BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Henk-ST1100 op 16 September 2009, 13:13:25

Titel: Koploper Lima
Bericht door: Henk-ST1100 op 16 September 2009, 13:13:25
Hallo Forum leden
Kort geleden een Lima koploper aangeschaft wie kan mij helpen aan een schets o.i.d. van inbouw van orginele motor.
Bij mijn model is deze verzwaard met lood, maar gezien de knullige uitvoering lijkt mij dit niet orgineel,wie weet raad
Gr Henk
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Maasdam op 16 September 2009, 13:27:31
Volgens mij zat de motor geplaatst onder de positie van de stroom afnemers. En was de motor rijtuig verzwaard met metale gewichtjes. Zoals jij het omschrijft is dit bij jou ook het geval. Anders plaats even een foto.

Groetjes Ben.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: henk op 16 September 2009, 13:35:00
Een foto van jouw Koploper zou inderdaad wel helpen.

Hierbij een plaatje van het motordraaistel van de Lima Koploper.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/limadraaistel1.jpg)

Dat zit, zoals Ben al aangeeft, achterin het motorrijtuig gemonteerd. Het voorste draaistel is niet aangedreven. Onderin de bak, onder het interieur, hoort een stuk ijzer bij wijze van verzwaring.

Het klinkt een beetje alsof de Koploper zo'n lage Black Beatle aandrijving van GM&S heeft gekregen. Ook een gemotoriseerd draaistel, maar dan een hele platte, waarvoor een en ander moest worden aangepast. Daarbij kon je een blok lood kopen dat boven het draaistel moest worden gelegd.
Maar nogmaals, maak eens een foto, dan weten we gelijk of het de originele aandrijving is.
Heb je er trouwens een probleem mee?
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Henk-ST1100 op 16 September 2009, 13:44:04
Heb al een foto gemaakt maar zit nog met het plaatsen op forum weet inmiddels dat er een handleiding voor is ga dit nu doen.
Probleem waar ik tegen aanliep is dat bij sommige bochte koploper ontspoorde,na verwijderen van kap gen probleem lood komt tegen binnen zijde aan
Alvast bedankt voor reactie
Henk
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Henk-ST1100 op 16 September 2009, 13:57:39
(http://[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima2_001_2.jpg)

Foto van Motor zit onder stroomafname er is ook een gedeelte van interieur afgezaagd en bevestiging van kap is verwijderd
Gr Henk
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: henk op 16 September 2009, 14:05:58
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima2_001_2.jpg)

Dat is het oorspronkelijke motordraaistel, maar die gewichten horen er niet in. Normaal zit er een staaf ijzer in dat bakkie onder de bodemplaat en dat voldoet goed.

De kapbevestiging bestaat uit voor en achter zo'n lip en verder twee schroeven.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Henk-ST1100 op 16 September 2009, 14:19:24
Schroef boven motor is verwijderd(vorige eigenaar) heb het gele draadje ook verwijderd diende om een slechte soldeer verbinding te verbloemen
Ga nu gedeelte van lood verwijderen zodat draaistel weer de maximale uitslag kan maken.
Gr Henk
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: wvdm op 01 October 2009, 01:11:32
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima2_001_2.jpg)

Dat is het oorspronkelijke motordraaistel, maar die gewichten horen er niet in. Normaal zit er een staaf ijzer in dat bakkie onder de bodemplaat en dat voldoet goed.

De kapbevestiging bestaat uit voor en achter zo'n lip en verder twee schroeven.
Hallo,

Dat lood hoort er niet op. Het gewicht zit in de bak rechts op je foto en hangt dus onder de trein en dat is voldoende.
Heb je de wielen goed bekeken? Aan de tandwielkant horen een soort anti slipbandjes op de wielen te zitten. Bij Lima zijn die van een doorzichtig zacht plastic.
Bij stijle hellingen willen de wielen weleens gaan slippen. Vandaar dat de vorige eigenaar het lood aan die kant er op gefrot had.
De tandwielen horen aan de kant, waar in het frame schuine kanten in de uitsparing voor de motor zit, maar zo te zien, zit je motor draaistel goed.

groetjes
Wil,
(die een kort gekoppelde Lima koploper heeft met 4 polige Roco kortkoppelingen en diodes in de motor wagon en sluit wagon heeft geplaatst, zodat het voorste rijtuig ongeacht de rij richting altijd de stroom opneemt. Werkt prima. Pas nog de motor en smeerbeurt gegeven. De locomotief zonder wagons kan nu niet meer achteruit.)
( met wagons wel.)
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Robert B. op 01 October 2009, 01:44:48
Dat lood is inderdaad een grote belemmering voor het wat scherpere bochtenwerken en is zeker niet orgineel. Dit kan je zoals hier reeds eerder beschreven rustig verwijderen.

