BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Petertrein81 op 14 September 2009, 15:17:37
-
Na het succes van het ÖBB infodraadje, nu een nieuw idee van mij. Het Br 103 infodraadje.
Gewoon omdat ik vind dat deze lokserie van DB het verdient, en er is regelmatig wat te vinden op internet van de 4 nog actieve loks 103 184, 103 222, 103 235 en 103 245.
Om te beginnen heb ik de huidige dienstregeling van de 103 245, die nog steeds zijn eigen omloopje heeft bij Bw München. Deze laatste nog bij DB Fernverkehr actieve Br 103 lok is afgelopen juli overigens 35 jaar geworden, dus in verhouding tot sommige NS treinstellen is het eigenlijk nog een jonkie.
Huidige (Duitse) dienstregeling van 103 245:
Dienstag-Freitag
CNL 483
Nürnberg 06:54 Gleis 5
Ingolstadt 08:07/11 Gleis 3
München Hbf 08:57 Gleis 24
Montag-Donnerstag
CNL 482
München Hbf 19:00 Gleis 23
Ingolstadt 19:28/47 Gleis 4
Nürnberg Hbf 20:57 Gleis 5
Am Wochenende steht die Lok kalt im Bw München.
Uiteraard onder voorbehoud.
Groet Peter,
PS. Mooie Br 103 plaatjes zijn ook welkom in deze topic.
-
maar zijn die 4 nog de enige die regulier rijden of zijn dat nog de enige die nog over zijn?
De 103 is naar mijn idee toch een van de mooiste duitse elocs.
Net zoals de v200/220 de mooiste diesel is.
-
Leuke site (http://www.103er.de/) :)
-
Er zijn nog 18 exemplaren over. Zie museumslok.de (http://www.museumslok.de/Denkmal/E.htm).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto317_BSM_103113_KoblenzLuetzel_mei2009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto317_BSM_103113_KoblenzLuetzel_mei2009.jpg)
103 113-7 kwam ik in mei 2009 in Koblenz tegen.
Groet,
Basilicum
-
De door mij genoemde zijn alle nog rijdende loks binnen de DB organisatie en die bovendien nog een zogeheten "frist" hebben met een datum die in de toekomst ligt.
Verder zijn er nog 14 loks, volgens basilicum, die behouden zijn gebleven en in zeer diverse conditie verkeren.
In hoeverre daar nog loks bij zijn die op eigen kracht kunnen rijden is mij niet bekend.
Groet Peter,
-
hmmmmmm.... dit zijn zeker ook hele mooie locs
Ik heb van minitrix ook zo'n 103 (preciezer nummer weet ik even niet)
Ik heb hier een railmagzine liggen dat de 103 samen met de 1300 en de 1200 een afschrijds rit hadden
-
Ik ben een lok kwijt geraakt in het wwweb. ::)
Leuke site (http://www.103er.de/) :)
Ik heb hier (http://www.103er.de/best103/bestand.htm) een beetje rondgekeken en kwam tot de ontdekking, dat er over 17 nog bestaande locomotieven gesproken wordt. Museumslok (http://www.museumslok.de/Denkmal/E.htm) praat over 18 stuks. 103 217 zou volgens deze lijst bij de DGEG in Neustadt an der Weinstraße zijn, terwijl deze niet voorkomt in de exponatenlijst (http://www.eisenbahnmuseum-neustadt.de/museum.htm) van dit museum. Ook Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_103#Noch_erhaltene_Lokomotiven) kent geen 103 217. Mijn eerder genoemde aantal van 18 moet ik dus rectificeren: het zijn er 17. :-\
Groet,
Basilicum
-
De 103 is naar mijn idee toch een van de mooiste duitse elocs.
Net zoals de v200/220 de mooiste diesel is.
Inderdaad, het volgende infotopic mag van mij over de V200 gaan!!
De 103 , ik heb er 2 in N van piccolo. De rode en de klassieke uitvoering.
Die dingen zijn echt machtig. In '98 stond er een in Hengelo bij de
opendag van NS. Ik heb er echter nooit 1 in het echt gezien in actie..... :'(
Collin
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0180_paint.jpg)
Link >> http://www.youtube.com/watch?v=GWe7gqVdGLM
Heb de 184 niet al te lang geleden geplaat en gefilmd in Linz (rechter rheinstrecke)
Het regende super hard btw.
TOPSPUL (y)
O ja... dit wordt weer geopend in de ditjes en datjes maar wellicht wordt het verstandiger een apart deel "buitenlandse treinen" te gaan openen...
-
Mijn stoere minitrix loc.! :) (1221 niet zo jaloers jij bent ook stoer..)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0186.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0186.jpg)
-
Deze kiek is al een keer op op het forum verschenen,maar een goede plaat zie je niet vaak genoeg. ;)
De DB 103 184 met een sonderzug van AKE-Eisenbahntouristik vam Munster naar Pörtschach am Wörthersee. http://bahnbilder.warumdenn.net/9480.htm
Gr Chris
-
103 113-7 kwam ik in mei 2009 in Koblenz tegen.
Groet,
Basilicum
Ja..deze ben ik aan het nabouwen uit een orientrode märklin.
Maar dan wel in de versie zoals hij in 1977 na de zware crash weer op de baan kwam. Met baanschuivers dus.
Deze is er gek genoeg nog nooit in model geweest.
Hier nog een oude reclameposter van de DB.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/werbeposter_03_1.jpg)
Bart
-
.
-
Maar dan wel in de versie zoals hij in 1977 na de zware crash weer op de baan kwam. Met baanschuivers dus.
Deze is er gek genoeg nog nooit in model geweest.
Heeft Roco niet ooit de Br 103 met baanschuivers in het programma gehad?
Staat me zomaar iets van bij. Effe gezocht....
(http://www.roco.cc/typo3temp/pics/e853eeb74e.jpg)
Bron: Roco.cc
Is dit hem Bart??
Groet Peter,
-
Leuk dit soort draadjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7423klein.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7428kl.jpg)
Beide in het DB museum Koblenz.Juli 2009
-
In een buurforum kwam ik meer informatie tegen.
Hieruit (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?3,4445552) blijkt, dat de 217e 103 niet meer onder ons is.
Groet,
Basilicum
-
Beide in het DB museum Koblenz.Juli 2009
Heb je van de wagen op de onderste foto ook een foto waar hij helemaal opstaat? Het lijkt wel een Schürzenwagen, maar die zijn er, voor zover mij bekend, niet in deze kleurstelling geweest, in de TEE kleurstelling wel.
Ernst-Jan
-
Heeft Roco niet ooit de Br 103 met baanschuivers in het programma gehad?
Staat me zomaar iets van bij. Effe gezocht....
Groet Peter,
Hoi.
Een 103 met baanschuivers vind je van elk merk wel, dus dat is het probleem niet.
103 113 was echter de eerste die met een compleet rood frame op de baan verscheen. Dit in een tijd dat de baanschuivers nog gewoon gemonteerd waren. Deze is er nog nooit in model geweest.
Een roco?...mooie lok, maar voor mij met teveel afwijkingen in de kopvorm. Dan nog liever een te korte märklin :o
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MEMO0002_9.jpg)
Bart
-
Heb je van de wagen op de onderste foto ook een foto waar hij helemaal opstaat? Het lijkt wel een Schürzenwagen, maar die zijn er, voor zover mij bekend, niet in deze kleurstelling geweest, in de TEE kleurstelling wel.
Ernst-Jan
Helaas niet , stond erg ingeklemd, Het is de totaal rode variant met ROCO tekst ter gelegenheid van het afscheid.
