BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: joren op 21 November 2006, 17:19:30
-
Ik ben zelf lid van Modelbouw Vereniging Hilversum en ik vroeg mijzelf af of er nog (veel) meer mensen lid zijn van een Modelbouw Vereniging?
Admin: Misschien een leuke pol?
Joren
-
Volgens mij kan je de pol zelf openen, Joren
Groet Jaap
-
Ik zou wel lid willen zijn, maar ik mag nog niet bij de treinenvereniging uit leeuwarden. Moet je 16 jaar zijn, slaat nergens op >:(
-
Volgens mij kan je de pol zelf openen, Joren
Groet Jaap
Inderdaad, dat had je zelf kunnen doen,
Maar bij deze heb ik het alsnog voor je gedaan ;)
-
Nee ik ben geen lid van een MBV en voorzie dat dat ook niet zal gebeuren.
-
Hoi,
Jammer maar bij mij werkt ie niet
Grtz
Ruud
-
Maar waarom willen jullie dan geen lid worden van een modelbouwvereniging?
Ps. Ik wist niet eens dat ik zelf een pol kon openen!
Joren
-
Ik ben lid bij MSCZ. Leuke en gezellige club.
-
Ik ben lid bij MSCZ. Leuke en gezellige club.
Ik wacht nog steeds op een mailtje van Marijn
Ik mocht een keertje langskomen bij de MSCZ als de HO gelijkstroombaan opgesteld staat.
ik wacht al een jaartje ;D
-
Ik ben niet lid en ben het ook niet van plan. Daar ik op donderdagavond en maandagavond andere bezigheden heb, en ook nog eens mn zaterdag aan waterscouting vergal, is er geen tijd. Sowieso lijkt het me niet echt leuk om lid te zijn van een modelspoorvereniging... ::)
-
BeneluxSpoor is toch ook een modeltreinenclub? :P ;)
-
De modelbouwverenigingen waar ik lid van ben geweest werden ontbonden door ruzie e.d. Bovendien werd er meer ge-oh'd dan gebouwd. :-|
Modelbouw is een solitaire sport ???, alhoewel ik soms op tentoonstellingen met afgunst kijk naar prachtige staaltjes van samenwerking....
Groet Jaap
-
BeneluxSpoor is toch ook een modeltreinenclub? :P ;)
in zeker zin wel. Maar ik kan lekker thuisblijven, op mn luie ret blijven zitten en af en toe wat informatie op doen in dit forum, of om info vragen ;)
-
Ben het inderdaad met Jaap eens dat het bouwen van een baan of modellen een individuele bezigheid is. Een drie dimensionaal kunstwerk(je) waarbij ik geen zin heb om compromissen te sluiten met een ander. Misschien zou het voor tips en ervaringen uitwisselen wel handig zijn, maar ja.... leve beneluxspoor.net!
Ik ben dus lid van mijn eigen one-man-club waarbij ik voorzitter, secretaris én penningmeester ben! Eindelijk een stukje wereld waar ik wél wat te vertellen heb :D.
-
Paar jaar geleden paar clubavonden meegemaakt.
Leek meer op een avond in een kroeg dan iets anders.
Bouwen aan iets of spreken over (model)bouw was er niet alleen discussies over politiek en zeker voetbal. 9 van de 10 keer stond de tv op het live voetbal.
Denk wel eraan om lid te worden van een club , alleen om meer te weten te komen van de aspecten van de modelbouw.
Helaas ben ik afhankelijk van het openbaar vervoer.
Wat een club bezoeken erg bemoeilijkt wat betreft andere plaatsen.
Zie ook om die redenen af om lid te worden van een club.
Ben daarom ook blij beneluxspoor gevonden te hebben.
Alexander
-
Ik ben geen lid van een modelspoorvereniging, heb er zelfs nog niet aan gedacht. Hier zit de stoomfluit, maar ik hoor er weinig over. Ook post-m zit hier in de buurt, maar naar ik begrepen heb is dat meer een vriendenvereniging is geworden.
Ik heb het idee als ik lid zou worden, dan wil ik er ook elke keer heen. Dat komt neer op een verplichting. Bij een hobby hoort bij mij geen verplichtingen, dus dat past niet bij elkaar.
Harry
-
Jullie hebben wel gelijk, dat de clubs langzamerhand meer ontmoetingsplaatsen worden. Daar zit ik niet op te wachten. Als ik bij een vereniging ga wil ik er informatie uitwisselen en met z'n allen aan een baan bouwen. En af en toe een uitstapje maken naar een treinenmuseum ofzo.
-
Ik ben al 10 jaar lid van een modelspoor vereniging (de hoekse lijn) en heb het daar erg naar mn zin. Ook al lijkt het soms inderdaad wel eens op een ontmoetingsplek waar je voor de gezelligheid komt staat modelspoor wel altijd centraal. Het is altijd handig als je met een probleemen tegenkomt dat er mensen zijn die je wat kunnen uitleggen, en anderen kunnen ook weer wat van jou opsteken.
gr Dennis
-
Ik ben geen lid van een modelspoorvereniging.
Mijn reden, ik vindt het een heerlijke hobby, maar zou ik het in verenigingsband gaan doen dan schept dat verplichtingen tegenover de andere leden die in de vereniging zitten, en die kan ik op dit moment niet waar maken.
Misschien na mijn pensioen, want er is niets heerlijkers om met je mede vrienden te praten over onze hobby, dit forum is er een goed voorbeeld van.
Arthur
-
Ik ben wel lid van een modelspoorvereniging. Te weten de
Trix Express Club.
Dit is een hele actieve club met 2 jaarlijkse clubdagen en daarnaast ledencontactdagen. Tuurlijk wordt er geouwehoerd, maar ook is men gezamenlijk bezig met de hobby. Men helpt elkaar, je kan er terecht met je vragen. Gewoon geweldig.
Groet
Mark
-
ik ben een half jaar lid geweest van een club. Helaas ben ik er weer uit gestapt omdat het zeer moeilijk was om contact te krijgen. Ik ervaarde de club als zeer gesloten en niet open voor nieuwe mensen. Tevens werd er niet aan digitaal gedaan en was ook niet bespreekbaar. Terwijl het me heerlijk lijkt om ideeen uit te wisselen of om samen iets te bouwen. Ik heb het verenigingsidee nog niet opgegeven alleen niet meer bij deze club
-
Wat is een modelspoorvereniging in dit geval ?
