BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Gert1 op 23 September 2009, 16:29:36
-
Vanaf nu ga ik weer een Belgisch blad bespreken, namelijk LS Magazine.
Ik moet de lezer vooraf wel waarschuwen: ik ben nogal fan van LS Models!
Ik volg dat merk al sinds het prille begin en heb er inmiddels meer modellen van dan van Roco.
Goed, na deze 'waarschuwing' kan ik proberen u allen ook warm te krijgen voor een abonnement.
Als er namelijk genoeg aanmeldingen komen voor een Nederlandstalige uitgave, dan zal deze misschien vanaf nummer drie alsnog gerealiseerd worden.
Voorlopig moet ik het doen met de Duitse uitgave. Mijn kennis van het Duits is namelijk net iets minder 'mangelhaft' dan mijn kennis van het Frans 'abominable' is. :P
Also, de eerste uitgave ligt voor mij. Onder het editorial staat een belangrijke mededeling: In tegenstelling tot geruchten zijn meer dan 90% van alle reserve-onderdelen van modellen van LS Models verkrijgbaar bij de vakhandel. Nou, dat probleem/misverstand is dan ook weer de wereld uit!
Het blad begint met een actualiteiten-rubriek. Op deze pagina's veel 3D-tekeningen. Maak ik de aanhangers van de SBB blij als ik zeg dat ik een tekening van een RAe-treinstel zie? En nog een verrassing: LS Models gaat ook in schaal TT produceren. Als eerste komt het Russische slaaprijtuig WLABmee. En passant (oeps, toch nog wat Frans) wordt dit rijtuig meteen ook maar in N-schaal uitgebracht.
Vervolgens een paar pagina's met handmonsters. Hier nog een foto van het AGC-treinstel (staat ook op de cover) waardoor te zijner tijd vermoedelijk half modelsporend Frankrijk in katzwijm zal liggen. Verder foto's van I11-rijtuigen van de Belgische spoorwegen en het bijbehorende stuurstandrijtuig waarvoor ook nogal wat Zuidelijk wonende Nederlanders warm schijnen te lopen. En ja, NS-fans worden niet vergeten, want er zijn foto's van een prototype van een Plan W-rijtuig afgebeeld. In de begeleidende tekst wordt fijntjes opgemerkt dat de assen niet in kunststof, maar in messing gelagerd zijn.
Hierna volgen enkele pagina's met foto's van kort geleden uitgeleverde nieuwe items. Als je de website van LS Models goed hebt gevolgd, dan weet je het meeste hiervan al wel, maar het is handig om alles bij elkaar op een pagina te zien met de bestelnummers erbij.
De Franse markt wordt echt in de watten gelegd met een model van de BB 16500 van de SNCF. Onder de rubrieksnaam 'Familieportret' een uitvoerig overzicht van alle uitvoeringen die LS Models gaat leveren. De Belgische Reeks 15 krijgt eveneens veel aandacht. Leuk om te zien dat details als een deksel van een zandkast bij de nieuwere versies van de loc verschilt van de oudere versies. Er zijn maar weinig merken die zo ver gaan.
Dan komen de pagina's waarvan mijn hart echt sneller gaat kloppen, namelijk de rubriek 'Voorbeeld & Model' over de CityNightLine.
En dit is pas deel 1, dus in het volgende nummer nog meer moois!
Vervolgens een artikel waarin wordt uitgelegd hoe je kalkwagons op een realistische manier kunt verweren. De aanpak en de vele goede foto's doen me denken aan de
uitstekende manier waarop dit doorgaans in Modelspoormagazine wordt beschreven. Ja, onze Belgische modelspoorvrienden kunnen er wat van!
Alsof ik al niet genoeg verwend werd met het artikel over de CityNightLine, wordt ook nog eens uitvoerig het een en ander uit de doeken gedaan over de Franse Corail-rijtuigen. Ik zie echter niet zo gauw een overzichtje van treinsamenstellingen, dus daar komen we helaas nog niet verder mee. Aan het einde van het artikeltje staat evenwel vermeld dat het aan ruimte ontbreekt om in deze uitgave nog verder op de Corail-rijtuigen in te gaan, maar raad men je aan om extra informatie op de website van LS Models op te zoeken. Ik zal de komende tijd eens in de gaten houden of die extra informatie inderdaad op de website verschijnt.
Het blad sluit af met anderhalve pagina foto's van rijtuigen en goederenwagons die in 2010 zullen gaan verschijnen. Zie ik daar de stalen D weer? En ja hoor ook de 'muzikale' restauratierijtuigen zijn er weer bij!
