BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: dennie op 25 September 2009, 19:18:06
-
Ik ben eigenlijk eeens benieuwd naar de uitrusting die verpicht is op de locomotieven en dan bedoel ik niet atb of indusi of frontverlichting.
Zoals kortsluitlans fluorerende hesjes (verpicht?)
Wat is er zoal nog meer verplicht en verschilt dit ook nog per soort loc?
Of zijn alle regels gelijk voor stoom.diesel.eloc?
-
Een veiligheidsvest behoort tot de uitrusting van een Mcn zelf.
Een Lokomotief is oa voorzien van iig een kortsluitkabel, verbandtrommel, afdekfolietrommel, noodseinlantarens en brandblussers.
-
En bij goederenlocs iets van een gasmasker
-
Treinstellen hebben een koppelboom aan boord. Daarmee kan de Scharfenberg gekoppeld worden aan de haak van een gewone loc, voor het geval dat het treinstel weggesleept moet worden.
-
In sommige boeken over een specifieke lok kun je hele lijsten vinden, zo moest bijvoorbeeld een Beel bij aflevering het volgende aan boord hebben:
2 brandblussers (goed te keuren door de NS)
oliekannen en smeerkannen
gewone en bijzondere sleutels
1 bijl
1 houtzaag
1 metaalzaag
3 doorslagen
1 bankhamer
1 voorhamer
1 lepelkoevoet
1 kleine koevoet
1 platte koudbeitel
1 kantbeitel
1 nijptang
2 schroevendraaiers
1 combinatie tang
1 bus met klappers
1 bezem
1 stoffer
1 poetsdoos
1 stel sleutels voor kasten en kisten
2 looplampen met kabel
reserve lampen
elektrische veiligheden
2 hoekborden
2 hoekschijven
2 rode vlaggen in foudraal
3 wasfakkels
2 petroleumhanlantaarns met rode ruit
3 reserve luchtslangen
Deze lijst werd geleverd bij deze specifieke serie en zal bij andere loc's dus anders zijn.
mvg,
Lennert
(de lijst komt uit "Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801" van Paul Henken)
-
Een veiligheidsvest behoort tot de uitrusting van een Mcn zelf.
Een Lokomotief is oa voorzien van iig een kortsluitkabel, verbandtrommel, afdekfolietrommel, noodseinlantarens en brandblussers.
rode vlag, diverse reserve lampjes.
-
Treinstellen hebben een koppelboom aan boord. Daarmee kan de Scharfenberg gekoppeld worden aan de haak van een gewone loc, voor het geval dat het treinstel weggesleept moet worden.
Da´s war einmal !
Dat soort hulmiddelen zijn allemaal een jaar of tig geleden uit de treinen verdwenen omdat deze voor de ARBO te zwaar waren om mee te werken.
Tegenwoordig hebben treinstellen dus niets meer van zulks aan boord, wil je een treinstel afslepen tegenwoordig moet je ergens een sleepkoppeling op zien te snorren.
-
Dat soort hulmiddelen zijn allemaal een jaar of tig geleden uit de treinen verdwenen
Ik weet niet hoeveel jaar je met tig bedoelt, maar ik heb ongeveer 10 jaar geleden eens in de bagageruimte van een plan V gezeten, en daar stond de koppelboom prominent in de hoek. Met een bord er naast waarop vermeld stond wat de functie van dat ijzeren samenstel was.
-
Dat zal ergens rond die tijd geweest zijn dat dat was volgens mij.
-
Dat is dus niet tig, want dat begint pas bij twintig. ;D
-
Dat is dus niet tig, want dat begint pas bij twintig. ;D
Zondermeer dat je daar gelijk in hebt ;D
Was een wat enthousiaste uitspraak zeggen we maar ;)