Ik ben lid van M-track. Ieder bouwt zijn eigen modules en de vereniging heeft nauwelijks bezittingen. Dat is niet te vergelijken met een vereniging met een eigen clubruimte die gezamenlijk bouwt aan een vaste baan. Van zo'n vereniging zie ik mezelf nog niet snel lid worden.
Contact met mede-hobbyisten is zeker voor minder ervaren mensen zeer nuttig en vaak is het voor de oude rotten of specialisten ook leuk om hun kennis en ervaring te delen. Dat hoeft niet in verenigingsverband, maar kan ook hier en op andere fora.
Jan
-
Euh...ja en nee. Ik heb eens een clubje opgericht maar dat leidt een nogal kwarrend bestaan en ga ik binnenkort maar eens voorstellen te ontbinden...wat moet ik dan kiezen in de poll? ;D
-
In het verleden een jaar of tien lid geweest, toen had ik het wel gezien. In het begin leuk om ervaringen op te doen en aan beurzen deel te nemen, maar na een paar jaar had ik het gevoel alles wel zo'n beetje gezien te hebben. Vervolgens met twee "medeafhakers" in de privesfeer (af en toe samen wat knutselen, soms een uitje met een spoorse bestemming en vooral veel ouwehoeren) verder gegaan en ik moet zeggen dat daar geen vereniging tegenop kan. In ieder geval krijg ik bij een beursbezoek geen moment meer het gevoel dat ik me weer bij een vereniging zou willen aansluiten, integendeel.
Huub
-
Ik ben lid van de Modelspoor Club Veenendaal. Wij hebben een 20 jaar oude H0 gelijkstroombaan. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan de bouw van een digitale H0 baan en een digitale N baan. Het thema van de digitale H0 baan is het baanvak Driebergen-Zeist/Ede-Wageningen in het heden. Het thema van de N baan is het station Maliebaan rond 1930. In onze vereniging lopen vogels van allerlei pluimage rond. Mensen de het leuk vinden te bouwen, te rijden of te kletsen. Er zijn er bij die thuis een baan hebben of die bij gebrek aan ruimte lid zijn van een club. Een paar keer per jaar hebben we een excursie. Het leuke van aan een clubbaan bouwen is dat je aan een echt grote baan kunt werken. Verder heb je mensen die goed zijn in een bepaald aspect van de hobby, timmeren, electronica, scenery enz. Wij willen in de toekomst ook weer onze banen gaan presenteren op Rail en Eurospoor. Het belangrijkste vind ik dat je in een club je hobby op een fijne manier samen met gelijkgestemden kunt beleven. Ik ben het er niet mee eens dat modelspoor een individuele aktiviteit is.
vr.gr.
Gert Klein
-
Lid zijn lijkt me niets smaakverschillen commetaar op je modellen,
samen een baan bouwen lijkt me ook niks
met een goeie maat / vriend(in) vindt ik het wel leuk
;D me vriendin vindt mij baan super speelt er ook soms mee haha ;D
-
Modelspoor vereniging, breek me de bek niet open, het enigste waar ze goed in zijn, is zuipen en nog eens zuipen en de leden tegenelkaar opzetten.
En zich vooral niet houden aan gemaakte afspraken. Nee, ik heb het wel gezien na 20 jaar. :-X
Mvg
Wim.
-
Wim, je steekproef is niet representatief om een algemeen oordeel te vellen over alle verenigingen...
-
Ik lees hier nogal wat voordelen of commentaar van mensen dat het blijkbaar niet is wat ze ervan verwachten.
Dus, wat verwachten jullie van een modelspoorclub en hoe ga je om met een tegenslag als niet iedereen of de meerderheid het met jouw idee eens is?
Willen jullie liever allemaal eigen baas zijn? Gekscherend wordt er wel eens gezegd dat veel modelspoorders autisten zijn.
-
In het verleden ben ik wel lid geweest van een modelbouwvereniging, maar dat was in de tijd dat ik nog met modelauto's en modelboten hobby'de.
Dat had ook wel toegevoegde waarde omdat je ook samen met de modellen kon varen cq rijden. Modelspoor is toch meer iets wat je op je eigen (zolder) kamer doet, en is naar mijn mening wat individualistischer van aard.
Als je in verenigingsverband aan modelspoor doet maak je met elkaar een baan en moet je het daardoor dus met elkaar eens zijn. En mensen zijn nu eenmaal lang niet altijd eensgezind... Met auto's en boten speelt dat ook wat minder denk ik.
Voor mij was de gezelligheid en sociale contacten trouwens ook altijd wel een duidelijke meerwaarde.
Ik ben ervan af gegqaan toen ik verkering kreeg met mijn vrouw, en de modelbouwhobby als gevolg daarvan stil kwam te liggen. ::) ;D
Ook sinds ik een jaar of twee geleden (weer) met modeltreinen ben begonnen heb ik nog niet de behoefte gehad om er weer lid van te worden. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.. misschien als ik mijn bootjes en auto's weer eens afstof.. :)
Aan de andere kant schept het ook weer verplichtingen en de beschikbare vrije tijd laat het op dit moment nog niet zo toe. Maar zoals ik al zei; wat niet is kan nog komen...
-
Ik ben een aantal jaren lid geweest van een modelbouw verrenigging, maar ben daar gestop omdat de jongeren werden tegen gewerkt, de club is er dan ook in geslaagt alle stuk of 10 jongeren die erbij kwamen in de laatste 6 jaar weer kwijt te raken. Verder kwamen de modelbouw ideeën en technieken die daar standaard waren/zijn niet over een met mijn ideeën en de mogelijkheden van de huidige tijd. Het leek meer de jaren 70 ofzo. Ook het cafe idee komt mij zeer bekend voor er word meer in de kantine gehangen dan gebouwd, dat komt altijd op enkel mensen uit.
Nu ben ik al 2 jaar met m'n beste vriend samen aan het bouwen en dat gaat perfect, we zitten goed op één lijn en vullen elkaar goed aan. Behoefte aan een modelbouwverreniging heb ik dan ook niet.
Groetjes Michiel
-
Ik ben nooit lid geweest en zal dat ook niet snel worden.
Ik besteed m'n tijd liever aan m'n eigen baan en treinen.
Verder vind ik forums als Beneluxspoor genoeg te bieden hebben voor contacten, vragen, nieuwtjes, etc op spoorgebied...
