BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Henk Kooiman op 15 September 2009, 17:50:28

Titel: spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 15 September 2009, 17:50:28
Dag allen,

Herhaaldelijk bleven loks staan op de scheiding van het deel dat door de IB, en het deel dat door de litsfinski booster wordt gevoed.
De laatste tijd opvallende inbranding van de wielen. Ook op voornoemde plaatsen zijn de railstaven ingebrand.
Uiteindelijk alles losgehaald van de IB en van de booster. Vervolgens de multimeter op AC gezet en meten maar. Bij de IB geeft de meter 21,2V aan en bij de booster 22,7V. Hoe dat met digitale spanning gaat weet ik echt niet maar ik meet wel een verschil van 1,5.

De IB wordt gevoed door een titan 16volt/60W, de booster door een conrad 16 volt/70W. Beiden lijken mij ruim voldoende voor een N baan. En o ja, de IB staat op HO (schaal).

Hoe komt dit en hoe op te lossen?

alvast bedankt
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 15 September 2009, 18:22:49
Henk, en hoe is de boosterscheiding bij de rails, beide spoorstaven of alleen de data?

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 15 September 2009, 19:12:31
Hallo Wim,

Beide spoorstaven zijn gescheiden. Maar bij de meting maakte het niet uit.
Dus zeg maar even, meten tussen bruin en rood van ib en tussen bruin en rood van booster blijft er een verschil van 1,5.
Zet ik de ene pen van de multimeter op de scheiding van de 2 bruinen (1van ib en 1 van de booster) en dan de andere pen afwisselend op de rode van ib en op de rode van de booster meet ik ook 1,5 verschil.
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 15 September 2009, 19:58:03
Henk, alleen de data (rood) onderbreken, common-ground (bruin) ononderbroken door laten lopen.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: P.Kramer op 15 September 2009, 19:59:36
Henk,

Meten met de multimeter levert geen betrouwbaar resultaat op. Een multimeter meet een paar keer per sekonde.  Een digitaal signaal kan dan net hoog of laag zijn. Een toevals treffer dus.  Dat de rail staven inbranden  is wel erg extreem.
Zie je daadwerkelijk vonken optreden ( in het donker?)  Heb je niet toevallig de bruin en rode draad verwisseld? Lijkt me sterk want dan zou je sluiting moeten hebben op de overgang.  Probeer eens of je sluiting kan veroorzaken en reageren dan de IB en booster?
De trafo's lijken met prima. Meet eens de uitgangs spanning van de trafo's (AC) zit daar groot verschil in ?
Tenslotte kan je nog eens proberen om de trafo aansluitingen van 1 van de apparaten om te wisselen ( fase)

succes!

Peter Kramer


Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 15 September 2009, 20:03:04
Tenslotte kan je nog eens proberen om de trafo aansluitingen van 1 van de apparaten om te wisselen ( fase)

Peter, al heel vaak besproken en uitgelegd door o.a. Klaas, de trafo zit op een gelijkrichter aangesloten en wordt afgevlakt, de fase heeft daar geen maken meer mee.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: ghammers op 15 September 2009, 20:24:45
kan het zijn omdat er 2 fasen gescheiden zijn,een fase verschil optreedt.
Spanning kan dan wel gelijk zijn,maar als iets niet helemaal gelijk loopt (plat gezegd)kan er toch een spanings verschil
optreden.


met groet

Gerhard.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: ghammers op 15 September 2009, 20:32:06
even een toevoeging.
zou alles aansluiten zoals het zat ,en eens meten over de onderbreking in dezelfde spoorstaaf.


met groet.

Gerhard.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: ghammers op 15 September 2009, 20:38:24
nog even.
heb je soms 3 fasen in huis?
en staan de booster en IB wel op een stopcontact die door dezelfde fase wordt gevoed?
zoniet dan zou dit verschijnsel kunnen optreden.Dit omdat er dan een fase draaing van 120 graden ontsaat.
Zommar een idee ,maar het zou kunnen.


Met Groet.

Gerhard.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 15 September 2009, 20:47:32
 :-[ :-[ :-[ :-X :-X :-X :-X :-X :'( :'( :'( :'(

HELP!!!!!!!
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Menno op 15 September 2009, 21:05:55
nog even.
heb je soms 3 fasen in huis?
en staan de booster en IB wel op een stopcontact die door dezelfde fase wordt gevoed?
zoniet dan zou dit verschijnsel kunnen optreden.Dit omdat er dan een fase draaing van 120 graden ontsaat.
Zommar een idee ,maar het zou kunnen.

