BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Remco. op 09 September 2009, 19:41:25
-
Hoi :)
Ik wil een 1309 omnummeren naar 1313 in geel/grijs waarbij de loc enkele pantograven krijgt, maar welke zijn nu de juiste :)
Ik heb gezocht en de volgende gevonden:
( Alle plaatjes van AnW-modeltreinen.nl )
Sommerfeldt 927:
(http://www.anw-modeltreinen.nl/sommerfeldt/afbeeldingen/sf927_tmb.jpg)
Sommerfeldt 968:
(http://www.anw-modeltreinen.nl/sommerfeldt/afbeeldingen/sf968_tmb.jpg)
Je hebt ook nog deze sleepstukken voor de NS:
(http://www.anw-modeltreinen.nl/sommerfeldt/afbeeldingen/sf983_tmb.jpg)
Maar ik heb geen goede foto's van het dak van een eenbenige panto op de 1313 :(
Dus wie o wie heeft het verlossende antwoord ;D
Gr. Remco.
-
Op plaatjes van diverse 1300en in boek van Henk Bouman is te zien dat de panto's op een voet met vier isolatoren staan.
Je moet dus de Sommerfeldt 968 hebben.
De sleepstukken zijn niet helemaal goed, maar in mijn ogen beter dan de losse sleepstukken die je laat zien.
Grtz,
Ton
-
Ik wil een 1309 omnummeren naar 1313 in geel/grijs waarbij de loc enkele pantograFen krijgt, maar welke zijn nu de juiste?
Er zijn geen juiste panto's voor Nederlands materieel. Getoonde plaatjes zijn van een Faiveley AM18B die niet hier gebruikt worden, alleen een licensie gemaakte zijn te vinden op de type 11 van de NMBS (met een ander schuitje) die hier rijdt. Deze zijn hoger van constructie, dus de scharnierpunten liggen verder uit elkaar. Getoonde schuitjes zijn ook van een Frans type en de onderste afbeelding benadert het een beetje maar zijn ze ook weer niet.
Wat zijn 'enkele' pantografen? Ze zijn toch altijd alleen? De AM serie van Faiveley staat voor 'mono jambiste' enkel benig.
Patografen zijn ook niet van adel, de pantgraVen van jou wel? :)
Jos
-
Op plaatjes van diverse 1300en in boek van Henk Bouman is te zien dat de panto's op een voet met vier isolatoren staan.
Je moet dus de Sommerfeldt 968 hebben.
De sleepstukken zijn niet helemaal goed, maar in mijn ogen beter dan de losse sleepstukken die je laat zien.
Dank je Ton!
Er zijn geen juiste panto's voor Nederlands materieel. Getoonde plaatjes zijn van een Faiveley AM18B die niet hier gebruikt worden, alleen een licensie gemaakte zijn te vinden op de type 11 van de NMBS (met een ander schuitje) die hier rijdt. Deze zijn hoger van constructie, dus de scharnierpunten liggen verder uit elkaar. Getoonde schuitjes zijn ook van een Frans type en de onderste afbeelding benadert het een beetje maar zijn ze ook weer niet.
Wat zijn 'enkele' pantografen? Ze zijn toch altijd alleen? De AM serie van Faiveley staat voor 'mono jambiste' enkel benig.
Patografen zijn ook niet van adel, de pantgraVen van jou wel? :)
Ik mag aannemen dat je het wel snapt of niet ;)
En eh:
Patografen zijn ook niet van adel, de pantgraVen van jou wel? :)
Als je dan verbeterd ;) dan moet je het wel goed doen :)
Gr. Remco.
-
Pantografen, pantograven, patografen,..... ???
Zullen we die dingen maar weer stroomafnemer gaan noemen? ;D
Ton
-
'Stra' is korter ;D.
-
Remco, helpt dit?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Zuid_Goederen___1313.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Zuid_Goederen___1313.jpg)
-
Ja zeker Frank :)
Ik heb op basis van de info van Ton en jou besloten de SF968 te bestellen voor de 1313 :)
Bedankt allemaal!
Gr. Remco.
-
Je kan ook de Sommerfeldtstroomafnemer ombouwen/aanpassen. Dan krijg je dit (lings in beeld op mijn in aanbouw zijnde 1400, naast een Roco 1600):
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P3051639.jpg)
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P3051641.jpg)
Verschil hè?
Wel jammer dat er nog steeds geen goede Nederlandse stroomafnemers zijn.