BTW op de website van het DB koblenz museum staat nog een fraaie kalender te klaar voor download met een leuke 103 foto bij de Eiserne Reiter !
-
De pensioengerechtigde helpt een paar modernere loks met een nachttrein.
(http://www.et420-online.de/d_pic/dso/2009-09-01_IMG_7854_103245-120-101-mpe_dm.jpg)
Bron: Drehscheibe-online.de
Groet Peter,
-
Hieruit blijkt, dat de 217e 103 niet meer onder ons is.
Groet,
Basilicum
??? ???
Er zijn er in totaal maar 149 gebouwd hoor.
Bart
-
Hij bedoelt de 117e lok. We tellen vanaf 103 101.
En als we de 4 prototypes van de serie 103.0 ook meetellen is het nr. 121.
Groet Peter,
-
DB mooiste E-loc ooit niks geen standaard prachtige machine en in combinatie met de Rheingold wagens gewoon geweldig.
Lima bracht jaren lang ook een model op de markt namelijk de "103 110-3"
(http://mmiwakoh.de/Eigene%20Webs/8100%20DB%20103%20110-3.JPG)
Deze is in de jaren 90 vervangen door een nieuw model.
Een model uit de voor serie met 1 rij roosters "E03 004"
(http://mmiwakoh.de/Eigene%20Webs/8289%20DB%20E03%20004.JPG)
Bron Lima verzamel site (Engelse versie) http://mmiwakoh.de/Eigene%20Webs/lima-modellbahn/Seite2%20en.htm (http://mmiwakoh.de/Eigene%20Webs/lima-modellbahn/Seite2%20en.htm)
En natuurlijk de serie met 2 rijen roosters, met diverse nummers.
In de standaard TEE kleuren en in rood.
(http://i.ebayimg.com/11/!BVqSUjw!2k~$(KGrHgoH-DwEjlLlzbOWBKTm2kWhRg~~_12.JPG)
En een in een Lufthansa uitvoering.
(http://i24.ebayimg.com/03/i/001/1f/ea/d929_12.JPG)
Bron E-bay
Helaas nooit een in mijn bezit gehad.
Een ex collega van mij heeft een hernieuwde Lima met daar achter de Lima Rheingold 1/87 rijtuigen wat een prachtig modellen waren dat.
Groetjes Ben.
-
De nr. 1 fotolocatie langs de Rijn voor Br 103...... de toren bij Oberwesel.
(http://www.103er.de/galerie/rheintal/103_182.jpg)
Bron: 103er.de
Groet Peter,
-
Roco
Lufthansa
(http://i69.photobucket.com/albums/i48/MrComix/DSC_0592.jpg)
Touristiek
(http://i69.photobucket.com/albums/i48/MrComix/9010.jpg)
(http://i69.photobucket.com/albums/i48/MrComix/8981.jpg)
Voorloop E03
(http://i69.photobucket.com/albums/i48/MrComix/DSC_0612.jpg)
Fl*
(http://i69.photobucket.com/albums/i48/MrComix/DSC03629.jpg)
Niet op de foto van de rode met roco opdruk en de 103 als 750 uitvoering.
(y) (y)
-
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/overzicht103.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/overzicht103.jpg)
Hm, moet toch weer es wat bij gaan komen :)
-
De Roco-Br103...
geschoten tijdens de lok-parade op 23 mei in museum Koblenz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5200976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5200976.jpg)
-
Excuses voor de overbelichte foto, mijn 103-en:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00045_1.jpg)
-
Hierbij nog een mooie plaat van de 103 113-7 in de sneeuw samen met (GEHEEL TOEVALLIG ;)) een 1042 van de ÖBB.
(klik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_103_113_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_103_113_010.jpg)
Gr Marco.
-
Op deze site ook een hoop foto's van de E03 / 103 (y)
http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html
-
Hierbij nog een mooie plaat van de 103 113-7 in de sneeuw samen met (GEHEEL TOEVALLIG ;)) een 1042 van de ÖBB.
(klik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_103_113_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_103_113_010.jpg)
Gr Marco.
::) ::) Kijk daarom heb ik nou alle tijdperken en alle landen want ze komen toch elkaar tegen en in elkaars land.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1315_Bayerische_eidenbahnmuseum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1315_Bayerische_eidenbahnmuseum.jpg)
17 augustus 2008 Bayerische eisenbahnmuseum Nördlingen
-
Mooie lok, eerste Fleischmann lokomotief in schaal 1:87 (1971).
Meer info en links in:
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_103
-
Laat ik ook maar meedoen met het plaatsen van 103 pics.
(http://i294.photobucket.com/albums/mm112/Smat_bucket/P1020114.jpg)
Een Fleischmann
-
17 augustus 2008 Bayerische eisenbahnmuseum Nördlingen
Wat staat er achter de 103; E10 005?
Heb je hier meer plaatjes van? (PN?)
Bart
-
Mooie lok, eerste Fleischmann lokomotief in schaal 1:87 (1971).
Meer info en links in:
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_103
Die foto van de 103 die gelijk bovenaan rechts staat heb ik al een tijdje op mijn bureaublad staan.(y)
-
Heb je hier meer plaatjes van? (PN?)
Weet ik niet...moet ik vanavond thuis even nakijken.
Ik kwam vooral voor de stoom...en de 103 heb ik altijd al mooi gevonden, vandaar de foto.
Jakop
-
Dan zal ik ook maar meedoen :)
(http://lh5.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/RtHiQWDOEqI/AAAAAAAAF3Y/n2hrm2CqJVA/s400/IMG_5598.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/RtHiJWDOEeI/AAAAAAAAF14/kYQI52rVeYE/s400/P8195399.JPG)
Opendag Siemens prufcenter
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/osnabruck17.jpg)
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/osnabruck21.jpg)
Osnabrucker Dampflokfest
(http://lh4.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/RodvsIjU89I/AAAAAAAABl4/hum1uDDmliw/s400/ygpA058.jpg)
treinfestival Kurbach
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/lycos/db12.jpg)
Keulen
-
Dan zal ik ook maar meedoen :)
Bedankt voor de pics (y) (y)
-
En deze vergat ik nog:
op 2:15 zie je de TEE passeren langs Augsburg (http://www.youtube.com/watch?v=FNEoORZ7WTc&feature=channel_page)
Foto's daarvan:
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/SnXeX9yIMlI/AAAAAAAAArQ/R1D1p7E0sZA/s400/IMG_9499.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/SnXeY8tsqPI/AAAAAAAAArU/RD_JOiCpDaU/s400/oosterijk.jpg)(http://lh3.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/SnXeaL1xl7I/AAAAAAAAArY/USXPOtXx0UA/s400/P7269693e.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/SnXeck51sVI/AAAAAAAAArg/aN0Dgk00G4o/s400/P7269693.JPG)
-
Uit de tijd dat mensen nog wisten wat een dia was en een Baureihe 103 gewoon in de reguliere dienst was... ::)
(http://www.irona.nl/andere_platen/103.233.jpg)
103.233
-
Die foto uit Keulen Osnabruck is ook niet digitaal :-* (maar dan wel weer gewoon op fotopapier)
Fotografeerde iedereen 10/20 jaar geleden maar digitaal, dan hadden we veel meer aanbod gehad ;)
-
Heb je hier meer plaatjes van? (PN?)
