters.
In schaal 1:160 zijn ze bij mij altijd welkom :D
-
Buitenzijde zeer karakteristiek en nog een redelijk moderne uitstraling. Van binnen... tja. Herinneringen aan intercity diensten i.p.v. materieel '54. En dan was het comfort wel erg matig, veel herrie, sfeerloze TL-verlichting en kille witte binnenbekleding. Tijd voor iets nieuws lijkt me.... en dan over 10 jaar lekker mijmeren dat dat mat '64 toch wel wat had. ;D.
-
plan V is echt voorbij, een nieuw interieur gaat dat niet meer verhelpen, het concept is achterhaald en als je eenmaal in modern materieel hebt gezeten weet je niet wat je meemaakt... stil, transparant, overzichtelijk, veilig..
Ha, wat een onzin. Enkele redenen dat deze treinstellen nog rijden komt door de manier waarop ze gebouwd zijn. Ze zijn bemaakt volgens het 'oude boek' . Stevig maar zwaar. Over de veiligheid zit ik niet in. Of hij nou kreukelt, zoals in Arnhem. Dat doen andere treinstellen ook. En zowieso, als je in die zone staat (bij de deuren), raak je zowieso gewond. ::)
Ook wat betreft snelheid vind ik ze prima. Ik reis dagelijks via Leiden en Den Haag HS naar Delft en het blijft me verbasen hoe Plan V en T telkens de VIRM's eruittrekt bij het accellereren. Daar kunnen de meeste treinen nog een puntje aan zuigen ;)
Het punt van beenruimte.... de treinen zitten toch vol, dat zijn er toch geen stoelen vrij. En trouwens, het feit dat de NS plan T vernieuwd (die nog ouder zijn) bewijst hoe betrouwbaar ze zijn. !
-
Ik weet niet of dat nu wel zo'n onzin is. Je gaat alleen in op het punt van veiligheid, daar kan ik in meegaan. Neemt niet weg dat modern materieel stiller, overzichtelijker, stijlvoller, comfortabeler enzovoort is (waarmee ik ook niet wil beweren dat welk materieel dan ook in Nederland het summum van reizigerscomfort is, maar dat is ook niet zo erg in een land waar je maximaal 3 uur in de trein zit).
Het excuus dat beenruimte niet nodig is omdat de stoelen toch niet vrij zijn is wel een heel..... laat ik zeggen.... origineel argument. Als de stoelen niet vrij zijn zijn er toch mensen die op die stoelen zitten lijkt mij? ;D
Enneuh, sinds wanneer trekt Mat. '64 IRM eruit bij acceleratie? Is mij nog nooit overkomen ;).
-
Mwah, als dat Vee niet zo veel lawaai zou maken en een iets moderner en sfeervoller interieur zou krijgen, zouden het prima treinstellen zijn. Je kan natuurlijk niet verwachten van treinstellen die meer dan 40 jaar geleden ontworpen zijn nog steeds voldoen aan de huidige eisen. De techniek is de laatste decennia flink ontwikkeld.
De modernisering van plan T vind ik slecht, omdat de beenruimte waar-de-loos is geworden en ook de stoelen onlogisch geplaatst zijn. Allemaal leuk dat de mensen liever een coach-opstelling hebben, maar ik zit toch liever vis-a-vis in een stoptreintje. Een babbeltje met een leuke meid tegenover je is altijd wel tof. ;)
Achja, plan V kan er nog wel even mee door, maar je moet wel weten waar je moet gaan zitten. Het liefst uit de buurt van de bakovergangen, omdat daar de motordraaistellen zitten die het nodige kabaal produceren. Ik blijf het betrouwbare en markante treinstellen vinden die je nergens anders ter wereld tegenkomt (net zoals bijvoorbeeld de ICM, ook een typisch Nederlandse trein). :)
-
...en alle andere NS-treinstellen tot op heden ;D.
Je kan natuurlijk niet verwachten van treinstellen die meer dan 40 jaar geleden ontworpen zijn nog steeds voldoen aan de huidige eisen.
Het is ook niet gebruikelijk dat zoiets nog rijdt. De gemiddelde levensduur van reizigersmaterieel in West-Europa ligt zo'n beetje tussen de 30 en 35 jaar. Daarna stapelen de redenen voor buitendienststelling zich op (niet allemaal bij alle treinen van toepassing natuurlijk): comfort, maximumsnelheid, onderhoudskosten, marketing / uitstraling, defectenstand, groei in reizigersaantallen, enzovoort.