Koen
-
Het geen zin er in hebben, en voornamelijk tijdgebrek, zijn de twee redenen dat ik geen lid (meer) ben van een modelspoorvereinging.
Ik heb al haast geen tijd voor mijn eigen modelbaan. Tevens wil ik het op mijn manier doen en met anderen in een club moet je afspraken maken en navolgen, en dat zal bij mij niet lukken.
Wel ben ik lid geweest in de jaren 80, zo'n beetje tussen 83 en 87, bij de modelspoorvereinging van de NS lijnwerkplaats in Leidschendam. We hadden een modelbaan in een oud blokkendoos rijtuig.
Dat was toen wel gezellig in die tijd, maar ja ik was ook 20 jaar jonger en ik meen met maar 4 actieve leden. Wel werd er gewerkt aan de baan, er was gelukkig geen kantine of TV wat je afleide. En kletsen deden we op het werk zelf. :)
Erwin
-
Ik ben wel lid van een vereniging; De FMC in Leeuwarden.
Waarom? Omdat ik toch wel eens met mijn treinen wil rijden (heb thuis geen baan ivm ruimte gebrek) en gezelligheid voor mij een pré is.
Ook bij ons gebeurt het wel eens dat er meer aan de bar gezeten wordt dan dat we in de zaal bezig zijn. Dat hoort er af en toe ook bij. Maar dan nog wordt er veel over treinen gepraat en ervaringen en ideeën uitgewisselt.
Verplichtingen tegenover de club zie ik niet.. Ok.. Ik ben verplicht mijn contributie te betalen. Maar verplichtingen tegenover de andere leden heb ik niet. En dat is wederzijds. Door de reisafstand (ik woon in Hilversum) en mijn afwisselende werktijden/dagen kan ik niet altijd aanwezig zijn. Meestal is dat op de rijzondag, welke 1x per maand gehouden wordt. Op de wekelijkse dins- en zaterdagen zal je mij niet zo snel vinden op de vereniging.
Zoals ik al zei, voor mij is gezelligheid een pré. De eerste twee keer dat ik op de club kwam waren de meeste mensen wat afstandelijk tegnover mij. Nieuw vlees in de kuip hè? ;) Maar toen ze eenmaal doorhadden wat voor vlees ze in de kuip hadden, kwamen ze ook gelijk los. Gezellig de dag beginnen met een bak koffie en een stuk cake, gebakken door één van de echtgenotes van een clublid (iets wat best welkom is na een treinreis van 2 à 2,5 uur), effe bijkletsen met de andere clubgenoten en vervolgens je treinen op de baan plempen. Enkele keren op zo'n dag een aantal Märklinnisten lopen neten (en zij ons ;)), tussendoor een soepje en een broodje eten om tegen een uur of 4 langzaam maar zeker richting de bar te gaan. Een gezellige bende bij elkaar ;D Dat blijkt ook wel uit de tijden dat wij soms naar huis gaan ;) Ik heb op de club een groep vrienden gevonden waarmee ik lekker kan lullen over m'n hobby, maar ook over andere dingen die niets met treinen te maken hebben.
In mijn dagelijkse werk (voor degene die het nog niet weten... Ik ben conducteur) kom ik vaak genoeg stress situaties tegen. Vooral geestelijk kan het werk zwaar zijn. Voor mij is de club dan ook een uitlaadklep. Effe lekker met anderen ontspannen bezig zijn met de hobby en je gedachte op iets anders richten dan je werk.
-
Eindelijk een stukje wereld waar ik wél wat te vertellen heb :D.
Toeval Marc, toen jij dit schreef was ik bezig met het stukje: Jaap for President. ;D
Groet Jaap
-
Helaas kan ik me alleen ook maar aansluiten bij de algemeen negatieve ervaringen. Paar jaar met plezier lid geweest van een club in Gent , waarbij best wel door diverse leden aan de baan gebouwd werd. Helaas toen ook al de afscheiding tussen zij die wilden bouwen - kleine kern, en zij die enkel kwamen om te ouwehoeren en kritiek te leveren. Op een gegeven moment werd de clubavond dan ook nog meer een 2e de hands koopjesavond en begonnen de onderlinge ruzies ook op te spelen . Resultaat dat de club zelfs uiteengevallen is en opgesplitst werd in 2 aparte clubs met ieder zijn eigen aanhang ;D
Hierdoor een aantal jaren geen lid meer geweest, nadien 4 jaar geleden nog eens de kans gewaagd.
Ervaringen :
- clubbaan mag alleen maar door een select groepje aan gebouwd worden die dit als hun persoonlijk bezit beschouwen,
- word nu nog meer geouwehoerd als vroeger
- ook hier alweer groepjes die hun wil opleggen
- weinig of geen concrete modelbouw interresse
Nee voor mij was de lol er weer snel af.
Via internet en deze site heb ik meer leuke contacten en worden problemen in de regel deskundig en netjes beantwoord door medeforum leden.
Knutselen en prutsen doe ik tegenwoordig wel lekker thuis of op een georganiseerd avondje met vrienden.
Beschouw mij dus eigenlijk dan maar lid van een virtuele modelbouwclub ;)
Peter
-
Ik ben geen lid meer van een vereniging en vindt het best zo.
Zoals reeds eerder geschreven door diverse mensen, kroeg,ruzie,afgunst enz enz werd er op het laatst niet vrolijk van.
-
Wanneer ik nu lid zou worden van een vereniging dan moet ik kiezen voor de ideeen die die club op dat moment heeft bepaald. Zoals hierboven omschreven, altijd mensen die liever komen om te ouwe***.
bij mij geldt nog altijd "samen". Maar dan wel allemaal!
Hobby is voor mij geheel vrijblijvend. Leukste vind ik het rijden op mijn baan en als standhouder op beurzen te staan.
Tevens krijg je min of meer weer een verplichting om naar die vereniging toe te gaan. En een verplichting is tegen mijn principe van vrijblijvende hobby.
Tuurlijk heeft een vereniging ook zijn voordelen. Er is een baan waarop gereden kan/mag worden. Er zijn altijd mensen die je direct kunnen helpen en waarbij je door mee kijken een boel kan opsteken.
Liefst begin ik met 1 of 2 mensen zelf ene module baan, naar eigen voorbeeld, naar eigen idee, die te koppelen is en die ook naar beurzen willen gaan.
Gewoon een klein clubje mensen, met de doelstelling "vrijblijvend" voorop.