Niet dus... allen deze waar hij gedeeltelijk op staat. De 103 ook dus past nog in dit topic ook
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1415_Bayerische_eidenbahnmuseum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1415_Bayerische_eidenbahnmuseum.jpg)
Mocht je hem groter (2272x1704) willen hebben wil ik 'm wel mailen
Jakop
-
Hallo,
Voor de echte liefhebbers is er nu weer een nieuwe kalender Stars der schiene 103 verschenen voor 2010.
Bij dit linkje is deze te bestellen. (y)
http://www.europmedia-verlag.de/angebot/102119/fr_102119_start.htm
Gr Chris
-
He ik zie de Lufthansaversie op Marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/282677774
Wellicht maak ik iemand gelukkig met deze link
-
Enige locomotief van de DB waar ik per ongeluk ooit in de cabine belande en mee mocht rijden. Op een gegeven moment na de nadere kennismaking met de machnist zelfs even aan de knoppen mogen zitten en een 10 tal km met de 103 gereden.
Ja, er overkomt je af en toe wat als je als enthousiasteling iets te enthousiast bent ;D
Groet,
Gerard van der Sel
-
Enige locomotief van de DB waar ik per ongeluk ooit in de cabine belande en mee mocht rijden. Op een gegeven moment na de nadere kennismaking met de machnist zelfs even aan de knoppen mogen zitten en een 10 tal km met de 103 gereden.
Ja, er overkomt je af en toe wat als je als enthousiasteling iets te enthousiast bent ;D
Groet,
Gerard van der Sel
dit moet je nader toelichten.. per ongeluk in een 103... hoe regel ik dat ;D ;D ;D
-
dit moet je nader toelichten.. per ongeluk in een 103... hoe regel ik dat ;D ;D ;D
Ik was met dienstreis op weg om een cursus sleutelen aan de electronica van de dieselmotor van de 6400 serie te gaan volgen met wat andere collega's. In munchen uitgestapt (1e klas wagen zat toen achteraan). Tegen de trein werd een 103 gezet, waarna ik de locomotief van dichtbij (maar wel vanaf perron) ben gaan bekijken. Op een gegeven moment fluit en klap, klap. Ik sta buiten en de trein is afgesloten.
Blijkbaar zag de machinist mijn paniek en riep of ik maar in de cabine wilde komen. Dit was niet tegen dovemans oren gezegd. Na wat gesproken te hebben over de 103 en de treinen in Nederland kwam de vraag of ik het even over wilde nemen. Ook daar zeg ik geen nee tegen, dus laatste stuk voor we op bestemming aankwamen aan de hendels mogen zitten. Hierna als een speer de trein in en mijn spullen halen.
Dus veel geluk bij ongeluk.
Groet,
Gerard van der Sel
-
(y) Gaaf, goed verjaardagsverhaal ;D
"droom" der van om eens mee te rijden me een DB'er of privaat op bijvoorbeeld Rheinstrecke.
Eens kijken hoe ik bij "toeval" in de lok kan komen.
In zwitserland zijn er dagen waar je kan meerijden maar dat ik geloof ik vanaf €600... dat is me een beejte te gortig voor een ritje..
-
In zwitserland zijn er dagen waar je kan meerijden maar dat ik geloof ik vanaf €600... dat is me een beejte te gortig voor een ritje..
Ik zit net in een folder te kijken van de Rhb. :)
Pro Person CHF 850.- (550 euri)
Inbegriffen sind:
* Führerstandsfahrt für 1 Person zwischen Chur - St. Moritz oder St. Moritz - Tirano oder umgekehrt
* Begleitung durch eine Fachperson der Rhätischen Bahn
* Zwei Tageskarten der Rhätischen Bahn in 1. Klasse für die An- bzw. Rückreise
* Detaillierter schriftlicher Streckenbeschrieb mit Signalerklärungen
* Erinnerungszertifikat mit persönlichem Foto
mvg, Peter
-
Uit de tijd dat mensen nog wisten wat een dia was en een Baureihe 103 gewoon in de reguliere dienst was... ::)
103.233
Die staat nu in Koblenz!
Niet dus... allen deze waar hij gedeeltelijk op staat. De 103 ook dus past nog in dit topic ook
Mocht je hem groter (2272x1704) willen hebben wil ik 'm wel mailen
Jakop
Ook Koblenz zeker?
Helaas niet , stond erg ingeklemd, Het is de totaal rode variant met ROCO tekst ter gelegenheid van het afscheid.
BTW op de website van het DB koblenz museum staat nog een fraaie kalender te klaar voor download met een leuke 103 foto bij de Eiserne Reiter !
Maar ik wel! Afgelopen zomer in Koblenz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03136.jpg)
Blijkt ie dus per ongeluk op de foto van de 141 te staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03132_2.jpg)
Nog de TEE kleurige 103 in Koblenz. Met die Kö op de voorgrond waren ze later nog over het aangrenzende emplacement aan het rijden.
-
Heb je van de wagen op de onderste foto ook een foto waar hij helemaal opstaat?
Toevallig gevonden op internet, is vast dezelfde: klik (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4404348,4404394#msg-4404394). Ding was zo te zien ooit RIC toegelaten voor 200!
-
Toevallig gevonden op internet, is vast dezelfde: klik (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4404348,4404394#msg-4404394). Ding was zo te zien ooit RIC toegelaten voor 200!
Bedankt voor de info! Toch een Schürzenwagen dus, en voor 200km? Niet slecht, voor een bak van voor de oorlog, oke, weliswaar zitten er MD's onder, maar toch. Gaaf.
-
tipperdeTIP: http://link.marktplaats.nl/283754547
(y)
-
@laurent , die tee lok naast de rode 141 is niet de 103 hoor! Das de e10
-
Br 114 ;) Rechts van die lok staat dat rijtuig, het rode daarachter is de 103 :)
-
Hoi
Bijna goed :D, geen 114 maar een 113. (Ex E10.12, ex 112, met henschel draaistellen)
Een 114 is een ex 112 met reguliere draaistellen.
De 114 is later weer omgebouwd to gewone 110.....snappen jullie het nog? ;D
Bart
-
Hoi,
Wat een mooi lijntje!
Ben sinds anderhalf jaar weer bezig met deze geweldig hobby en heb vorig jaar een BR103 van roco gekocht, en een paar maanden later de Rheingold TEE van roco. Wat een geweldig model. De E03 de voorserie van de BR103 van roco komt die weer uit of was dat eenmalig? En die Lufthansa ook?
Matheo
-
Een leuke combinatie (geen idee of die wel klopt)
ergens daarachter zit ook een SBB in het orange!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0337.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0337.jpg)
-
Leuk draadje over dit type loc en zeker een van mijn favoriete type van de DB/DB-AG.
De loc smoelt gewoon goed naar mijn idee.
-
Ik heb de roco DB 103 Lufthasa (RocoClubModel) te koop. Lok verkeert in absolute nieuwstaat met OVP en losse accesoires. Is er interesse van de 103 Hobbyhoek?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spo_103245120102_en483_mhirschgarten_131209_1.jpg)
103 245 ter hoogte van Hirschgarten.
Nog steeds in dienst 8)
-
Vette pic zo in de sneeuw,het blijft gewoon een gave lok. (y)
Gr Chris
-
Vet COOL, zou ik zeggen met die temperaturen..... ;D
Gr Marco.
-
De ouwetjes doen het nog steeds best ;D ;D ;D
-
Op de baan doen de ouwetjes het ook nog best :):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07858_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07858_1.jpg)
103 181-4 's avonds laat in het depot.
Groet,
Sven
-
Hallo Sven,
Het is wel een sfeervolle foto,is het van je eigen baan. ???