Er zijn in het verleden aan nogal wat Lima Koplopers geprutst maar ook verprutst... Niet iedereen is even handig met het opwaarderen van een treinstel. Hier heb ik ook eentje liggen waar een vorige eigenaar niet al te zuinig mee is omgesprongen... Desonanks heb ik hem voorzien van KS baanschuivers, kortkoppelingen, Modeltorque motor, Sommerfeldt pantografen, front en sluit verlichting en momenteel ben ik verlichtingstrips aan het fabriceren voor in de rijtuigen. Als dit project klaar is heb ik nog twee Koplopers welke waarschijnlijk dezelfde operatie zullen ondergaan.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Albert Bas op 01 October 2009, 07:55:52
@Robert,

Kunje een plaatje plaatsen van die modeltorque motor (compleet zonder kap).
En waar koop je die motor en wat kost ie?
En loopt ie mooi met deze motor?

Nogal wat vragen he.

Alvast bedankt, Albert. (y)
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: henk op 01 October 2009, 08:46:54
Op de site van Chris mooie foto's (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=133&Itemid=80) van een model torque in een mat '46. In een Koploper is dat precies zo. Als je verder even zoekt onder torque of zoiets dan vind je heel veel informatie op de site. Bij de betere modelspoorwinkel te koop voor ongeveer 30 euro, rijeigenschappen gaan met sprongen omhoog, topsnelheid op TGV niveau dus afregelen met een decoder.

Je hebt er trouwens al eens naar gevraagd en antwoord gekregen zie ik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7375.msg114195.html#msg114195). De zoekfunctie is er niet voor niets.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Albert Bas op 01 October 2009, 10:09:45
@Sorry Henk, (oud geheugen, 19965 dagen). :-\

Gaat komende winter dan toch gebeuren, ik heb al heel wat gedigitaliseerd en de koploper stond niet bovenaan het lijstje maar inmiddels is tie digitaal, nu de motor nog.

bedankt, Albert.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: wvdm op 01 October 2009, 10:27:51
Hallo Albert,

Die modeltorque motor heeft nog een blokje, waar twee draadjes uitkomen, in de verpakking.
Dit zijn diodes tegen gesteld en in serie, die de stroom naar de motor verlagen, zodat hij niet meer zo snel gaat. Voor digitaal kan je het weglaten.
Wil je het blokje wel gebruiken, dan sluit je een draad aan op de stroomdraad  van het voorste draaistel en de andere draad op de motor.

De modeltorque motor trekt inderdaad een vierdelige Lima Hondekop met Mastica zijwanden omgebouwd en passagiers in het interieur met gemak. Bij mij dus. Was een opmerking van Chris in zijn ombouw verhaal.

Groetjes
Wil


Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Robert B. op 01 October 2009, 10:58:25
Die modeltorque motor heeft nog een blokje, waar twee draadjes uitkomen, in de verpakking.
Dit zijn diodes tegen gesteld en in serie, die de stroom naar de motor verlagen, zodat hij niet meer zo snel gaat. Voor digitaal kan je het weglaten.
Wil je het blokje wel gebruiken, dan sluit je een draad aan op de stroomdraad  van het voorste draaistel en de andere draad op de motor.

Mijn ervaring met anoloog is dat wanneer je het blokje wel of niet gebruikt... Je merkt zeer weinig verschil... Desondanks ben ik wel erg tevreden over modeltorque. De trein komt nu al in beweging wanneer de transformator een beetje wordt opengezet.

Bij de treinenshop in Heerenveen kan je de modeltorques bestellen maar vaak kan je ze ook kopen op lokale eurospoorbeurzen.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: henk op 01 October 2009, 11:12:18
Analoog merk je inderdaad weinig verschil bij al of niet plaatsing van het blokje. Digitaal moet je hem weglaten omdat het blokje de motorregeling verstoort. Enige afregeling van de motorregeling is meestal nodig, maar dan krijg je ook een heel soepel rijgedrag. Als je toch bezig bent, het motortje maar gelijk goed schoonmaken en een beetje smeren. Kan schelen in de geluidsproductie, maar zeker is dat niet. Die mat '46 van Chris is heel stil geworden, de Koplopers waar ik ze in het gezet klonken wat beter, bij Lima Hondekoppen heeft het bij mij tot nu toe niks uitgemaakt.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Robert B. op 01 October 2009, 11:20:21
Als je toch bezig bent, het motortje maar gelijk goed schoonmaken en een beetje smeren. Kan schelen in de geluidsproductie, maar zeker is dat niet. Die mat '46 van Chris is heel stil geworden, de Koplopers waar ik ze in het gezet klonken wat beter, bij Lima Hondekoppen heeft het bij mij tot nu toe niks uitgemaakt.

