BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: henk op 23 September 2009, 16:16:19

Titel: Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 23 September 2009, 16:16:19
Alweer lang geleden heeft Philotrain een model van de dieslloc 600/2000 gemaakt. Ik heb overigens een exemplaar dat uit de Amerikaanse versie is verbouwd. De toenmalige Koreaanse producent voor Philotrain, Samhongsa, heeft zelf een serie op de Amerikaanse markt gebracht. Nu is het ding aan wat onderhoud toe, maar ik heb geen idee hoe de kap eraf kan. De gebruiksaanwijzing ontbreekt.
Weet iemand hoe de Philotrain opengaat? Zie ik wel of dat bij dit model hetzelfde gaat.
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: AB 7216 op 23 September 2009, 18:27:44
@Henk,

Aan de onderzijde van de loc net achter de bufferbalk zit aan elke zijde een schroefje.
Als je deze twee losdraait dan komt de kap los.

Rijd hij bij jouw nog?
Bij mij zijn de kunsstof tandwielen open gescheurd.
Er zijn geen onderdelen meer te krijgen, dus ik heb de aandrijving moeten aanpassen

Groeten Arjen
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 23 September 2009, 20:48:43
Bedankt Arjen,
Op die plek zitten bij dit exemplaar houders voor Kadee koppelingen. Vandaar dat ik de schroefjes niet kon vinden.
Het rijden houdt niet over. Ik zal eens nader inspecteren. Heb jij er een nieuwe aandrijving in gezet?
Henk
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: roadster36 op 23 September 2009, 21:10:43
die van mij rijd als een zonnetje  (y)Philotrain onwaardig zou ik bijna zeggen ::)
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: Floris Dilz op 23 September 2009, 21:13:02
mwah, wat ik tot nu toe van philo's heb gezien reed lang niet slecht... het stelt alleen wel wat hogere eisen aan je spoor.
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: roadster36 op 23 September 2009, 21:25:43
nou mijn stoomphilo`s blinken toch niet echt uit in soepel rijden
mijn ns1700 bijv stond nieuw al op 3 wielen ipv 4
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 23 September 2009, 21:28:52
Die van mij heeft goed gereden, maar na een jaar of vier stilstand is er misschien wat onderhoud nodig.  ;D Verder moet er maar eens een decoder in. De nieuwe Liliput olieboot staat met smart te wachten.
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: roadster36 op 23 September 2009, 21:31:38
yep daar staat tie bij mij ook voor
 alleen heb ik pikoboten ;D
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 23 September 2009, 21:36:20
Ja, daar was mijn 2000 een beetje op uitgekeken, de snob.  ;D
Een pikoliliboot is geen porum trouwens.
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: stig op 23 September 2009, 22:10:49
nou mijn stoomphilo`s blinken toch niet echt uit in soepel rijden
mijn ns1700 bijv stond nieuw al op 3 wielen ipv 4

Hmmm, de 1700 van een van de Mitropa leden hebben we toch een dag fijn over de OHMB modules geragd vorig jaar in Middelburg. Dat liep best goed!
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: roadster36 op 23 September 2009, 22:12:10
helaas maar 2 liliputs gekocht
toen bodem knip in zicht ,de rest komt wel met de volgende oplage
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: AB 7216 op 24 September 2009, 16:31:36
@Henk,

Ik heb het wormwiel laten zakken in de behuizing, waardoor ik het kunsstof tandwiel niet meer nodig had.
ziet er een beetje vreemd uit, maar het werkt wel.

Groeten Arjen
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 06 June 2011, 20:59:34
Heb hem dus eindelijk opengemaakt.  ;D
Kan het zijn dat het model stroomafname van maar vier wielen heeft of is dat alleen bij mijn 'Samhongsa direct' het geval?
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: zuylen op 06 June 2011, 22:16:47
Ik heb natuurlijk geen ns2000 philotrain, maar mijn Philo stoomlocs rijden toch wel goed. Ook al is de trekkracht niet altijd even super. Misschien toch even een onderhoudsbeurt? Gescheurde kunststof tandwielen zijn wel problematisch. Dan is inderdaad in nieuwe aandrijving een goede oplossing.
vr Andre :)
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: roadster36 op 06 June 2011, 22:53:56
Henk je hebt pb
gr Jan
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 07 June 2011, 21:02:52
Waarvoor dank.  :)

Mijn exemplaar loopt prima als ik de stroom direct op het motortje aansluit, maar hij stottert op de rails. Schoonmaken van de wielen helpt wel iets, maar is toch niet de kern van het probleem. Mijn model neemt alleen van de niet geïsoleerde wielen stroom af. Eens kijken of er extra stroomafnemertjes kunnen worden geplaatst.