Gr Chris
-
Hoi Chris,
Thanx, ja eigen baan.
De 103 181-4 op de foto is aangepast aan de tachtiger jaren en heeft:
- UIC-handgrepen en -opstaptreden op de fronten en buffers
- draaistellen met slingerdempers
- eenbeenspantho's
Groet,
Sven
-
Klikje (http://home.hccnet.nl/jh.de.reuver/archief%20FvdM/juli%202008/juli%202008.html)
-
he ja, de BR 103. Ik geloof zover dat ik de enigste hollander was die ooit een licentie voor die loc gehad heeft. (ik vind graag een andere hollander die dat ook had!)
Na mijn 10 jaar werken bij NS als machinist ben ik in 1996 overgestapt naar de DB AG. En na de normale opleiding via de BR 290/294, 215/218 op de eloc opleiding. eerst de standaard lok 110/140 en mijn examen werd een dag terug gelegd naar de donderdag, zodat ik op vrijdag de BR 103 opleiding kon beginnen. En nu praat ik over Juli 1996. Daar was bij de DB AG het ongehoord dat direkt na de BR 110 de opleiding BR 103 kan beginnen voor een machinist. De opleider was zeer opgewonden daarover. Nu wist hij mijn voorgeschiedenis niet... Na 'm dat verteld te hebben was ie tevreden.
Mijn praktische opleider, Wolfgang, was een schat van een vent. Wild enthousiast en vol ervaring van die lok. Dat waren dan ook 14 heel speciale dagen, die ik me nog levendig herinneren kan. Enfin, ik ken de lok dus van binnen en van buiten.
Dan wegleren rondom "keulen uitgebreid" wegens het langeafstandsrijden. Best wel een klus met uitlopers naar Basel, Hamburg, Braunschweig, Neurenberg.
Met de 103 een extra klus wegens de bediening. Hier een paar speciale dingetjes:
- teruglopen schakelwerk duurt 20 seconden. Dus tractie uitschakelen is vooruitdenken. Zeker vanaf standje 39 (full power).
- nooit remmen bedienen, als schakelwerk nog loopt. Dat is vragen om problemen.
- exact de plaatsen weten, waar diepe putten in het spoor zitten. Anders kost het je een rug.
- exact the plaatsen weten, waar je je vingers in je oren moet stoppen. Het drukverschil bij tunnels/smalle viaducten wordt bij de 103 NIET opgevangen. En om te voorkomen dat je trommelvliezen knappen...
Het leukste met de BR 103 waren de ritten zoals: Keulen-Frankfurt (pauze) Frankfurt-Keulen-Dortmund Bbf, eromheen, Dortmund-Keulen. 12 uurtjes werken waren dan zo voorbij.
Ook geinig: Keulen - Karlsruhe, aankomst 9 uur 'savonds, hotelbed, opstaan om 4 uur, vertrek om 5.20 van karlsruhe naar Keulen, einde dienst.
Alles typische BR 103 diensten.
Werken op de lok was hard werk. Maar oh zo leuk. Als je meer wilt horen: laat het weten!
-
Kom maar op met die verhalen :)
Gr
Hans
-
Sluit ik me ook bij aan.
Groet Peter,
-
+1 kom dr maar in Richard! ;)
-
Hee Plokky...
Er werden in die tijd ook wel eens verzoekjes gedaan ...
Uit die tijd zijn ook deze oude foto's ....
http://www.piksov.com/index.php?id=dagje_sporen.php (http://www.piksov.com/index.php?id=dagje_sporen.php)
De BR101 was er net ...
Volgens mij deze we toen eerst Keulen - Emmerich en weer terug naar Keulen met de 101, en daarna nog een keer de een 103. Gluren naar de dames van plezier in Dusseldorf (of zo??)
Die 101 lag als een blok op de rails, de 103 die waggelde nogal kan ik me herinneren.
Het meest indrukwekkende vond ik dat het zonnescherm helemaal dicht ging op de 101 en dat alleen op instrumenten werd gereden ....
-
Kijk dat maak je niet alle dagen mee,dat er iemand ook nog met de br 103 heeft gereden.
Helemaal TOP,ik zeg laat maar komen de verhalen en de foto's. (y)
Gr Chris
-
Graag, Richard. :) Ik hoor / lees graag meer.
Ik las kort geleden een boek van Franz Eigl: 40 Jahre auf der Schiene (http://www.ekshop.de/shop/article_00000821/40-Jahre-auf-der-Schiene-%3Cbr%3E...-und-jede-Fart-war-anders-%3Cbr%3EFranzEigl.html?shop_param=cid%3D1%26aid%3D00000821%26). Daarin vertelt hij ook over zijn ervaringen met de Br. 103. Erg interessant.
Groet,
Basilicum
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0337.jpg)
Nee, dit kan niet. De BR103 in verkeersrood met oranje eurofirma rijtuigen van de ÖBB hebben niet samen gelopen. De loc in te nieuwe kleurstelling en de rijtuigen in te oude kleurstellingen voor deze combinatie.
Verder wel mogelijk op je modelspoorbaan ;D.
Groeten,
Christoph
-
Ko maar op met de verhalen, ben zeer benieuwd (y) (y) (y)
-
Hee Plokky...
Er werden in die tijd ook wel eens verzoekjes gedaan ...
Uit die tijd zijn ook deze oude foto's ....
http://www.piksov.com/index.php?id=dagje_sporen.php (http://www.piksov.com/index.php?id=dagje_sporen.php)
De BR101 was er net ...
Volgens mij deze we toen eerst Keulen - Emmerich en weer terug naar Keulen met de 101, en daarna nog een keer de een 103. Gluren naar de dames van plezier in Dusseldorf (of zo??)
Die 101 lag als een blok op de rails, de 103 die waggelde nogal kan ik me herinneren.
Het meest indrukwekkende vond ik dat het zonnescherm helemaal dicht ging op de 101 en dat alleen op instrumenten werd gereden ....
2 x Keulen-Emmerich. 3 x met EC en paar wagentjes. Daarna met D 203 van Emmerich naar Keulen. Altijd een leuk dienstje.
Leuk die fotootjes weer te zien. Goeie herinneringen aan die dag.
-
Opbouwen van de BR 103:
In dienst komen in Koeln Bbf betekende altijd een stukje wandelen (en omdat ik in Nippes woonde, kon ik gewoon lopen of de hollandse gazellefiets nemen. Daar was ik beroemd om). Melden bij de Lokleitung en je lokomotiefnummertje ontvangen en de draaischijf waarop die staat. ("hallo, Tf fuer die EC 143". Hallo, die 103-184 auf Scheibe 2) En dan begon de riedel met La (TSB) doorpluizen, postvakje leegplunderen. Bij de DB AG wemelt het van de papieren. En dan wandelen naar draaischijf 2. Gelijk bij het eropaflopen naar de loktoestand kijken. Gammel gebakje of een glanzend museum stuk? Lange of korte cabine (wist je bij het nummer al). Rondje om de lok lopen was altijd goed. Of er niet een goochemerd een blokje onder gelegd had.
