BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: speedie op 20 September 2009, 21:54:11
-
Beste Mensen,
Ik heb zojuist mijn eerste decoder ingebouwd en alles wel 10 keer nagelopen maar blijf een probleem houden.
Zowel de verlichting als de rijrichting van 1 kant werkt maar.
Hij wil dus maar 1 kant op rijden en en ook alleen de verlichting aan die kant kan ik aan en uit schakelen.
Help want ik zie het niet meer.
Het is een minitrix ns 1127 lok met een Kuehn decoder met Fleischmann multimaus.
Verlichting is wel goed alleen rijdt die maar 1 kant op.
-
Vrij standaard antwoord: geef de decoder eens een reset. Als dat niet helpt, ga dan eens 1 voor 1 de draadjes losmaken, en kijk wanneer de loc in ieder geval beide kanten op wil rijden: is dat eenmaal gelukt, ga dan op zoek wanneer de boel er mee ophoudt als je de verlichting aansluit.
-
als de lok rijdt,dan lijkt mij dat het rode/zwarte/grijse/oranje draadje goed zitten.
zou kunnen dat bij het omschakelen de verlichting naar die kant sluiting maakt en de decoder uitgeschakeld wordt.
ik ken de multimaus niet,maar als dit je eerste lok is zou een bedienings foutje ook kunnen.
zou het witte en gele draadje eens los halen,zorgen dat ze nergens tegen aan komen,en weer eens proberen.
wanneer je dan zwart en rood aan de wielen heb zitten kan het eigelijk niet verkeerd.
een foto maakt het vaak ook wat gemakkelijker.
Met groet.
Gerhard.
-
zou kunnen dat bij het omschakelen de verlichting naar die kant sluiting maakt en de decoder uitgeschakeld wordt.
Zou kunnen dat bij kortsluiting de decoder uitgeschakeld wordt, maar dan wel definitief.
Waar heb je de blauwe draad aan zitten?
Maarten.
-
vemoed dat het een N025 decoder is ,die heeft bij mijn weten geen blauw draadje.
Gerhard
-
De kuhn N025 is niet voorzien van de z.g. blauwe draad.
Verlichting aan een zijde aan massa (railcontact) aansluiten.
Zeer goede kleine decoder voor de aankoop prijs.
wil.
-
kan ik het helemaal mee eens zijn.
Gerhard.
-
Mensen,
Het is inderdaad de N025 waar geen blauw draadje aanzit.
Ik zal vanavond eerst eens zoeken hoe de decoder kan resetten en als dat niet lukt de verlichting losmaken en kijken wat die dan doet.
De verlichting zit inderdaad aan 1 zijde met de massa van de lock zelf.
-
Klik deze link (http://www.lmgtfy.com/?q=kuhn+N025+reset)
Gerard
-
Klik deze link (http://www.lmgtfy.com/?q=kuhn+N025+reset)
Gerard
Die is gaaf. ;D
-
Hey Speedie,
Zat er af fabriek een plug aan je decoder? Dan is het een N025-P.
Zo te zien op de foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/n025_web.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/n025_web.jpg)
zitten er aan je decoder de volgende draadkleuren:
- Geel
- Wit
- Zwart
- Rood
- Grijs
- Oranje
Mag ik aannemen dat je de motor hebt geïsoleerd? Citaat uit de handleiding (http://www.kuehn-digital.de/pdf/N025+T145_en_b.pdf):
"Before installing the decoder you have to completely insulate the motor, which means
there should not be any electrical connection between motor and wheel pick-up. Don’t
forget which motor terminals were connected with the right or left wheel pick-up."
Omdat je zelf al zei: "De verlichting zit inderdaad aan 1 zijde met de massa van de lock zelf", vermoed ik dat hjet isoleren van je motor het probleem zal oplossen.
Verder moet je in de handleiding (http://www.kuehn-digital.de/pdf/N025+T145_en_b.pdf) bij 3.4 punt 6 tweede aandachtspuntje goed lezen.
Succes,
Gerard
-
Gerard,
Hij is inderdaad leuk maar er zat geen plug aan.
Gewoon 6 losse kabeltjes ik zal nog eens naar de motor kijken of die wel goed geisolleerd is.
-
Ik kan maar niet snappen hoe ik programmeer oftwel waar haal ik adres gevens vandaan.
Is er nou nergens een nederlandse handleiding van hoe je een decoder programmeerd?
-
Okay, speedie, je werkt met een FL* Multimaus. Ik ga er even van uit dat de werking hetzelfde is als die van Roco. Je kunt dan je loc programmeren "On the Main". Dat wil zeggen dat je de programmeer modus van je Multimaus op "POM" moet instellen.