-
Iedere keer dat ik in Nederland ben (gemiddeld eens in de acht maanden) probeer ik een ritje mee te pikken, want iedere keer kan de laatste zijn.
Plan V is nog niet zo 1-2-3 verdwenen hoor...de jongste stellen uit de 900-nummering zijn net gereviseerd en de oudste nog rijdende exemplaren (441 e.v.) worden momenteel nogmaals behandeld.
Enneuh, sinds wanneer trekt Mat. '64 IRM eruit bij acceleratie? Is mij nog nooit overkomen ;).
Mat'64 trekt IRM er echt zonder meer vol uit. Plan V kan zelfs aardig optreden als SGMm-vervanging, wat ik heb begrepen zijn ze buiten SGM om het snelst. DD-AR 7300 (=3 bakken met een 1700) gaat ook erg hard, maar die rijden al een tijd niet meer. plan V is echt voorbij, een nieuw interieur gaat dat niet meer verhelpen, het concept is achterhaald en als je eenmaal in modern materieel hebt gezeten weet je niet wat je meemaakt... stil, transparant, overzichtelijk, veilig..
Je zult het dan ook niet met me eens zijn dat ICK geweldig materieel is ;) :P maar ook als stoptrein voldoen ze niet meer, de doorstroming tijdens in en uitstappen is erg moeizaam bijv.
Het rare is dus dat juist in het nieuwe spul zoals de Lint de doorstroming uitermate slecht is met slechts 1 deur per bak, wat dat betreft doet Plan V het m.i. niet slecht.
Groet,
Julius
-
Het rare is dus dat juist in het nieuwe spul zoals de Lint de doorstroming uitermate slecht is met slechts 1 deur per bak, wat dat betreft doet Plan V het m.i. niet slecht.
Gelukkig worden Linten dan ook niet ingezet op de Oude Lijn in de spits (Mat. '64 wel, penibele doorstroming zoals gemeld) ;).
-
Een flinke neus voorop als kreukelzone is ook geen overbodige luxe.
Van mij mogen ze blijven!
-
Doorstroming in een rijtuig wordt niet zozeer bepaald door alleen het aantal deuren maar door een combinatie van totaal beschikbare instapbreedte (breedte van de deuropening dus), grootte van de balkons en gangpaden en plaats van de deuren.
-
plan V is echt voorbij, een nieuw interieur gaat dat niet meer verhelpen, het concept is achterhaald en als je eenmaal in modern materieel hebt gezeten weet je niet wat je meemaakt... stil, transparant, overzichtelijk, veilig..
Het zitcomfort van de eerste klasse zetels in plan V wordt momenteel alleen overtroffen door ICr. Daarbij vergeleken is het zitgebeuren in VIRM en ander modern materieel bepaald droevig te noemen.
Maar ja, niets heeft het eeuwige leven.
Gelukig ben ik dankzij de hulp van een gewaardeerd medeforumlid nu in het bezit van zo'n stoel, zodat ik nog lang comfortabel kan mijmeren. ;D
-
De modernisering van plan T vind ik slecht, omdat de beenruimte waar-de-loos is geworden en ook de stoelen onlogisch geplaatst zijn. Allemaal leuk dat de mensen liever een coach-opstelling hebben, maar ik zit toch liever vis-a-vis in een stoptreintje. Een babbeltje met een leuke meid tegenover je is altijd wel tof. ;)
Maar als ze naast je zit, kun je veeeel beter de hand op haar knie leggen, toch? ;D
Ik blijf het betrouwbare en markante treinstellen vinden die je nergens anders ter wereld tegenkomt (net zoals bijvoorbeeld de ICM, ook een typisch Nederlandse trein). :)
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is in de goede oude tijd gebouwd: (haast) niet kapot te krijgen, en voor heel veel buitenstaanders zijn het gewoon de "hondekoppen". Ook voor buitenlandse treinfans overigens, die ook bij de Koploper grote ogen opzetten. Misschien wel een soort statement, als in: "de machinist kan het dak op". 8)
Plan V is nog niet zo 1-2-3 verdwenen hoor...de jongste stellen uit de 900-nummering zijn net gereviseerd en de oudste nog rijdende exemplaren (441 e.v.) worden momenteel nogmaals behandeld.