Naar binnen klimmen en kop stoten. Ik was gewoon niet gebouwd op die lok. met mijn 1.89 meter was ik altijd met mijn lijf in de knoop op die lok. De duitsers noemen 'm dan ook graag "U-Boot". Inderdaad klopt dat aardig. Alles is metaal en alles is krap en klein. De machine ruimte was de laatste jaren tamelijk volgezogen met vuiligheid van buiten. (de luchtroosters zuigen lucht naar binnen, de ventilatoren poesten het door de tractiemotoren naar de bodem)
Binnengekomen eerst maar alle spulletjes in de cabine friemelen. (rugzak, jas) Dan 's overleggen hoe we het in Emmerich het beste doen bij vertrek. Omdat de gegevens van de LZB maar in een cabine kan worden ingegeven, heb je dus graag die cabine in Emmerich aan de VOORKANT van de trein. En omdat er in Emmerich geen draaischijf is, moet je daar dus even bij nadenken. De cabine die dan in Emmerich voorop moet, moet dus in Keulen achterop. (voor ritten naar Berlijn, doe je het andersom)
In de juiste cabine leg je alle zaken neer. boordboek, sleutels, rugzak, jas, lunch etc.. Gelijk dienstregeling uit de boekenkasten trekken. Geschwindigkeitsheft, Fahrzeitenheft.
Dan in boordboekje koekeloeren of die lok wel mag lopen en wie de laatste A1 (24) uurs controle gedaan heeft. (A1 = Abschlussdienst type 1 = 24 uurs controle)
Nu beginnen we de V1 (Vorbereitungsdienst type 1 = lok opbouwen). Batterij in (kop stoten)... en er is licht! Alles zoemt en piept even. Kijken hoeveel lucht we hebben. oh niks meer. Dan met handje opzetten. rijrichting kiezen, stroomafnemer op bedienen en naar luchtrek lopen. diverse kranen open zetten. niet fout doen, anders ben je die lucht die je hebt, kwijt en moet je met handpompje doen. (zweten!) dan komt stroomafnemertje krakend op en pietsch! contact. Nu hoofdschakelaar in met dat ietsiepietsie lucht wat er nog is en direkt naar kompressor lopen. Met de hand voorzichtig de aanzetschakelaar bedienen naar de eindstand. Niet te langzaam doen, anders verbranden je weerstandjes en is je compressor kapot = loc kapot. En rammelen maar die compressor.
Direkt remkranen openen om het systeem te vullen.
Nu alle kachels en ruitenverwarming aansmijten (in de winter) en in de zomer de airco een schop geven. Zachtjes... anders geeft ie meteen op. Of eindigt met een standje: diepvries. Colaatje direkt in de koelkast zetten (de opwarmkast heb ik nooit gebruikt. had altijd thermoflesje bij me)
na 8 minuten is alles gevuld met lucht. dan de remmen testen. Eerst de direkt rem vol/leeg dan remproef met indirekte rem. fluit en klaar zijn we.
personeelgegevens in de PZB ingeven. (heet op de graphische rol treinnummer en psl nummer ingeven, kijken of er nog genoeg papier op zit voor de rit)
Handrem eraf en 1 standje inschakelen. Dan zachtjes klein stukje rollen laten. (of de loc vrij rolt)
klaar!
Dan zachtjes optrekken naar de schijf. Vroeger zat er een grappenmaker op iedere schijf. Schijf 2 werd vanuit het seinhuis bedient. lok er zachtjes op rijden en meteen beugels neer. brullen naar de trdl welke cabine je voor wilde hebben. gerinkel en gedraai. stop met ruk en toeter van de schijf: beugels kunnen op! dan knop drukken beugels op, snelschakelaar in en zachtjes ervanaf rijden. assen tellen (6!) voorzichtig naar schijf 1 rijden. toeteren om de draaischijfoperateur wakker te schudden. zelfe procedure maar nu om naar het "uitgangsspoor" voor lokken te komen. daar over de pzb magneet een rood sein simuleren. psssss..... lok staat, pzb ontgrendelen en naar de praatpaal. knoppie drukken vanuit de cabine. Netje melden: Und hier die Zuglok fuer die 143!. Antwoord: Dein Zug steht in Gleis 73. rangeerseintje veilig en optrekken tot net achter het wissel. naar andere cabine (weer een buil op je hoofd) en wachten totdat de wachter op de seinbrug met zijn armen/witte licht zwaait, zodat je tegen de trein kunt.
1 meter voor de trein stoppen. wachten op koppelaar-vakman-specialist-remproefnemer-kreukelaar.
Op wild geschreeuw buiten zachtjes met standje 1-2 tegen de trein en meteen stroomafnemer neer. Alle luchtweg... wachten op "Heizung ein" van buiten en direkt lucht pompen voor de 8 wagens. remproefnemer geeft je een stapel papieren en gegevens. direkt in die cabine daar ingeven (die is achterop, weet je nog?)
hoofschakelaar uit. Portie kopstoten naar de andere cabine. meer Lucht pompen.
Remproefnemer komt per remproefsein en een wit lichtje aan: remmen vast... netjes doen. twee lichtjes gaan aan: remmen los!
Dan komt heftig luchtverlies op hoofdreservoirleiding. lucht om 1 bar gevallen: snelremming! Wachten totdat een lichtje weer aan gaat. remproefnemer drukt nu op testknop wagens voor de magneetrem. twee lichtjes gaan weer aan: remmen los! alles weer vullen en weer pompen.
Na tijdje gaan drie witte lichtjes aan.... remproef geslaagd! direkte rem vol vast en nog 5 minuten tot vertrek.
Papierwinkel klaarleggen: La, Geschwindigkeitsheft, Fahrzeitenheft, Bremszettel. alles netjes rondom je stuurtafel.
remproefnemer brult nog van buiten: alles fertig!
Uitrijer van Bbf komt direkt: oprijden naar Hbf. met 20 km/h krabbelen door de wissels naar het centraal station.
Onhandige goochemerd van de schoonmaaktroepen loopt nog laat door het spoor 2 en een fluitconcert onder de kap van het Hbf maakt allen gelijk wakker.
In Hbf meldt zich de Zugfuehrer met nog meer papier en een "gute Fahrt".
Nu even rust.. en niet zoals in NL: je moet hier bij de trein blijven.
wordt vervolgd: rijden van Keulen naar Emmerich.
-
Richard,
Prachtig verhaal uit de praktijk. (y) Dank je wel.
Natuurlijk ben ik benieuwd naar het vervolg.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Hallo Richard,
Het is een mooi en boeiend verhaal,ik hoop dat je wel van typen houdt.
Het is me nogal elke keer een berg tekst. ;)
Gr Chris
-
Hallo Richard,
dat was me een verhaal. Ik zag het staan en dacht eerst, hier heb ik geen zin in.
Maar je weet, de loc is zo fantastisch ik wil het toch even bekijken. Dus je begint aan je verhaal.
Voor je het weet ben je bij de laatste regel en denkt, fantastisch dit leest prettig en wat een verhaal.
Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen en pas op voor je hoofd. ;D
Groeten,
Christoph
(y) (y)
-
Haha wat een hoofd zul jij hebben zeg ;D
Leuk verhaal, ook al ben ik niet van dat "bouwjaar" vind ik het best interesant.
Om dit te vergelijken met een moderne e-lok... Ben je dan in 5 minuten klaar?
-
De Baureihe 103 gekiekt in de sneeuw,het het lijkt wel aktueel. ;)
Net na zonsopgang is de DB 103.245 op de foto gezet bij Hochfilzen 02-2008
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_245_35901_hch_750.jpg)
Gr Chris
-
Erg interessant verhaal Richard; kom maar op met het vervolg! (y)
Het is wel een heel getyp, maar je beschrijft het levendig (incl hoofdstoten...) dus erg boeiend.
Grtz Marco.
