BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MMMark op 13 September 2009, 00:17:05
-
Ik lees iets moois op de website van de Amsterdamse zender AT5.
Bron: www.at5.nl/artikelen/23331/rover-2
donderdag 10 september 2009 11:00
Rover herdenkt allereerste trein
Reizigersvereniging Rover viert zondag 20 september de 170e verjaardag van de Nederlandse trein.
Op 20 september 1839 reed een trein vanaf station d’Eenhonderd Roe (in het huidige Westerpark) naar Haarlem. Op deze historische plek zal zondag een blijvend aandenken worden onthuld door Rover-voorzitter Michael van der Vlis en wethouder Hans Gerson.
In 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland feestelijk geopend. De stoomlocomotief 'De Arend' deed er 25 minuten over om van Amsterdam naar Haarlem te rijden. De trein reed ongeveer 38 km per uur en was daarmee veel sneller dan de trekschuit, destijds het populairste vervoersmiddel.
-
De stoomlocomotief 'De Arend' deed er 25 minuten over om van Amsterdam naar Haarlem te rijden.
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid. De Snelheid was de eerst afgeleverde loc van een serie van 4.
Bij het honderdjarig bestaan is van de Arend een replica gemaakt, daardoor denkt bijna iedereen dat de Arend de eerste was.
-
dat wist ik niet.
Dus in het spoorweg museum is het niet histories corect in wereld 1.
groet martijn
-
Ik weet niet precies wat ze beweren in het Spoorwegmuseum.
-
Nou daar staat aleen de arend voor wat rijtuigen en zegt die man in je koptelefoon dat de arend net terug is.
groet martijn
-
Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel 8). Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839. Ongeveer alle andere landen waren overigens ietsje eerder met de erkenning van de nieuwe staat, en België zelf houdt het jaartal 1830 aan, toen het zijn onafhankelijkheid uitriep.
-
Dat is striks gezien inderdaad waar, Wesley!
-
maar ja, bij dit jubileum helaas geen "Treinen door de Tijd" ???
Laten we hopen dat er over 5 jaar wel het nodige wordt opgetuigd voor een jubileumfestival.
-
Nou daar staat aleen de arend voor wat rijtuigen en zegt die man in je koptelefoon dat de arend net terug is.
Dat zal wel komen omdat ze in het spoorwegmuseum alleen maar de Arend hebben.
De laatste keer dat ik in wereld 1 was stond er helemaal geen trein. Die was toen uitgeleend aan een andere evenement.
-
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid.
Dat was mij wel bekend, maar wie reed nou voorop ? Of reed één der locomotieven achteraan voor een vlotte retourrit ?
-
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid. De Snelheid was de eerst afgeleverde loc van een serie van 4.
Bij het honderdjarig bestaan is van de Arend een replica gemaakt, daardoor denkt bijna iedereen dat de Arend de eerste was.
Deed ie dat werkelijk samen? Op Wikipedia (voor wat het waard is) vermeld dat de snelheid "meereed" voor het geval de arend uit zou vallen. Niet geheel onmogelijk gezien de stand der techniek destijds.
[edit]
Overigens, ook voor wat het waard is.
(http://ngz.stadsarchief.amsterdam.nl/onderwijs/buurt_en_stad/westerpark/spaarndammerbuurt/trekvaart/de_eerste_trein/.34Sl1b.jpeg) (http://ngz.stadsarchief.amsterdam.nl/onderwijs/buurt_en_stad/westerpark/spaarndammerbuurt/trekvaart/de_eerste_trein/.34Sl1b.jpeg)
Inwijding van de spoorlijn Amsterdam – Haarlem, 1839 litho; Desquerrois en co. (lithograaf)
Ik zie geen tweede locomotief. Ergens achter gelaten? Reed een kilomet of 2 erachter? Zeg het maar. Voor zover ik kan ontwaren, staan er wel braaf 9 rijtuigen achter de locomotief.
Opmerkelijk is trouwens de datum. vrijdag 19-september-1839, terwijl vrijdag toch echt de 20e was in 1839. http://kalender-365.de/kalender-nl.php?yy=1839
-
Ik zit nu online via google te lezen in Spoorwegen in Nederland: van 1834 tot nu Door Augustus J. Veenendaal. En daarin lees ik dat de Snelheid inderdaad de eerste loc is die in Nederland opgebouwd is en rondgereden heeft. Namelijk een proefrit op 8 augustus. Waarom we dat nou niet gewoon aanhouden als eerste datum. 20 september was ook maar een inauguratierit met bobo's. Waarom dan niet de eerste dag van reguliere dienstregeling vermelden. Nou ja, het zal wel.
-
Die 20e september was volgens mij ook de opening in de zin dat de reguliere dienstregeling pas daarna inging. Toen werd daar nog niet mee geschipperd en was het ondenkbaar dat het gewone publiek van de trein gebruik zou maken voordat de hoogwaardigheidsbkleders dat hadden gedaan. :o
In het breedspoorboek van Van Reeuwijk wordt zonder bron vermeld dat beide locs de feesttrein trokken. Veenendaal houdt het erop dat bij de opening beide locs in dienst waren. Wie meer wil weten moet even zelf de 'couranten' uit die tijd gaan lezen. De Opregte Haarlemsche Courant heeft er vast een uitgebreid stuk aan gewijd.