Ben ik best wel blij mee, want natuurlijk heb ook ik de Plan V eigenlijk veel te lang links laten liggen (net als vroeguh het mat'54...)
Je zult het dan ook niet met me eens zijn dat ICK geweldig materieel is ;)
Ik vind ze super, 1700/1800 ervoor, mooie sleep ICK erachter, en dan lekker in het zonnetje op de foto zetten. :D
-
Als ze weer mooi geschilderd en opgeknapt zijn dan wil ik elke dag wel in rijden.
helaas is door de botsing in Arnhem weer een plan V minder :-[
Harm
-
Ik moet voor Engels een werkstuk houden over iets wat je boeit.
Over Plan V dus ;D ,Ik heb zojuist nog wat foto's gemaakt (Mocht van Machinist foto's maken van cabine :D) Toch zien velen plan V's er slecht uit...
Een keer dat ik ermee reisde deed een deur het niet, stoelen vol met kauwgom, Helemaal volgespoten met graffity!
Maar de NS vindt het gewoon te duur te repareren.
Dat kan ik dan best begrijpen!
Stijn
-
van mij mogen ze blijven, vind het comfort niet tegenvallen in ieder geval, maar ja, ik zit er ook nooit meer in als een kwartier en hete blijven natuurlijk karekterstieke treinen, waarvan je in het buitenlang geen soortgelijke tegenkomt. ;)
Zat pas geleden op de zitbank gelijk grenzend aan de machinisten cabine en vond het een heerlijk geluid om de weerstanden te horen werken en de schakelwals :P, dat is toch een techniek die aan het verdwijnen is ::)
-
Weg, Als liefhebber vindt ik ze geweldig, Museum matrieel in gewone dienst.
Maar ik vindt als reiziger het onprettig mat (Alleen VIRM scoort bij mij daarmee lager), En ik kan me voorstellen dat het voor het personeel achterhaald aan voeld.
Gino
-
Direct achter de cabine zijn zeker geen schakelwals en weerstanden te horen. Die hangen ergens onder de bak, met een beetje geluk zelfs onder de tweede bak. Het geluid van een weerstand ???
De rijcontroller is mogelijk en het kraken van de schotel van het truckstel, gelegen onder bedoelde plaats.
Dolf.
-
Ondanks dat ik ze elke dag zie rijden, moet ze blijven rijden
Railhopper
_______________________________
ACTS/VOS LOC ER BIJ :D :D :D
-
Helemaal volgespoten met graffity!
;D Dat is een ander draadje toch, voor de liefhebbers van dit soort "kunst" >:(
-
Je zag overdag zelfs helemaal niks door de ramen...
-
Van mij mag plan V erin blijven hoor. Heerlijke brok oude techniek, je hoort tenminste wat er gebeurt onder je voeten ipv bijvoorbeeld de doedelzak in sommige (v)irm's.
Wat betreft dat snelle optrekken, dat kan ik bevestigen. In leiden vertrekken vaak twee treinen naast elkaar(iig vroegah). stoptrein naar Den Haag (plan V) en IRM als intercity naar hollands spoor en verder. En 9 van de tien keer trok de plan V met gemak de Irm eruit ondanks dat de v alweer in de vink moest stoppen.
Volgens mij zijn de plan V's ook standaard begrenst met betrekking tot het optrekken. Ik geloof dat er speciaal voor de vervangingsdiensten op zwolle-emmen die begrenzing is uitgeschakeld om de dienstregeling zo veel mogelijk te handhaven.
Sander
-
Voor de lijn naar Emmen is bij een aantal stellen een normaal niet gebruikte rijstand in gebruik gezet ja. De dingen rijden echter ook buiten de lijn naar Emmen om, daar er meer race-V's zijn dan stellen nodig op die lijn.
groet, Julius
-
Ze zijn bemaakt volgens het 'oude boek' . Stevig maar zwaar.
??? Plan T/V is het lichtste electrisch materieel dat op het Nederlands spoornet rondrijdt.
Huub
-
Direct achter de cabine zijn zeker geen schakelwals en weerstanden te horen. Die hangen ergens onder de bak, met een beetje geluk zelfs onder de tweede bak. Het geluid van een weerstand ???
De rijcontroller is mogelijk en het kraken van de schotel van het truckstel, gelegen onder bedoelde plaats.