Hoe meer regels, hoe minder het op de lange termijn zal gaan werken.
mvg,
Sander
-
@ PetDig1 (en alle anderen ook ;D): Zijn dat soort dingen niet vooral te wijten aan een incapabel bestuur?
- Als kliekjes hun wil gaan opleggen klopt er iets niet, de eindmacht ligt bij de ALV als orgaan. Maak dat dan ook duidelijk.
- Dat er bij een aantal van je leden geen modelbouwinteresse is, daar kun je als bestuur niet zo gek veel aan doen, dat is waar, dan moet je je storten op het informele circuit en dat vooral ook actief op gang houden.
- Of mensen de clubbaan terecht als hun persoonlijk bezit beschouwen, dat hangt ervan af of er iets geregeld is (en zo ja, wat) omtrent de input van materialen. Een vaste baan is daarmee altijd problematisch. Voor de eigendomsvraag zou het het handigst zijn om alle materialen vanuit de vereniging te financieren maar dat is vrijwel nooit haalbaar op financiële gronden. Een modulebaan is wat dat betreft eenvoudiger: de bouwer van een module heeft de eigendom over zijn module en kan alleen verplicht worden een soort "recht van overpad" te tolereren.
- Dat er "geouwehoerd" wordt is een regelrecht uitvloeisel van de andere drie punten. Voor zover dat niet het geval is, doe je er ook als bestuur weinig aan. Daar schiet de macht van het bestuur (en ook de ALV) tekort.
-
Wim, je steekproef is niet representatief om een algemeen oordeel te vellen over alle verenigingen...
Hij benaderd het anders vrij aardig, en ik weet donders goed waar hij op doelt :-X
-
Verpichting? Ik denk dat het bij veel modelspoorclubs zo is dat er niet een zekere plicht is om altijd (wekelijks) te komen en dat er weinig sprake is van verplichtingen. Het is niet zoiets als bij een (team)sportvereniging. Daar moet je samenspelen en dus samen trainen. Dat noem ik wel een verplichting en daar hoor je niks over.
Als je bij een vereniging iets op je neemt dan moet je dat ook doen, dat is overal in de maatschappij zo. Dan heb je een zekere verplichting.
Samen aan iets bouwen betekend ook samen overleggen wat en hoe er gebouwd wordt. Wil je niet meebouwen, dan hoeft dat toch niet, tenzij het de regel of het algemeen aanvaarde gebruik is binnen een club.
Verenigingen hebben ook iets van sociaal contact in zich. Blijkbaar is dat in veel clubs ook praten (over de hobby) en iets drinken. Niks mis mee toch? Wie wil bouwen gaat bouwen wie dat niet wil die doet dat niet.
Het kan dat je, je draai niet kan vinden of je er niet thuis voelt. In dat geval zou het voor mij duidelijk zijn.
Als ik het allemaal zo lees zijn er een hoop mensen die het liever allemaal zelf bepalen en zelf kunnen kiezen wat ze maken en hoe ze dat doen. Ook dat kan vaak wel binnen een vereniging maar dan moet je wel aan je eigen baan, of een deel daarvan, werken en ook zelf de kosten daarvan dragen. Binnen een club kun je daarbij wel eens hulp krijgen of bij anderen te rade gaan als je het niet weet of hulp nodig hebt.
Er zijn ook mensen die zich aanmelden bij een club omdat ze een baan willen maken en het idee hebben dat "de club" dat wel doet. Die mensen komen van een koude kermis thuis.
-
Beschouw mij dus eigenlijk dan maar lid van een virtuele modelbouwclub ;)
Peter
Idem.
-
Want hij is lid geweest van een meerderheid of grote minderheid van de verenigingen in Nederland en België, en hij heeft mooie cijfers of ander bewijsmateriaal die uitsluitend tot de conclusies kunnen leiden dat:
- het allemaal kommer en kwel is in verenigingenland en
- wat Wim verkondigt niet zijn persoonlijke - en noodzakelijkerwijs tot zijn eigen situatie beperkte - mening is, waarin mensen worden beschuldigd van zaken, maar een feit van algemene waarheid, consistent met de wijze waarop hij zijn bevindingen presenteert?
Op de één of andere manier betwijfel ik dat.
-
Al jaren lid van de Railclub Utrecht.
Het opvallende van de railclub Utrecht is dat er binnen de vereniging een aantal kleinere (module-) groepen verenigd zijn. Een van die groepen is de N-groep. De N-groep is de grootste modulegroep en de sfeer is binnen de groep bijzonder goed te noemen, dat is ook de reden dat er verschillende N-groep leden zijn die thuis andere schalen rijden ;D
Daarnaast zijn er ook voldoende leden die alleen maar geinteresseerd zijn in de presentatie avonden op de eerste woensdag van de maand. Deze leden zie je dan ook alleen maar op die avonden.
Naar mijn mening kun je zelf veel doen aan de sfeer binnen een bepaalde groep of binnen de vereniging. Wat men zich echter goed moet realiseren dat men op zolder 'Koning in eigen land' is en dat binnen een vereniging of club iedereen samen moet werken.
Het komt toch weer neer op leven en laten leven....
Groetjes,
Rik
-
Toch geloof ik dat het niet alleen maar kommer en kwel is bij modelspoor verenigingen. En, wat wordt in deze poll verstaan onder vereniging? Een officieel opgerichte, met bestuur en statuten enz, of valt hier een clubje van 2-3 personen die samen iets doet hier ook onder?
Als je b.v. kijkt naar Rail of Eurospoor, wanneer hier door alle verenigingsproblemen de banen van deze verenigingen (ook die van niet officiele verenigingen maar van enkele samenwerkende modelspoorders) weg zouden blijven werd het akelig stil.
Dat het in een vereniging niet altijd precies zo gaat als jij wilt is nu eenmaal niet te voorkomen, je zal je hier en daar moeten aanpassen (aan b.v. tijdperk of analoog/digitaal op clubbaan). Maar voordeel van een vereniging is wel het samenbrengen van verschillende kennis, de één kan beter bomen maken, de ander is beter met electronica, een derde kan goed airbrushen (en van de 4e is de specialiteit ouwehoeren ;D) enz.
Veel problemen in clubs zouden volgens mij niet optreden als je je een beetje wil aanpassen en als je respect hebt voor een ander, al ben je het niet met hem eens. Wil je je niet aanpassen moet je je lekker alleen met je eigen baan bezighouden, maar kom dan toch af en toe eens te voorschijn op een publieksevenement, al is het maar met een klein stukje van je baan. Aan te ver doorgevoerd autisme hebben je collega modelspoorders niets.