De Snelheid was in ieder geval de eerste loc die in Nederland reed. Dat er 100 jaar later een replica van De Arend is gebouwd, schijnt te komen omdat er alleen van De Arend een tekening bewaard was gebleven. De Snelheid was van een weer net zwaarder type. Dat gelazer begon toen al.
-
Inderdaad was de Snelheid de eerste die reed. Dit waren inderdaad testritten. Overigens kwam de Arend niet veel later op het spoor. Maar dit waren testritten (kijk naar de HSL test ritten) Hoe dan ook in algemeenheid word er alleen gesproken over de Arend in die dagen en vele, vele boeken.
Maar wat doet het er nu eenmaal toe. Wij kunnen met zekerheid vast stellen dat de Arend op 20 september 1839 de eertse trein trok. Het kan zijn dat de Snelheid mee reed maar niet in de trein zelf, het kan zelfs zo zijn dat de Snelheid al in Haarlem aanwezig was. Wij weten het niet, ik was er in iedergeval niet bij werd pas na de opening geboren ;D.
De info in het NSM is dus feitelijk juist, alleen is de getoonde trein een copy van de eerste trein die overigens een mooie leeftijd van 70 jaar heeft bereikt. En ook nog volledig werkt. Hopen dat in 2014 het 175 wel wordt gevierd. Zou wel braaf zijn.
Welke namen hadden de andere locomotieven Snelheid, Arend, en ........
Groetjes Ben.
-
De Hoop, gelijk aan De Snelheid, De Leeuw gelijk aan de Arend.
-
Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel 8). Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839. Ongeveer alle andere landen waren overigens ietsje eerder met de erkenning van de nieuwe staat, en België zelf houdt het jaartal 1830 aan, toen het zijn onafhankelijkheid uitriep.
Niet geheel juist de belangrijkste mogendheden Engeland, Frankrijk, Duitsland, Pruisen, Rusland en Nederland erkende België in het verdrag van London van 19 mei 1839. Koning Willem 1 koppig als hij is (hij was een beetje dom. Luisterde niet en moest de gevolgen van zijn beleid nu met een gekrenkte trots aanvaarden) Tekende het verdarg een volle maand later op 28 mei 1839. Dus formeel erkende Nederland dus dat België eerde een spoorlijn bezat. Overigens was die spoorlijn wel in de haast gebouwd. Koning Leopold 1 wilde koste wat het koste eerder een spoorweg hebben dan Nederland. De Belgen riepen dan ook lekker vals, kijk wij zijn veel sneller dan die Ollanders met hun (inderdaad) trage besluit vorming. Dit verklaard dus ook de irritatie in België over de Westerschelde kwestie.
-
De Hoop, gelijk aan De Snelheid, De Leeuw gelijk aan de Arend.
Bedankt (y)
-
Om het geheel nog wat verwarrender te maken: op de penning die in 1839 werd uitgereikt bij de opening van de lijn, staat op de voorzijde De Snelheid afgebeeld...
Eelco
-
Dus formeel erkende Nederland dus dat België eerde een spoorlijn bezat. Overigens was die spoorlijn wel in de haast gebouwd.
Natuurlijk niet, een erkenning van een nationale staat heeft geen enkele terugwerkende kracht. Vanaf de datum van erkenning erkent de ene staat het bestaan van (en vooral het gezag van de autoriteiten over) de andere staat, het is niet zo dat vanaf dat moment voor de Nederlandse regering België altijd al bestaan heeft of zoiets. Dat zou tot onwerkbare situaties leiden, bijvoorbeeld in het verdragenrecht. Daarmee lag (ingevolge het staatsrechtelijke standpunt van Nederland) de eerste spoorlijn van wat nu België is destijds in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. We hebben er echter weinig aan om dat te vieren, omdat die spoorlijn nu niet aan Nederland toebehoort.
Wat het tijdstip van erkenning door de grote mogendheden betreft: je hebt gelijk. Ik heb altijd gedacht dat de erkenning door de grootmachten eerder had plaatsgevonden, maar dat blijkt niet zo te zijn. In mijn verdediging spreekt wel dat het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in 1832 hun handtekening al bijkans hadden gezet, maar dat verdrag is nooit in werking getreden doordat Willem I niet tekende. Over het "beetje dom" zijn kun je overigens twisten, het uiteindelijke verdrag was veel gunstiger voor de noordelijke Nederlanden dan de tekst uit 1832...
-
Wat het tijdstip van erkenning door de grote mogendheden betreft: je hebt gelijk. Ik heb altijd gedacht dat de erkenning door de grootmachten eerder had plaatsgevonden, maar dat blijkt niet zo te zijn. In mijn verdediging spreekt wel dat het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in 1832 hun handtekening al bijkans hadden gezet, maar dat verdrag is nooit in werking getreden doordat Willem I niet tekende. Over het "beetje dom" zijn kun je overigens twisten, het uiteindelijke verdrag was veel gunstiger voor de noordelijke Nederlanden dan de tekst uit 1832...
