BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Kassenbarg op 20 November 2006, 18:26:30
-
Vanmiddag twee stukken rechte rail gehaald van Tillig Elite en Roco Rocoline. De Tillig spoorstaven zijn makkelijker te bewegen in het bielzen bed dan bij de Roco rails. De vorm van de Tillig spoorstaaf is wel veel mooier dan die van Roco.
Maar het buigen van de flexrails van Tillig Elite, gaat dat redelijk zonder dat de spoorstaven uit de bedding springen of dat de spoorwijdte niet meer klopt? Is Tillig Elite in het gebruik (rijden van treinen, stroomafname door materieel, kans op beschadigen) sterk genoeg?
Kortom, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het werken met Tillig Elite materiaal, voordat ik een keuze maak welk materiaal ik ga gebruiken. (overigens, de website van Maaskant heb ik al bekeken)
-
Beste,
Ik heb thuis ook tillig elite en roco flexrails. de roco rails liggen in het schaduwstation zodat ik aan iedere rail zichtbaar de stroomdraden hebt gesoldeerd. De tillig flexrailsen hebben inderdaad 4 stukken bedding die je gemakkelijk kan verschuiven. Dus je legt je rail tegen de vorige, legt je eerste stuk bedding goed, markeer op de rails doormiddel van een stift waar de aansluiting van de stroomdraad moet komen. Neem de rail schuur de onderkant van je railstaven daar waar de markering is en soldeer de draden erop. Monteer de rails tegen de vorige en boor de gaatjes van de draden en klaar is kees. Van de spoorwijdte heb ik geen last aangezien mijn bochten radius 1.20 ongeveer hebben. Stroomafname is perfect ( elk stuk rail krijgt bij mij een aansluiting). En wat moet er beschadigt worden/zijn?
Trouwens ik dacht dat maaskant op zijn website vermelde dat tillig een stuk moeilijker is om mee te werken maar dat vindt ik toch meevallen.
MvG
Dave
-
Nou, een bemoedigend bericht, als ik het zo lees.
Tot nu toe vind ik Tillig het mooiste compromis tussen uiterlijk en berijdbaarheid. Peco code 75 levert denk bij mij problemen op.
Peco heeft nu ook code 83 rails, bedoeld voor de Amerikaanse modelbaan. Waarom zouden deze rails niet gebruikt kunnen worden op een modelbaan naar Europees voorbeeld? Ander soort uiterlijk of zo?
-
Gerrit,
Ook ik heb op mijn baan Tillig Elite liggen en heb min of meer dezelfde methode gebruikt als Dave. Geen enkel probleem ondervonden. De rails in de bochten heb ik voorgebogen zodat ze spanningsloos (in mechanische zin) gemonteerd zijn. Ben er zeer tevreden over.
Hans K
-
Van de spoorwijdte heb ik geen last aangezien mijn bochten radius 1.20 ongeveer hebben.
Een radius van 1,20 meter? Tjonge, dat haal ik bij lange na niet. Ik hoop dat een radius van 0,66 meter ook nog te halen is met de flexibele rails.
Solderen jullie ook de flexibele rails aan elkaar vast bij de raillas?
-
Ik hoop dat een radius van 0,66 meter ook nog te halen is met de flexibele rails.
Schril contrast met de 8m radius die ik ga toepassen. ;D
-
Hoi Gerrit,
Ik heb op mijn baan zowel Roco 83 als Peco 75 liggen. Het blijkt dat ouder materieel meer problemen geeft bij Roco dan bij Peco rails. De railstaaf van Peco is heel laag, maar de schoentjes zijn ook heel laag waardoor er iets meer ruimte is voor de flenzen.
Groet,
Tjalling
-
Schril contrast met de 8m radius die ik ga toepassen. ;D
Een klein stukje 8m radius of een halve cirkel? Ben benieuwd waar je dat allemaal laat
-
Solderen jullie ook de flexibele rails aan elkaar vast bij de raillas?
Gerrit
Nooit doen gewoon elke stuk rail een stroom draad geven maar nooit bij de railassen solderen. Ten eerste rails moet kunnen uitzetten/ krimpen en dat kan je daar al opvangen.
Dave
-
Het werd mij als tip aan de hand gedaan om door middel van solderen te voorkomen dat een overgang tussen twee flexibele rails gaat knikken. Een betere methode is om de raillassen ten opzichte van elkaar te laten verspringen?
-
Gerrit
Nu in de bochten verspringen de rails zowiezo. Knikken van de rails gebeurt omdat sommige bij het monteren van de flexrails de railklemmen wegsnijden, om de railas te kunnen monteren. De afstand wordt te groot waarin de rails geklemd moet worden zodat ie gaat knikken. De kunst is om bij de railassen de bielzen zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen zodat de railsen geklemd blijven op de bielsen. Soms moet je dan wel eens 3 mm wegknippen om toch weer gecentreerd te komen met je railas. En die verspringing is fantastisch omdat je dan vloeiende overgangen krijgt.
dave
-
Het leggen van de Tillig Elite flexen vereist iets meer concentratie dan bij de Roco rails omdat de Tillig erg flexibel is. Voordeel daarvan is ook weer dat het erg makkelijk in een boog te leggen is.
