BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Chris op 28 September 2009, 15:46:10
-
Van Sobat Kras heb ik enige tijd geleden een krankzinnige hoeveelheid modelspoorbladen mogen ontvangen.
Daarin zit ik nu ook te lezen en ben aangekomen bij een flinke partij spoorweg journaals.
Die staan vol met fantastische weetjes en mooie foto's van oa NS treinsamenstellingen.
Nu kwam ik een foto tegen van het slooptransport van de hondekop 2, 381, groen met bloedneus (model a la Piko hondekop)
De foto is van 16 oktober 1997. En ik zie zelfs een NS logo zitten aan de zijkant van de bak.
Mijn vraag is, tot hoe lang heeft deze in die uitvoering, dus met NS logo en verder gewoon een L sein en bloedneus in Nederland gereden ? Dus in de reguliere dienst ?
Want dat schept wat mogelijkheden.....
-
Ha, die was teruggeschilderd voor een afscheidsrit en heeft daarna nog wat sloopritten gereden (zelfs nog met de 273 als ik me niet vergis). Reguliere dienst heeft ie in het groen niet gehaald (in de jaren '90 dan).
-
Zelfs ik weet dat de 381 een glaswolstel moet zijn geweest en ik dacht dat die gelijk in grasgroen met zandkleurige biezen zijn geleverd. Nu zijn de asbeststellen het eerst afgevoerd en dat zal intertijd wel de reden zijn geweest voor deze ludieke herschilderactie.
-
Het was geen ludieke actie hoor! Het stel is voor een NVBS-excursie terug geschilderd in de bloedneus-versie. Daarna is het stel inderdaad gebruikt voor sloopritten van de rest van de serie samen met de 765 en daarbij zelfs geholpen door de museumstellen 273 (mat'46) en 386. Na deze klussen is het stel samen met de 765 door ik meen een bakkie (daar is ie weer :)) vanag de WGM naar de westhavens gesleept voor sloop.
mvg,
Robin
-
Nou Robin, niet helemaal juist! Voor de NVBS is de 321 ooit groen teruggeschilderd. Omdat de NVBS niet het derde frontsein mocht verwijderen, wegens de eerder genoemde asbest, heeft de WGL1501 nog maar 'ns het afscheid over gedaan toen ook de 'glaswol' stellen er uit gingen. De 381 is toen in het groen met bloedneus, aan één kant met een typhoonrooster in het zandgeel, en zonder derde frontsein op de baan gekomen als 348. Dit nummer werd gekozen omdat een oude kleurenfoto van de 348 op Leidschendam-Voorburg van Aad de Meij als voorbeeld gold. Tijdens de proefrit zijn we ook met het treinstel op dezelfde plek gestopt. De excursie zelf heette Classical Tour mat'54 en werd samen gereden met de gele 393.
Omdat de 381 'sprinterramen' had hebben we in de laatste week nog maar met wit over de randen en rubbers geschilderd zodat ze minder opvielen. De verf was gesponserd door Sigma en zou maar drie maanden goed blijven. De verf was van zulke goede kwaliteit dat het stel na een wasbeurt er nog als 'nieuw' uit zag!
Groet, Chris Westerduin
-
Chris, je hebt helemaal gelijk! De 321 (samen met de weer besnorde 325) reden voor de NVNS en de 381 (samen met de 393) voor de WG1501. Ik was even het spoor bijster, aangezien ik het toen alleen maar heb meegemaakt als fotograaf ;)
mvg,
Robin
-
(samen met de weer besnorde 325)
(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/teacher666.gif) alweer fout, dit was de 359!
-
Hadden de 765 en de 388 ook niet een afwijkende snor/wing ?
-
De 765 heeft een 'wing' gekregen zoals enkele groene stellen die in 't creme hebben gehad.
De 388 had als 'eerbetoon' eenzelfde gestyleerde snor als de 359 destijds.
-
Het was geen ludieke actie hoor!