Als de boel gelijkgericht wordt en afgevlakt heb je daar echt geen last meer van: de plus gaat toch ook niet ineens door de andere leiding als je de stekker omdraait?
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: ghammers op 15 September 2009, 21:43:34
hoi jullie hebben gelijk . :-\
Even 2 trafo's genomen.gelijkspanning per trafo afgeregeld op 12 V.
voor de duidelijkheid de trafo's aangesloten op en WCD met verschillende fase.
meten tussen +1 en +2 geeft geen spaning.Jullie heben gelijk.
voor -1 en -2 geldt hetzelfde
je kan echter wel en spannings van 24 volt bereiken tussen +1 en-2.
zou dat hier het geval zijn?

Met groet.

Gerhard.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 15 September 2009, 21:53:03
@Wim,
bedankt voor je antwoord. Eerlijk gezegd heb ik dat al geprobeerd. En "onderlangs" zijn ze natuurlijk ook met elkaar verbonden. Maar het verschil blijft.
@Peter,
Het is me bekend dat een multimeter op digitaal loslaten geen juiste waarden geeft. Maar ik heb wel 10x gemeten en 10x dezelfde waarden gekregen. Nogmaals wat ik meet weet ik niet maar de multimeter geeft wel een verschil aan.
Er treden inderdaad vonken op. Ik ga de uitgangsspanningen van de trafo's nog doormeten.
@Gerhard,
Over de 2 "rode" spoorstaven (1xIB en 1xBooster) meet de multimeter 2,2V. En in ieder geval staan  beiden trafo's op de zelfde doos.

Nog een hersenspinsel mijnerzijds: Kan het zo zijn dat de IB zelf meer vermogen opsnoept dan de booster?

mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: ghammers op 15 September 2009, 22:01:00
zoals wim zegt :ground niet scheiden,en dan eens meten over de onderbreking.
Als je niks verdraaid heb zou je daar dan ook grote spanning moeten hebben.

Groet.

gerhard.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: ghammers op 15 September 2009, 22:20:04
sorry bedoel :geen grote spanning natuurlijk.

Gerhard.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 15 September 2009, 22:39:11
nog wat gegevens:
ground ib -ground booster =0,03V
data ib - data booster 2,2V

De ib trafo levert belast/onbelast 17,2V
De booster trafo levert belast/onbelast 17,9V
Digitaal meet ik juist bij de booster een hogere waarde.

Verder zit er nog een 16-18V gestab.voeding op en een 6V gestab. voeding. Van deze zijn ook de "grounds" verbonden met IB en booster. Voor de ib/booster  meting heb ik deze nog van de voeding gehaald, maar dat maakt geen verschil.

mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 15 September 2009, 22:45:57
 
Citaat
De ib trafo levert belast/onbelast 17,2V
De booster trafo levert belast/onbelast 17,9V
Digitaal meet ik juist bij de booster een hogere waarde.
sorry
IBtrafo--17,9V
booster trafo --17,2V

@Gerhard
Dus 0,03V

Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 September 2009, 00:06:06
Henk,

Begin eens met de digitale spanning goed te meten. Daarvoor moet je die spanning eerst gelijkrichten en dan de plus en min aansluiten op een multimeter. De meter moet op gelijkspanning staan.
Kijk ter verduidelijking even op mijn website (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html), daar staat het in een schema aangegeven. (helemaal onderaan de pagina)

Het probleem zou inderdaad veroorzaakt kunnen worden door een te groot spanningsverschil, dat heb ik wel eens eerder gehoord.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 00:47:40
Hallo Klaas,

Die dubbelzijdige gelijkrichting, is dat "gewoon" zo'n gelijkrichter? (Greatzschakeling of zoe iets) Afijn ik probeer het wel met wat losse dioden.
Ik wilde zelf al gaan experimenteren met andere voltages van de trafo's maar weet nog even niet hoe.
Maar eerst dan maar jouw aanwijzing opvolgen, dwz na eerst geslapen te hebben. (morgen straks wel wat tijd)
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 08:19:16
Citaat
Die dubbelzijdige gelijkrichting, is dat "gewoon" zo'n gelijkrichter? (Greatzschakeling of zoe iets)
Ik heb even gegoogled op greatzschakeling. Nu kan ik gewoon zo'n enkel ding met 4 pootjes pakken. :)
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 September 2009, 08:22:57
Het is inderdaad een Graetz schakeling. Maar inwendig is dat precies hetzelfde als wat ik heb getekend met 4 losse diodes. Dus gebruik gewoon wat je bij de hand hebt.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 09:20:33
Klaas,

Gelijkgericht:        IB 21,5V booster 21,3V.
niet gelijkgericht  IB 21,2V booster 22,7V

?????????????