Het eerste nummer van LS Magazine is me goed bevallen. In december verschijnt nummer 2 en daar zit dan ook de beloofde verzamelmap bij.
Bij elke tweede uitgave krijg je dan een aantal losse bladen die je in de map kunt doen. Ik ben benieuwd!
mvg,
Gert
-
Also, de eerste uitgave ligt voor mij. Onder het editorial staat een belangrijke mededeling: In tegenstelling tot geruchten zijn meer dan 90% van alle reserve-onderdelen van modellen van LS Models verkrijgbaar bij de vakhandel. Nou, dat probleem/misverstand is dan ook weer de wereld uit!
Zoals zo vaak bij LSM, wat bedoelen ze daarmee denk je? Bedoelen ze dat we, ondanks geruchten dat dat niet kan, reserveonderdelen via de vakhandel moeten bestellen of dat er, ondanks geruchten, van de meeste modellen toch reserveonderdelen zijn?
-
Er staat letterlijk:
Die Service-abteilung teilt mit:
Entgegen umlaufender Gerüchte, sind mehr als 90% aller Ersatzteile ab LS Models-Lager lieferbar.
Diese werden ausschliesslich über den Fachhandel verteilt!
Ik maak daar, ondanks mijn 'mangelhafte' kennis van het Duits, toch echt uit op dat 90% van alle reserve-onderdelen gewoon leverbaar zijn,
maar uitsluitend bij de vakhandel te bestellen zijn.
mvg,
Gert
-
heb je helemaal goed Gert
ik heb me trouwens maar meteen geabboneert op het tijdschrijft , hopelijk is het allemaal snel rond met betaling en alles zodat ik het eerste exemplaar snel in huis heb
groet stefan
-
Hoi Gert,
Weet je ook of het tijdschrift ergens los verkrijgbaar is, ik zou het eerst wel eens willen zien/lezen voor ik een abonnement zou overwegen.
Gr Dennis
-
Hoi Dennis,
Ik weet niet of het in Nederland los verkrijgbaar zal zijn.
Je kunt het natuurlijk eens proberen bij de bekende dealers van LS Models.
Wel heb ik ergens op een Duitse website gezien dat het 'los' werd aangeboden, maar dan wordt het waarschijnlijk wel erg duur vanwege de verzendkosten.
mvg,
Gert
-
Nou Gert, jij bent er vlot bij... :)
Opmerking over de verzending. Het blad kwam ongekreukt binnen maar een envelop met een stevige kartonnen achterkant om beschadigingen te voorkomen lijkt mij wenselijk.
En nu je verhaal maar eens lezen en het blad bekijken.
-
Ook ik heb vandaag het blad in ongekreukte vorm ontvangen.
Op de enveloppe in Duits en Frans-talig bedrukt dat de postbode hem niet mag vouwen.
Gelukkig kan mijn postbode Duits en/of Frans, of is hij gewoon slim :-D
Het blad ziet er echt top uit en barst van de nuttige informatie. Ik kan me helemaal vinden in Gert zijn verslagje.
-
Tja Hans, dat staat er bij mij ook op maar... er zit een sticker met streepjescode over heen. Los daarvan is de kwaliteit van de envelop maar zozo...
-
Misschien is het een idee om LS Models per mail te laten weten dat je minder gelukkig bent met de kwaliteit van de envelop? Ik moet er ook niet aan denken dat de postbode zo'n blad juist tijdens een regenbui bezorgt, want dan gaat het natuurlijk mis...
mvg,
Gert
-
Het is een heel mooi blad, met hele nuttige informatie.
Hopelijk komt er echt een Nederlandse versie.
Je kunt een e-mail sturen naar: info(at)lsmodels.com, twijfel alleen even in welke taal dat moet, de site is ook in het Nederlands.
-
Er staat letterlijk:
Die Service-abteilung teilt mit:
Entgegen umlaufender Gerüchte, sind mehr als 90% aller Ersatzteile ab LS Models-Lager lieferbar.
Diese werden ausschliesslich über den Fachhandel verteilt!
Ik maak daar, ondanks mijn 'mangelhafte' kennis van het Duits, toch echt uit op dat 90% van alle reserve-onderdelen gewoon leverbaar zijn,
maar uitsluitend bij de vakhandel te bestellen zijn.
mvg,
Gert
(M.bt. bovenstaand citaat in een taal die iedereen vestaat):
"Yeah right!!!"
