BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Fermon Bosman op 10 September 2009, 19:31:09
-
Naar aanleiding van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=X86RKtbrkSM kreeg ik wat vraagjes over wat er toch achter de intercityrijtuigen hangt. Nou dit dus:
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_3763pb.jpg)
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_3765pb.jpg)
Dit was een DB-stuurstandrijtuig (wit met een rode of blauwe band langs de ramen) en de rede dat ik deze heb omgeschilderd is dat ik het beter vond passen bij mijn M* ICK-rijtuigen. Dit is dus eigenlijk een ICK-BDs ;D
Ik heb express de blauwe band schuin laten eindigen, omdat het rijtuig in zijn DB-outfit dit ook had. Ik weet heel goed dat dit rijtuig in dit uiterlijk niet echt bestaat maar soms mag je zelf ook wat fantaseren :)
-
Best een geinig ding!
-
Fernon,
Toen ik de titel van deze draad las dacht ik direct: "Dat kán helemaal niet!"
Maar... de foto's bewijzen het tegendeel. Ik vind het er goed uit zien. (y)
Bij de NS bestaan deze rijtuigen niet, maar dit is jóúw spoorweg.
Heb je nog meer deze leuke ideeën?
Groet,
Basilicum
-
Ha, die idee had ik toen ook ;D -> NS ICK Stuurstand (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3496.msg207490.html#msg207490)
-
Die van jou is nóg mooier, Bernd!
-
Die van jou is nóg mooier, Bernd!
Nou bedankt >:( ;)
Ze lijken ook nog op elkaar qua beschildering. Zo heeft de blauwe band de zelfde vorm.
-
Als de NS ook zo iets had ,dit lijkt veel beter dan die goedkope voorzet stuurstanden wat ze nu hebben.
Cor
-
Dat was die rijtuig.
Supper mooi, verkoop je ze ook ;D
-
Heb je nog meer deze leuke ideeën?
Wie weet voor in de toekomst ;)
Supper mooi, verkoop je ze ook ;D
Nou, ik dacht het niet ;D
-
Nou bedankt >:( ;)
Ze lijken ook nog op elkaar qua beschildering. Zo heeft de blauwe band de zelfde vorm.
;D Mooier, nee, je kan deze beide varianten niet met elkaar vergelijken, jij hebt sowieso de stuurstand nog verbouwd naar een BD, dus extra werk... (y)
-
Mooi gemaakt heren !!
Kan bijna niet wachten op het volgende materieel tekort bij de NS. ;D
Groeten, Alexander
-
Als de NS ook zo iets had ,dit lijkt veel beter dan die goedkope voorzet stuurstanden wat ze nu hebben.
Cor
Cor, de NS heeft geen voorzet stuurstanden het is allemaal van staal en geen kunststof.
Mvg, Marc
-
Marc,
Ik vermoed dat Cor met zijn opmerking doelde op de BDs koppen die tegen de ICR rijtuigen zijn gezet.
Een voorzetkop hoeft niet per definitie van kunststof te zijn.
Jeroen
-
Leuk die omgespoten Bimdzf'jes (y), bij deze rijtuigen zijn de koppen er trouwens ook volgens de zelfde wijze op gezet als bij de BDs'en van NSR.
Ik heb voor een ander type rijtuig Bpmbdzf296/297 ook al eens een andere huisstijl bedacht maar verder nooit iets mee gedaan. Het was meer om de kleuren combi uit te testen.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/steuerwagen/Bpmbdzf296-297ideetje1.png) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/steuerwagen/Bpmbdzf296-297ideetje1.png)
Groetjes Michiel
-
Hoi,
Ik vind dat idee niet eens onrealistisch, ondanks dat de NS nu ook aal de ex-IR van de DB heft en de DB van plan is om de geheele IC/EC-treinen door ICE"s te vervangen.