-
Om 8:14 is het dan zover. De treindienstleider oost in Hbf heeft de uitrijer naar het linkerspoor van de rechterbrug veilig gezet. De "L" brandt aan het uitrijsein. Daarmee weet ik dan dat het linker hoofdsein, dat net aan het begin van de Hohenzollernbrug, voor mij geldt. Nu wachten op Zp 9 (die groene cirkel). Omdat we maar acht wagentjes hebben met de EC naar Nederland, staan we nog vrij ver in de hal. Dan kun je met raampje open nog alle omroepberichten horen. Als je met een lange IC/EC tot dicht bij het uitrijsein staat, kun je dat allemaal niet meer horen. En daarom heeft men bij het Zp 9 een zoemer aangebracht. Een luid knorrende buzzer om de mcn erop te wijzen dat een Zp 9 is gaan branden. (nu niet op die zoemer wachten natuurlijk, maar KIJKEN naar de groene cirkel)
keurig op tijd doet nu de Aufsichtsbeamte (Popz) op spoor 4 het cassettebandje starten met "An Gleis 4, bitte Einsteigen. Tueren schliessen selbsttaetig. Vorsicht bei der Abfahrt". En dan klaboem... deuren zijn dicht. Dan direkt komt Zp 9: Abfahren!
Ventilatoren aan, standje 6 direkt en naar het raampje klimmen. (Letterlijk klimmen in die kleine cabines van de lok). Kopje naar buiten en kijken of er geen laatkomer op de trein gesprongen is. Nee, geen grappenmakers vandaag. Dan raampje dichtsmijten. (anders waait ie bij 200 km/h weer open. En dat maakt echt een hoop herrie.)
Terugklimmen naar je zitplek en standje voor standje verder schakelen. Niet boven de 30 km/h komen en goed naar buiten spieken. In "Grossraum Koeln" wemelt het van de seinen.
Net op de brug ligt een setje PZB magneten die kontroleren of je niet sneller bent dan de 32,5 km/h. Indien ja: boem.. sta je weer stil. dus maar 27 km/h rijden of zo... Snelheidsmeters bij het spoor waren nooit zo precies bij lage snelheden.
Zachtjes komen we de lange brug op(412 meter). Nu direkt de treinlengte aftellen. 8 wagens van 26.40 meter en een lok van 20 meter. zeg maar 230 meter. Dat is wat je in je hoofdje houdt. Dan maar schatten wanneer die 230 meter "afgereden" zijn.
Direkt opzetten naar de 60 km/h. Hop, standje 10 erin direkt, en dan maar 's kijken wat de tonnagemeter aanwijst. Maximaal 5 ton per tractiemotor is toegelaten. voorzichtig tandje voor tandje opschakelen. bij de 55 in een rats naar de nul met de rijcontroller. dan rijdt je precies 60 km/h. lekker laten lopen door Keulen-Deutz met 60 km/h.
Door het betonnen tunneltje onder de S-Bahn door en links doemt Deutzerfeld op.
Nu opzetten naar de 90 km/h op het zogenaamde "Duesseldorfer Gleis". Het spoor daarnaast is een omleidingspoor en wordt het "Wuppertaler Gleis" genoemd. Tot kort voor Muelheim gaat het met de 90 km/h. Dan een bordje afremmen naar 80. Keurig pzb knop drukken. Niet echt nodig, omdat er geen magneet ligt, maar om de "goede gewoonte". (Alles 90 km/h en lager, gewoon altijd drukken. Houdt je goed wakker)
Bij de Abzw. Berliner Strasse gaan de twee genoemde sporen uit elkaar. Altijd een geweldige hoop sporen daar, maar na een tijdje ken je het dromen.
Je kreukelt met 80 km/h onder de sporen door naar Wuppertal en zodra je bij de "Abzw. Brueder Klaus Siedlung" komt, gaat het naar de 130. En eigenlijk direkt verder naar de 200. Maar eerst moeten we de LZB krijgen.
Eerst maar is laten zien wat de 103 kan doen met optrekken. Nu komen de 14000 paardjes in het gareel. Top opschakelen tot aan de 5 ton (50 kN wordt op de meter getoond). nu is het met dat ene metertje niet gedaan. We moeten ook op de "oberstrom" letten. Kijken of dat wat we aan stroom van de bovenleiding trekken niet boven de 600 Ampere komt. Het maximaal relais staat op 800 Ampere of zo, maar volgens de regels mag je niet boven de 600 Ampere komen. Nu wordt dat machinisten zo geleerd. Plok kennende, vraagt ie zich altijd af, waarom die grens? Via kennisen bij het spoor maar 's doorgevraagd. Dit omdat vele machinsten lekker tot de 800 Ampere gaan. Niet goed, want de begrenzing zit 'm in de retourstroom van de loc. De beveiligingsapparatuur moet ook die 800 Ampere kunnen verdragen wat namelijk door de rails terug naar het onderstation gaat. En met 16.7 Hz zijn dat bij 800 Ampere best wel een paar kilowatjes. (overigens voor de rekenaars: 15 kV x 800 Ampere is 12 Megawatt. Daar kun je een paar daagjes je woonkamerlampje van laten branden. Bij een 2 minuten optrekken van 80 naar 200 dus al gauw een 400 kWh. Bij een lampje thuis van 100 Watt dus = 4000 uurtjes lampje branden. = 166 dagen. Nu weet ik de europese stroomprijzen niet, maar hier zou het optrekken dan een 40 Euro kosten.)
kortom: we houden kort de oogjes op twee metertjes: oberstrom en tonnage. de tonnage wordt dan minder, t.o.v. de oberstrom en boven 100 km/h kijk je alleen maar naar oberstrom (met een piepklein ooghoekje naar de tonnage. Bij regen niet teveel opschakelen, anders begint de zaak te slippen. De 2.e meter in de tonnage meter schuift dan ook naar rechts en de direkte rem komt dan automatisch in voor korte tijd met 1 Bar.. Om het slippen te beperken.
Hobbel ik over de wissels bij "Bruder Klaus", zet vol op naar de 130 en rij het bordje "LZB" voorbij. Tel weer de treinlengte af en ploep... daar rijden we LZB-Gefuehrt. Nu gelden seinen buiten niet meer en heb ik, naast mijn snelheid, drie gegevens in de cabine: plaatselijke toegelaten snelheid (met een rood wijzertje aan de buitenkant van de meter), doelsnelheid en de afstand tot aan die doelsnelheid. Beide met leds aangeduid in en naast de meter. Altijd een kleurig geheel. bij de 130 km/h ben ik bij standje 39 aangekomen van de rijcontroller. Nu is het alleen nog maar opletten of ik niet over de 200 km/h ga. En als ik dat zou doen, begin eerst de LZB te snorren. Dan wat luider te mekkeren en bij 210 km/h zou ze ingrijpen met de remmen, totdat ik weer onder de 200 km/h ben. Proberen we niet uit. niet prettig voor de klantjes in de restauratie.
Bij de 200 km/h doen we de rijcontroller terug naar een standje dat ongeveer 1 ton trekkracht per motor brengt. Dat houdt de zaak lekker op de 200. Het geschud en geschommel op de oude dame neemt nu onaangename vormen aan. Sommige lokken klapperden aardig met het draaistel tegen de voertuigbak aan. Altijd schrikken. Het waren ten slotte al bejaarde dames.