En wat veel mensen ook vergeten is dat je het tandwieltje op de as van een modeltorque kunt verschuiven zodat hij goed de tandwielen pakt. Daarnaast is het hebben van schone rails en wielen ook een factor wat meespeelt bij geluidsproductie. Anders heb je een slippende Lima. Dus zowel wielen als rails goed poetsen met wasbenzine... Het werkt hier perfect.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: janw op 01 October 2009, 12:15:57
Kijk van die motor ook even de tandwielen goed na: soms zitten er ronde gietresten op de zijvlakken. Tandwielen gladschuren en polijten met schuurpapier no. 1000, glasvezelstift en daarna met koper- of zilverpoets  maakt ' m ook soepeler en stiller.
Een grote verbetering kan bij Lima meestal worden bereikt met het aanbrengen van stroomafname op alle assen. Is meestal ook simpel uit te voeren.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: dieseldolf op 01 October 2009, 15:03:22
Hallo , heeft iemand al een koploper digitaal gemaakt ???
m.vr.gr DD 8)
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Daniel. op 01 October 2009, 15:57:24
ja , hoezo?
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: dieseldolf op 01 October 2009, 16:57:02
ja , hoezo?
Tja goeie vraag , maar meer bedoeld eigenlijk of je de zelfde motor heb laten zitten .?
en of het een beetje makkelijk te doen is ?? ::)
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Daniel. op 01 October 2009, 17:02:21
ik heb dezelfde motor laten zitten, maar wel flink schoongemaakt en gesmeerd,
hij zal nooit lekker kruipen, maar hij rijdt prima.
en een lima koploper is makkelijk te digitaliseren, volgens mij zelfs een van de makkelijkste modellen om mee te oefenen, omdat je geen printplaat o.i.d. hebt!
mvg,
Daniel
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Menno op 01 October 2009, 19:04:48
@ Albert Bas: een 'echte' modeltorque motor is in mijn ogen aardig aan de prijs: dezelfde motortjes zitten echter ook in cd-rom drives en dergelijke apparatuur, die vaak voor een habbekrats bij kringloopwinkels te krijgen zijn (hier in Purmerend liggen stapels van die dingen voor 2,50 per stuk)

Het enige wat je dan nog hoeft te doen is het geheel te openen, de motors te demonteren, en een tandwieltje op het asje te frotten: ik heb dat een tijdje met de tandwielen van Lima-ankers gedaan: tandwiel van het Lima anker snijden, en met een opgerold stripje messing op het asje van het motortje geplaatst (werkt perfect, maar is nogal funest voor je vingers)

Van scalextric is er echter een setje 'pinion gears' (artikel C8402)  in 5 verschillende uitvoeringen: helaas is voor onze toepassing alleen het 8-tandige tandwieltje bruikbaar, maar met 2 van die tandwieltjes in elk setje, en 5 euro voor 2 cd-rom drives, en 12,50 voor zo'n setje tandwielen, ben je een stuk goedkoper uit dan met 2 'echte ' modeltorques.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Albert Bas op 05 October 2009, 11:12:00
@ dieseldolf,

Ik heb ook een Koploper gedigitaliseerd en gelijk leds geplaatst, maar ik wilde ook nog een subliem rijgedrag en motor geluid. Ik ben er nog niet helemaal achter of dat met een Modeltorque cq cdrom motor het geval is.
Ik lees daar wat verschillende bevindingen over. De Rivarissi IRM heeft wel even een heel ander motor dan zo'n "prutsschijf" motor.

Groet, Albert.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Albert Bas op 11 October 2009, 22:03:51
 :'( :( :-[
Nou dat was weer een leuk weekendje sleutelen.
Ik heb dus een Modeltorque in de Lima Koploper gebouwd.
De inbouw ging prima.
Er moest wel gelijk een andere decoder in want de Tams ldg21 geeft bij minimum deze motor al te veel toeren. Dus een ldg33 ingebouwd (heb ik hele goede resultaten voor klokanker motoren mee).
Nou dat rijgedrag was niet hoopgevend, een hortende motor, ik moest de lastregeling uitschakelen om een vloeiend rijgedrag te krijgen.
Bovendien, hij klinkt nod steeds als een koffiemolen. Ik heb spijt van de ombouw.
Kost 28 eu voor een modeltorque en dan nog een andere decoder en uiteindelijk blijft het SPEELGOED die Lima koploper.
Dan is die Rivarossi IRM een supertrein, dat loopt en klinkt als een klok, ik hoopte dat iets te benaderen met de ombouw maar nee dus.
De oorspronkelijke motor is prima, die hoort bij het speelgoed model.

