BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: basdejong op 13 June 2006, 15:42:32
-
eej
dit is mijn baanplan, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
Dit is het onderste niveau
(http://home.wanadoo.nl/jabsdejong/niveau-10.gif)
Dit is het middelste niveau
(http://home.wanadoo.nl/jabsdejong/niveau0.gif)
Dit zijn de hoogste niveaus
(http://home.wanadoo.nl/jabsdejong/niveau10enhoger.gif)
Dit is een overzicht van alle zichtbare sporen
(http://home.wanadoo.nl/jabsdejong/baanmetlandschap3.GIF)
Op mijn website (www.modelbaan.tk (http://www.modelbaan.tk)) kan je maar uitleg en foto's vinden.
Bas
-
Heel goed alle bochten die in het zicht zijn weggewerkt! Keurig :D
-
Ziet er goed uit
en als ik http://home.wanadoo.nl/jabsdejong/foto's9januari/000_0171.JPG (http://home.wanadoo.nl/jabsdejong/foto's9januari/000_0171.JPG) zie kan ik alleen maar zeggen wow :o
m.v.g
Erik.
-
ik heb een vraagje, hoezo vind uw die foto zo speciaal ? ;D
-
De bediening 6x trafo daaruit maak ik op dat u 6 stroomkringen heb
en al die schakelaars
M.v.G
Erik.
-
en je bent niet de enige die dat eruit opmaakt, lkkr veel bediening....
-
eej
dit is mijn baanplan, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
Hallo Bas,
als je richtingsafhankelijk rijdt dan kan je je emplacement/raccordement (?) rechts slechts vanuit 1 richting bereiken en in 1 richting verlaten. Misschien is het leuker om in het station een verbinding (of zowel L als R) tussen de richtingssporen te maken. Daarover: als je met een trein je emplacement rechts oprijdt dan zit je lok altijd gevangen, tenzij je besluit elke beweging via het omhoogleidende kopspoor links te leiden.
Verder zullen er lezers zijn die vinden dat er heel veel rails liggen, die eenmalige aankoop zal je de kop echter niet kosten als het huishoudboekje ingevuld moet worden ;) Ik zou bijna zeggen: ten opzichte van de ruimte onder de baan (en de ruime bogen die je daar maakt) liggen er misschien wel weinig opstelsporen. Ben je al uitverzameld? ;D
Sicco Jan
-
Bas
Ik Misschien dat ik eroverheen heb gelezen maar hoe groot is de oppervlakte, en liggen alle sporen al.
Als ik naar de rangeersporen kijk je wel veel wissels op een korte ruimte liggen, en misschien dat j het wat te krap aan getekend hebt.
Net als het station als je daar alle wissels kwijt wil hou je niet veel perronlengte over.
Wat t ook altijd lekker doet zijn perronsporen in een flauwe boog, en daar leent jouw station zich uitstekend voor, mist gennoeg ruimte uiteraard.
Mocht alles al liggen, wat is er aan ons dan nog te beoordelen ?? :)
-
De afmetingen van de baan zijn:
ongeveer 5 meter lang en breedt, de poot aan de linkerkant is 1,60 meter breedt en de "poot aan de voorkant" is 1,70 meter diep. Het rangeergedeelte "rechts" is 2 meter lang en 60 a 70 centimeter breedt.
Ik heb alle rails al in huis aangezien ik de baan samen met mijn vader bouw en hij "vroeger'al treinbanen heeft gebouwd. De rails is trouwens fleissman model rails.
Het is inderdaad zo dat het rangeergedeelte nog niet optimaal is maar dat moet ook nog verder worden uitgewerkt.
Over de lengte van de sporen in het station: deze zijn 1,50 meter aan 2 meter lang en liggen inmiddels al.
Ik hoop dat ik nu alle vragen heb beantwoord.
Bas
ps stel gerust meer vragen
-
Ziet er goed uit ook leuk met Faller Car System hou ik erg van.
-
rij je nog annaloog? dat bedenk ik me opeens, want met digitaal zet je niet zoveel travo's makkelijk bedienbaar neer, lijkt mij.
t is wel groot vin ik.
-
Beste Bas,
Ik weet niet met welk programma je deze tekeningen hebt gemaakt.
Maar wellicht is het voor de maatvoering beter als je een programma gebruikt dat alle stukjes rails ook in zijn bestand heeft. (dus geen paint ofzo ;)) Ik wil je niet op kosten jagen, maar ik stel dit voor omdat je zo makkelijk kan zien of je baanplan (vooral wisselstraten) ook werkelijk passen met de stukken die de gekozen fabriekant maakt. (FL* hadden julie geloof ik)
Maar als je alles toch al in huis hebt kan je het natuurlijk ook gewoon even testen ;D
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Ik heb het baanplan gemaakt met "3D modelbanen". Het nadeel daar van is dat je het baanplan niet over kan zetten naar bijv paint of het kan opslaan als jpg bestand..... Dus heb ik gewerkt met print screens.
De baan wordt inderdaad analog bestuurd, we hebben voor het schaduwstation een bepaald systeem bedacht zodat er geen ongelukken komen.
Bas
-
Ziet er mooi uit. Ik zou het gewoon zo laten.
-
ik kan het moeilijk gaan veranderen, de bouw is namelijk al begonnen, zie mijn website (www.modelbaan.tk (http://www.modelbaan.tk))
-
Ziet er indrukwekkend uit. Moet zelf nog gaan beginnen met de onderbouw en kan hier veel inspiratie uit opdoen. Vooral deze oplossing http://home.wanadoo.nl/jabsdejong/foto'sbouw/000_0005.JPG vind ik erg praktisch ;D Ben je niet bang dat de trillingen van de droger de boel zal verstoren of probeer je straks een aardbeving te simuleren?? ;)
-
@ Red frits
Je kan natuurlijk ook gewoon even de droger isoleren door b.v. vilt te zetten en dan merk je op je baan m.u.v. geleuid van de droger niets meer ;)
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Mark,
Dan wil ik je wel even 'wijzen' op het gevaar van stof en vochtige lucht. Is het een condensdroger?
mvg
Maurits
-
Ow ja wij hebben er 1 die de vochtige lucht met een buis naar buiten blaast dus stond ik er niet bij stil dat er ook nog andere drogers waren.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Dat doet me er meteen aan denken even mijn vriendin erop te wijzen dat ze de tussendeur op zolder dicht moet doen als ze de droger aanzet. Wij hebben wel een condensdroger..... :-|
-
We zijn inmiddels verder gegaan met de bouw (www.modelbaan.tk). Het baanplan is nog iets verandert. Het is nu ook mogelijk om van af de bietschtalbrug meteen terug te gaan naar het station.