Albert
-
Beste,
Ik ben zeker lid van een club sterker nog ben er bestuurslid van. Ja er wordt gedronken, geouwehoerd, gelachen en gewerkt op de club. Maar onze club heeft geen verplichtingen als je lid bent. jongste lid is 2 maanden en de oudste is 85 jaar. Als er geen drinkers zijn is er geen omzet om nieuwe spullen te kopen voor de gene die willen werken. Als er niet gelachen wordt komt er minder volk omdat het niet gezellig is. Als niks mag en alles moet komt er ook niemand. Dus ons motto die gene willen werken laat ze werken en die gene komen om een babbel te slaan laat ze babbelen. Daarbij regelen we diversen keren uitstapjes (32 man met de bus naar köln geweest) op een jaar.
Helaas voor sommige hebben we onze baan digitaal moeten maken ipv analoog. Maar dat noem ik meegaan in de tijd. Dat hou je niet tegen. Er zijn er een paar niet meer komen opdagen maar er zijn er driedubbel aantal voor teruggekomen. Ik heb zo'n vermoeden dat er teveel (ik noem het maar ex militairen (strepen)) in een clubs zitten. Veel te veel de regeltjes naleven.
Dave
bestuurslid LMTC
Leuvensemodeltreinclub
www.LMTC.be
-
Beste Allen,
Ook ik ben bestuurslid van een modelspoorvereniging, ik zag dat de naam al een keer genoemd is. De HoekseLijn in Hoek van Holland.
Bij ons staat boven aan dat gezelligheid het belangrijkste is, en iedereen doet wat hij wil. Zo is er een groep dat veelvuldig met elkaar praat, maar is er ook een groep dat alleen komt om te bouwen en dus aan het begin van de avond direct voorbij de koffiepot loopt naar de diverse modelbanen.
Het voordeel van een vereniging vind ik dat een ieder kan leren van een ander en dit ook in de praktijk samen kan oefenen. Ook op deze internetsite lees ik vaak problemen en mogelijke oplossingen maar voor sommige mensen zal dit ook nog wel eens te onbegrijpelijk zijn.
Verder kent onze vereniging weinig verplichtingen, men komt op een van de verenigingsavonden als men wil en gaat ook weer weg als men wilt.
Groeten,
Christoph
www.dehoekselijn.nl
-
Ik ben lid van TCM het had al duidelijk kunnen worden door eerdere antwoorden, en ja met mijn 15 jaar ben ik wel volwaardig lid.
Samen bouwen maakt het alleen leuker, je kunt lekker spelen op een enorme baan.
Mvg,
Emiel
-
Ik wacht nog steeds op een mailtje van Marijn
Ik mocht een keertje langskomen bij de MSCZ als de HO gelijkstroombaan opgesteld staat.
ik wacht al een jaartje ;D
Onze gelijkstroombaan staat altijd opgesteld!! En een Marijn hebben we dacht ik niet :) .MSCZ=Model Spoor Club Zutphen
Groetjes
-
@ PetDig1 (en alle anderen ook ;D): Zijn dat soort dingen niet vooral te wijten aan een incapabel bestuur? .
- Of mensen de clubbaan terecht als hun persoonlijk bezit beschouwen, dat hangt ervan af of er iets geregeld is .
- Dat er "geouwehoerd" wordt is een regelrecht uitvloeisel van de andere drie punten. Voor zover dat niet het geval is, doe je er ook als bestuur weinig aan. Daar schiet de macht van het bestuur (en ook de ALV) tekort.
Wesley ,
Het bestuur heeft hier zeker iets mee te maken. Helaas heb je hier als clublid soms weinig zeggenschap in. Denk dat dit bij grotere clubs waar het bestuur dmv van een stemming democratisch verkozen word, best wel anders zal liggen.
Probleem met de club waar ik bij was , was dat er zeer veel slapende leden waren en degene die er dan kwamen hadden vooral interesse in hun babbeltje, drankje en en de weinig aktieve " leden - hoofdzakellijk bestuursleden en oprichters " zo'n beetje hun eigen exclusieve clubje hadden.
eigendom van de baan, deze was en is eigendom van de club als dusdanig, maar slechts zij die de aanvang van de baan begonnen waren mochten eraan verderwerken. Meeste avond stond je erbij en keek je ernaar. Voorstellen werden afgewimpeld en als je vroeg wat er gedaan kon worden was er niets nodig. Maar zij werkten dan wel op de andere dagen van de week als het hun uitkwam maar nooit of zelden op de clubavonden.
Daarmee ook mijn opmerking qua " bezit van de baan" . Concreto eigenlijk ...er was en is geen enkel clubgevoel of clubspirit dat het aantrekkelijk maakt . Diverse kandidaat leden de ik ken zou trouwens om dezelfde reden afgehaakt.
Ben ervan overtuigd dat gelukkig diverse andere clubs wat meer te bieden hebben ( clubs in Antwerpen, Brugge , Oostende ) maar die afstanden vind ik helaas toch iets te ver om ff binnen te wippen
Peter
-
Wesley ,
Het bestuur heeft hier zeker iets mee te maken. Helaas heb je hier als clublid soms weinig zeggenschap in. Denk dat dit bij grotere clubs waar het bestuur dmv van een stemming democratisch verkozen word, best wel anders zal liggen.
Dat is op zich redelijk verplicht, die democratische verkiezing door de ALV ;D. Dat op zo'n ALV weinig mensen aanwezig zijn, da's net zoiets als niet gaan stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen: dat hebben die mensen dan aan zichzelf te wijten. Als je in zo'n geval iets wilt, zul je genoeg volk moeten mobiliseren zodat je het bestuur en eventuele aanhang eruit kunt stemmen ;).
eigendom van de baan, deze was en is eigendom van de club als dusdanig, maar slechts zij die de aanvang van de baan begonnen waren mochten eraan verderwerken.
Stond dat zo in de statuten of een Huishoudelijk Reglement of zoiets? Dat zou heel raar zijn en in dat geval moet je nooit lid worden van zo'n club. Als het geen harde regel is maar een gewoonte, dan kun je dat soort perikelen wederom aankaarten op een ALV. Daar kun je niet afgewimpeld worden omdat je stokken achter de deur hebt ;).