groet, Albert. >:(
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: JAB van Ree op 11 October 2009, 22:12:12
Albert :
Ik heb een aantal Model Torque's ingebouwd in Lima Mat 46 stellen (heb geen koplopers)
Die heb ik op Lenz Gold en ESU Lokpilot 3 DCC decoders draaien en daarmee lopen de muizenneuzen als een zonnetje. Stellen kunnen kruipen en hebben een perfecte VMax. Misschien toch eens een andere decoder nemen?
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Albert Bas op 11 October 2009, 22:19:51
@JAB,

Dat kruipen en de topsnelheid is prima maar dat geluid....................... :'(
groet, Albert. (y)
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Menno op 11 October 2009, 22:49:31
Het geluid vind ik toch echt een verbetering ten opzichte van de echte Lima motor: de modeltorque is met de lima tandwielen meer ratelend, maar met het Lima anker komt daar toch echt een soort zagend geluid bij (met daarnaast het feit dat een lima motor veel zwaarder loopt dan een modeltorque)

Met een Locpilot V3 (maar ook met een basic) heb ik fantastische resultaten gehaald: de 23 minuten die 1 van mijn modellen deed over het stukje testspoor van 160 centimeter beschouw ik als het absolute minimum: veel trager kan het niet gaan denk ik: een dergelijke proef hoe je met een Lima anker echt niet te proberen.

Albert: over de prijs van zo'n modeltorque: dat is precies de reden dat ik de motortjes uit cd rom drives en dergelijke haal: die kan je hier zeer goedkoop bij de kringloop krijgen, en als je ze daar niet kan vinden, kun je altijd bij kenissen en familie informeren: veel mensen hebben tegenwoordig wel overbodige PC-apparatuur liggen.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: nscargo op 11 October 2009, 23:11:44
Ik zou wel eens een ombouw willen zien met zo'n cd rom motortje.
Geen idee hoe en wat je dan allemaal moet doen.
Dus een verslagje met foto's is zeer welkom.
Harm
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Remco. op 11 October 2009, 23:12:16
Hoezo dan ;D Jij hebt al een hele mooie koploper ;D

Gr. Remco.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Menno op 12 October 2009, 00:24:51
@ nscargo: Astu, een echt verslag is het niet, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is: http://www.m-voorloop.nl/html/modeltorque.html

Het is best makkelijk te doen: je opent je loc/treinstel, en verwijdert het motorblok.

Schroef het motorschild los: dit is het opengewerkte schijfje plastic met de 2 messing veren die de veertjes met koolborstels op hun plaats houden.

BEWAAR de schroefjes waarmee het motorschild vastzit: afhankelijk van de manier van bedraden van het motortje kan je ze nog goed gebruiken.

Verwijder het Lima anker.

Pak het CD-rom motortje. Nu komt het aan op de bevestingsmethode: er zijn namelijk 2 verschillende soorten: motortjes met draadjes ter aansluiting, en motortjes met soldeerlippen: de laatste zou je aan een stukje print kunnen solderen, en met langere M2 schroefjes aan het motorblok kunnen monteren (dan moet je wel de gaten van de originele 'zelftappers' opboren uiteraard)

Op deze manier is het motortje ook meteen in het midden te bevestigen.

Voor beide motortypes geldt echter dat je ze ook met een messing beugeltje en de originele Lima magneet vast kan zetten.

De Lima magneet dien je voor te bereiden: met een plaatboor boor ik de magneet op tot een diameter van 24 mm: door daarna de magneet met de hand ronddraaiend tegen de boor te duwen boor ik de magneet op naar 25 mm: de diameter van de motortjes.

Zorg dat het motortje zonder veel kracht in en uit de magneet gehaald kan worden, maar let op: 'vrij draaien' moet niet kunnen (enige klemming moet dus aanwezig zijn)

Nu komt het lastigste: er moet uiteraard een tandwieltje op de as.
Ik heb bij de eerste zoveel ombouw-acties het Lima anker daarvoor gebruikt: met een stanleymes, en later met een figuurzaag, heb ik het tandwieltje van het anker verwijderd.