We razen al snel door Leverkusen (daar heb je de 200 er makkelijk op) en direkt verder naar Langenfeld. Even later Reisholz en we naderen Duesseldorf. Aan de LZB kun je zien dat het in 8 km terug gaat naar de 160 en dus schakelen we de machine maar lekker uit. Sparen we weer een paar lampjes stroom. Als je nu in de zomer nog even alles wil laten doorwaaien, dan nu even het raampje open. Een geweldig gebrul en geblaas vult de cabine. Even handje naar buiten steken is altijd leuk bij 200 km/h. Alleen met heel veel kracht mogelijk. Raampje open krijgen is al een kunst. door het vacuum net achter de neus, krijg je het raampje nauwelijks open. Met bezoekers in de cabine altijd leuk om te doen.
We hebben nu zo de 180 bereikt en begint de LZB met de "G" zenuwachtig te worden. De remcurve nadert de snelheid.
Voorzichtig leg ik de ED rem in standje 1. voel dat de trein ingedrukt wordt en stapje voor stapje in de "even" standjes gaat het naar stand 8. De loc remt nu met 9 Ton remkracht per tractiemotor. goede opletters merken op: de lok kan beter remmen dan trekkracht leveren (5 tegen 9 ton). De snelheid gaat nu fluks naar beneden. kort voor de 160 km/h voorzichtig terug naar standje 1 en daar laten. nu wordt 70 aangekondigd in 2000 meter. Goed zo, de inrijder van Duesseldorf is open. (anders had je nu 0 km/h gehad)
Meteen wil de LZB weten of ik wakker ben en kondigt "einde LZB aan". Dikke toeter en vrij-knop drukken. Ik neem nu weer seinen waar, maar hoef ze niet op tevolgen. LZB "G" komt weer wegens de remkurve en nu neem ik de luchtrem erbij. 1 knakje om de ED rem mee te pakken (die stond nog in 1) en langzaam 4 knakjes meer. Heel voorzichtig om de trein gestrekt te houden. bij hogere snelheden echt belangrijk. Een rukje daar is dan een echte harde ruk door de trein.
Kort voor de inrijder heb ik 80 erop, los de luchtrem met een klein stootje en laat de ED rem in de 3e stand staan. Bij de 103 altijd een gefriemel met 2 handen om de remmen te "ontkoppelen"... het zijn 2 hendels. Bij de 70 heb je dan nog standje 1 erin en voorzichtig terugleggen naar 0.
Dan floept de LZB 50 meter voor het sein eruit. en direkt moet ik weer PZB bedienen (uitrijder van Duedorf is altijd rood). Lekker treintje laten uitlopen.
Van vele machinisten wordt het hoofd automatisch naar rechts getrokken direkt na het inrijsein. Zeg maar ramen met nummers. Ingewijden weten wat ik bedoel. (Guus?)
Het is goed dat daar geen seinen staan. Was gegarandeerd een STS hoekje.
Binnenkomst in Duesseldorf is simpel: doorrijden tot aan het uitrijsein.
Met een zacht gevoel komen we tot stilstand langs het perron.
In duesseldorf hangen de Zp9 seinen ACHTER de cabine. Dit betekend, dat je altijd uit je raampje moet hangen om het groene vertreksein te kunnen zien. erg onhandig gemaakt, maar ze wilden de mcn dwingen om uit de trein te kijken bij vertrek.
Ventilatoren uit en effe pauze. Hapje brood en slokje thee
wordt vervolgd: Duesseldorf-Emmerich.
-
Hoi Richard,
Geweldig verhaal. Het lijkt mij echt geweldig om op een 103 te mogen rijden.
Maar helaas.....ik heb slechts een B-rijbewijs voor de de auto..... :-\
groeten,
Julien
-
Dank voor je verhaal, Richard. (y)
Ik voel me nu een passagier op een 103.
Groet,
Basilicum
-
De Baureihe 103 gekiekt in de sneeuw,het het lijkt wel aktueel. ;)
Net na zonsopgang is de DB 103.245 op de foto gezet bij Hochfilzen 02-2008
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_245_35901_hch_750.jpg)
Gr Chris
Die is mooi!, Het zonlicht maakt het echt af.
Citaat Christoph
Nee, dit kan niet. De BR103 in verkeersrood met oranje eurofirma rijtuigen van de ÖBB hebben niet samen gelopen. De loc in te nieuwe kleurstelling en de rijtuigen in te oude kleurstellingen voor deze combinatie.
Verder wel mogelijk op je modelspoorbaan ;D.
Groeten,
Christoph
Einde citaat:
Ik dacht al wel dat dat niet klopte maar op een modelspoorbaan kan alles!
-
Richard.
Mooie verhalen!! Meer Meerrrr!!! :D
Ps, wanneer heb je voor het laatst op de bok van de 103 gezeten?
groet, Jeroen
-
Richard,
Te gek man, meeeerrrr (y)
Super verhaal, het leest lekker weg.
Gr Marco
-
Die ramen met nummers worden volgens mij ook nog vergezelt door een bepaalde kleur licht.
Groet Peter, die ook wel eens een cabineritje doet in die hoek van het Ruhrgebied,
-
He Richard,
Ik vind de verhalen echt boeiend. Je bent echt aan het werk om de trein op plaats van bestemming te krijgen.
Een paar bladzijde terug zeg je dat je ooit een licentie had, betekend dit dat je nu geen ritjes meer maakt / meer mag maken?
Ik zie uit naar Dusseldorf-emmerich 8)
-
Hey Richard mooi verhaal, meerrrrrr
Dat van die duikboot klopt aardig!
21 november was ik in Koblenz en heb dan eindelijk een echte BR103 gezien.......wat een loc :o
Toen ik daar was mocht ik ook even binnen kijken en ondervond dat de loc best klein is! Erg indrukwekkend. Ook de kleurstelling rood/creme is prachtig.
Heb nog een paar plaatjes voor de liefhebbers.
(http://i180.photobucket.com/albums/x280/renst3/IMG_3742.jpg)
(http://i180.photobucket.com/albums/x280/renst3/IMG_3729.jpg)
(http://i180.photobucket.com/albums/x280/renst3/IMG_3684.jpg)
(http://i180.photobucket.com/albums/x280/renst3/IMG_3675.jpg)
(http://i180.photobucket.com/albums/x280/renst3/IMG_3674.jpg)
Tevens stond er nog een E93 (prototype E94) Wel in slechte staat maar hij bestond nog!
Matheo
-
Wat een gedeukte bak? Hoe krijg je dat voor elkaar?
-
Dat is een beetje één van de kwaaltjes van de Br 103 serie, flinke deuken in de voorzijde onder de cabineramen waren ook heel gewoon. Het heeft te maken met de manier waarop de loks zijn geconstrueerd, het staal van de bak net boven het dragende frame is relatief dun.
Groet Peter,
-
Dat is een beetje één van de kwaaltjes van de Br 103 serie, flinke deuken in de voorzijde onder de cabineramen waren ook heel gewoon. Het heeft te maken met de manier waarop de loks zijn geconstrueerd, het staal van de bak net boven het dragende frame is relatief dun.
Groet Peter,
De deuken in de voorzijde onder de cabineramen kwamen door de vogeltjes die bij 200 km/h geplet werden.
Bij 200 km/h een eend/zwaan/fazant/buizerd aanrijden geeft een HELE harde knal.
-
Richard,
heel interessant, ga zo door (y)
Grtzz Rob
-
[ongeduld-modus AAN]
@Richard:
Wanneer komt de 103 in Emmerich aan?
[ongeduld-modus UIT]
Het leest zo lekker weg... :)
Groet,
Basilicum
-
sorry... Kerstmis en de release van Post T Hengelo maken de tijd effe heel krap.
