BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: pijltje op 22 September 2009, 22:27:06

Titel: Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
Bericht door: pijltje op 22 September 2009, 22:27:06
Hierbij mijn (gerecyclede) N-baanplan.
Het is een onderhoud/rangeerterrein. Tijd dat deze gesitueerd moet zijn is Epoche III. (hoewel ik ook nog een moderne diesellok heb maar die zal maar zelden voorbij komen ;))

Commentaar welkom :D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_v_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_v_01.jpg)

Ter aanvulling.
op het eind van het dubbelspoor naar boven (rechts) komt een lok-schuur te staan.
Daarnaast komt een "bok" voor het vervangen van wielen.
Daarnaast op de niet wissel dubbel spoor is een "parade" deel. Geen byzonderheden
onderste deel aan de draaischijf is de "entree". Hier komt een kolen laadstation. Bovenste rail is de aanvoer voor kolen, de onderste twee voor loks die geladen moeten worden.
Nog een kort opstel spoor aan de onder zijde.

het onderste lange deel is paradespoor.
Hier moeten ook langere treinen met meer wagens langs kunnen.
Bovenzijde verdwijnt in het schaduw station dat onder de baan komt te liggen. Ontwerp daarvoor moet ik nog maken.
Titel: Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
Bericht door: Wim Hesselink op 23 September 2009, 13:37:13
Hallo ...(?),

Leuk idee! Een paar kleine vraagjes/opmerkingen:

1. Waarvoor zijn de kleine kopspoortjes aan de zuidzijde van je depot? Ik bedoel die stukjes aan de 2 engelse wissels. Ik denk dat je ze wel weg kunt laten. Dat scheelt ook weer een wissel en ipv de 2 engelse wissels kun je 2 gewone wissels nemen.

2. Heb je ook al ruimte ingepland voor een ontslakkingskuil en een bezanding?

3. Aangezien je alleen het depot en een stuk paradebaanvak hebt gepland, zal het station waar het depot bij hoort dus het schaduwstation zijn. De loks zullen dan vanaf je depot naar het schaduwstation rijden. Heb je daar mogelijkheden om losse loks met treinen te laten koppelen? En zo ja, is het goed toegankelijk als je in geval van nood met de hand moet ingrijpen?

4. Heb je al ideeen mbt de scenery? Wordt het een stedelijk karakter of landelijk?

Groet, Wim
Titel: Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
Bericht door: pijltje op 24 September 2009, 00:15:24
Zoals ik al zei. Het is een gerecycled idee dat ik al jaren geleden met de hand had getekend.... herbeginner en niet alles had ik meer bij de hand :(
Inderdaad waren de bezanding en de ontslakkingskuil al gepland, Dat waren de twee horizontaal geplaatste sporen. :S


Het schaduw station zou onder de bak moeten komen. Ik heb nog niet de ruimte tot m'n beschikking maar het zou zo maar kunnen dat ik dat toch nog straks ergens achter een kast kwijt kan. Ik had gerekend op ongeveer een cm of 8-10 lager niveau voor m'n schaduw. Mijn geplande keerlus ligt dan nog een niveau lager komen (dus 3 lagen).
Zowel schaduwstation als keerlus komen als openconstructie . Dus alleen een smalle strook bevestiging voor de rails.


Koppeling/ontkoppeling van treinstellen komt op het schaduwstation. Ik overweeg nog om eventueel een decoder gestuurde koppeling te gebruiken voor stellen die ik dus overal wil kunnen los maken. Anders ga ik over naar een magneet ontkoppeling (spoel die een kern magnetisch maakt, met blik een stukje blik onder de koppeling.


Scenery, Goede vraag. Dit zal afgelegen zijn, een onderhoudsrangeerterrein dat buiten een dorp ligt in de bergen. Het spoor dat links omhoog loopt zal ik deels uit zicht gaan nemen met huizen. Het paradespoor moet rechts in een (berg-)tunnel verdwijnen. Het grootste deel van de achterwand zal een berg worden.

Het station zal voor de kijker dus achter de huizen liggen. Het parade spoor is dus de uitgang naar de doorgaande route.
Titel: Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
Bericht door: pijltje op 25 September 2009, 03:01:16
Vergeten aan te vullen:
de twee korte sporen kwam/kom je vaker tegen op rangeerterreinen. Het zijn sporen om te voorkomen dat een trein die "ophol" slaat het gewone spoor op rijdt. (of een uitrollende wagon...)
Normaal gesproken zou je dan geen doorgaande lijn direct hier langs hebben lopen maar daar ontkom ik helaas niet aan.
Titel: Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
Bericht door: RJ op 25 September 2009, 08:47:16
Alleen het meest linker kopspoortje is dan nodig. Drie keer is een beetje overbodig...
Titel: Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
Bericht door: Spoor65 op 29 September 2009, 11:59:02
Hoi Pijltje,

Opzich mooi plan, maar heb wel een paar vraagtekens,
dit gaat vooral over de 4 opstelsporen net boven je bekolings gedeelte.

Vanaf de draaischijf loopt eerst een aansluiting incl wissel naar, zo te zien, 2 vrij lange opstelsporen,
daarboven heeft je draaischijf nogmaals 2 vrij lange opstelsporen met zelfs een soort van overloop-wisselcombinatie.

Om eerlijk te zijn heb ik mijn vraagtekens hier bij, via de draaischijf kun je er alleen met losse locs komen, of met een klein locje met 1 wagon

lijkt het je niet beter deze opstelsporen aan te sluiten op je binnenkomend spoor, net voordat je locs de bekoling binnen rijden, met een uithaalspoortje kun je dan je wagons wegzetten, en naar bekoling en loods rangeren, en omgekeerd.

Lijkt me veel meer mogelijkheden te geven dus.

Mvg

Spoor65
Titel: Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
Bericht door: pijltje op 29 September 2009, 18:42:56
Hoi Spoor65,

op de twee opstel sporen (zonder wissel) komt een bezandings en ontslakkingsstellage te zitten.
Op de twee opstel sporen met wissel komt een "takel". Ik zie dat ik daar tegenover nog een kort opstel spoor mis. Die moet nog rechtstreeks tegen over een van beide sporen komen.
Idee. Een "kleine" loc kan eventueel een niet functionerende loc richting de "takel" duwen.
(of trekken daarom zit er dus ook een wissel achter zodat de trekloc ook nog kan rangeren en achter de loc weg kan komen).
Een zelfde principe zie je ook op de twee sporen die daarnaast liggen (en die aan het eind een locschuppen krijgt).


Het grijze blokje is de kolen voorraad, het spoor dat daar langs loopt is de aanvoer voor de kolen. Een trekkende loc kan afkoppelen vlak voor de draaischijf. keren en via een van de andere sporen aan de andere kant komen voor 't weg halen van de getrokken bevoorrading.

Ik ben even niet bekend met de aanvoer van zand. Ik zou verwachten dat dat ook destijds al met vrachtwagens werd aangevoerd. Als ik me daar in vergis zal ik de twee parallel lopende rails (zonder wissel) nog verder naar beneden moeten buigen. Ik kan de sporen niet aansluiten op de bovenliggende sporen omdat die al onder gronds zijn.

grz,
Leendert