Met een beetje dom bedoel ik de weigering van Willem 1 om het tweede verdrag te tekenen. Was nog een hele taak om hem zover te krijgen dat hij tekende. Star, stug wel typische Oranje kenmerken.
-
Star, stug wel typische Oranje kenmerken.
Joh. Populistisch of feitelijk? Graag een onderbouwing dat dit inderdaad het geval is of toespitsen op alleen Willem I op wie dat in zijn laatste regeringsjaren inderdaad van toepassing was..
Eelco
-
Overigens was die spoorlijn wel in de haast gebouwd. Koning Leopold 1 wilde koste wat het koste eerder een spoorweg hebben dan Nederland. De Belgen riepen dan ook lekker vals, kijk wij zijn veel sneller dan die Ollanders met hun (inderdaad) trage besluit vorming.
Het was eerder een kwestie van moeten, gezien de Belgen geen gebruik meer konden maken van het Nederlandse waterwegenstelsel. Om toch Antwerpen met Duitsland te verbinden is gekozen de trein te omarmen als oplossing.
Nederland hoefde niet zo nodig zo snel.
-
Dom was Willem I zeker niet. Aan het begin van zijn regeerperiode was hij berooid, aan het einde was hij vermogend en was de Nederlandse staat berooid. ::)
-
Boeie, kijk eens waar we nu staan. ;)
-
Dom was Willem I zeker niet. Aan het begin van zijn regeerperiode was hij berooid, aan het einde was hij vermogend en was de Nederlandse staat berooid. ::)
Nee hij was koppig. Als het om geld zaken aan gaat was hij zeker niet dom nee. Maar in perspectief hij probeerde wel iets te doen voor dit land die spoorlijn was er niet gekomen zonder hem. Zijn zoon was dommer die was chantabel en joeg met gemak de familie vermogen er door heen. Willem 3 was dan weer handiger maar onmogelijk en onberekenbaar. Je kan wel zeggen een tiran. Maar goed aan hem hebben wij dan min of meer de grondwet te danken (geschreven en bedacht door Potgieter) Zijn dochter Wilhelmina maakte het nog mooier die zorgde dat zij aandelen kreeg in grootte bedrijven als KLM, Koninklijke Shell, Philips diverse banken etc. etc. Nee financieel zijn de Oranjes niet dom. Ach ik zou het misschien ook op die manier doen ;D
Groetjes Ben.
-
Willem 3 was dan weer handiger maar onmogelijk en onberekenbaar. Je kan wel zeggen een tiran. Maar goed aan hem hebben wij dan min of meer de grondwet te danken
Als in: Willem II, niet Willem III. Willem III was fel gekant tegen de Grondwet.
(geschreven en bedacht door Potgieter)
Als in: Thorbecke, niet Potgieter.
Maar goed, dat heeft weinig meer met treinen te maken ;D.
-
Nee, geïnteresseerden in Willen 1 tot en met 3 raad ik dit boek (http://www.vanstockum.nl/product/7715337/Voor-de-troon-wordt-men-niet-ongestraft-geboren.html) aan. Waaruit we onder andere kunnen leren dat Willem III heel belangrijk is geweest voor het overleven van de Grondwet van 1848. Zijn gedrag was dusdanig schokkend dat terugkeer naar de oude situatie overduidelijk geen reële optie was.
-
Ja, maar dat boek vind ik een beetje als een story of weekend... Sorry. Dan liever de uit 1979 stammende Nassau en Oranje in de Nederlandse geschiedenis.
-
Dat vind ik dan weer zo oranjeklanterig.
-
Heren, voordat we hier verzanden in een pro-contra-discussie over het koningshuis: het onderwerp van dit draadje was "Eerste Nederlandse trein".
Zullen we daar weer mee verder gaan?
mvg,
Gert
-
als e.a. dan 170 jaar geleden is hadden ze de HSL beter (nou ja het was leuker geweest) op 20 september los kunnen gooien...
-
Ik dacht dat ze met de HSL zouden wachten tot het 175-jarig jubileum...
Weet iemand overigens al wat precies het gedenkteken in het Westerpark gaat worden ? Een bronzen plaatje met de tekst "Hier was het" of iets meer tastbaars/herkenbaars ? Niet dat ik denk dat Rover er veel geld aan kan spenderen maar een soort nationaal herkenningspunt zou wel aardig zijn.
-
Het blijvende aandenken is een eenvoudige, maar smaakvolle plaquette geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaquette.jpg)
Wethouder Rolf Steenwinkel had zich in de historie verdiept. Wist er een uitstekend praatje over te houden.
De plaquette ligt overigens niet helemaal goed. De werkelijke plaats van het voormalige stationsgebouw was in het midden van het Ketelhuis van de gasfabriek.