BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: fissy op 16 September 2009, 16:44:08
-
Ik ben op zoek naar informatie over trek-trek treinen.
Als ik laatste jaar in Nederland was, heb ik enkele ICK met twee 1800en als trek-trek trein gezien. De ICRm stamen hadden altijd stuurstandrijtuigen, maar waren deze voor ombouw naar ICRm ook trek-trek treinen zoals in dit video op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=tyc7T02qKx4&feature=related)
Op welke trajecten waren deze trek-trek treinen te vinden? Waren er altijd trek-trek treinen op dit traject, of slechts enkele treinen per daag?
Groet
Bernd
-
Bedoel je trek-duw treinen?
Mvg
Wim.
-
Nee ik bedoel trek-trek,...
trek-duw = met stuurstand; trek-trek = een loc per zijde
-
Den Haag - Venlo - De ene keer was het maar 1 loc, de andere keer 2. Lag ook aan het weer.
http://www.kevinevers.nl/P2080019.JPG - http://www.kevinevers.nl/1700.htm - http://www.kevinevers.nl/1800.htm
Staan een hoop foto's. Veel met ICK maar ook met ICRm.
-
Een aantal jaren geleden hebben er ICR trek-trek treinen gereden op de ijssellijn (Zwolle-Arnhem). Dit was voor de ombouw van ICR naar ICRm. De samenstelling was 1700-5X ICR-1700, de volgorde van 1e en 2e klas weet ik niet meer zo uit het hoofd. Ook zat er wel eens een DDM-1 rijtuig tussen. Wel reden de locomotieven doormiddel van de stuurstroomkabels in multiple bedrijf.
-
Is het niet normaal dat de achterste in opzending meeloopt? Lijkt me een beetje vreemd met maar 5 ICR
-
Voordat er ICRm's met stuurstandrijtuigen reden, reden er tussen Haarlem en Maastricht ICK's met voor en achter een NS 17, 1800 lok. Ze reden gemengd met ICR's met ook voor en achter een NS 17, 1800 lok. vaak zat tussen de ICR een of twee DDM-1 wagons.
Gr. Iven
-
Is het niet normaal dat de achterste in opzending meeloopt? Lijkt me een beetje vreemd met maar 5 ICR
Tja toch is het zo, dit was rondom het jaar 2000/2001. Helaas kan ik zo snel geen foto´s van vinden.
-
Er staat me bij dat ze te weinig of geen stuurstanden hadden en daarom maar twee loks eraangeplakt hebben .
Dit was ook sneller want ze hoeven niet om te lopen.
Voorzover ik weet is dit een noodoplossing.
mvg Rieks.
-
Een aantal jaren geleden hebben er ICR trek-trek treinen gereden op de ijssellijn (Zwolle-Arnhem). Dit was voor de ombouw van ICR naar ICRm. De samenstelling was 1700-5X ICR-1700, de volgorde van 1e en 2e klas weet ik niet meer zo uit het hoofd. Ook zat er wel eens een DDM-1 rijtuig tussen. Wel reden de locomotieven doormiddel van de stuurstroomkabels in multiple bedrijf.
Was dat niet om de cabine van de achteroplopende loc warm te houden? Later gingen ze pas in dubbeltractie rijden dacht ik.
NS1855: Nee, tussen Haarlem en Maastricht reden ICR, aangevuld met soms plan W, DDM1 of ook verdwaalde ICK. De loc werd in Haarlem gewoon omgereden, al weet ik niet of dat tot het laatst zo gebleven is.
-
Afgelopen jaren hebben deze treinen, 2 maal 1700 en ICR of ICL ertussen gereden tussen Den Haag en Arnhem, misschien bij ontbreken van een stuurstand, want stuurstand, ICR en 1700 reden in dezelfde periode dezelfde route.
mvg,
Ivo
-
Ze reden de afgelopen jaren, met ICK of ICL, ook tussen Amsterdam en Deventer met twee 1700 of 1800'en. Aanvankelijk als zuurstok, met alle mogelijke Duitse beschilderingen, maar gaandeweg werd alles geel/blauw. Ik geloof dat deze extra trein 1x per uur reed, tot een paar maanden geleden.
