BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Peter Kleton op 14 September 2009, 11:47:17
-
Hallo,
Ik heb een ontsporing op het Engelse wissel in de afbuigende stand van een Roco 2200 .
Wanneer ik met die wielas , die ik even uit de lok gehaald heb ''proefrij'' ,zie ik dat de flens tegen de afliggende tong stoot, en er dan aan de verkeerde kant voorbij gaat.
Als ik alles ga controleren met de (Digitale ) schuifmaat op de NEM norm, voldoen zowel de wielas als de Piko wissel netaan aan de normen .Bij twee andere Piko Engelse wissels gaat het nog net goed .
Speermaat bij de Rocowielas is 14,29 mm.
Speermaat+ flens is 14,7 mm (eis is 15,2 mm max )
Bij het wissel is de afstand tong tot andere rail 15,1 , eis is min 15,2 .
Een beetje de tong verbuigen kan ,maar al gauw sluit hij niet meer aan.
Hoe krijg ik dit goed?
Vr gr, Peter
-
Bij het wissel is de afstand tong tot andere rail 15,1 , eis is min 15,2 .
Dan voldoet het niet aan de eis.
Overigens trek je hier de verkeerde conclusie. Je hebt het waarschijnlijk over de maat C uit NEM 310. Die geldt voor de strijkregels, niet voor de tongen.
Als de maat bij de tong 15,1 is, dan heeft dat wissel dus een slag van 1,4 mm (16,5-15,1). Dat is wel erg weinig. Uitgaande van de 150 mm die in het grootbedrijf geldt, zou het minstens 1,7 mm moeten zijn. De meeste modelwissels hebben een slag die nog groter is, variƫert van 2 tot 3 mm.
-
Hallo Klaas,
Ja, ik bedoel maat C.
Maar eigenlijk zou de afliggende tong verder van de aanslagrail moeten liggen. een half millimetertje zou al genoeg zijn ., dus dichterbij de andere tong.
Maar hoe doe je dat bij dit wissel? Zo maar iets verschuiven gaat niet.
Gr Peter
-
Als het alleen bij die 2200 voor komt, moet je dan niet het probleem zoeken in die loc?
-
Peter,
ik heb net eens op de site van Piko zitten kijken. Daar vond ik een meer dan levensgrote foto van dit wissel.
De tongslag is inderdaad tamelijk krap, vooral van de tongen die binnen de ruit liggen.
Is dat bij alle tongen hetzelfde? Het zou kunnen dat de tong die problemen veroorzaakt net niet helemaal goed is ingeklikt in dat plastic ding wat de tongen heen en weer schuift.
Ik kan op die foto overigens niet zien hoe die verbinding constructief in elkaar zit.
-
Klaas,
De lip aan de tong zit goed ingeklikt in de plastic schuifbalk.Net als bij de andere E.wissels.
Wat een grote afbeelding van die wissel tonen ze trouwens.
Ik heb bij een paar rijuigen en een andere 2200 nog eens de speermaat gemeten , blijkbaar is die 0,1 mm te klein.
Zal eens kijken , hoe ik die groter maken kan.
Met een hulpstukje in de bankschroef moet het lukken.
Aan het wissel is helemaal niets te veranderen.
Peter
-
In het begin zei je dat de speermaat 14,29 is. Dat is dus 0,01 mm te klein. Het minimum is nl. 14,3 mm.
De maximale maat wordt in de NEM 310 niet genoemd, maar uit de overige maten kun je afleiden dat die 14,4 is.
Je kunt voor de zekerheid kiezen om de wielen op de maximale maat te zetten.
Voor het verschuiven van het wiel is een wielenpers het mooiste, daarmee kun je heel beheerst werken. Bij gebrek daaraan kun je de aspunt op een harde ondergrond zetten, en dan het wiel voorzichtig naar beneden duwen. Mocht je daarbij doorschieten, dan kun je hem in de bankschroef, met een paar moeren als afstandbussen over de aseinden, weer terugdrukken.
Iets anders waar ik nog aan dacht: zit dat wiel wel recht op de as? Als het wiel scheef zit dan variƫert de speermaat over de omtrek. Kun je controleren door de maat op 4 plaatsen om de 90 graden langs de omtrek te meten.
-
Dag Klaas,
De wielen zitten allemaal recht op de as.
Ik heb ook een paar maal opnieuw gemeten, als je de bekken niet parallel aan de as houd, meet je ook verkeerd. :)
Ik heb met een tangetje het wiel rechtop staand vast gehouden bij een rand van de tafel, zodat ik met mijn vingers het andere wiel kon pakken , en toen een -heeel - klein beetje verdraaid en weer gemeten. Toen was het al goed , speermaat 14,5 mm.
En zo de andere assen gedaan.
De lok ontspoort nu niet meer.
Eigenlijk zouden de tolerantie gebieden niet tegen elkaar aan moeten liggen, met de scheidslijn op 14,3 mm, maar iets uit elkaar met een tussen afstand van b.v. 0,15 mm.
Dan zou je niet zo gauw de kans lopen, dat er gebeurt, wat ik heb gehad.
Trouwens nauwkeurig meten van die afstanden is nog niet eens zo erg makkelijk, je zit zo een honderdste mm fout.
Vr gr ,Peter