Nu het vervelendste: een Lima anker-as heeft een diameter van 2,5 mm, terwijl de as-diameter van het vervangende motortje 2 mm is.
Van messing plaat van 0,25 mm dik heb ik kleine reepjes geknipt, die ik om een boortje gerold heb tot een cilinder. Na het buigen om het boortje boog ik met de hand de binnendiameter iets te klein, zodat het op het asje van het cd-rom motortje bleef zitten.

Daarna was het zaak om het Lima tandwiel erop te frotten, de motor te monteren, en het geheel weer aan te sluiten als voor de ombouw.

Scalextric biedt echter onder artikelnummer C8402 een setje 'Pinion Gears' in verschillende uitvoeringen: helaas wat duur (12,50), omdat ik tot nu toe alleen de 8 tandige tandwieltjes heb gebruikt, maar een zeer goed alternatief voor het gefrot met de Lima tandwielen, waarbij mijn vingers al snel de toplaag van m'n huid moeten missen.
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: janw op 12 October 2009, 11:17:59
Mooie beschrijving, Menno. Inspirerend.

Toch moet ik zeggen dat ik het ' opschonen'  van de Lima-motor van m'n 1300-eloc, en daarna rijden met pulsbreedte regeling, ook heel goede resultaten heb bereikt. Echt kruipen kan-ie inderdaad niet (ik denk door het slechts 3-polige anker), maar wel langzaam rijden. En realistisch optrekken ook.
Het 'opschonen' bestond uit:
- stroomafname maximaliseren door zoveel mogelijk stroomafnemertjes bij te plaatsen (dit is denk ik de grootse verbetering);
- glad polijsten van de tandwielen;
- koolborstels niet te strak laten drukken;
- goed zoeken naar evt. andere wrijvings- en weestandspunten in het mechaniek die verholpen/verminderd kunnen worden
- goed smeren;
- vele uren lang laten inrijden, voor- en achteruit
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: wvdm op 12 October 2009, 11:28:26
:'( :( :-[
Nou dat was weer een leuk weekendje sleutelen.
Ik heb dus een Modeltorque in de Lima Koploper gebouwd.
De inbouw ging prima.
Er moest wel gelijk een andere decoder in want de Tams ldg21 geeft bij minimum deze motor al te veel toeren. Dus een ldg33 ingebouwd (heb ik hele goede resultaten voor klokanker motoren mee).
Nou dat rijgedrag was niet hoopgevend, een hortende motor, ik moest de lastregeling uitschakelen om een vloeiend rijgedrag te krijgen.
Bovendien, hij klinkt nod steeds als een koffiemolen. Ik heb spijt van de ombouw.
Kost 28 eu voor een modeltorque en dan nog een andere decoder en uiteindelijk blijft het SPEELGOED die Lima koploper.
Dan is die Rivarossi IRM een supertrein, dat loopt en klinkt als een klok, ik hoopte dat iets te benaderen met de ombouw maar nee dus.
De oorspronkelijke motor is prima, die hoort bij het speelgoed model.

groet, Albert. >:(


Ik heb het hele motor draaistel zonder modeltorque motor een nachtje in een  glazen potje met deksel in de wasbenzine laten weken. ???, ja , een nacht lang! ;D
Toen een dag laten drogen. Je kan duidelijk zien, dat de kleinste tandwielen vrij ruim om de plastic asjes draaien.  :( Olie alleen leek mij niet voldoende voor de smering. Ik heb alle tandwielen er van af gehaald. Met een tandenstoker heb ik tussen de tanden van de kleine tandwielen, die aan de grotere vastzitten ook nog vuil weg gehaald. Ik heb een klein beetje vet van Trix op de plastic asjes gedaan.  Vervolgens heb ik alle tandwielen weer terug geplaatsd en ook nog een miniscuul druppeltje olie op de draaipunten van de asjes gedaan. De wielen met een railgum van alle vuil ontdaan en antislipbandjes vernieuwd door zelfgemaakte antislipbanden van fietsbandenplakrubber.
Een druppeltje olie op de zijkant van het wiel, rubber er tegenaan drukken en je ziet een rondje op het rubber. Vervolgens uit knippen. De binnenkant kan je uitknippen, door het rubber dubbel te vouwen. Vervolgens op de wielen plaatsen.
Toen alles weer terug geplaatst.
Resultaat, veel minder geluid en de trein rijdt even soepel als de rest. (y)
Groetjes
Wil
Titel: Re:Koploper Lima
Bericht door: Hans sprinter op 12 October 2009, 11:37:55
Ik heb een aantal koplopers, en ben momenteel nog steeds bezig deze te digitaliseren.
Echter ook zonder modeltorque kruipen ze gewoon bij mij over de baan heen.
De decoder instelling en type decoder dragen daar nogal in bij.
Hans