Het is best bijzonder. Ieder draaistel inclusief tandwielkast is dus elektrisch met een stroomafnamepool verbonden. Het draaipunt zit geïsoleerd in het chassis gemonteerd. Maar de tandwielkast kan vrijelijk tegen het chassis bewegen. Ik begrijp niet goed hoe dat elektrisch geïsoleerd blijft. Alleen de verf? Of is die tandwielkast van een niet goed geleidend metaal gemaakt, als dat tenminste bestaat?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philo2000_1.jpg)
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: Karst Drenth op 07 June 2011, 21:31:58
Hoi,

zeer waarschijnlijk alleen de verf  :-\

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: roadster36 op 07 June 2011, 21:45:01
joehoe nagellak ;D
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: Ivo tB op 07 June 2011, 23:31:28
Henk,

Het stotteren komt misschien juist doordat als de 2000 op de rails staat er toch af en toe kortsluiting ontstaat. Ik denk dat de beste oplossing is in een van de draaistellen de wielen om te draaien, zodat het hele chassis aan dezelfde pool hangt als dat al gebeurd. En op de andere 4 wielen een stroomafnemer plaatsen.

De bedoeling van de draaistellen zoals Philotrain het wil is dat ze verschillend gepoold zijn en nooit met het chassis (tegelijkertijd) in aanraking kunnen komen. De draaistelophanging in het frame is via nylon ringen geisoleerd en ook de cardan heeft zo te zien een nylon koppeling. Bovendien heeft de Mashima 2 geisoleerde contacten en de as van de motor is met geen pool verbonden.

De 2400 en de 1500 van Philotrain hebben gelijksoortige constructies.

De stalen rijtuigen van Philotrain hebben ook vaak metalen draaistellen (6 deurs D, ovaalramer, C12c), waar ook eenzijdig gepoolde wielassen in zitten. Als je die in verkeerde volgorde op de baan zet, maken die via de buffers ook prachtige kortsluiting.

Een andere fraaie oplossing voor je Philotrain 2000 is om deze te verkopen en een mooie Mesu 2000 te maken.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 08 June 2011, 08:38:38
Dat laatste is natuurlijk een prima idee Ivo, maar is ook mijn eer te na. Bovendien heeft juist dit model teveel persoonlijke geschiedenis om het al te snel weg te doen.

Als er toch extra stroomafname moet komen, dan is het inderdaad een goed idee om dan maar gelijk de wielen in een draaistel om te zetten.  (y)
Dan ook maar gelijk grondig schoonmaken. Ik ga de draaistellen eens op het gemak verwijderen en uit elkaar halen. Leuk werkje. Gaat nooit al te snel bij mij.  :)
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 10 June 2011, 21:30:32
@Henk,

Ik heb het wormwiel laten zakken in de behuizing, waardoor ik het kunsstof tandwiel niet meer nodig had.
ziet er een beetje vreemd uit, maar het werkt wel.

Groeten Arjen


Dat betekent dat je de draaistellen los heb gehad Arjen. Ik zit nu te kijken en wil best wat proberen, maar het zou toch wel prettig zijn als je nog weet hoe de draaistellen te verwijderen.

Ik ben zo ver.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philo2000_2.jpg)

Ik kan het boutje waarom het draaistel draait pas losdraaien als die kunststof koppeling weg is. Het grote boutje op het draaistel al weggehaald en dat zou nu open moeten kunnen. En toen?
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: AB 7216 op 11 June 2011, 09:12:11
Hoi Henk,

Aan de onderzijde van het draaistel zitten 2 kleine schroefjes, heeeel diep verzonken.
daar zit de bovenzijde van het draaistel aan vast.

Groeten Arjen
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 11 June 2011, 20:45:09
Bedankt. Het is een leuk ding om uit elkaar te halen. Voor de liefhebbers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philo2000_3.jpg)

Cardankoppeling links en draaistel rechts kunnen na het losdraaien van nog veel meer boutjes nog verder uit elkaar. Misschien doe ik dat ook wel om de olie te vervangen door vet.
Het is in ieder geval goed te doen om extra stroomafname aan het draaistel te plaatsen.
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 11 June 2011, 21:29:04
Stukje van een Roco stroomafnemer op een stukje printplaat solderen en het geheel op de draaistelbekleding plakken. Blijft het stroomafnemertje met bekleding en al afneembaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philo2000_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philo2000_5.jpg)
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 13 June 2011, 18:51:05
Zo, helemaal schoongemaakt, met extra stroomafame (wieltjes bij één draaistel inderdaad omgedraaid Yvo) en een goede decoder, eindelijk een vlot rijdende 2000.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philo2000_6.jpg)

Nog nieuwe verlichting inbouwen.

Bedankt voor alle tips heren.
Titel: Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
Bericht door: henk op 02 December 2011, 20:45:35
[...] eindelijk een vlot rijdende 2000.

Maar niet heus. Van die stroomafnemers op het loopvlak van de wielen is geen goed idee. Daar kruipt binnen de kortste keren vuil tussen dat maar lastig weer is te verwijderen. De stroomafnemers dus weer losgesoldeerd en vervangen door fosforbronsdraad met de uiteinden aan de binnenkant van de wielen. Dat loopt nu perfect. De gloeillampjes inmiddels vervangen door ledjes.

De aandrijving is verder prima. Maakt niet erg veel lawaai en loopt soepel, aangestuurd door een Zimo 630. De trekkracht valt ook niet tegen. Een olieboot van 15 wagens gaat probleemloos mee op mijn vlakke baan.