BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: FreekH op 17 September 2009, 00:49:03
-
Mijn Lenz LZ100 en LH100 hebben momenteel software-versie 3.5.
Al weer een hele tijd is versie 3.6 beschikbaar. Ik zou kunnen upgraden door de apparatuur naar Lenz in Duitsland te op te sturen. Maar dan ben ik het spul een tijd kwijt, en het zou niet de eerste keer zijn dat er onderweg bij de post wat zoek of beschadigd raakt.
Weet iemand of je ergens nieuwe 3.6 EPROMS kunt bestellen om zelf thuis in te bouwen? Op de site van Lenz kan ik daar niets over vinden.
Benieuwd,
Freek.
-
Het spul heb je zo terug (weekje). Uiteraard wel even van te voren betalen....
Ik heb e.a. verzekerd opgestuurd.
-
Weet iemand of je ergens nieuwe 3.6 EPROMS kunt bestellen om zelf thuis in te bouwen?
In theorie: ja, bij Lenz.
Maar in de praktijk: nee, zeer af te raden, en of Lenz wil leveren ......?????.
Het vervangen van de Eprom in de centrale zou nog wel gaan, maar voor het vervangen van de processor (géén Eprom) in de handregelaar heb je al speciaal gereedschap nodig. Dus dat is slechts voor een enkeling weggelegd, en dan moet ook nog alles goed gaan.
Als een apparaat terugkomt van Lenz is het niet alleen geupdate, maar heeft ook een volledige uitleveringstest ondergaan. Dat kun je thuis niet, dus er is geen enkele garantie dat je apparaat na eigen ombouw nog 100% functioneert.
En ik weet dat iedereen er echt verstand van heeft.......
Niet doen dus.
Maarten van der Burgt,
importeur van Lenz voor Nederland.
-
In hoeverre is het nu lonend om naar 3.6 te gaan? Ik gebruik nu 3.5 en zie op het eerste gezicht weinig nut in het upgraden.
-
Mogelijkheid kan zijn dat deze versie nu beter overweg kan met de Multimaus, wat nu nog wel eens voor problemen zorgt¿¿¿¿¿ Dit ivm een lenz centrale op de treinenclub.
Groenten Rob
-
In hoeverre is het nu lonend om naar 3.6 te gaan? Ik gebruik nu 3.5 en zie op het eerste gezicht weinig nut in het upgraden.
Deze vraag heb ik ook.
wil.
-
Gewoon even naar de lenz site gaan... en kijken bij "updates & bugfixes". Daar tref je het volgende aan:
Software-Update auf Version 3.6 April 2008, letzte Info: Aug. 2008
Einfacher, leichter und umfangreicher programmieren
Das Software-Update von Version 3.x auf Version 3.6 erleichtert die Programmierung und stellt weitere Funktionen zur Verfügung:
* programmieren von CV1 bis CV1024 auf dem Programmiergleis und während des Betriebs (PoM)
* einfaches Erhöhen/Vermindern von CV Werten, ideal um z.B. die Höchstgeschwindigkeit einer Lok einzustellen
* einfacher Wechsel zur nächsten/vorherigen CV
* zusammen mit der RailCom Adressanzeige LRC120 ist das Auslesen von CVs mittels PoM möglich.
* Es können nun Funktionen von F0 bis F28 geschaltet werden
* Alle Funktionen F1 bis F28 lassen sich für jede Lokadresse individuell auf Moment- oder Dauerbetrieb einstellen (Werkseitig sind die Funktionen auf Dauerbetrieb eingestellt)
* Die Funktionsinformationen F0 bis F28 werden immer zyklisch wiederholt* über das Gleis gesendet (das zyklische Wiederholen kann bei den Funktionen F5 bis F28 ein- und ausgeschaltet werden)
Belangrijkste is hierbij de aantal functies. Aangezien het een NMRA genormeerd systeem is kunnen met de nieuwste versie ook de allernieuwste geluidsloc's die in de states uitgeleverd worden volop bediend worden.
En de prijzen voor al dit moois:
Schnell & günstig: unser Update-Service:
Sie schicken uns Ihre LZV100 und Ihren LH100, wir senden Ihre Geräte mit der aktuellsten Software zurück (Update von Version 3.x auf 3.6, Kosten für Updates von Versionen < 3.x auf 3.6 unter Angabe der Software-Version bitte anfragen!). Die Kosten dafür haben wir so niedrig wie möglich gehalten:
Gerät SW-Version Preis
LZ100/LZV100 3.x => 3.6 kostenlos
LH100 3.x => 3.6 € 30
LH100 2.x => 3.6 € 50
LH90 3.4/3.5 => 3.6 kostenlos
LH90 < 3.4/3.5 => 3.6 € 15
Versand Inland: 5 €, Versand Ausland: 10 €
Preise zum Update von LZ100/LZV100 mit Version kleiner als 3.0 fragen Sie bitte bei uns an.
Bron http://www.digital-plus.de
-
Hallo,
Weet ik meteen wat te doen.
Greetz
Olivier
-
Blijt natuurlijk vervelend dat je de spullen moet inpakken, opsturen, een aantal weken moet missen, en dan maar hopen dat alles weer heelhuids bij je thuis terugkomt.
Versie 3.6 is al weer een aantal jaren oud. Ik denk dat ik mijn LZ100 en LH100 pas ga opsturen als versie 4 beschikbaar is (over die versie wordt trouwens ook al meer dan een jaar gesproken, of-ie ooit komt is afwachten; Lenz lijkt meer bezig met spoor O treinen - niet dat daar iets mis mee is ;))
Freek.
