BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Aernoud op 25 September 2009, 00:51:48

Titel: Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
Bericht door: Aernoud op 25 September 2009, 00:51:48
Voor mijn baanontwerp ben ik in een CAD-systeem wat zaken aan het uitzetten.
Daarbij probeer ik het punt te bepalen van twee bogen die samenkomen op een boogwissel, waarbij de treinen elkaar niet raken. Daar waar in werkelijkheid de vrije ruimte balk ligt.

De twee bogen liggen niet parallel en voldoen daarmee niet zonder meer aan NEM 112 voor spoorafstanden.
Neem je de NEM 103 voor het profiel van vrije ruimte in bogen dan blijken de afstanden groter te zijn dan in de NEM 112.
Beide normen melden dat ze met elkaar rekening houden.

Op een gegeven moment heb ik de norm 112 gepakt en ben die gaan uitzetten in het CAD-systeem: H0, groep C, binnenste straal 400 mm (om een extreem voorbeeld te hebben). Volgens de norm is een groep C maximaal 313 mm lang. De breedte is maximaal 40 mm volgens NEM 301. Draaistelafstand 224 mm (19,5 m)
De buitenste straal is volgens norm 112 ten minste 64 mm groter.
Tot mijn grote verbazing kunnen de rijtuigen niet langs elkaar zonder elkaar te raken, ra ra hoe kan dat?

Vervolgens ook gelijk uitgezet volgens NEM 103, waarbij maat B1=48 mm en E=14 mm, dus 24+14=38 uit het hart. Dit gaat wel goed.

De oefening ook vooor een straal van 900 mm uitgevoerd. NEM 112: Botsing. NEM 103 niet.
Spoorafstand volgens NEM 103: 48+2*5=58 mm, volgens NEM 112: 48 mm.

Het lijkt erop alsof ik de fout in ga met NEM 112, waarom werkt deze norm blijkbaar in de praktijk maar in mijn theorie niet? Het enige dat ik kan verzinnen is dat de lange rijtuigen normaal gesproken geen 40 mm breed zijn maar slechts zo'n 35 mm, maar die aanname zie ik in de NEM 112 niet terug.

Wie kan mij de achtergrond verklaren?

Aernoud
Titel: Re:Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
Bericht door: Karst Drenth op 25 September 2009, 01:13:07
Ik weet het niet met zekerheid Aernoud,

maar... het lijkt mij dat die 40mm voor de breedte niet helemaal kosher is.

Normaal gesproken zijn rijtuigbakken ca 32mm breed... Ik denk dat die 8mm ( 4 aan elke kant ) behoorlijk veel zal uitmaken in je model.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
Bericht door: Ronaldk op 25 September 2009, 09:33:34
Hoi Aernoud,

Er is een verschil tussen afstand van het spoor (112) en profiel van vrije ruimte (102 en 103). Bij het profiel van vrije ruimte gaat het om objecten die niet binnen dat profiel mogen bevinden omdat deze anders door de treinen geraakt worden. Bij de h.o.h. van de sporen gaat het dat de railvoertuigen elkaar niet raken in het midden, bijvoorbeeld de buffers / achterkant van een rijtuig in de binnenspoor tegen het midden (overhangende deel) van het rijtuig in het buitespoor, deze afstand mag minder groot zijn dan het p.v.r.

roco had jaren geleden een overzichtje met hun h.o.h. afstanden en een tweetal rijtuigen in de catalogus staan waarbij je het duidelijk op kon zien. Ik moet kijken of ik die nog kan vinden. De h.o.h. van de roco-rails is eigenlijk gebaseerd op de bogen, recht zou het minder mogen zijn.



Titel: Re:Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
Bericht door: Aernoud op 25 September 2009, 14:05:09
Hoi Ronald,

Ik heb het plaatje even opgezocht in de Roco catalogus van 1991/92:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_line_spoorafstanden_1.jpg)

Even de Roco-gegevens naast de NEM gelegd:
RocoNEM 112
R2 358 mm 61,6     > 64 mm, Niet Ok
R3 419,6 mm 61,664 mm, Niet Ok
R4 481,2 mm 61,661 mm, Ok
R5 542,8 mm 61,659 mm, Ok

Conclusie, de rijtuigen die op het plaatje staan kunnen erop rijden, ondanks het feit dat de R2 en R3 niet aan de NEM 112 voldoen. Waarom werkt het in de praktijk wel: Het rijtuig op het plaatje is een rijtuig met een lengte van 303 mm i.p.v. het maximum van de norm van 313 mm verder is de breedte dan waarschijnlijk ook 32 mm zoals Karst al opmerkte.

Dat de spoorafstanden niet hoeven te voldoen aan het PVR vind ik merkwaardig. Zoals je meldt gaat het bij het PVR om objecten die zich niet binnen het profiel mogen bevinden omdat deze anders door andere treinen geraakt worden. Objecten is het juiste woord want daar horen andere treinen net zo goed bij, ook die mogen niet door andere treinen geraakt worden.
Wat ik wel kan snappen is dat er bij NEM 103 aan beide zeiden van het profiel zich een marge bevind, zodat bij twee parallele sporen je twee maal een marge hebt. Omdat dit overdreven is kun je die marge reduceren. Maar dan kom ik nog niet van NEM 103 naar NEM 112  :-\

Groeten,
Aernoud