Dolf.
ok weerstanden niet dan(had ik zelf eigenlijk ook moeten weten) , laten we het dan maar houden op de ouderwetse bedieningsgeluiden die je niet hoort in het moderne computeraangestuurde materiaal. De schotel is het zeer zeker niet, ik weet dan misschien niet de goede benamingen, maar ik weet wel wat ik hoor(de).
Remco
-
Hoi Remco,
Natuurlijk, ik denk de rijcontroller. Het geval waarmee de machinist de trein in beweging zet. D.w.z. vanuit de 0 stand naar een rijstand.
Rangeerstand, serie, serie zwakveld, serie-parralel, serie-parralel zwakveld. Zeker als dit snel gebeurt is dit goed te horen.
MVG,
Dolf.
-
Dolf,
ik denk dat daar de spraakverwarring ligt, bij ons op het werk en met name op de tram is de rijcontroller direct verbonden met de schakelwals. Het geluid is nagenoeg hetzelfde, als wat ik hoorde. Op het metrotype T zit dan wel geen schakelwals, maar het schakelen kan ook behoorlijk lawaaiig gaan, zeker als er "respectloos" geschakeld word :-[ Iets waar ik me ook nog wel eens schuldig aan maak. ::)
Blijf het wel jammer vinden dat al dat soort schakelgeluidjes verdwijnen, maar aan de andere kant het geluid van de moderne wisslestroom motoren heeft ook wel weer wat, al heb ik daar op NS gebied weinig ervaring mee, de enkele keer dat k nog per trein reis is per dubbeldekker of een plan T/V . V-irm's en ander modern materiaal tref ik niet op mijn route.
mvrgr
Remco
-
Heerlijk die treinstellen,
Tot begin oktober zat ik er dagelijks in tussen Alphen Utrecht. Helaas zijn ze nu vervangen door Vlaflippertjes.
Erg jammer dus, en dan nog (als prorail niet moeilijk blijfd doen) vanaf december VIRM op dat traject. Slechter kan het voor mij niet worden :-|
Vooral het karakteristieke geluid, de bolle neus, het schokkerig en snel optrekken, het geluid van de blokremmen, heerlijk ;D
Wel een paar nadelen zijn: Altijd vieze ramen, de herrie als hij zo ongeveer boven de 90 km/u rijdt. Daarom ga ik ook altijd in het midden van de ABk zitten :)
Ook machinisten die ik spreek over het materieel zeggen dat dit na mat 54 HET materieel is. Het rijdt altijd!
Dus wat mij betreft mogen ze nog een flinke onderhoudsbeurd krijgen om er weer 2 jaar tegen aan te gaan :D :D
Wat plan T betreft, ik vind ze vanwege het interieur waardeloos. Daarom ga ik ook atlijd achter de machnistencabine zitten, daar hebben ze het oude interieur gelukkig laten zitten ;)
-
Remco,
Inderdaad enige spraakverwarring. Toch nog een beetje theorie.
De stand van de rijcontroller bepaald alleen de eindstand van de schakelwals. Als de machinist de rijcontroller meteen in de eindstand plaatst begint de schakelwals stand voor stand rijweerstanden af te schakelen, gecontroleerd door begrenzingsrelais. De stroom moet beneden een bepaalde waarde gedaald zijn wil de schakelwals een stapje verder kunnen schakelen. De schakelwals maakt ook de benodigde schakelingen in het tractiestroom cicuit, b.v. serie of serie-parralel.
Dit afschakelen gaat bij mat '64 toch nog vrij snel, merk je bij het optrekken uit de stopstand aan de schokken in de trein.
Funest in de herfst als de bladeren vallen, op sommige baanvakken kom je dan amper van de plaats. De mogelijkheid bestaat dan nog om in de cabine een schakelaar om te zetten waardoor dit opschakelen trager verloopt.
MVG,
Dolf.
-
Volgens mij valt het optrekken bij gladheid bij een Victor of Tinus nogwel mee, VIRM is daarin tegen een schaatsbak...
-
Ooit ervaren ?
Overigens zit de schakelaar "beperkt vermogen" in de mp's.
In mat 64 is dit een drukknop.
Dolf.
-
Mat '64 heeft ook een schakelaar verlaagde begenzing. ;)
Maar dat VIRM zo'n "schaatsbak" is komt mede door het feit dat machinisten vaak niet eens in de gaten hebben dat het materieel bij optrekken doorslipt.