-
tussen Haarlem en Maastricht reden ICR, aangevuld met soms plan W, DDM1 of ook verdwaalde ICK. De loc werd in Haarlem gewoon omgereden, al weet ik niet of dat tot het laatst zo gebleven is.
Dat er tussen Haarlem en Maastricht ICR's reden met lok voor en lok achter was misschien maar een paar maanden. Vlak daarna kwamen de stuurstandrijtuigen.
Gr. Iven
-
Ik heb voor de komst van de BDs nog nooit een IC met aan beide zijden een loc gezien in Maastricht.
de loc reed toen altijd om.
Toen de BDs erbij kwam, kwam het wel eens voor dat er een loc voor en achter de trein hangt.
Jos.
-
Toen de BDs erbij kwam, kwam het wel eens voor dat er een loc voor en achter de trein hangt.
Toen de BDs erbij kwam reden ze inderdaad wel eens met een lok voor en achter de trein. Maar vaak zat er dan ook een BDs tussen.
Gr. Iven
-
Dat er tussen Haarlem en Maastricht ICR's reden met lok voor en lok achter was misschien maar een paar maanden. Vlak daarna kwamen de stuurstandrijtuigen.
Gr. Iven
Daar heb ik het ook niet over. ::)
-
een jaar of 2 terug kwam er 's morgens vroeg ook nog wel eens een ICK trek-trek tussen utrecht en den bosch langs, ik neem aan als IC eindhoven-schiphol of maastricht-amsterdam ofzo, k zag m weleens voorbij komen vanuit de stoppert.
-
Een aantal jaren geleden hebben er ICR trek-trek treinen gereden op de ijssellijn (Zwolle-Arnhem). Dit was voor de ombouw van ICR naar ICRm. De samenstelling was 1700-5X ICR-1700, de volgorde van 1e en 2e klas weet ik niet meer zo uit het hoofd. Ook zat er wel eens een DDM-1 rijtuig tussen. Wel reden de locomotieven doormiddel van de stuurstroomkabels in multiple bedrijf.
Was dat niet om de cabine van de achteroplopende loc warm te houden? Later gingen ze pas in dubbeltractie rijden dacht ik.
Er is tussen Zwolle en Roosendaal div. periodes met ICR(m) en deels DDM gereden, dit gebeurde deel als trek/trek trein( loc voor en achter waarbij alleen de voorste tractie leverd), deels als trek/duwtrein met loc voor en achter( leveren dus beide tractie) en sinds 2004 als trek/duwtrein met stuurstandrijtuig. Zowel in de eerste periode als in de periode met de ex. Benelux AB's er in reden ze trek/duw met 2 locs, dit was niet alleen tussen Zwolle en Roosendaal maar ook regelmatig( leek bijna structureel zo vaak kwam het voor) als stopper tussen Nijmegen en S'Hertogenbosch omdat één stam in Nijmegen op reserve stond.
Prik me niet vast op jaren maar het begon volgens mij rond 1999, eerst trek/duw met 2 locs met 5x ICR en een Bv. De volgende periode werd er volgens mij getrokken gereden met 1 loc( deels misschien ook trek/trek, twijfel daar een beetje over). Daarna weer trek/duw met 2 locs, 6 of 7 keer ICR(m) met een AB er in( ergens 2003/2004). Daarna korte tijd trek/trek met 2 locs, 6 a 7 bakken ICRm, in die zelfde periode begonnen de BDs'en langzaam in te stromen.