Qua profiel is Tillig de mooiste. Bij Peco liggen de bielzen voor het oog wel erg dicht op elkaar (maar daar heb ik al een hele discussie met Klaas Zondervan over gevoerd in een ander draadje). Roco is de grofste van de drie. Komt nog eens bij dat Tillig ook de mooiste wissels (zonder scharnier) maakt en die zijn ook nog als bouwpakket verkrijgbaar die makkelijk in elkaar zijn te zetten.
Tillig is ook nog niet eens zo duur: 3,21 euro per flex bij www.lokshop.de. De verzendkosten heb je er al uit als je 2 dozen koopt.
-
Het werd mij als tip aan de hand gedaan om door middel van solderen te voorkomen dat een overgang tussen twee flexibele rails gaat knikken. Een betere methode is om de raillassen ten opzichte van elkaar te laten verspringen?
Je kunt lengtes flexrail wel aan elkaar doorsolderen om knikken te voorkomen. Ik heb dat bij twee gelegenheden in een artikel beschreven. Maar je noet niet alles achter elkaar aan solderen want je hebt inderdaad ruimte nodig voor thermische uitzetting. Dus hoogstens twee lengtes aan elkaar en dan een paar tiende millimeter ruimte laten.
Ten opzichte van elkaar laten verspringen vind ik niet zo'n goed idee. Je kunt dan een ander probleem krijgen: als er een knik zit in de las van de binnenstaaf krijg je op die plaats een spoorversmalling.
De beste oplossing is volgens mij om het eind van de spoorstaaf met een tangetje voorzichtig met de boog mee te buigen tot het geheel vloeiend verloopt.
Het leggen van flexrail kost nou eenmaal wat meer moeite dan het aan elkaar schuiven van standaard railsecties.
-
Toch nog even een (wat late) reactie over het leggen van Tillig flexrails. Ik heb nog al wat meters over rechte stukken gelegd. Ik heb gestrekte baanlengten van ongeveer 11 meter. In deze lengten liggen een paar inhaal sporen en een schaduwstation. Ik heb met behulp van een malletje tussen elke lengte (890 mm) 0.3 mm ruimte gelaten. Bij de aansluitpunten bij de wissels (puntstukken) heb ik de rail tegen het isolatie randje 2 x 0.3 mm ruimte gegeven. Dan ontstaat er ook nog geslepen ruimte (Dremel) bij de detectiestukken, die ik iets heb opgevuld met hars omdat het er optisch beter uit ziet. Ondanks dat ontstonden er buigingen bij de wissels op het afbuigende spoor. Ik ontdekte dit aan het einde van de maand juli van dit jaar toen het zo warm was. Mijn baan ligt op zolder onder een behoorlijk geisoleerde kap. Moraal van dit stuk. Op banen met korte lengten en veel bochten zal het allemaal wel mee vallen omdat die bochten veel opvangen, maar ga je over grote lengten (b.v. een Nederlands landschap) gestrekt spoor leggen, let dan toch goed op en houd ter dege rekening dat er veel krimp en rek is door temperatuurwisselingen. Ik soldeer ze voor geen goud aan elkaar. Ik heb veel werk gehad aan het opnieuw pas maken van de zaak. Dat was de prijs van een mooie zomer.
Frans Slootman
-
Ik heb ook Tillig Elite rail, maar er ligt nog niet veel. 8)
qua sporen heb ik een module lengte (fremo) met deze rail gelegd maar het leggen van de rail gaat wel moeilijker dan de normale Roco rail. Toch stap ik voorlopig niet terug want het ziet er gewoon bijna perfekt uit ;D
Ook in mijn 10 jaren plan komt op het zichtbare deel vooralsnog Tillig Rail, in het schaduwstation wat nu in ontwerpfase is komt Roco code 100 rail te liggen.
Groeten en succes met de Tillig Rail,
Christoph
-
Schril contrast met de 8m radius die ik ga toepassen. ;D
Niet iedereen woont op een rotonde :D
-
Een klein stukje 8m radius of een halve cirkel? Ben benieuwd waar je dat allemaal laat
2meter modulebaan van 3 bakken. ;)
'k heb het niet zo op rondjes rijden. ;D
-
geinteresseerde vraag:
ik lees vandaag dat Roco 2 typen flexrail beschikbaar heeft: stug voor de rechte stukken en flexibel voor de bochten.
Als jullie ervaringsberichten schrijven over R*flexen, welk type betreft het dan? Zou uit kunnen maken voor de vergelijking.
Sicco Jan
-
Die stugge wordt door Roco niet als flex genoemd en is het ook niet. Dat betreft de rechtte rail met een lengte van 4x de standaard rechtte rail.
De flexrail heeft ook die lengte (92 cm). Ik heb wel gemerkt dat veel winkeliers deze rachtte rail vaak als flex aanduiden, maar het is en blijft een gewoon recht railstuk met een lengte van 92 cm. Door deze lengte kun je het wel een beetje in een bocht leggen maar het is er absoluut niet voor ontworpen.
Groet Gerrit
-
OK duidelijk.
In de Rococatalogus staat dat beide flex zijn, maar de 'super'flex vooral voor krappe bochten geschikt is. Dat lijkt me dan opgehelderd. Flex in dit draadje is Roco 'super'flex.
Sicco Jan