En dat UIC-kabel kan ook aan de 17/1800 aangepasst worden :)
Als ik chef van de NS zou zijn, had ik aal lang wat DB stuurstandrijtuigen afgekocht (y)
Bij onz in Oostenrijk (ik woon buiten Weenen en ben daar opgegroeijd) rijden geen DB EC"s meer, maar de ICE-T..........ook moi (y)
Jammer aleen dat de NS nu die lelijke NS Highspeed treinen (Albatros??) hebben gekocht, en Railjet ziet eer veeeeeel beeter uit.......die zie ik elke dag voorbijrijden ;D ;D ;D (y)
Freddy
-
Hoi Freddy,
NSR heeft de Duitse rijtuigen (die hier in NL ICK en ICL heetten) bijna allemaal alweer terzijde gesteld. De ontwikkelingen hier in Nederland zijn dusdanig dat je mag verwachten dat getrokken treinen op termijn tot het verleden zullen gaan behoren. Als ICRm en de locs serie 1700 op termijn aan vervanging toe zijn, zullen het ongetwijfeld treinstellen gaan worden. Ook de getrokken trein naar berlijn staat op de nominatie om een ICE te worden. Het is nu alleen nog een kwestie van tijd.
Erg jammer, maar ik vrees dat we rond 2020 geen getrokken treinen meer zullen hebben in ons land.
Tenzij NSR weer een materieeltekort krijgt wat accuut opgevangen moet worden, verwacht ik ook niet dat zij nog langer investeren in rijtuigen of locs.
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Ik kan mij niet vorstellen dat de NS vanaf 2020 geen getroken treinen meer in dienst zou hebben. ???
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genommen, als ze er zo veel geld in hebben gestopt, toch ???
Wat ik mij wel kan vorstellen is dat de rijtuigen motorwagens zo als de DD-AR krijgen, meschien ook nog in de stuurstandwagen stijl? (y)
Eduard
-
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genomen
Ik hoop dan ook Héééél graag dat die ICRm's het ook langer dan 2020 volhouden. Waar zou dat toch aan liggen dat ik nog lang niet wil dat ze weggaan ;D
-
Marc,
Ik vermoed dat Cor met zijn opmerking doelde op de BDs koppen die tegen de ICR rijtuigen zijn gezet.
Een voorzetkop hoeft niet per definitie van kunststof te zijn.
Jeroen
Jeroen, wat betreft een voorzetkop hoeft niet per definitie van kunststof te zijn daar heb je gelijk in,
maar bij de BDs waren het geen voorzetkoppen maar een gedeelte van een rijtuig (kop + balkon+ een klein gedeelte reizigerafd.) en dit maakte één geheel van de totale dynamische staal constructie van het bestaande rijtuig (oude BKd).
Wat Michiel bedoelde van de Bimdzf'jes deze koppen zijn van kuststof en behoren niet tot de dynamische constructie,
want dat zit achter de kunststof voorzet kop, door middel van een zware dynamische stalen constructie en bots proef. En als de voorzetkop beschadigd is en niet de constructie erachter dan kan de voorzetkop gedemonteerd worden en een nieuwe kop kan geplaatst worden. Men kan dit altijd zien door de brede naad onder en achter de voorzetkop, daar is het tot een geheel gemaakt met rubber (gevulkaniseerd) of een andere kunststof. Daarom zijn de koppen tegenwoordig van kunststof, veel goedkoper, mooier van lijn en uitvoering en sneller te vervangen.
Met andere woorden een voorzetkop is altijd te vervangen, zonder de dynamische staalconstructie. En bij de Bds behoort de kop tot de dynamische staalconstructie van het rijtuig en als hij vervangen moet worden dan alleen door een zware botsing en dan wordt de kop hersteld of vernieuwt.
bij deze rijtuigen zijn de koppen er trouwens ook volgens de zelfde wijze op gezet als bij de BDs'en van NSR.
Groetjes Michiel
Michiel zie bovenstaande uitleg over de koppen van de BDs'en en de Bimdzf'jes
-
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genommen, als ze er zo veel geld in hebben gestopt, toch ???
De revisie van het ICR was rond 2005 en ongeveer halverwege de geplande levensduur, dus het einde van ICR zal waarschijnlijk tussen 2020 en 2025 zitten. Vergeet niet dat de oudste ICR nu al bijna 30 jaar oud zijn.