Hier een 3600 richting Roosendaal door Nijmegen Lent waarbij beide locs tractie leverde, zover ik na kan gaan op 13 maart 2004:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/spots/101-019_0002.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/spots/101-019_0002.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/spots/101-019_0003.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/spots/101-019_0003.jpg)
Groetjes Michiel
-
Hier een 3600 richting Roosendaal door Nijmegen Lent waarbij beide locs tractie leverde, zover ik na kan gaan op 13 maart 2004:
Lijkt me bijna sterk dat ook de achterste ook tractie geeft. Denk eerder dat die zijn baterij spanning aan het laden is. Dat komt namelijk heel zelden voor.
Bij ICK rijtuigen tussen Den Haag en Venlo kam het ook zelden voor dat er een lok achterop zat. Mocht dit zo zijn was deze lok in 99 van de 100 gevallen in opzending.
De laatste trek trek treinen die veel voorkwamen waren de 1500 serie tussen Amsterdam Amersfoort/Deventer. Deze treinen stonden ook vaak op Zutphen ogesteld.
Manuel
-
Ik was in die jaren( 1995 t/m 2005) heel veel op en rond station Nijmegen ik heb heel veel mee gekregen daar zo van het treinverkeer. Ik weet voor mezelf hoe het zat, ik heb op Nijmegen heel vaak beide machines tractie horen leveren. Als iemand vind dat het anders is dan zit ik daar niet mee maar dan ga ik geen tijd steken in verdere info te leveren ;)
Edit; ik merk op ieder forum waar dit onderwerp besproken word steeds weer dat beweerd word dat er in de door mij genoemde periodes niet trek/duw gereden is terwijl dat in werkelijkheid echt wel zo was. Omdat ik dat steeds tegenkom geef ik de info 1x per forum en dan ist aan ieder om er mee te doen wat je wil ;)
Groetjes Michiel
-
Voeg citaat toe
Ik was in die jaren( 1995 t/m 2005) heel veel op en rond station Nijmegen ik heb heel veel mee gekregen daar zo van het treinverkeer. Ik weet voor mezelf hoe het zat, ik heb op Nijmegen heel vaak beide machines tractie horen leveren. Als iemand vind dat het anders is dan zit ik daar niet mee maar dan ga ik geen tijd steken in verdere info te leveren
Groetjes Michiel
Als een 16/1700 gewoon getrokken wordt maakt deze ook veel herrie. Niet zo veel als dat die bij tractie geeft maar wel veel. Heb een paak keer in een 1700 gezen die getrokken werd. Die motoren maken dan ook best wat lawaai.
Manuel
-
In mijn beleving zijn er meerdere periodes geweest in de trek-trek treinen op de lijn Zwolle-Roosendaal.
Helaas is alleen het geheugen zelf geen goede informatiebron, maar tussen 1998 en 2004 heb ik veel gereisd tussen Zwolle en Deventer. Er waren volgens mij 3 periodes met ICR(m) de eeste wat puur trek-trek bedrijf. en dat was in de periode dat er een DDM-1 Bv als achterste rijtuig. (Vertrekriching gezien vanuit Zwolle richting deventer) Trekkrachten waren toen 1700 en 1800'en
Daartussen zat een periode met voornamelijk mat 64 en DD-IRM 8200/8400 en een incidentele DD-AR stam.
Daarna kwam ICR terug bestaande uit volgens mij uit 7 rijtuigen. een 1e klasrijtuig is later gewisseld voor Benelux AB's, Dit was om de gestegen vraag naar 1e klas stoelen in de benelux op te vangen.
In deze periode waren deze treinen alleen voorzien van 1700'en als trek/duw krachten. Zover ik weet hadden in deze tijd ook altijd beide 1700'en de stroomafnemer tegen de draad.
Gezien het geluid was de achterste lok wel degelijk tractie aan het leveren. Een 1700 die geen tractie levert is zeker niet stil, maar is duidelijk te onderscheiden van een tractieleverende 1700.
De derde periode is ICRm met de Bs rijtuigen en een 1700.
