BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 09 September 2009, 15:40:16
-
Voor mensen die nog graag een goederentrein op de plaat willen zeten mogen nu wel opschieten. Boven de spoorlijn in het Sloegebied bij Vlissingen komen windmolens te staan. Railwind, zoals het heet, is uniek in de wereld en een pilot van ProRail en Eneco. De trein rijdt onder een stellage waar bovenop een windturbine komt te staan met een totale hoogte van 100 meter. Railwind sluit naadloos aan bij de strategie van minister Cramer van Milieu om windmolenparken aan te leggen rondom bestaande infrastructuur, zoals spoorlijnen.
???
SK
-
Nou mooi toch, ik hou wel van windenergie.
-
Men verwacht in 2011 met het project te starten. In 2012 moet het geheel klaar zijn.
Jeroen
-
Nu alleen Don Quichot nog ;D
-
Dus straks rijden er alleen nog treinen als het waait ;D
-
Omg dat wordt allicht een appart gezicht.
Mafkezen bedenken ook altijd wel iets nieuws :P
Groet,
Paul
-
Mafkezen bedenken ook altijd wel iets nieuws :P
Nou, mafkezen... Zo erg is het ook weer niet. Ik was zelf trouwens bij de persbijeenkomst. Zo'n stompzinnig plan is het zeker niet!
Maarten
-
Het is volgens mij wel beter dan dat ze mensen uit hun huizen moeten jagen of dat ze stukken moeten gaan opbreken.
-
En voor de modelspoorder naar tijdperk VII een uitdaging. :)
-
Is het niet vele malen goedkoper om de windwolens een meter of 20 naast het spoor te zetten en die daar op de bovenleiding aansluiten, lijkt mij goedkoper als er boven op. ???
Bas
-
Ik vraag me eigenlijk ook af hoe ze het voor elkaar willen krijgen om 100 m meter hoge windmolens boven het spoor te plaatsen ??? Het lijkt me erg zwaar voor op een stellage. Zo'n ding is groot! :o
-
Artikeltjes genoeg. (http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/projecten/zoeken_in_werkvelden/windenergie_winnen_boven_het_treintraject.asp)
Ruimte is schaars in Nederland. Het gaat er vooral om dat dezelfde grond dan twee keer wordt gebruikt. 20 meter naast het spoor is nou net niet de bedoeling. ;)
-
Dat is een goed idee. Zo spaar je weer aanslag op ruimte. Zo'n windmolen park is niet het fraaiste gezicht. Op deze manier kan je gebruik maken van bestaande ruimte zonder inbreuk te doen op nieuw grond gebied.
Groetjes van winderige Ben ;D
-
Vraag me af of die vawerk constructie fraaier is dan te palen die ze nu gebruiken, ik vind de palen die nu her en der in het landschap staan zeker niet lelijk of storend, maar dat is een andere discussie.
Bas
-
En als ze dan gelijk de geluidsschermen hoger optrekken zien we die lelijke masten ook niet... :P
Tinus.
-
Kan leuk worden als een trein ontspoort en de bovenleidingsmast van 100 meter hoog om rijdt. Wat was het ook al weer, kracht maal arm ?? Maar goed, onder het mom van milieu kan tegenwoordig alles.
Groeten, Alexander
-
@Alexander,
??? Bovenleidingmast van 100 meter? Hoe groot is die trein dan? ::)
Staat vandaag in de PZC; het worden vakwerkmasten die twee ondermasten hebben en als een poort over het spoor staan, die zullen wel trein bestendig uitgevoerd worden.
Zoek maar eens op PZC.nl of Sloespoor.
Groet, Albert.
-
Zoals de masten vandaag in de PZC afgebeeld staan zullen ze zeker niet worden. Het onderste deel van de constructie (de poort die over het spoor staat) is veel te rank. Die blijft niet lang heel.
De suggestie die hier en daar wordt gewekt dat die molens rechtstreeks in de bovenleiding voeden is ook tenenkrommend. Dat zijn uitspraken van mensen die niet weten hoe een windmolen op het net aangesloten wordt.
-
De masten bestaan uit vakwerk en zijn honderd meter hoog, exclusief de rotor neem ik aan. Dus het geheel is ongeveer 150 meter hoog gok ik. De spoorlijn loopt door poorten aan de voet van de molens. Ik krijg zelf een beeld van ogen een soort wat klein uitgevallen Eiffeltorens (klein ten opzichte van de Eiffeltoren dan)
In H0 zijn dergelijke molens inclusief rotor ongeveer 1,8 meter hoog en in N ongeveer een meter. Dat zijn alle verhoudingen zoek Dan trekken de molens alle aandacht naar zich toe en blijken er bij nadere beschouwing een paar treintjes aan de voet ervan te rijden. Niet een heel geweldig thema voor modelspoor, lijkt mij zo.
-
Is toch een kwestie van goed lezen, de max. tiphoogte wordt 100m.
Groet,
Erik
-
Oh sorry, dan heb ik blijkbaar het artikel van Senternovum (http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/projecten/zoeken_in_werkvelden/windenergie_winnen_boven_het_treintraject.asp) verkeerd geïnterpreteerd
Het RailWind concept bestaat uit windturbines die over het (goederen)spoor worden geplaatst. De RailWind mast is een 105 meter hoge stalen vakwerkmast met een Vestas V90 turbine van 3 MW nominaal vermogen. Projectpartners zijn WinWind, Rheden Steel en Vestas Nederland.
Ik lees toch echt dat de masten zelf al 105 meter hoog zullen worden, los van de rotor, denk ik dan. Maar goed, hoog worden ze.
-
De opvolger van het zon energie idee?
Als ze dit over het hele spoor invoeren krijg je de melding:
"i.v.m. onderhoud aan een windmolen is er geen treinverkeer mogelijk"
ze kunnen beter met een trein komen die zelf door windenergie wordt aangedreven ;D
Het heeft allemaal een erg hoog Wubbo gehalte....
-
Oh sorry, dan heb ik blijkbaar het artikel van Senternovum (http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/projecten/zoeken_in_werkvelden/windenergie_winnen_boven_het_treintraject.asp) verkeerd geïnterpreteerd
Dat artikel bij Senternovum is achterhaald. Daar wordt gemeld dat ze in 2006 al klaar hadden moeten zijn.
"i.v.m. onderhoud aan een windmolen is er geen treinverkeer mogelijk"
Dit is een belangrijke reden waarom het geen goed idee is om die dingen boven het spoor te bouwen.
-
...
ze kunnen beter met een trein komen die zelf door windenergie wordt aangedreven ;D
...of de wind producerende treinen herinvoeren!
(http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/TRANSPORT/proprail/bennie1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/090910_ab_railwind.gif)
Welk type lok is dit ::)
En inderdaad de ondeconstructie kan de dwarskrachten niet opnemen
-
MR,
Zo bedoelde ik het ook niet, sorry. Was meer een reactie op een opeenstapeling van aannames over de hoogte van 100 meter.
Erik
-
Heeft iemand ze al gezien????
Men verwacht in 2011 met het project te starten. In 2012 moet het geheel klaar zijn.
Jeroen
-
Project is gecancelled.
Jeroen