Van het weekend misschien ;-)
-
Citaat Christoph
Nee, dit kan niet. De BR103 in verkeersrood met oranje eurofirma rijtuigen van de ÖBB hebben niet samen gelopen. De loc in te nieuwe kleurstelling en de rijtuigen in te oude kleurstellingen voor deze combinatie.
Verder wel mogelijk op je modelspoorbaan ;D.
Groeten,
Christoph
Einde citaat:
Ik dacht al wel dat dat niet klopte maar op een modelspoorbaan kan alles!
de br 103 in zijn samenstelling is niet verkeersrood, hij is orientrood en dan scheelt het ineens niet zoveel meer in tijd. Of hij zo heeft rond gereden zou ik niet weten alleen de kleur is dus orientrood.
-
Op Bachnwahn staat een interesant artikel (Duits) over de Lima BR103 en de geschiedenis van dit Lima model. Inclusief een korte historie van het voorbeeld. Erg leuk om te lezen.
(http://www.bahnwahn.de/limadb103/Lima_103.0_Modell.JPG)
http://www.bahnwahn.de/limadb103/index.html (http://www.bahnwahn.de/limadb103/index.html)
Groetjes Ben.
-
de br 103 in zijn samenstelling is niet verkeersrood, hij is orientrood en dan scheelt het ineens niet zoveel meer in tijd. Of hij zo heeft rond gereden zou ik niet weten alleen de kleur is dus orientrood.
Hallo Gerard,
in de tijd dat de eurofirma rijtuigen van de OBB oranje waren (1985) waren er nog geen locs in deze kleurstelling. De locs serie 103 waren nog in de rood beige kleurstelling.
Groeten,
Christoph
-
Ik zei ook niet dat de samenstelling kon, het ging alleen om het feit dat het orientrood is ipv verkeersrood, want dat scheelt nogal wat in tijd ;)
-
Aparte samenstelling in verband met testritten:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4709910
-
Hallo,
Een Baureihe 103 met bijpassende sleep over een van de mooiste bruggen van Oostenrijk,dat klinkt toch uitstekend.
See yourself.
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/439479/kategorie/Neuzug%E4nge/hierarchie1/%D6sterreich.html
Gr Chris
-
Hij is fraai! :)
-
Hij is inderdaad zeer fraai. (y)
He bah, mijn toetsenbord ligt weer vol met kwijl. ;) 8)
MvG Peter,
-
Servus,
Voor de liefhebbers heb ik er nog eentje vers van de pers. ;)
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/442110/kategorie/Neuzug%E4nge/hierarchie1/%D6sterreich.html
Gr Chris
-
Wat een schitterend plaatje.
Voor de liefhebber heb ik er trouwens eentje van roco te koop (de loc dan)
gr Johan
-
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/215986/kategorie/suchen/suchbegriff/opladen.html
Ik kende deze variant nog niet.
-
Hoi
Oude kappen werden vaak gebruikt als een lok een nieuwe verflaag kreeg. Dit om de machineruimte te bedekken, of als de lok even naar buiten moest.
De oorspronkelijke kappen werden dan apart gelakt. In opladen lagen ook een set afdekkingen van een voorserie 103 gereed voor dit doel.
bart
-
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/215986/kategorie/suchen/suchbegriff/opladen.html
Ik kende deze variant nog niet.
Dit valt nog mee, ik heb in Opladen wel eens 2x witte kap en 1x framboosrode kap gezien.
We hebben nog gekeken of omgekeerd ook nog ergens stond, maar die kan binnen hebben gestaan.
Maar er waren inderdaad meer kappen als dat er voor de loks nodig waren.
En er was volgens mij één extra set voor de voorserieloks.
MvG Peter,
-
Vorige week zondag maar weer eens een 103 met `zuiptrein` op de klik gezet. Het was best wel aardig weer... ;D
(http://img194.imageshack.us/img194/3257/ostercappeln04.jpg)
-
Ja..deze ben ik aan het nabouwen uit een orientrode märklin.
Maar dan wel in de versie zoals hij in 1977 na de zware crash weer op de baan kwam. Met baanschuivers dus.
Deze is er gek genoeg nog nooit in model geweest.
Hier nog een oude reclameposter van de DB.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/werbeposter_03_1.jpg)
Bart
I quote mezelf even..
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/th_P1020848.jpg) (http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/P1020848.jpg)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/th_P1020849.jpg) (http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/P1020849.jpg)
Bart
-
Hij is leuk geworden Bart.
Weet jij trouwens ook de reden waarom het lokframe helemaal rood is geschilderd?
Er is mij wel eens te oren gekomen dat het gewoon een foutje was van de spuiter,
maar ik heb ook wel eens gehoord dat de zwarte verf gewoon op was.
Ik weet toevallig wel dat het zwart op het frame normaliter inderdaad over het rood heen werd gespoten.
MvG Peter,
-
Hoi
Tegenwoordig heet dat "corporate identity".
Gewoon om het geheel beter te laten passen bij het oceaanblauwe spul. De TEE wagens kregen hiervoor een rode onderkant, en dit was bij de 103 ook de bedoeling.
Vanwege de kosten is hier weer van afgezien. Probleem was namelijk dat ook de draaistellen en het gedeelte onder het frame een andere kleur hebben (bruin, ipv zwart).
Vrij uitwisselen van draaistellen e.d. zou dan niet meer tot de mogelijkheden behoren (nou ja, in bedrijf zijn ze eigenlijk ook altijd bruin ::), dus dit gaat nergens over ).
Bart
-
Servus,
Een mooie pic van de Baureihe 103 is nooit verkeert. ;)
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/484512/kategorie/Neuzug%E4nge/hierarchie1/%D6sterreich.html
Gr Chris
-
Hallo,
Ik zit er sterk aan te denken om een 103 in N-spoor aan te schaffen (in de klassieke kleur).
Welk merk heeft de mooiste 103?
Arnold, Fleischmann, Minitrix of....
Ik heb zelf al rond gekeken op internet maar ik kan nog niet goed uitmaken welk model het mooist gedetailleerd is.
M.v.g.
Maarten
-
Roco 72390
Een gelimiteerde oplage van de Br 103 in crème/blauw.
Weliswaar een fantasievolle, maar wel mooi!
-
Denk om de datum oftewel het loknummer ;D
-
Tja, daar zeg je me wat, ben ik mooi ingestonken...
Maar hij oogt wel goed.
-
Roco 72390
Een gelimiteerde oplage van de Br 103 in crème/blauw.
Weliswaar een fantasievolle, maar wel mooi!
Een zeer mooi model. Van wat ik begrijp is het niet alleen fantasie, hij was als testmodel zodanig bedoeld maar heeft niet gereden. Maar met een levendige fantasie kan ie vast wel enig rondje op de baan testen... ;D
-
De 103 113 is inmiddels in dienst gegaan bij het DB Museum als 3e actieve baureihe 103, naast de 103 184 en 103 235.
Hier wat beelden van de testrit na het afronden van de revisie van de lok in Dessau.
http://youtu.be/SztC6TuFzfE
TIP: Na 1 minuut een camerapassage met 200 km/h. Blijft mooi bij deze loks.
Groet Peter,
-
Yes (y) (y)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/P1100166-1.jpg)
bart
-
Wow!
-
Blijft een mooie lok, Bart! Persoonlijk zie ik haar graag met een zwart chassis ipv rood, maar toch (y)
-
Heeeeeeeeeeel mooi
Het is dat ik geen DB wil rijden, maar anders had ik hier een collectie van aangelegd
een simpele 3053 en 3054 zal het voorlopig blijven....
Martijn