-
Ik heb ook diverse malen trek-duw stammen met 1700-ICR-1700 gezien waarbij dus beide loks tractie gaven. De mooiste combinaties echter reden rond 2005 in de spitstreinen van de 3500 vanuit Amsterdam naar Maastricht. Ik heb daar trek-trek combinaties gezien met voor één trekkende lok en achterop de trein tot wel 3 stuks meelopende 1700/1800. (Waarschijnlijk opzendingen naar onderhoudsbedrijf Maastricht)
-
Lijkt me bijna sterk dat ook de achterste ook tractie geeft. Denk eerder dat die zijn baterij spanning aan het laden is. Dat komt namelijk heel zelden voor.
Helaas. In de tijd dat er op de ijsellijn met lok voor en achter gereden werd, gaven wel degelijk beide lok's tractie dmv de stuurstroombekabeling. Dit was voornamelijk om de bij de achteroplopende lok de verwarming in te kunnen hebben zodat bij kop maken deze cabine niet koud was. En daarbij, bij lok's 1700 is het veel te veel werk om alles mbt tractie uit te zetten om zodoende alleen maar batterijlading te hebben.
Het waren dus korte stammen (ik meen 5 bakken) met lok voor en achter welke beide tractie gaven.
mvg,
Robin
-
ik zag op amsterdam een 1700 met
dd-AR - 1800-1700 (die laatste kunnen andersom zijn)
Was zondag trouwens
-
Waarschijnlijk zag je de overbrenging van de defecte DDM1 stam die naast de 1800 voor- en achterop een 1700 had. Ja, dat was nodig, niet omdat 1 loc het niet aankon maar dat scheelde bij het kopmaken.
-
ok,
De stuurstand was wel al weg ???
Maar ik had helaas niet zoveel tijd omdat de NS lekker aan het ****** was zondag. De IC eindhoven-Amsterdam stopte namelijk op bijlmer EN op Amstel! Daardoor miste ik de stoptrein naar Driehuis >:(
-
En daar stoppen ze altijd. Op Amstel rijdt alleen de sprinter van/naar Amersfoort/deventer door en op Bijlmer Arena alleen dat ding naar Schiphol, aldaar deze geen perronspoor tegenkomt.
-
Laurent, ik denk dat je een beetje de weg kwijt bent :) ;), als het goed is stoppen op Bijlmer juist alle IC's van/naar Schiphol en niet die van/naar Amsterdam Centraal, en iedere trein rijd hier langs een perron spoor.
Op Amstel rijd naast de ICE's en CNL's de sprinter van/naar Veenendaal( en Rhenen?) door en volgens mij is dat alleen in de spits. Ik dacht dat dat de 17400 was van/naar Veenendaal maar ik twijfel of het niet toch de 7400 van/naar Rhenen is.
Groetjes Michiel
-
klopt Michiel.
IC A'dam-utrecht stopt op Amstel
IC schiphol-Utrecht op bijlmer
-
Merkwaardige reacties over dit onderwerp.
NSR is bezig geweest met allerlei verbouwingen en samenstellingen van de treinen in de afgelopen 10 (15?) jaar
Volgens mij zijn er dus ook allerlei verschillende combinaties geweest, waarbij aan beide zijde van de trein een 1600/1800 of 1700 reed.
Alleen bij 1700-den kunnen beide loc's mits 'met de juiste rijtuigen met de juiste stuurstroom-bekabeling er tussen, tractie geven.
Wil je hier een studie van maken, kijk dan eens de verschillende jaargangen van `OP DE RAILS` of `HOV` (Het Openbaar Vervoer). De laatste is ook via internet te raadplegen.
Dezelfde discussie wordt ook gevoerd over de huidige Benelux-trein. Ik kan je vertellen, dat de vele die ik langs zie rijden (ik werk vlak langs de spoorlijn in Dordt) vaak een andere samenstelling hebben. Wat meestal wel klopt met wat in Op DE RAILS vermeld wordt.
Soms vreemde samenstellingen zoals deze pas, met een 11.90 voor de BS terwijl aan de achter kant een Traxxc (MEE)loopt. (uiteraard opzending!)
Groet
Lodewijk