BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: spoorzeven op 13 September 2009, 15:11:50
-
Hierbij het plan dat ik voorlopig heb afgestemd op Rocoline. Nee, het is Zandvoort niet, maar lijkt er wel sterk op. Alle elementen van Zandvoort zitten er in, maar ik heb een en ander uitgebreid om nog wat meer (vooral goederen) mogelijkheden te hebben. Als je goed kijkt, zie je dat het 'standaard' treinverkeer kan worden afgewikkeld zonder dat rangeren dat in de weg staat. Als uithaalspoor wordt het rechter deel van het bovenste perronspoor gebruikt. De twee Engelse wissels zijn de halve, de hele van Roco zijn Baseler en die kennen we in Nederland eigenlijk niet. Het sporenplan is zo gekozen dat de halve ook logisch zijn. Moet helaas nog een aantal maanden wachten voordat ik daadwerkelijk kan beginnen. maar de voorpret is ook wat waard. Intussen schaf ik materieel en toebehoren (zoals de NZH AHOB) aan die passen in mijn periode (ruwweg 1970-1980). Ik ga digitaal rijden, maar zonder computer. Ook de seinen gaan NZH worden al mis ik straks erg het dwergsein met vrijgavelicht om te kunnen rangeren. Het idee is naar rechts losse modulebakken aan te koppelen, die letterlijk de gang op gaan. Mogelijk dat ik zelfs in een andere kamer eindig met een schaduwkopstation. verder speel ik met de gedachte op één van die modulebakken een zijlijn te laten aansluiten. Ik moet toch een verklaring hebben voor een DE I en na Neurenberg 201? een Plan U.......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan___station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan___station.jpg)
-
Ik vind het er zeer geslaagd uit zien, alleen wat voor kruisingen zitten in je plan?
-
Leuk! En een stuk leuker dan die stomme nieuwbouwwijk die tegenwoordig op het oude NS-terrein in Zandvoort ligt.
mvg,
Gert
-
Ik vind het er zeer geslaagd uit zien, alleen wat voor kruisingen zitten in je plan?
Die (twee) kruisingen zijn halve Engelse wissels.
-
Erg leuk sporenplan met veel mogelijkheden! Vorig jaar weer eens met de trein in Zvt geweest en dan mis je wel de goederen- en opstelsporen alsmede de perronkap. Zal wel de vooruitgang zijn :-\
Wat dat dwergsein met vrijgavelicht betreft: is het niet mogelijk om een LED in het sein te vervangen door een warmwitte LED?
Of was het zoiets http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/images/vrijgave%20rangeren.jpg
en stond het vrijgavelicht apart naast het dwergsein? Dan mot je effe knutselen :P
groet,
Wim
-
Wat is dat precies een dwergsein met vrijgave licht ? En wat moet er dan veranderd worden in het dwergsein ? Want Henckens werkt met lichtgeleiders naar een ander printje, daar kun je in principe naar hartelust op solderen en kleuren wijzigen.
Gr. Remco.
-
bij vrijgave rangeren is de reguliere verlichting van het sein gedoofd en wordt er wit licht getoond (in het sein of op een aparte lamp). De betekenis daarvan is dat het sein geen opdracht toont en voor rangeerbewegingen voorbij gereden mag worden. Het komt nog veelvuldig voor bij rangeren op TPRB-stations en bij het verlaten van beveiligd gebied, bijvoorbeeld naar een spoor wat niet in de beveiliging is opgenomen.
grtz,
Wim
-
Ok duidelijk! Dat is misschien op genoemde manier wel te regelen ? Multicolor led eronder van warmwit en kleur op de print en dan schakelen ?
Gr. Remco.
-
Erg leuk sporenplan met veel mogelijkheden! Vorig jaar weer eens met de trein in Zvt geweest en dan mis je wel de goederen- en opstelsporen alsmede de perronkap. Zal wel de vooruitgang zijn :-\
Wat dat dwergsein met vrijgavelicht betreft: is het niet mogelijk om een LED in het sein te vervangen door een warmwitte LED?
Of was het zoiets http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/images/vrijgave%20rangeren.jpg
en stond het vrijgavelicht apart naast het dwergsein? Dan mot je effe knutselen :P
groet,
Wim
Ik bedoel dat laatste. Heb al met de NZH-club gesproken daarover, maar het vergt wel de nodige ontwikkelingsenergie. Lijkt mij trouwens wel een goede investering.
-
Als Zandvoorter zijnde is het leuk om weer eens wat nostalgie terug te zien van de tijd dat het station nog wat voorstelde. Een zeer geslaagd baanplan zou ik zeggen.