-
Interessante discussie. Hier in de VS ben ik lid van een vereniging "European Train Enthusiasts" www.ete.org (http://www.ete.org), meer specifiek van het National Capital Chapter omdat ik net buiten Washington DC woon.
In de VS ben je als Euro liefhebber altijd in de minderheid natuurlijk. De VS heeft veel modelspoorverenigingen die geënt zijn op Amerikaanse spoorwegen. Modulebanen komen veel voor, maar ook operator sessies bij mensen thuis, waar iemand de dispatcher speelt en de rest de loks bestuurt/wissels omzet etc. Je moet er van houden.
Via het NCC van de ETE heb ik wel regelmatig contact met 2 leden, de rest is een stochastisch resonerend gezelschap dat zelden voltallig iets onderneemt naar modelspoorhappenings, zoals de Great American Train shows etc.
Helaas heeft ons eigen chapter geen modulebaan maar het is wel erg gezellig om met de 2 goede kennisen van ons chapter af en toe bij elkaar te komen en diverse loks te bekijken (we rijden toevallig alle drie 3 rail) of naar video's te kijken.
Er zijn ook wat actieve chapters die een eigen modulebaan hebben, waarvan één in Michigan en één in Pennsylvania. Ik ben wel eens benaderd om lid te worden van het chapter in Pennsylvania maar dat is ongeveer 2,5 uur rijden voor je er bent; daarnaast werk ik ook in het weekend. De groepmeetings worden welhaast dictatoriaal gerund door de voorzitter van dat chapter (ik ken de persoon) en daar heb ik geen trek in (leuteren over (american) voetbal ook niet natuurlijk).
Dit chapter organiseert ook de jaarlijkse EuroEast show (tegenhanger van de EuroWest in Californië) maar ondanks kritieken van de diverse leden bezoekers (waaronder ik) wil men niet naar de verbetersuggesties luisteren en als gevolg daarvan was afgelopen jaar net zo min een succes als het jaar ervoor.
Ik hoop stilletjes dat het ooit mogelijk is om een modulebaan binnen ons eigen chapter te starten of eraan mee te werken maar zoals het nu gaat heb ik lol zat.
-
Ik ben van plan om een keer bij een modelspoorvereniging te gaan kijken. Om zo ideeen op te doen en vind het altijd leuk om bij modelbanen te kijken ;D.
mvg,
Matthijs
-
Nog nooit lid van een club geweest, en heb er dus ook zelf geen ervaringen mee.
Ik lees hier zowel heel positieve als negatieve zaken over clubs, maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Bovendien moeten alle neuzen min of meer in dezelfde richting staan, dus de leden zullen een beetje dezelfde smaak moeten hebben. En dat lijkt me niet altijd makkelijk, gezien de grote variatie aan voorbeelden en modeltreinen.
Mogelijke struikelblokken voor een clubbaan: welke schaal, analoog/digitaal, welk tijdperk, welk land, stoom/diesel of elektrisch, normaalspoor/smalspoor? Iemand nog meer ideeën? ;D
Stond dat zo in de statuten of een Huishoudelijk Reglement of zoiets? Dat zou heel raar zijn en in dat geval moet je nooit lid worden van zo'n club. Als het geen harde regel is maar een gewoonte, dan kun je dat soort perikelen wederom aankaarten op een ALV. Daar kun je niet afgewimpeld worden omdat je stokken achter de deur hebt ;).
Op zich heb je gelijk, maar als een groepje de clubbaan als hun eigen beschouwd, dan kun je misschien wel via de ALV je gelijk halen, maar ik betwijfel toch wel of je daarna nog veel plezier bij die club zal hebben..
-
Mogelijke struikelblokken voor een clubbaan: welke schaal, analoog/digitaal, welk tijdperk, welk land, stoom/diesel of elektrisch, normaalspoor/smalspoor? ;D
Qua Schaal kan je bij on met twee schalen terecht: N en H0.
Qua tijdperk maakt het bij ons niet uit. Qua land hebben we op de H0 baan een Nederlandse en een Duitse gedeelte. Echter rijdt er bij ons rond wat we leuk vinden. Zo zie je door het Nederlandse gedeelte een Zwitserse trein rijden en door het Duite gedeelte een Nederlandse. Dat maakt ons allemaal niet uit. Als je maar plezier hebt. Ook kan je bij ons op de H0 baan terecht voor zowel 3 rail digitaal als voor 2 rail analoog èn digitaal. Je zal bij ons stoom, diesel en elektrisch materieel door elkaar zien rijden.
-
Waarom ga je bij een modelspoorclub?
Is dat om de hobby, voor het sociale contact en om iets van elkaar te leren of om een andere reden.
Voor mij hoeft een baan van de club (ja ik zit ook bij zo'n clubje) niet altijd in overeenstemming te zijn met wat ik mooi vind of het materieel dat ik op mijn eigen baan heb. Als je het daarom doet loop je een redelijke kans dat daarover verschil van mening ontstaat tenzij je kiest voor een club die al rijdt zoals je het zelf zou doen.
Ik denk dat je ook kan werken aan "iets wat niet jouw schaal is". Er zijn zat mensen die prive N rijden maar bij een vereniging in H0 bouwen.
Waarom zou een hele club zich aan moeten passen aan de modelspoorwensen van "mij/jou/wie dan ook"?
-
Ik ben zelf lid van Modelbouw Vereniging Hilversum en ik kom daar eigenlijk elke Maandag avond. Het is er altijd erg gezellig en we wisselen veel uit over diverse (modelbouw) dingen. Ik ben zelf 15 jaar oud en ik zit daar op de club met nog vier 15 jarige jongens. Ik leer er veel, ik mag meehelpen met de techniek op de grote baan, we bouwen een modulebaan waar we de kneepjes leren ' hoe beginnen met een baan' kortom ik leer er heel veel!
Joren
-
Ja ik ben ook lid van een club. Maar er is teveel tweedracht tussen 2-rail/ 3-rail. Bovendien doen de marklinisten qua bestuur en andere zaken bijna alles.
-
Bovendien doen de marklinisten qua bestuur en andere zaken bijna alles.
Ik kan uit je opmerking niet opmaken of je daar nu blij mee bent of niet? ;)
-
Ja ik ben ook lid van een club. Maar er is teveel tweedracht tussen 2-rail/ 3-rail. Bovendien doen de marklinisten qua bestuur en andere zaken bijna alles.
