BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: basdouma op 13 September 2009, 19:22:02
-
Beste Vaklui,
In dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20429.0.html was ik bezig met een baanplan ontwerpen voor mijn baantje,
Deze wil ik gaan, beveiligen met bezetmelders.
Maar ik had niet echt een beeld van hoe dit moest,
ServéDB was daarom zo aardig mij te helpen en hieronder ziet u het resultaat,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lagezand_1_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lagezand_1_1_1.jpg)
groen= bezetmelder
rood+groen= =+/- aansluitingen
streepje= stroom scheiding.
Opmerking, vragen en tips zijn welkom
-
Hier even de correcte betekenis van de bolletjes / streepjes:
Bruine streepjes = scheiding in de rails aan de RECHTER kant, in rijrichting gekeken
Groen bolletje = bezetmeldpunt,, ook aan de RECHTER kant, in rijrichting gekeken, tussen isolaties in.
Rode bolletjes: aansluiting "+" rijspanning (ik weet, er is bij digitaal geen echte "+", maar de rode draad dus ;))
Blauwe bolletjes: aansluiting "-"rijspanning (ik weet, er is bij digitaal geen echte "-", maar de blauwe draad dus ;)) In principe hoef je maar 1 blauwe draad aan te sluiten, maar ik zou toch om de halve meter ofzo een draad naar de rails laten gaan, ivm misschien niet goed aansluiten van de railverbinders ;)
-
Bas, ik zie het 'bruine' streepje door de llinker en rechterrails lopen. Is dat op de baan ook het geval dat je beide sporen onderbreekt, voor een meldpunt?
Mvg
Wim.
-
Nee, het is alleen de RECHTERkant, in rijrichting gekeken ;)
-
Er is geen sprake van rijrichting tenopzichte van rechts of links.
De onderbreking wordt gemaakt in de DATA van uit de centrale. De gemeenschappelijke (common-ground) bljjft doorlopen.
Voor de Intellibox is dat Brown voor de doorlopende en Rood voor de draad die via de stroomdetectie loopt, en die kan net zo goed links als rechts zitten, het is maar hoe je begint.
Bij een Lenz systeem is de J de doorlopende en K de onderbroken.
Mvg
Wim.
-
Waarom staat er zo nadrukkelijk de rijrichting bij? Is het een analoog baantje?
En betekent het dat je niet de andere kant op kunt rijden?
PS: Wim stelt een gelijksoortige vraag.
Maar ik zie intussen dat het digitaal is. Dus de rijrichting is van geen belang.
-
Ja, maar met dat pijltje probeerde ik duidelijk te maken wat jullie zeggen.
De data wordt steeds onderbroken voor bezetmeldingen, de gnd blijft gewoon overal doorlopen.
-
Dan is het handiger om te spreken van de noordelijke en de zuidelijke spoorstaaf.
-
Bas,
Ik zou de 2 wissels tegen elkaar in het rangeersporen gebied dus degene naar het linkse spoor en degene naar de 3 rechtse sporen decteren en als binnenkomst melder voor de 4 blokken nemen. Dat scheelt je 3 melders en er is geen verschil in functie.
Ik neem aan dat het rode bolletje dus met een diode schakeling gevoed wordt.
Grtzz Rob
-
Correct ;)
-
Als ik het nu goed begrijp is de wissel straat aan de rechterzijde nu een blok, dus als zich daar een trein bevind kunnen er geen andere treinen via het hooftspoor??
dus:
kan er een scheiding na de 1e twee wissels komen en een scheiding na de engelsewissel en de wissel daarna.
-
Nee, dat is geen blok, maar een gemeenschappelijke inrijder. Waarvan het meldpunt geen onderdeel is van de blokken waarvoor hij inrijder is.
Mvg
Wim.
-
Als aanvulling op Wim
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lagezand_1_1_1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lagezand_1_1_1a.jpg)
Je moet wel de isolatielasjes aanpassen want de aangegeven groene delen komen nu gewoon onder de baanspanning rode bolletjes te liggen.
Grtzz Rob
-
Wat is er niet goed aan volgens u.. ?
Ik begrijp het probleem niet helemaal.
-
Bas, er is ook geen probleem, alleen geeft de suggestie van Rob je een financieël voordeel. Of anders, je hebt minder meldpunten nodig om hetzelfde te bereiken.
Mvg
Wim.
-
ow, op die manier, oke bedankt (y)