Ik weet niet of het hier ook mee te maken heeft, maar ter info:
Bij temperaturen boven de 24 graden is er niet meer te rijden. De ene storing na de andere. Vooral het omgaan van de minitrixwissels/viessmann is hopeloos. En ook het stoppen van de loks op de overgangen (IB - booster)is dan een voortdurend terugkomend verschijnsel.

Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 September 2009, 09:33:07
Ik weet het ook even niet meer.
Kan het zijn dat één van de twee (IB of booster) tegen overbelasting aan zit?
Probeer eens de twee trafo's te verwisselen, wat voor resultaat geeft dat?
En waaruit voedt je de wissels?
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Remco. op 16 September 2009, 09:44:44
Henk,

Kun je misschien wat meer info over je baan geven ? Heb je een baanplan oid ? Is het een ovaal zeg maar ? In dat geval heb je dus 2 scheidingen neem ik aan ? Heb je de problemen op beide scheidingen of alleen op 1 vd twee ?

Gr. Remco.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Patrick Pontier op 16 September 2009, 10:13:12
Zou het kunnen dat bij het toenemen van de temperatuur je sectiescheidingen niet meer gescheiden zijn door het uitzetten van de rails?
't Is maar een idee

Groeten,
Patrick
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 10:17:58
Dan zitten de secties aanelkaar en staan dan parallel. Dat zal geen kortsluiting geven.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: BigBlow op 16 September 2009, 10:44:59
Henk,

Op de site van UB staat bij de beschrijving van de power 4 een goede tekening hoe het aan elkaar moeten worden geknoopt.

Zelf heb ik de problemen opzelfde wijze opgelost.

Succes.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: HansQ op 16 September 2009, 10:52:54
Ik heb geen verstand van de IB maar ik begrijp dat deze een digitaal signaaltje uitgeeft wat vervolgens door een booster wordt vertaald naar een +20/-20 volt digitaal signaal. Zou het kunnen dat de manier waarop de interne booster van de IB en de externe booster dit signaal op een verschillende manier versterken en dan wel zo dat er een klein maar significant faseverschil ontstaat of zelfs andere problemen zoals het flink afwijken van de signaalvorm?

Dat kunnen zou veroorzaken dat er geen afgerond spannningsverschil is maar eventueel wel een voortdurend potentiaalverschil, zelfs wanneer beide boosters op zich netjes in fase lopen. Anders geinterpreteerd; ik heb wel es ergens gelezen dat je voor een baan met meerdere boosters het beste hetzelfde type/merk booster kunt gebruiken, liefst ook met identieke trafos erachter.

Dit ervaringsfeit dat andere digitaalrijders blijkbaar schijnen te hebben zou door signaalvorm verschillen tussen verschillende types/merken en booster/trafo combinaties kunnen worden verklaard. Ik weet helaas niet welk booster type vergelijkbaar is met de interne booster van een IB...

Het is maar een suggestie?     :-\
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 11:09:13
@Klaas,
Voorheen draaide alles op alleen de IB. Bij niet te hoge temp. ging dit prima. Toen dacht ik: misschien dat een booster het temp. probleem oplost. Nee dus. Moraal: Als het op alleen IB draait moet het zeker op 2 voedingsbronnen draaien.
Trafo's gewisseld:
gelijkgericht:                IB 20,1V booster 21,3V
niet gelijhkgericht        IB 20,4V booster 22,4V
De wissels worden gevoed door een externe gestabiliseerde voeding. Ook hiervan is de min aan de gemeenschappelijke common geknoopt. Deze staat tussen de 16V en 18V (inderdaad weer naar gelang van temp. om de minitrix wissels zo goedmogelijk om te doen gaan.