Ach, hij behoort zelf tot die groep dus ik denk dat het meer een grote hint is naar de gelijkstroomleden van zijn club.
En ik weet ook dat die het daar niet mee eens zijn dus mijn boodschap aan Davy is: kaart je standpunt even op de club aan en niet hier gaan uitvechten aub!
Wil je met modder gaan gooien naar je clubleden dan moet je dit zelf weten maar niet hier online.
-
Ik ben al een poosje lid van Het Bollenspoor (http://www.bollenspoor.nl) Binnenkort alweer 3 jaar, we hebben geen vaste clubruimte, wat ik overigens een behoorlijk verschil vind vergeleken met mensen die een vaste baan hebben en een vaste ruimte etc. Met onze modulebaan hebben we iedere keer weer een andere combinatie en een andere omgeving, hoewel alles zijn voor en nadelen heeft natuurlijk.
De verhalen die ik hier lees dat clubs uit elkaar vallen door mensen die worden weggepest en diverse alcoholproblemen? Een schandaal, diep triest als ik iets dergelijks zou moeten meemaken, tuurlijk wordt er bij een rijdag o.i.d. (met mate) een biertje gedronken en natuurlijk zijn er leden die elkaar buiten een rijdag om ook zien, wat is het probleem?
Ik vind het prima zo, het blijft je eigen keuze :)
-
Ja ik ben ook lid van een club. Maar er is teveel tweedracht tussen 2-rail/ 3-rail. Bovendien doen de marklinisten qua bestuur en andere zaken bijna alles.
Ze doen niet alleen bijna alles, ze beslissen alles alleen en o wee als je er tegenin gaat.
Hier spreekt iemand met ondervinding/ervaring van deze situaties.
-
Beste Riny,
Ik begrijp je reactie en ik laat hem ook staan.
Maar graag de opmerking van Davy voor de rest negeren.
Ik heb hem een hele duidelijke waarschuwing gegeven en ik wil het hierbij graag laten.
Gaat dit draadje hierna verder met verwijten tussen de 2 en 3 rail (ex)leden van de club dan sluiten we dit draadje direct!
Niet goed voor ons en ook zeker niet over de club waar het hierover gaat.
-
Ze doen niet alleen bijna alles, ze beslissen alles alleen en o wee als je er tegenin gaat.
Hier spreekt iemand met ondervinding/ervaring van deze situaties.
Riny,
het is jammer dat je de laatste jaarvergadering niet hebt meegemaakt. We hebben een nieuwe start gemaakt. Bovendien heb ik toch niet echt het idee gehad dat de 2-railers opzij geduwd werden, enkele incidenten daargelaten.
In de loop van de jaren heb ik om diverse redenen wel eens gedacht: wat doe ik hier eigenlijk nog? Maar ik ben blij dat ik niet ben weggelopen. Zou ook wel jammer zijn aangezien ik al sinds de oprichting bij de club betrokken ben. (MSVZ dus)
-
Ja ik ben ook lid van een club. Maar er is teveel tweedracht tussen 2-rail/ 3-rail. Bovendien doen de marklinisten qua bestuur en andere zaken bijna alles.
Davy, dat laatste kan jij als M-fanaat toch niet echt erg vinden?
Bovendien zie ik niet zo veel tweedracht, ik ervaar het meer als goedmoedige plaagstootjes.
En als jij al tweedracht ervaart, dan zou dat wel eens kunnen komen omdat je altijd zo fanatiek als M-bassadeur optreedt.
Voor jou geldt ook: jammer dat je niet op de jaarvergadering was.
-
Geen verwijten, maar men gaat wel door.
Ik zou zeggen, open nog een vergadering en praat het daar uit.
slotje. (helaas)
-
Op verzoek van diverse gebruikers, gooi ik em weer open. Echter terug naar de vraag, nog 1 keer een tegenreactie op bv Klaas zijn reactie of die van Riny zorgt voor een definitief slotje.
-
Hallo Allen,
Even iets rechttrekken.
Ik heb niets tegen 2 of 3 rail hobbyisten laat dit duidelijk zijn.
Uiteindelijk zijn wij allemaal bezig met 1 ding en dat is Modelspoorhobby.
Mijn reactie kwam voort uit een teleurstelling en het handelen van diverse verenigingen (lees besturen).
Mijn mening is dat diverse besturen (welke uiteindelijk ook gewoon maar lid zijn van een vereniging) vaak het idee of gevoel hebben dat zij de vereniging zijn en mogelijk angst hebben om van hun voetstuk afgestoten te worden welke vaak onterecht is.
Als je als lid wil bijdragen, meewerken en meedenken wordt dit vaak verkeerd begrepen om vervolgens doodgezwegen te worden en dat vind ik jammer.
In mijn situatie had ik graag lid gebleven en heb dan ook geen wrok t.a.v. van verenigingsleden en/of bestuur.
Ik heb er een fijne tijd gehad.
Verder zal ik niet meer reageren maar dit wilde ik dus nog wel even kwijt.
Ik wens de betreffende vereniging dan ook een fijn voortbestaan.
-
Ik ben al 7 maanden naar volle tevredenheid lid van het FMC.
-
Ik ben zelf lid van Modelbouw Vereniging Hilversum en ik vroeg mijzelf af of er nog (veel) meer mensen lid zijn van een Modelbouw Vereniging?
Admin: Misschien een leuke pol?
Joren
Nou dat had je ook niet gedacht hè, Joren ;D
Draadje open draadje dicht.
Groet Jaap
-
JAAAREN lid geweest.MSVDH nog geen jaar na de oprichting als bestuurslid en JAAAAREN bestuurslid geweest ,Heb persoonlijk altijd goedbedoelde plaagstootjes naar de Marklin groep gemaakt dacht dat we daar altijd goed mee overweg gingen tot......................
Ik het even beu was en erover dacht te stoppen met actiefbestuurder............dat was koren op de molen van de overige best leden.
BREEK ME DE BEK NIET OPEN verder zeg ik er niets over :-X
-
Gewoonweg geen tijd voor (over)
Naast het werk ga ik ook nog minimaal per week 2x sporten en thuis gaat het leven ook verder natuurlijk. Kleine mannen hebben ook aandacht nodig. Dus het beetje tijd wat ik in de winter overheb probeer ik aan mijn eigen baan te besteden. In de zomer heb ik hier ook al geen tijd meer voor vanwege een andere hobby die ik dan beoefen.