-
Hallo, Ik heb ook Lenz en ook laten upgraden naar 3.6
Ik ben ontzettend aan het twijfelen om door te gaan met Lenz, om misschien over te stappen naar een ander merk.
Groetjes
-
En dat naar aanleiding van je update? ::)
-
Nee niet naar aanleiding van de upgrade. Ik heb verschillende digitale modules, Lenz LS100, Digirails DR4018 en dat ten eerste voor mijn wissels, maar het programmeren lukt niet zo erg goed (in het Duits, Engels) ben ik niet zo goed in, het liefst Nederlands.
Nu heb ik ook een module voor de licht seinen (Qdecoder) om te experimenteren. Maar is dat wel goed al die verschillende, is het niet beter 1 merk te nemen of maakt dat niet uit?
Misschien maakt ik het voor me zelf te moeilijk, want nu wil ik dat met het programma "Koploper" besturen.
Groeten van Werner
-
Hallo Jan,
Zou jij mij verder kunnen helpen met Lenz? Ik heb versie 3.6
Maar dat programmeren gaat mij niet zo goed af.
Groeten van Werner
-
Ik heb upgrade naar 3.6 laten doen bij Lenz.
Helaas krijg ik de LH100 en de centrale niet meer functioneel.
Kan keurig decoder nummers lezen en aanpassen maar krijg geen baan spanning hoor wel het relais schakelen.
Wat mij opviel is dat als ik de ESC toets bedien dan geeft hij de melding AUS.
Koploper interface maakt geen verbinding.
Kan iemand mogelijk mij verder helpen.
Op de site van Lenz kan ik niets hierover vinden.
Voor alle duidelijkheid alles verzorg spanningen zijn aanwezig.
wil.
-
Spanningsmeter op de rails gehad? Zo ja, wat geeft die aan?
mvg,
Gert
-
Geen enkele spanning gemeten , naar mijn idee is er geen aansturing naar de boosters, en werkte voor de update.
De verzorg spanning (16v) is wel aanwezig.
wil
-
En wat gebeurt er als je de boosters even uit het plaatje haalt en rechtsreeks spanning van de centrale naar de rails stuurt?
mvg,
Gert
-
@Gert , de centrale is niet voorzien van een booster functie bij Lenz.
Helaas ga ik er vanuit dat de centrale geen aansturing geef aan de boosters.
wil.
-
Je hebt een LZ 100?
En die locadressen uitlezen en veranderen, dat doe je op een apart programmeerspoor?
Dus niet via PoM?
En brandt het controle-lampje van je booster gewoon?
mvg,
Gert
-
@Gert, ik heb een LZ100 en de verzorg spanning leds branden op de boosters.
Het moet een software of instelling zijn daar alles functioneerde bij vorige software status.
wil.
-
Tja, dat is dan toch wel heel merkwaardig.
Toch nog een poging: Is de aansluiting tussen de booster en de rails los geweest?
Zo ja, check die verbinding dan zekerheidshalve nog even.
mvg,
Gert
-
@Gert , de beide units lz100 en lh100 zijn verwijderd en verzonden naar Lenz.
Geen enkele wijziging van welke aard dan ook aangebracht en bij terug komst de units weer geplaatst met het bekende varhaal de hele zooi werkt niet meer.
wil
-
Hoi Wil,
Misschien een rare opmerking mijnerzijds: je hebt toch wel de hele opstart procedure gevolgd toen je de spulletjes van Lenz terug kreeg? Verliep alles volgens het spreekwoordelijke boekje? Toen ik mijn spulletjes terug kreeg was het ook niet stekker in het stopkontakt en rijden maar. Probeer anders de opstart nog eens nieuw. Verder steek alle stekkertjes er opnieuw in en controleer dan gelijk of de draden goed in de stekkers zitten. Een fout die ik maakte was dat ik de draden naar de rails en het programmeerspoor verwisseld had, uren gezocht naar de fout. Nu hebben ze een ander kleurtje gekregen.
Marius.
-
@Marius, geen gek antwoord .
Ik ben er vanuit gegaan dat ik geen opstart procedure moest uitvoeren.
Bij de vorige update werkte alles in een keer.
Ja nu moet ik opzoek gaan naar de boeken en kijken hoe was dit ook al weer.
Nog bedankt voor de tip.
wil.
-
Wat mij opviel is dat als ik de ESC toets bedien dan geeft hij de melding AUS.
Als je de ESC toets indrukt en er komt AUS, betekent dat meestal, dat hij al in de AUS-modus stond, dus .........(?)
Een beetje spelen met de ESC en de STOP (AUS) doet meestal wonderen, dan komt hij weer gewoon terug in de rijmodus Lok 3 (als het goed is). Hoe precies heb ik hier ook niet zo voor me, gewoon proberen.
Als de LZ100 op AUS staat, heb je aan de uitgangen natuurlijk niks meer te verwachten, dus dat verschijnsel klopt wel.
Maarten van der Burgt
-
@Maarten, je heb mij verder kunnen helpen en bij verder nazien is het volgende gebeurd.
De apparatuur na update aangesloten en een van de boosters toonde sluiting.
Deze melding geeft AUS in de lh100.
Bij het verwijderen van alle treinen is de booster weer on line gekomen.
De melding bleef staan in LH100 en met het loskoppelen van de booster heb ik het advies van Maarten toegepast.
Draai nu op 1 booster en zal nog wel verder kijken naar booster2.
Nu blijf nog over dat koploper nog niet draait ,heb hem wel op 3.6 gezet.
LI mogelijke update nodig .
wil.