@Remco,
Het zijn eigenlijk 3 ovalen. Dus 6x een scheiding aangebracht. Komt op alle scheidingen voor.
Verder zo'n 60 blokken, 60 wissels en natuurlijk een draaischijf. Op het moment zijn het aantal locs gereduceerd naar 12. Geen verlichting in rijtuigen.

@Patrick
Gebeurde weleens maar zie antwoord van Wim

Voor de zekerheid ga ik alle aansluitingen nog maar eens controleren. Misschien......
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Remco. op 16 September 2009, 11:12:19
Hoi Henk,

Je spreekt over blokken, heb je hier bezetmelders in aangebracht ? En zo ja wat voor ? Stroomdetectie of reed ? En indien stroomdetectie, welke prints gebruik je daarvoor ?

Gr. Remco.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 11:29:18
@bigblow
Het gaat over een IB en een litsfinsky digitaalbooster2 (DB2)
@Hans,
Dit gaat mij zwaar boven m'n pet maar misschien dat dit de kenners op het juiste spoor brengt.
@Remco
Stroomdetectie. De prints zijn van Wim (Ros)

Maar het spannings verschil (zonder gelijkrichter) meet ik ook direct uit de IB/booster. Dus met niets er aan.

Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 11:30:02
Remco, dat heeft er toch niets mee temaken, zo aan de hoogte van de spanning te zien, is het de volle spanning zo rechtstreeks uit de IB en de Booster.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Remco. op 16 September 2009, 11:33:17
Wim,

Het kan toch zijn dat als Henk 2 verschillende prints voor bezetmelding gebruikt dat hier iets mis gaat bij de overgang ?

Gr. Remco.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 11:35:44
Remco, niet als je op de overgangen de VOLLE baanspanning meet.  ;)

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 11:38:15
Henk, ik denk dat dit niets te maken heeft met het minimale verschil in spanning. Er is iets anders wat het probleem veroorzaakt, alleen wat dat is, is nog even de vraag.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Remco. op 16 September 2009, 11:38:46
Nee als hij ze niet gebruikt dan inderdaad niet :)

Gr. Remco.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: HansQ op 16 September 2009, 11:51:40
Henk, ik heb het hele verhaal met alle reacties nog es doorgelezen, maar ik haal nergens duidelijk uit dat er geverifieerd is of de IB en de booster wel in fase staan? Het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, weet je zeker dat dat het geval is? Als ze volledig uit fase staan (dus de IB stuurt het signaal omhoog als de booster naar beneden stuurt en omgekeerd) krijg je inderdaad vuurwerk bij de overgangen. Zou natuurlijk niet moeten kunnen als je de handleiding goed hebt gevolgd bij het aansluiten...
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 12:11:24
Hans, dan moet er dus een ontwerp fout zitten in de booster, iets ander kan niet. de booster zal het signaal wat hij krijgt versterken en er verder niets aan veranderen.
Maar misschien denk ik nu wel te rechtlijnig.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 13:48:57
@Remco,
In ieder geval er gaat geen bezetmelder van een kaart naar zowel de IB als de booster.
@Hans,
Ik weet niet exact waar het fase verhaal over gaat maar als dat verkeerd is kan er dan nog wel gereden worden zonder voortdurend kortsluiting?
@Wim,
Het zou goed kunnen.
Nog even de stroom gemeten bij "vol bedrijf"
De trafo van de IB varieerd van 0,6 - 1 A
De trafo van de booster varieerd van 0,2 - 0,6A
Lijkt mij ook niet schokkend.

mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: HansQ op 16 September 2009, 13:56:47
Henk; ja, als de IB en de booster 'uit fase' staan kun je prima rijden, alleen bij de overgang tussen beide baangedeelte krijg je dan een soort van kortsluiting als de signalen van de IB en de booster met elkaar in verbinding worden gebracht, bijvoorbeeld door een wiel van een wagon of lok.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 14:29:09
@Wim,
Het zou goed kunnen.
Nog even de stroom gemeten bij "vol bedrijf"
De trafo van de IB varieerd van 0,6 - 1 A
De trafo van de booster varieerd van 0,2 - 0,6A
Lijkt mij ook niet schokkend.

Dan lijkt me een booster ook niet echt nodig. Je komt dus nog niet aan de 2A.
Als het een temperatuurs kwestie is, kun je op het koellichaam ook een ventilator zetten, zo eentje die ook in je PC zit om je processor te koelen.