Nou als ik zo lees wat er allemaal is bedacht rond die afscheidsritten, dan komt het toch vrij ludiek over. ;) In ieder geval lijkt het me niet aansluiten bij hetgeen Chris in het hoofd had.
-
(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/teacher666.gif) alweer fout, dit was de 359!
Je hebt helemaal gelijk... ik heb mijn dag niet geloof ik ::)
mvg,
Robin
-
Je had wel meer neusbeschilderingen,zo had de 766 enige dagen ook een grijze "bloedneus",maar dit moest er schijnbaar snel weer af. De 778 had geloof ik het oude intercity logo (beetje uit het midden) op de neus. En we hadden het vreselijk foute Railhobby treinstel nog.................
-
En vergeet het dag van de vrede ding niet !! (die witte).
Ik geloof dat dat de 763 (als het fout is verbeter mij aub)
Bas
-
Nee Bas,
Helemaal goed, die witte "1 voor allen" Hondekop (Of zo iets dergelijks)
was inderdaad de 763.
Groeten, Yuri
-
Hierbij een plaatje van genoemd onderwerp en meer lekkers. aanklikbaar.
(http://farm4.static.flickr.com/3415/3477498244_5e5091b57c.jpg) (http://farm4.static.flickr.com/3415/3477498244_5e5091b57c_b.jpg)
Rotterdam CS,
april 1996.
Gerard vV
-
Wat is het toch zonde dat er niet meer van deze treinstellen bewaard zijn gebleven.
-
Tja, voor degene met veel centjes, er staat nog ééntje in het verkeerspark Assen en een benelux in Leuven. Zouden de Belgen 'm ooit nog eens op gaan knappen? Hoop het maar.
-
Ik vraag me sterk af of het niet goedkoper en minder werk is een replica te maken dan dat stel uit Assen te restaureren.
-
Dat denk ik niet, lijkt me dat het stel uit Assen opknappen makkelijker is dan een compleet nieuwe te bouwen. ;)
-
Als ik de juiste voor me heb:
heb je dat ding , AlpenPartyExpress, in Assen wel eens van binnen gezien :o
Complete disco, ben dr nog wel een uit komen rollen op een personeelsfeest goed wat jaartjes geleden
Moet flink wat werk verzet worden om daar iets fatsoenlijks van te maken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_381.jpg)
-
Wat is het toch zonde dat er niet meer van deze treinstellen bewaard zijn gebleven.
Nog meer? We hebben een rijvaardig tweetje én een viertje dat wacht op handjes en geld voor revisie. Als dat viertje al niet eens op de baan kan blijven, waarom moet je er dan nog meer bewaren? Weet je wat er allemaal nog meer aan museummaterieel staat te wachten op revisie her en der?
-
Nog meer? We hebben een rijvaardig tweetje én een viertje dat wacht op handjes en geld voor revisie. Als dat viertje al niet eens op de baan kan blijven, waarom moet je er dan nog meer bewaren? Weet je wat er allemaal nog meer aan museummaterieel staat te wachten op revisie her en der?
Helemaal eens met Timtrein. Je kunt het overdrijven en een 2tje + 4tje lijkt mij voldoende, hoe fraai mat '54 ook is. Laten we ook niet vergeten dat normaal gesproken de hoeveelheid museummaterieel alleen maar groeit. Zo is er - op korte termijn - de Plan V, maar daarna op langere termijn een 1600, een 6400, een ICM, etc..
-
ja,de belgen mogen idd wel eens wat ,met de bnl hondekop gaan doen of iig wat plannen.
Zonde dat ie staat te verpieteren.
Van binnen is ie volgens de foto's nog subliem mooi.
Is ie eigenlijk rijdens daarheen gegaan? Maw,zou ie na een reviesie weer kunnen rijden.
Ik weet overigens dat het een belgisch stel is en wij domme ollanders er eigenlijk nix mee te schaften hebben :-X
-
Je hoeft hem alleen maar even te ontasbesten, een casco en technische revisie te geven en je hebt ene hooooop geld armer..