Bij Mat'64 kun je aan je amperemeter in de cabine (welliswaar van je eigen stel) zien dat je gaat slippen en hoort en voelt dit ook, bij VIRM merk je hier veel minder van.
Tijdens proefritten is gebleken dat mcn-en in 95% van de gevallen niet eens door hadden dat de VIRM aan het slippen was bij optrekken.
Dit komt omdat de het materieel zich rustiger gedraagd tijdens het slippen.
Dit is één van de redenen dat ze tegenwoordig een meldlamp slip/abi hebben op de stuurtafel.
Tenslotte nog even ter vergelijking waarom slipt VIRM sneller dan Mat '64.
Mat '64 een 4-tje wordt door 8 assen voortbewogen en een VIRM 4-tje door 4 assen + dat zijn toch wat tonnetje's meer dan een mat '64 4-wagenstel.
-
Funest in de herfst als de bladeren vallen, op sommige baanvakken kom je dan amper van de plaats. De mogelijkheid bestaat dan nog om in de cabine een schakelaar om te zetten waardoor dit opschakelen trager verloopt.
Kun je niet gewoon met de hand stand voor stand opschakelen dan? Ik had afgelopen week in de 7500 (stopper Utrecht-Arnhem) toch enkele malen heel erg het idee dat dat gewoon gebeurde, zowel aan het geluid (alleen een heel rustig "mmmmmwwwwwwrrrroooooooaaaaaaaaaahhhh") als aan het (niet) schokken te merken...gewoon eerst een stuk wegrollen in de eerste rijstand en pas bij een snelheid van 30-40 km/u verder schakelen.
Groet, Julius (het is bij een andere rit inderdaad ook eens helemaal fout gegaan met niet wegkomen etc.)
-
Overigens zit de schakelaar "beperkt vermogen" in de mp's.
In mat 64 is dit een drukknop.
Voor zover ik goed heb opgelet bij de herinstructie mat'64 bestaat er geen schakelaar beperkt vermogen. Beperkt vermogen krijg je pas bij het uitschakelen van installatie 1 of 2 in de laagspanning, of het uitschakelen van motoren in de hoogspanning. Iets wat alleen gebeurd bij defecten. Tegen het doorlippen is er de schakelaar "verlaagde begrenzing" waardoor de aanzetkracht beperkt wordt. Een drukknop is dit zeker niet, dat is wel het geval bij de ICM.
Groet, Dennis
-
Om over moderne techniek te spreken. Wat mij opvalt, is dat sinds de introductie van het centrale deur-sluiten (op de plan T), het oude systeem alleen nog maar werkt op de Plan T en V. Wat bedoel ik:
Als de conducteur de deuren wil sluiten voor vertrek gebeurt achtervolgens.
1. draait via een sleutelschakelaar de andere deuren dicht (gebeurt bij alle treinstellen)
2. draait de sleutel terug, waardoor ZIJN deur sluit. Dat gebeurt bij de nieuwere treinstellen niet meer. Is hier een reden voor ?
-
Inderdaad, verkeerde uitdrukking gebruikt. Bij mijn weten toch een drukschakelaar, tenzij dit veranderd is. Mijn overstap naar cargo is ook al zo'n 9 jaar geleden, waarna ik niet meer op mat 64 geweest ben.
MVG,
Dolf.
-
wat betreft de deuren, deze zijn juist moderner als ICM en sprinter oud, zo rond 1988 zijn bij al het mat 64 de deur systemen vervangen door een draaicilinder omdat het oude jasper systeem door remanent magnetisme wel eens spontaan open wilde gaan.
Verlaagde begrenzing is al zo'n 5 jaar door een schakelaar uitgevoerd. Dan nog een leuke het meeste mat 64 heeft fase 4 ATB terwijl juist ICM en SGM en de 1800 loc nog fase 3 heeft.
-
Aha, de dikke duimentijd is al 5 jaar voorbij.
-
Als je um opknappen net als de Vlaflip... Maar ik vindt dat het veels te veel gekraak en gekreun als je door een bocht gaat.
Groetjes,
Robert
-
;) Afgelopen week nog en 400 de motoren losgehaald en gescheiden, maar ze zien er niet best uit aan de onderkant, die gaan echt geen 10 jaar meer mee. Plan T zag er beter uit.