MVG

Wim
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 14:30:05
@Hans
Bedoel je met uit fase staan dat de stekker moet worden omgedraaid? Dit had ik wel geprobeerd maar zonder resultaat.

Nu maar de booster er af gehaald. Tot nog toe meer na- dan voordelen van gehad. Sommige loks (een stuk of 7) hebben best ingebrande wielen, de rijtuigen hebben er ook van langs gehad. Verder is recent een decoder gesneuveld en eentje vertouw ik ook niet. Nu kan ik dat van die decoders natuurlijk niet hard maken maar toch.........

Enfin, mocht iemand nog een mogelijke oorzaak zien hoor ik dat graag
.
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 14:32:28
@Wim,
Je was me net voor. Op de koelribben van de IB draait altijd een vinnetje. En ja zie later bericht.

mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 14:35:10
Henk, Hans bedoeld een verschuiving in het digitale deel, dus wat er uit de Booster en de IB komt. Daar kun je alleen achter komen als je een scoop hebt.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 14:37:16
@Wim,
Je was me net voor. Op de koelribben van de IB draait altijd een vinnetje. En ja zie later bericht.

mvg
Henk

Als het een IB probleem is met temperatuur, dan kun je ook alleen de booster de gehele baan laten voeden, en de IB voor de Wissel data gebruiken.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: HansQ op 16 September 2009, 15:16:50
Dat laatste lijkt me inderdaad voor de korte termijn de beste oplossing, alleen booster gebruiken voor de baanspanning en IB puur voor besturing...
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 15:19:50
@Wim,
Het is niet de temp. van de IB zelf die problemen geeft. Het is echt duidelijk de omgevingstemp.. Als die boven de 24/25 graden komt gaat er van alles mis. Grootste boosdoener daarbij zijn mi de minitrixwisselspoelen. Zowel bij de viessmann- als bij de wisseldecoder van Raf Braun (3A) treed dit probleem op. Door de externe spanning iets te weizigen is het nog enigszins op te vangen maar wel beperkt.
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 15:39:42
arggggggggggggggggggg  "wijzigen" met een korte ei  :o
sorry

Citaat
dan kun je ook alleen de booster de gehele baan laten voeden, en de IB voor de Wissel data gebruiken.

Dan moet ik eerst eens stevig nadenken hoe dat te verwezenlijken is. Nu loopt de splitsing zeg maar op 5 meter heen en 5 meter terug (opstelsporen) Bij de "nieuwe opzet" moet dan 2x  een "hoofdkabel" onder de hele baan door. Eén met aftakkingen naar wissels en één met aftakkingen naar de bezetmelders/baandelen. Pfffffffffffff.

In ieder geval bedankt voor het advies.
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 15:40:17
Henk, je geeft aan dat je de wissels via een externe spanning aansluit, dan heeft de IB daar geen invloed meer op, en moet je de oplossing van je probleem zoeken in die externe voeding.

Ik denk aan het verlagen van de spanning, dat geeft minder warmteontwikkeling in het spoeltje van het wissel.

12 tot 14 Volt is denk ik meer dan genoeg.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 16:30:14
Citaat
Ik denk aan het verlagen van de spanning, dat geeft minder warmteontwikkeling in het spoeltje van het wissel.
Wim,
Bij een bepaalde omgevingstemperatuur hoort dan een bepaalde spanning. De externe voeding is regelbaar. Dat is dan gewoon uitproberen. Dus de wissel schakelen (bijv. middels IB)en dan de spanning maar wijzigen tot het beste effect. 
Ook al gevogeld met verschillende bekrachtigingstijden.
Mijn ervaring: Bij stijgende temp. wordt het "bereik" steeds kleiner en uit eindelijk lukt het bij sommige wissels helemaal niet meer.

mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 16:42:56
Ok, maar dan heeft het dus niets meer met de IB te maken, maar met de wisselaandrijving zelf.