Maarten
-
Ja idd, die schuitjes moet ik nog even goed naar kijken, maar dat is een mooie die je daar hebt (y)
Maar goed ik heb in ieder geval de 'juiste' basis en dan kan ik even verder kijken hoe ik dat aanpak.
Gr. Remco.
-
De stroomafnemers die op de laatste Roco 1600-achtigen zitten nog een idee?
-
Hoi Henk,
Bedoel je de nieuwe Roco 1600 of de oude 1600 ? Ik heb wel gekeken maar de foto van Spoorzeven laat zien dat het schuitje eigenlijk een VV moet zijn en die 1600 panto's zijn V V
| |
En de foto die overlast laat zien, is volgens mij de correcte weergave, dus dat wordt zelf bouwen denk ik :)
Gr. Remco.
-
Sinds de 1602 Schiphol zo'n beetje. Bernd heeft ze wel eens voor een 1500 aangeschaft. Ik bedoelde ook de indruk die het geheel maakt en niet alleen het schuitje.
Maar ik lees net dat er op de 1300 stroomafnemers op vier pootjes stonden.
-
Ja, ik weet welke panto's je bedoelt, ik heb die ook hier, maar die zijn inderdaad niet helemaal correct, oa 3 pootjes. Het zijn wel erg mooie pantograven inderdaad!
Gr. Remco.
-
Zullen we die dingen maar weer stroomafnemer gaan noemen? ;D
Daar wordt de discussie niet helderder van; een pantograaf (twee pantografen) staat bovenop een electrische loc, stroomafnemers strijken langs de wielen van modelspoormaterieel.
Dan zou je pantografen nog beter 'waslijnschrapers' kunnen noemen.
-
Toch worden ze in het grootbedrijf vaak stroomafnemers genoemd.
Het maken van die schuitjes was wel een rotwerk. Echt zo'n klusje om er maximaal 2 achter elkaar te doen.
Bernd had een tijdje terug het idee om juiste schuitjes te gaan etsen.
Maarten
-
Tja, deze Bernd heeft toch immers leuke ideeën ;D
Ook dit project heb ik begonnen en nog niet af gemaakt, omdat de tijd er niet voor is :-\
hier de eerste poging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0180.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0180.jpg)
Het was de eerste keer etsen in Nieuwzilver, voorheen slechts printen gemaakt. Ik moet de tekening nog iets aanpassen en de volgende keer dunner Nieuwzilver gebruiken.... Iemand Interesse in deze grove schuiten?
Misschien in de winter weer meer tijd...
Groet
Bernd
-
Wie heeft hier nu geen interesse in Bernd? Dat ziet er (ook voor een grove versie) erg goed uit! (y) En deze schuitjes zijn eenvoudig op een Sommerfeldt pantograaf te monteren? Zo te zien moet er wel wat gesoldeerd worden.
Groeten,
Bart Zegers
-
Mooi Bernd! Ik heb wel interesse!
Maarten
-
Ik had er 6 setjes over...
Monteren moet je nog iets overleggen, met dunne messing buisjes of de onderplaat van het somerfeld pantograaf (voor beweging), of gewoon solderen...
-
Kloppen deze een beetje?
(http://www.bouttuen.fr/administrer/images/G12/12474/12474_090318_191000.jpg)
Zie verder de website van Bouttuen (http://www.bouttuen.fr/12474-R-27543/Pantographes.htm).
-
Bernd, je hebt een PM!
Henk, die kloppen inderdaad een beetje, maar het is dus het Franse type.
Maarten
-
Ik had het in een ander topic ook al eens gemeld geloof ik, maar Rivarossi heeft wel ooit mooie correcte (korte) Nederlandse pantografen gemaakt, met ook kloppende schuitjes. In ieder geval op de mDDM. Echter, de pantograaf zelf was zo slap als een dweil, misschien dat de schuitjes wel bruikbaar zijn?
-
Bernd,
Zijn deze nog steeds te verkrijgen?
Gr,
Bart
-
ja, er zijn nog zo'n 30 setje, dus snel zijn ;). Maar tweede serie is in voorbereiding, als mijn laptop ergens van de service terug komt :-\...
-
Beste Bernd,
Heb je nog meer pantografen, want ik het er ook interesse in.
Maak je ook de NL seinen en dan bedoel ik de achterplaat en de kapjes zodat ze erna gesoldeerd kunnen worden. Cijferbakken?
Volgens mij zag ik glasvezelseinen voor portalen naast je etsjes liggen.
Ik heb interesse.
Met vriendelijke groet,
Roeland
-
je hebt een PB!