Bovendien rijdt de modelspoorvereniging bij ons in de buurt met 3 rail,digitaal en amerikaans en ikzelf rij 2 rail analoog en NL.
Leuk om een keertje te kijken maar daar wil ik het ook bij houden.
O ja, bij deze club breng ik ook nog wat van mijn tijd door :-|
-
Ik ben niet lid van een vereniging en zal dat ook niet worden.
Zoals al eerder opgemerkt; modelspoor is een solitaire aangelegenheid (voor mij althans). Je bouwt aan je eigen vertaling van de werkelijkheid en liefst met zo weinig mogelijk compromissen en in je eigen tempo.
Voor informatie zijn forums veel beter geschikt omdat de kring waaruit je informatie krijgt veel groter en derhalve diverser is.
Groeten,
Ernest
-
Ernest,
ik deel jouw mening maar gedeeltelijk. Als je voldoende kennis, kunde en ervaring hebt, dan kun je inderdaad lekker solitair bezig zijn met je eigen droomwereld.
Maar een vereniging heeft toch ook voordelen. Een beginner doet in een vereniging kennis en ervaring op, veel sneller dan wanneer hij dat op zijn zolderkamertje allemaal zelf moet uitvinden. En voor de gevorderde is het voordeel van een vereniging dat je samen een grote spoorbaan kunt bouwen, al dan niet modulair.
Als je dan met die spoorbaan ook nog eens voor publiek gaat staan, dan zul je zien dat modelspoor helemaal geen solitaire bezigheid hoeft te zijn.
Om het verhaal compleet te maken: ik doe het allebei. Op mijn zolder bouw ik aan mijn eigen wereldje, op de club bouwen we gezamenlijk aan iets moois.
-
En om nog even iets aan Klaas zijn opmerking toe te voegen.
Waar je bij een club aan bouwt hoeft helemaal niet hetzelfde schaal, systeem, tijdperk of land te zijn als wat je thuis hebt. Je kan ook een ander lid helpen met zijn baan of met het oplossen van een probleem.
Wat mij betreft hoeft het ook niet percee enkel noeste arbeid te zijn. Een praatje, film kijken, tijdschrift lezen of andere bijkomstige werkzaamheden (wel weer werk dus) maken ook deel uit van het clubgebeuren. En als ik het hier zo lees hoort daar ook een beetje de vriendschappelijke jennerij tussen AC en DC of 2 rail en 3 rail of de verschillende spoorbreedtes bij. Zolang het maar leuk blijft.
Voorbeeld: zelf rijdt ik smalspoor (H0m) maar bij ons op de club is verder geen smalspoorbaan te vinden behalve een testrondje. Wel mensen die het zelf thuis wel hebben.
-
Opzich heb ik zelf niet zo'n voorkeur voor een club.
Ik vind het heerlijk om mijn eigen dingen te maken in mijn eigen vorm van realisme. Natuurlijk ben ik wel eens benieuwd wat andere van m'n werk vinden, of heb ik vragen over van alles. Maar dan kan ik prima terrecht bij een vrijblijvende site als dit.
Persoonlijk ben ik heel gespitst op N spoor, jaren '90, en gesitueerd in een niet bestaande maar wel realistische Nederlandse grote stad van pakweg 240 000 inwoners of meer. (hele mond vol) Maar waar het om gaat is vind dat maar eens in een clubverband. ;)
En natuurlijk zal je best veel kunnen leren in clubverband, maar als ik de technieken me zelf eigen maak zit er ook meteen mijn eigen "handtekening" in en dat vind ik wel fijn.
m.v.g.
Mark
-
Nou dat had je ook niet gedacht hè, Joren ;D
Draadje open draadje dicht.
Groet Jaap
Nee, ik had dit zeker niet verwacht.
Maar vind het leuk om te zien hoe iedereen erover denkt!
Joren
-
Bij ons (MV Hilversum) rijden ook sommige leden thuis drie rail, maar op de club wordt er met de 2-rail baan gewoon geholpen, want we hebben geen drie-rail baan op de club.
Naar mijn mening een hechte club dus!
-
Ben al 16 jaar lid van de Hoekse lijn. Ben alleen actief in de Kantine. Bouwen doe ik thuis wel aan mijn AC baan. Kom er alleen om te ouwe hoeren.
Gr Arnout.
-
Ik ben lid van de TMC (twentse modelspoor club) Enschede.
Het is een zeer grote club die volgend jaar al weer 50 jaar bestaat.
Wij bouwen daar Enschede, Hengelo en Oldenzaal naar in de periode 1970/80.
Ik ben vanatiek met het verbouwen van treinen en de scenery van de baan.
Manuel
-
Hoi,
Ook ik ben lid van een modelspoorclub,te weten ,MSV ´De Beeck´ in Prinsenbeek.
We zijn met zijn 4en en bouwen aan een grote landschaps module N-baan van 20meter bij 4meter,in de gymzaal waar we zitten bij de Apolloschool in Prinsenbeek.Baroniespoor uit Etten-Leur zit momenteel ook in dezelfde ruimte.
Spoorgroeten Alexander
-
Ik vind het heerlijk om mijn eigen dingen te maken volgens mijn eigen norm van afwerking Daarom ben ik ook geen lid geworden van een hobbyclub.
Wel een keer sfeer komen proeven,kreeg een beetje m.i.het idee van een bejaardensoos op zondag. Allemaal [ te ]kritische oudere mannen die toch wel een bepaalde mening hadden over hoe het allemaal moest! ;)Niets voor mij dus,voel mij er niet bij thuis!
Dus gewoon lekker bouwen en verbouwen voor mij, als de dag komt dat de zolder ingericht wordt voor de hobby!
Geen klinknageltellers daarom voor mij ;D
Tja en bij problemen en info aangaande de hobby............... dan heb ik jullie!!
Vriendelijke groeten Wim ..die een ieder graag in hun/haar waarde wil laten!!
-
Ben lid geweest van een club,maar binnen 1.5 jr weer bedankt.
als je maar M* had en verzameldt hoorde de je er bij,dus dat betekende voor mij WEGWEZEN bij zo,n clubje.
Cor
-
hallo
ik ben lid van de ver spoorgroep zwitserland
al 6 jaar
we rijden marklin gelijkstroom wisselstroom
bemo smalspoor
groet maarten
-
is er geen BLS vereniging?