De digitale info komt tot de wisseldecoder. Maar de puls en de energie om hem om te zetten  is een externe spanning los de de IB of de Booster.
Uit verschillende bronnen, is de aandrijving van minitrix en de Raf decoder wel meer een bron van ellende.
Heb daar geen eigen ervaring mee, dus of het werkelijk zo is?? Kweenie.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 16 September 2009, 17:20:00
Wim,
Bij stijgende temp. is o.a. het omgaan van de minitrix wissels een probleem. En ja, in de praktijk geeft een verkeerde wisselstand sluiting wat op zijn beurt weer "verkeerde/gemiste digitale pakketjes" oplevert (m.i.).
Rijden er 10 treinen met een behoorlijke sleep gaat er al gauw wat mis en kan ik niet alle fouten juist inschatten.  Voor mij werd het toen in veel gevallen de kip-ei vraag. Om uit te sluiten dat "de fouten" niet van de digitale kant kwamen had ik besloten om te gaan boosteren.
Het resultaat weet je.
Om dus nog even terug te komen op je citaat:
Citaat
maar dan heeft het dus niets meer met de IB te maken, maar met de wisselaandrijving zelf.
Het is absoluut een wisselaandrijvingsprobleem maar of dan niets misgaat vanuit de IB blijft voor mij die kip-ei vraag.

De Raf Brauns zijn voor mijn peco wisselaandrijvingen. Deze werken hier zeer betrouwbaar op. (en op de viessmannen niet) Simpel dacht ik, als die minitrix aandrijvingen niet omwillen met de 2A viesmann dan zal het wel werken met die 3A van Raf. Mooi niet, het maakte niets uit.
Nogmaals, onder de 24 graden werkt het allemaal, maar boven de 24 graden komt de klad erin.
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: ghammers op 16 September 2009, 17:24:57
vraagje.
gebeurt het vonken van de lok altijd op dezelde overgang?
of op alle scheidings gebieden tussen booster en IB.?


Gerhard
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 16 September 2009, 17:31:25
Wim,
Bij stijgende temp. is o.a. het omgaan van de minitrix wissels een probleem. En ja, in de praktijk geeft een verkeerde wisselstand sluiting wat op zijn beurt weer "verkeerde/gemiste digitale pakketjes" oplevert (m.i.).
Rijden er 10 treinen met een behoorlijke sleep gaat er al gauw wat mis en kan ik niet alle fouten juist inschatten.  Voor mij werd het toen in veel gevallen de kip-ei vraag. Om uit te sluiten dat "de fouten" niet van de digitale kant kwamen had ik besloten om te gaan boosteren.

Ik stel je hierover even een vraag via PB.

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 17 September 2009, 00:15:26
@Gerhard,
Het "spetterde"op alle overgangen.

@allen
De laatste tijd was het flink modderen. Voor dat alles enigszins liep was de beschikbare tijd weerom. Anders gezegd, ik was alleen nog bezig om de boel (betrouwbaar) rijdend te krijgen. Denk even aan  een E194 met 24 4 assers er achter die bots met een E103 met 12 rijtuigen. Nou eer dat je dat weer op de rails heb.........etc. etc.

Een grondige "controle" was dus wel noodzakelijk. Daar vandaag bijna de gehele dag aan bezig geweest. Maar het is jullie inbreng die voor de oplossing zorgde. Bedankt daarvoor.

Momenteel gaat er nog af en toe nog wat fout maar dat is duidelijk te herleiden en dus: daar valt aan te werken.
Wanneer ik weer tijd heb ga ik nog de fallercars testen die mbv het MCC van Dinamo rijden. Daarvoor lopen ook weer diverse voedings- en inductie kabels door en over de baan. Hopelijk sturen zij niet de "treinsignalen" in de war. Gelukkig zijn de eerste bevindingen hoopvol.

Nogmaals, allemaal bedankt.

mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 September 2009, 00:31:55
Kennelijk heb ik iets gemist. Je schrijft dat het nu is opgelost. Maar hoe is het dan opgelost?
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Patrick Pontier op 17 September 2009, 00:56:35
Waarschijnlijk via PB afgehandeld.
Mogen wij de oplossing ook weten?
Ik werk zelf ook met minitrixwissels. bij mijn weten nog niet met temp. problemen te maken gehad.
Fijn dat het weer werkt.

Groeten,
Patrick
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 17 September 2009, 09:58:15
@Klaas enPatrick,

Wat verwarrend misschien. Er zijn 2 zaken door elkaar gaan lopen. Ik zal het kort herhalen.
Er was een probleem met oa minitrix wissels/hoge temp. Om het minitrix/temp. probleem en bijgaande storingen(af een toe een gemist signaal) op te vangen ben ik toen gaan boosteren.