... OHnee, een rijvaardig treinstel rijker... ;)
En dan heb je nog een treinstel wat elke jaar weer vertroeteld en onderhouden moet worden.
-
Je hoeft hem alleen maar even te ontasbesten,
Er zit heel wat minder asbest in dan hun gele soortgenoten. Naar ik begrepen heb alleen in de verwarmingskoffers, bij de draaistelophanging en in de neus. Niet in de zijwanden dus...
Ik weet overigens dat het een belgisch stel is en wij domme ollanders er eigenlijk nix mee te schaften hebben :-X
Behalve dan dat het stel bij Werkspoor gebouwd werd en een Nederlands ontwerp is. De polycourante zaken kwamen wel weer uit België...
Ik vraag me sterk af of het niet goedkoper en minder werk is een replica te maken dan dat stel uit Assen te restaureren.
Wil het verkeerspark dat stel wel kwijt dan?
-
Dat laatste vergeten spoorhobbìsten nogweleens... ;)
Maar gezien de staat van de 766 kun je dat hele idee voor een 3e hondekop overboord gooien, als je wat met hondekoppen wilt, dan moet je je aanmelden als vrijwilliger bij de 766 en niet opnieuw het wiel willen gaan uitvinden.
-
Daar ben ik het mee eens. Ik heb de gele 766 eens van heel dichtbij gezien en dan schrik je toch wel. Laten we die eerst maar weer eens helemaal opknappen: een tweewagenstel hebben we immers al rijvaardig.
Mocht iemand een echt mooie foto van de 381 met bloedneus hebben dan hou ik me zeer aanbevolen (voor eigen gebruik ;))
Bessel
-
Dat laatste vergeten spoorhobbìsten nogweleens... ;)
Maar gezien de staat van de 766 kun je dat hele idee voor een 3e hondekop overboord gooien, als je wat met hondekoppen wilt, dan moet je je aanmelden als vrijwilliger bij de 766 en niet opnieuw het wiel willen gaan uitvinden.
Dat doe ik ook niet. Ik zei alleen dat ik het doodzonde vind dat er niet meer stellen zijn. En ik ben op dit moment helaas niet in de financiele positie iets te kunnen betekenen. Verder heb ik ook praktisch geen vrije tijd.
-
Deze van de 381 kwam ik nog tegen op het Internet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_mat54_381.jpg)
-
heb je dat ding , AlpenPartyExpress, in Assen wel eens van binnen gezien :o
Nee, maar dat is nog altijd minder werk dan iets compleet nieuws bouwen. ;)
-
Nee, maar dat is nog altijd minder werk dan iets compleet nieuws bouwen. ;)
Feitelijk bespaart het werk, want het leegruimen hoef je niet meer te doen ;) .
-
Het was toen een compleet andere "spoortijd" maar de meeste "rare" feiten zijn wel in de bladen terug te vinden. Om er eentje te noemen, we zijn ooit gesleept achter een bakkie met Mat' 54 363 (kunststel) aan de sleepboom vanuit Sptn naar IJm gereden. Geen internet dus weinig kijkers maar wel zonnige prenten.
-
het koste even wat tijd , maar mijn archief ff nagekeken en de scanner aan het werk gezet
met dit resultaat (y) (y)
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/IMG_0002.jpg)
-
en we hebben er nog een paar
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/IMG_0004-1.jpg)
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/IMG_0001-1.jpg)
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/IMG_0006.jpg)
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/IMG_0010.jpg)
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/IMG_0014.jpg)
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/IMG_0013.jpg)
-
te roosendaal werd er een koersbord op de trein bevestigd
even maar om te passen , volgens mijn is dit tijdens de rit verloot ?
alle bovenstaande foto,s zijn gemaakt na dat de schilders klus was geklaard
na een onderhouds beurtje gingen we even proefrijden
van utrecht via denbosch naar roosendaal en door naar goes
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/IMG_0008-1.jpg)