-
Tja Hans, dat staat er bij mij ook op maar... er zit een sticker met streepjescode over heen. Los daarvan is de kwaliteit van de envelop maar zozo...
Ja, dat is niet handig inderdaad, als ze er een sticker overheen plakken. Dat was bij mij niet het geval.
Maar inderdaad. Een iets stevigere/waterdichtere envelop zou geen kwaad kunnen.
Benieuwd hoe de volgende geleverd wordt, met die bewaarmap erbij.
-
Dan zit dat trapje en het reservoir van het CNL rijtuig zeker niet bij die 90%. Al ruim een half jaar wachten ondanks mail naar LSM en winkelier. Op mijn laatste mail naar LSM niet eens een reactie gehad. >:(
-
Zou het eigenlijk niet denkbaar zijn dit soort tijdschriften electronisch uit te geven ? De besparing op de productiekosten (drukken en papier) en distributie (inpakken en verzenden) is aanzienlijk. Steeds meer sturen bedrijven hun advertorial tijdschriften electronisch toe.
Sander
-
Zou het eigenlijk niet denkbaar zijn dit soort tijdschriften electronisch uit te geven ? De besparing op de productiekosten (drukken en papier) en distributie (inpakken en verzenden) is aanzienlijk. Steeds meer sturen bedrijven hun advertorial tijdschriften electronisch toe.
Sander
In een PDF-je zeker?
Dan is binnen de kortste keren de hele modelbouwwereld er 'gratis' van voorzien. En dat lijkt mij nu juist niet de bedoeling.
-
Het zou inderdaad een pdf kunnen zijn, maar niet noodzakelijk. Er zijn eenvoudige varianten, die wat minder makkelijk doorgestuurd kunnen worden. Maar wat dan nog, als er wel 'n paar worden doorgestuurd ? Dat zijn gewoon extra lezers zonder extra kosten. De grootste besparing hebben ze al te pakken door de reductie van kosten van productie en distributie. En sommigen vinden het wellicht niet eens erg als hun bedrijfstijdschrift door de hele modelbouwwereld wordt gelezen.
Sander
-
De meeste kosten zitten 'm niet in het drukwerk en de distributie, maar in al het werk om de uitgave zelf te maken: research, teksten schrijven, foto's maken en/of zien te krijgen en de opmaak.
De enige manier om dat terug te verdienen is in de vorm van een gedrukte uitgave, want een pdf wordt natuurlijk binnen de kortste keren doorgemaild.
Los daarvan denk ik dat de meeste mensen nog altijd liever een tijdschrift in gedrukte vorm lezen. Dan heb je iets tastbaars in handen dat je makkelijk op elke gewenste plek kunt lezen. Laten we eerlijk zijn: lezen op een laptop is eigenlijk ontzettend onhandig.
mvg,
Gert
-
heb zojuist de betaalgegevens via de mail gekregen, meteen € 56,00 overgemaakt en nu is het afwachten wanneer ik het eerste tijdschrift binnen krijg
je moet trouwens het bedrag overmaken naar luxemburg , maarja zolang het de benelux betreft ga ik er van uit dat alles zonder problemen verloopt
kijk er echt naar uit om er in te kunnen bladeren (y)
groet stefan ;)
-
Kurt Heidbreder, de uitgever, is tegenwoordig in Luxemburg gevestigd.
Ik heb het verschuldigde abonnementsgeld ook overgemaakt naar de opgegeven rekening in Luxemburg en dat gaat dus gewoon goed.
mvg,
Gert
-
Het overzichtje met CityNightLine treinsamenstellingen in deze uitgave blijkt helaas niet echt conform de werkelijkheid.
Mede-forumlid Michiel (Neudalhausenstadtbahn) is een actieve spotter op onder andere station Arnhem en liet mij weten, nadat ik een scan van het overzicht naar hem had gemaild, dat niet alleen de verkeerde treinnamen bij treinnummers staan, maar dat (nog veel erger!) er rijtuigen worden genoemd die beslist niet in Nederland komen.
Helaas moet ik dus vaststellen dat men bij LS Models ofwel niet helemaal goed geïnformeerd is, of dat men bewust rijtuigen die men in het programma heeft maar die niet in de betreffende trein horen, toch noemt om zodoende de verkoop te stimuleren. Jammer en nergens voor nodig want die rijtuigen verkoopt men elders (waar ze wél rijden) immers toch wel.
mvg,
Gert