Hier een tijdje meegereden maar de wissels gingen niet beter om en er kwamen andere problemen. En dat was het inbranden van wielen en stoppen op de overgangssecties van IB/Booster.
 Dit was voor mij dus echt narigheid. Van lieverlede zag ik al mijn locwielen "afbranden". Je begrijpt dat dat niet prettig is en bovendien gaan de rijeigenschappen ook sterk achteruit. Zeker bij Nspoor.

Nu, dit probleem heb ik hier voor gelegd. En dit probleem is, zoals jullie kunnen lezen, opgelost. (booster er weer uit) Ik heb de boel een uurtje laten rijden en het was een verademing vergeleken met het rijden met booster. Daar ging mijn dankwoord over.

Verder nog even door gesteggeld over dat minitrix/temp. verhaal. Daarvoor heb ik (nog) geen oplossing. (behalve dan niet rijden als het te warm is :P)

Ik denk dat de PB van Wim jullie een beetje deze vraag deden stellen. Nu, dat is geen geheim hoor, Hij wees mij op het loconet gebeuren. En dit niet als zijnde de oplossing voor het temp. probleem maar meer algemeen.

@Patrick
Gaan bij jou de wissels dan wel goed om bij temp> 25gr ?

mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Dave van der Locht op 17 September 2009, 10:23:48
Probleem met Minitrix wissels klinkt herkenbaar, althans... Het moeilijk omgaan...
Dit heb ik destijds echter midden in de zomervakantie aangelegd dus heb eigenlijk geen echte referentie m.b.t. het verschil.

De oplossing in mijn geval was het iets ophogen van de voedingsspanning... Ik ben van 15VAC naar 16VAC gegaan.
Daarnaast wordt op mijn decoder de spanning gelijkgericht en krijgen de wisselspoelen dan ook een DC spanning.

Tot op heden (nu ruim 2,5 jaar) geen enkel probleem daarmee gehad.

Groetjes,
Dave
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 September 2009, 13:23:21
Daarnaast wordt op mijn decoder de spanning gelijkgericht en krijgen de wisselspoelen dan ook een DC spanning.
Vrijwel alle decoders leveren gelijkspanning aan de wisselspoelen.
De enige uitzondering die ik ken is de Lenz LS150, die levert wisselspanning aan de uitgangen.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Patrick Pontier op 17 September 2009, 15:19:00
Afgelopen zomer ben ik weinig aan het rijden geweest omdat de temp. op zolder juist ver boven de 25° lag.
Mijn baan op zolder heeft de wissels samen de minitrixspoelen.

Mijn rangeerbaantje functioneerde prima, maar hier gebruik ik minitrixwissels icm conradmotoren.
Verder worden de wissels aangestuurd via DINAMO, wel vragen de spoelen een vrij hoog voedingsspanning.
Dit heb ik vaker gehoord.

Groeten,
Patrick
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: ghammers op 17 September 2009, 21:53:13
hoi.

houd me toch nog even bezig.
In dit geval kan je de booster weglaten.bij een zwaardere belasting zou dit niet kunnen.
Zie dit dan ook niet als DE oplossing van het probleem.


met groet.

Gerhard.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 17 September 2009, 23:00:42
@Dave,
Met de spanning en tijdsduur heb ik zo'n beetje alle varianten geprobeerd. Nogmaals bij elke temperatuur "hoort" een bepaalde spanning. (proefondervindelijk vastgesteld)
@Patrick,
Tja er zijn er niet veel die bij 25 graden op de zolder zitten, en dan nog schaal N rijden en dan nog digitaal en dan nog met minitrix.  ::)   Zelf heb ik 's zomers wat meer tijd. En in de luchtstroom van de airco gaat het wel.
@Gerhard,
Zo te horen zijn er niet veel die dit probleem hebben. Dit kan komen omdat er (bijna)niet gereden wordt bij >25graden of het is een specifiek probleem van mijn baan. (verkeerde aansluiting?, verkeerde kombinatie?) In ieder geval ben ik nu beter zonder booster.
Ik begrijp dat het "omzeilen" van het probleem de kenner/geinteresseerde stoort. Maar het is mijn baan en op dit gebied ben ik absoluut geen kenner.
Momenteel staan er 14 treinen op de baan. Dat kan ik aanvullen tot hooguit 20. Eénmaal heb ik gezien dat er werkelijk 11 treinen tegelijk reden. En dat gaf geen problemen met de IB. Mocht het toch problemen gaan geven ga ik nu de kant uit zoals hier is geadviseerd: Enkel de wissel op de ene bron en enkel de loks op de andere bron.
Mocht het probleem je toch "bezig blijven houden" zijn oplossingen natuurlijk altijd welkom. Al zou het alleen maar zijn voor de algemene vooruitgang op digitaal gebied.

pfffff een lang verhaal.
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Remco. op 17 September 2009, 23:02:14
Henk,

Kun je misschien ergens een Power 3 booster lenen, om uit te sluiten dat het aan de combinatie IB - LDT ligt ?

