BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bram w op 19 September 2009, 16:21:58
-
Goedemiddag u alleen,was net bij een kennis op bezoek,daar ging aan de muur het bord ovaal zwart met daarin nederlandse spoorwegen 708.Wat genuffelt bij Nic spilt zijn site,dit zou een loc
zijn van de 3700 serie is dat zo?
groet Bram.
-
hmmm als er EN Nederlandse spoorwegen EN het nummer 708 in staat lijkt het me sterk dat het een 3700 is aangezien de 3700 als 700 waren genummerd bij de Staatsspoorwegen en niet de NS. Het is waarschijnlijk eerder een plaat van een hippeltje/bakkie. Het kan ook nog afkomstig zijn van een 1B stoomloc die bij de SS vandaan kwamen en bij de NS genummerd waren 701 tot 774 (ik weet alleen niet of er nou nog verschil zat in spelling van Nederlandse spoorwegen) maar deze hebben voor 1932 bijna allemaal het loodje gelegd. Van deze stoomloc's is er nog 1 over (met verkeerde tender).
-
Ik denk eerder aan het nummerschild van een DER 550/600/700. De serie 700 was van de overige afwijkend, doordat pas in ons land de motoren werden ingebouwd. De serie 700 is overigens in de 70'jaren van de vorige eeuw afgevoerd. Waarom ik denk, dat het geen nummerbord van de serie 3700 is? Volgens mij hadden deze alleen in het bestaan tijdens hun Staatsspoorperiode het nummer 700. Volgens mij begon de omnummering toen HSM en Staatsspoor gingen samenwerken in NS (rond 1920, volledige fusie volgde volgens mij in 1937, als ik het goed heb.)
-
Lennert, goed (y) dat je de spelling aangeeft, zit hier over te twijfelen...
-
Het doet mij ook denken aan de dieselrangeerlocomotieven serie 700. Dit was een vervolgserie uit Engeland op de serie 500, maar kregen bij aflevering in 1952 de nummers 451 etc, in 1953 werden ze vernummerd in 701-715. Ze werden overigens zonder motor afgeleverd en kregen motoren van Stork. In 1972 werden deze buitenbeentjes afgevoerd en bij gebrek aan kopers gesloopt.
-
De hippel 708 is in 1973 afgevoerd, welke sloper is mij niet bekend. De stoom 708 is in de jaren 20 in koude reserve gegaan en voor 1932 gesloopt, 1 exemplaar van deze serie is toen opgeborgen voor het NSM helaas wel met een tender van een andere serie.
Nu kwam ik net wel een foto tegen van de 2420 uit 1958 en hier staat nederlandsche spoorwegen op de plaat dus van die spelling ben ik niet zo zeker meer.
-
Even gebelt het is nederlandse spooorwegen,dus stoom komt niet in aanmerking dus het heteen Hippel.Dit is de juiste conclusie??
groet Bram.
En dan is de plaat nep.?
groetBram.
-
Dat de plaat nep is hebben we nog niet geconcludeerd, er heeft immers een loc 708 bestaan en als iemand de platen achterover gedrukt heeft voordat de snijbrander in de loc ging kan ie echt zijn.
-
De platen zijn zo n 15 jaar geleden aangeschaft.Met de mededeling dat ze zouden zijn van een zes assige stomer.
Diw toen reed bij de lijn Hoorn Medemblik. Dat lijkt mij vreemd
daar wordt op hun site niets over gezegt.
groet Bram.
-
En dan is de plaat nep.?
Dat is een te snelle conclusie. De locs serie 700 hadden toen immers, net als alle diesellocs indertijd, dezelfde uitvoering als stoomlocs: groene bovenzijde, zwarte onderzijde, rode bufferbalken én ovalen nummerplaten. Pas begin jaren zeventig, toen de serie 700 gesloopt was, werd de geel/grijze huisstijl ingevoerd.
-
verder nog wat, wat voor lettertype heeft de plaat?
zo'n diesel-700 zou zo'n plaat hebben:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/locnummerplaten/514modern.GIF)
een stoomloc heeft zo'n plaat
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/locnummerplaten/7403.GIF)
het verhaal dat bij de plaat verteld is kan goed onzin zijn, maar dat zegt natuurlijk niks over de echtheid van de plaat zelf.
-
De platen zijn zo n 15 jaar geleden aangeschaft.Met de mededeling dat ze zouden zijn van een zes assige stomer.
Diw toen reed bij de lijn Hoorn Medemblik. Dat lijkt mij vreemd
daar wordt op hun site niets over gezegt.
groet Bram.
Een 6-assige stomer? Dus een F-loc? Die hebben überhaubt niet in NL bestaan, laat staan dat deze bij de SHM terecht is gekomen.
Dan lijkt het meer op een verkooptruc waarbij een nummerplaat van een stoomloc meer opbrengt dan die van een dieselloc. Hoeft dus nog niet te betekenen dat de plaat nep is ;)
-
Floris,het is een zwarte plaat met nummer 708 maar met een zilveren rand, en nederlandse spoorwegen.
groet Bram.
-
Floris,het is een zwarte plaat met nummer 708 maar met een zilveren rand, en nederlandse spoorwegen.
groet Bram.
Maar welk lettertype ??? dat is wat Floris volgens mij wil zeggen...
Jeffrey
-
Het letter type is plaatje A van Floris.
groet Bram.
-
De spelling is volgens mij correct. Kort na de oorlog zijn er nummerplaten gemaakt met 'Nederlandse Spoorwegen'. Daarna zijn er weer platen gemaakt met 'Nederlandsche Spoorwegen'. Pas begin jaren zestig is de spelling met 'sch' komen te vervallen. Ik weet niet precies welke series de nummerplaten hebben gehad met alleen een 's'. De serie 1000 in elk geval.
Eelco
-
Dank je Eelco nu is het me weer iets duidelijker hoe het zat met die spelling.
-
De spelling is volgens mij correct. Kort na de oorlog zijn er nummerplaten gemaakt met 'Nederlandse Spoorwegen'. Daarna zijn er weer platen gemaakt met 'Nederlandsche Spoorwegen'. Pas begin jaren zestig is de spelling met 'sch' komen te vervallen. Ik weet niet precies welke series de nummerplaten hebben gehad met alleen een 's'. De serie 1000 in elk geval.
Eelco
Uitsluitend de serie 1000 volgens mij.
-
Nee, er staat me bij dat het vaker is voorgekomen. Ik heb helaas alleen geen grote collectie nummerplaten die mijn vermoeden met feiten kan staven...
Eelco
-
De spelling is volgens mij correct. Kort na de oorlog zijn er nummerplaten gemaakt met 'Nederlandse Spoorwegen'. Daarna zijn er weer platen gemaakt met 'Nederlandsche Spoorwegen'. Pas begin jaren zestig is de spelling met 'sch' komen te vervallen. Ik weet niet precies welke series de nummerplaten hebben gehad met alleen een 's'. De serie 1000 in elk geval.
Eelco
Is dat zo bij de nummerplaten?
De spellingshervorming die formeel een einde maakte aan sch in Nederlandsche dateert van 1934 (spellingshervorming van Marchant) en werd in 1946 nog eens in Belgisch-Nederlands verband bevestigd.
Heeft de NS de spelling 'Nederlandsche Spoorwegen' nog een tijd gehandhaafd? Het is een eigennaam dus dat kan.