Vervolgens selecteer je in je MM de loc die je wilt programmeren (je hebt die loc toch al wel ingevoerd, right?). Dan ga je programmeren vanuit de standaard stand van de MM:
- druk op shift en menu tegelijk
- kies met de pijltjes toetsen voor Programmeren
- kies voor Aanpassen
Nu verschijnt de vraag voor een CV adres (nummer). Je geeft de waarde in van het nummer van het CV dat je wilt aanpassen en je drukt op OK.
Nu vraagt de MM je om de waarde die je er in wilt hebben. Hij toont een willekeurige waarde, je kunt in POM je registers niet uitlezen!! Voer een waarde in en druk weer op OK. Dat CV is nu aangepast.
Tip: wen aan Duits en / of Engels. De meeste handleidingen zijn in die talen geschreven.
Gerard
-
Nou je uitleg is perfect want het lukte mij nu wel om te programeren maar hij bleef 1 kant op rijden.
Nu heb ik de motor er even uitgehaald om te testen of ik hem echt goed had geisolleerd maar hierdoor juist kortsluiting veroorzaakt.
Een wit pluimpje bevestigde dit.
-
:( sh*t, wat is er stuk?
Gerard
-
De decoder is stuk want hij wordt ook gloeiend heet nu
.
Zit niet mee met de overstap naar digitaal.
Eerst dit weekend met een DB V60 bezig geweest maar daar moest wat ijzerwerk wegehaald worden en dat wilde ik doen met een dremel en snijschijfje erop.
Lok werd heet en er zaten nog 2 kunstof houders op voor de stroom geliders vanaf de wielen die nu gesmolten zijn.
Nu een decoder kapot.
Lang leve ......
eerste stappen zijn altijd het moeilijkst maar zo moielijk ?
-
@ Speedie: ik ben, na een moeizame start nog in de vorige eeuw met een vaag digitaal systeem van Conrad, 2,5 jaar geleden overgestapt op een DCC systeem: ik ben begonnen met 2 handige modellen om eens mee te oefenen, waar ik de decoder zo in kon prikken, en niet voor hoefde te solderen.
Toen dat allemaal prachtig werkte ben ik pas verlichting aan gaan brengen, om te kijken hoe dat me beviel. Inmiddels heb ik zelfs in m'n moeilijkste model (een roco gläserner Zug) een decoder ingebouwd door alles draadje voor draadje te solderen.
Mijn advies: zorg dat je een model pakt dat makkelijk om te bouwen is, omdat er een stekker-aansluiting voor een decoder aanwezig is, of omdat de loc geen verlichting heeft (en als de loc wel verlichting heeft: sluit dan eerst alleen de motor eens aan, dan kun je zien of dat in ieder geval werkt)
Er is een vuistregel: controleer of het model analoog ook loopt zoals hoort: als dat het geval is, dan moet ombouw al minder problemen geven, maar bij Fleischmann kan je er de donder op op zeggen dat een deel van de verlichting via het chassis, verbonden met 1 van de rails, geregeld wordt: in zo'n geval de blauwe draad niet aansluiten, of alles zodanig isoleren dat je de blauwe draad wel aan kan sluiten: ik zal eerlijk wezen, de eerste keer dat ik een model onder handen nam die de massa van de lampjes via een van de rails had lopen, kneep ik 'm ook bij de eerste keer inschakelen: had ik echt alle verbindingen om zeep geholpen?
Wat ik daarom doe, om uitbrandende decoders te voorkomen: zet de centrale alvast in de programmeerstand: dan niet 'CV programming' in het scherm hebben staan, maar echt een CV oproepen, en de centrale klaarmaken om daar een nieuw getal in te voeren: zet dan het vers omgebouwde voertuig op de rails, en probeer het adres eens te veranderen: als dat lukt zit het over het algemeen goed, en kan je zonder veel zorgen uit de programmeermodus gaan en kijken of het model rijdt.
-
Nou je uitleg is perfect want het lukte mij nu wel om te programeren maar hij bleef 1 kant op rijden.
Nu heb ik de motor er even uitgehaald om te testen of ik hem echt goed had geisolleerd maar hierdoor juist kortsluiting veroorzaakt.
Een wit pluimpje bevestigde dit.
Wen jezelf ook aan om altijd de spanning uit te zetten bij mechanische klussen of als je b.v. moet solderen.
Je ziet het, zelfs het verwijderen van een motor kan je een decoder kosten.
Peter
-
Ik had er geen spanning op staad tijdens het verwijderen maar hield de motor in mijn hand tijdens testen.
Tijdens de het testen ging de printplaat een seconde tegen het chassis en het was over.