Gr. Remco.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 17 September 2009, 23:08:54
Remco,
Dat niet, maar ik weet wel van banen waar het met IB-LDT wel goed gaat.
(oa plaatselijke clubbaan)
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Remco. op 17 September 2009, 23:09:33
Hoi Henk,

Maar dat is niet jouw baan ;)

Gr. Remco.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Patrick Pontier op 17 September 2009, 23:16:19
Hoi Henk,
Wat ook nog wel eens problemen geeft met minitrixwissels is de eindafschakeling.
Of dit afhankelijk is van de omgevingstemperatuur weet ik niet, maar het is misschien een optie om uit te proberen.
Je kunt de eindafschakeling door verbinden en op deze manier uitschakelen. Koploper geeft een opdracht voor een schakelpuls met een maximale tijd.

Groeten,
Patrick
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 17 September 2009, 23:21:34
Patrick,
Ik denk dat ik een van de eerste was die ze verwijderde.
mvg
Henk
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Wim Ros op 18 September 2009, 00:46:08
Henk, kan het dan niet zomaar zijn dat de puls te lang is voor de aandrijving, en dat hij daarne te warm wordt en vastloopt?

Mvg
Wim.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Patrick Pontier op 18 September 2009, 08:59:05
Oke, dat kon ik niet uit je verhaal opmaken.
Even bij Wim aansluiten; Wat is de duur van de schakelpuls die koploper geeft.
( Kun je ook een tijdsduur ingeven op de IB voor een schakelpuls? Als dit zo is dan is het handig dat Koploper en IB gelijk lopen.)
En wat is de voedingsspanning voor je wissels.
Je zegt eerder dat je daar van alles mee geprobeerd hebt.
Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen?

Groeten,
Patrick
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: C_Jabaaij op 18 September 2009, 11:22:05
Remco,
Dat niet, maar ik weet wel van banen waar het met IB-LDT wel goed gaat.
(oa plaatselijke clubbaan)
mvg
Henk

Henk, hier wordt alleen op de booster gereden en direct op de IB zijn alleen de wisseldecoders aangesloten, dus niet de combinatie zoals het bij jou was.

Koos Jabaaij.
Titel: Re:spanningsverschil booster - IB
Bericht door: Henk Kooiman op 01 October 2009, 00:23:49
Even terug een volle dag aan de baan gespandeerd (en op het forum gezeten) en toen was de vrije tijd weer even op. Vandaar de wat latere reactie.

@Patrick / Wim 
De schakeltijd is momenteel gelijk aan of ietsje korter dan de standaard in koploper. (ik kan nu niet kijken voor exact getal) Maar nogmaals, daar ook al veel mee geexperimenteerd. De externe spanning staat bij normale temp op 16,5 volt. Wordt het warmer draai ik de spanning wat op. (tot dat het geen effect meer heeft) Denk hierbij aan max 18,5 volt.
@Koos
Kom ik nog wel een keer spieken. Bedankt voor je verbetering.
@Remco en allen,
Al met al rijdt het zonder booster veel beter. Daarnaast ben ik "overgestapt" op loconet. Ik weet gewoon niet hoe ik het heb.  Voorheen kon ik aan de storingen geen touw vast knopen. Gaat er nu wat mis is het te herleiden en daarom te verhelpen. Ik kan weer gaan opbouwen.
Wat de temperatuur betreft, dat is vooreerst niet actueel meer bij de nu eraan komende herfst/winter. Ik heb een klein beetje een hoop dat het loconet daarin ook verbetering brengt.
Daarom kies ik ervoor om het voorlopig zo te laten. Wordt het tzt bij hoge temp weer "bagger"kom ik er zeker op terug.

Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken en het sturen naar de oplossing.

met dankbare groet,
Henk