BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 09 September 2009, 15:40:16

Titel: Het moet niet gekker worden
Bericht door: Hans Reints op 09 September 2009, 15:40:16
 Voor mensen die nog graag een goederentrein op de plaat willen zeten mogen nu wel opschieten. Boven de spoorlijn in het Sloegebied bij Vlissingen komen windmolens te staan. Railwind, zoals het heet, is uniek in de wereld en een pilot van ProRail en Eneco. De trein rijdt onder een stellage waar bovenop een windturbine komt te staan met een totale hoogte van 100 meter. Railwind sluit naadloos aan bij de strategie van minister Cramer van Milieu om windmolenparken aan te leggen rondom bestaande infrastructuur, zoals spoorlijnen.
 ???
SK
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: stig op 09 September 2009, 15:43:11
Nou mooi toch, ik hou wel van windenergie.
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Jeroen Water op 09 September 2009, 15:45:30
Men verwacht in 2011 met het project te starten. In 2012 moet het geheel klaar zijn.

Jeroen
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Hans Reints op 09 September 2009, 15:49:40
Nu alleen Don Quichot nog ;D
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: reMARKable op 09 September 2009, 15:53:05
Dus straks rijden er alleen nog treinen als het waait  ;D
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: paul joosten op 09 September 2009, 16:01:29
Omg dat wordt allicht een appart gezicht.
Mafkezen bedenken ook altijd wel iets nieuws :P
Groet,
Paul
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Overlast op 09 September 2009, 16:21:57
Mafkezen bedenken ook altijd wel iets nieuws :P

Nou, mafkezen... Zo erg is het ook weer niet. Ik was zelf trouwens bij de persbijeenkomst. Zo'n stompzinnig plan is het zeker niet!

Maarten
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Bart Mestrom op 09 September 2009, 16:25:43
Het is volgens mij wel beter dan dat ze mensen uit hun huizen moeten jagen of dat ze stukken moeten gaan opbreken.
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: henk op 09 September 2009, 16:31:12
En voor de modelspoorder naar tijdperk VII een uitdaging.  :)
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: basdouma op 09 September 2009, 16:41:16
Is het niet vele malen goedkoper om de windwolens een meter of 20 naast het spoor te zetten en die daar op de bovenleiding  aansluiten, lijkt mij goedkoper als er boven op.  ???

Bas
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: NS 1855 op 09 September 2009, 16:50:00
Ik vraag me eigenlijk ook af hoe ze het voor elkaar willen krijgen om 100 m meter hoge windmolens boven het spoor te plaatsen ??? Het lijkt me erg zwaar voor op een stellage. Zo'n ding is groot! :o
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: henk op 09 September 2009, 16:54:57
Artikeltjes genoeg. (http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/projecten/zoeken_in_werkvelden/windenergie_winnen_boven_het_treintraject.asp)
Ruimte is schaars in Nederland. Het gaat er vooral om dat dezelfde grond dan twee keer wordt gebruikt. 20 meter naast het spoor is nou net niet de bedoeling.  ;)
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Maasdam op 09 September 2009, 18:28:50
Dat is een goed idee. Zo spaar je weer aanslag op ruimte. Zo'n windmolen park is niet het fraaiste gezicht. Op deze manier kan je gebruik maken van bestaande ruimte zonder inbreuk te doen op nieuw grond gebied.

Groetjes van winderige Ben ;D
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: basdouma op 09 September 2009, 18:35:40
Vraag me af of die vawerk constructie fraaier is dan te palen die ze nu gebruiken, ik vind de palen die nu her en der in het landschap staan zeker niet lelijk of storend, maar dat is een andere discussie.

Bas
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: tinus op 09 September 2009, 23:58:43
En als ze dan gelijk de geluidsschermen hoger optrekken zien we die lelijke masten ook niet... :P

Tinus.
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Alexander op 10 September 2009, 02:32:22
Kan leuk worden als een trein ontspoort en de bovenleidingsmast van 100 meter hoog om rijdt. Wat was het ook al weer, kracht maal arm ?? Maar goed, onder het mom van milieu kan tegenwoordig alles.

Groeten, Alexander
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Albert Bas op 10 September 2009, 09:02:08
@Alexander,

 ??? Bovenleidingmast van 100 meter? Hoe groot is die trein dan? ::)

Staat vandaag in de PZC; het worden vakwerkmasten die twee ondermasten hebben en als een poort over het spoor staan, die zullen wel trein bestendig uitgevoerd worden.
Zoek maar eens op PZC.nl of Sloespoor.

Groet, Albert.
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 September 2009, 09:56:39
Zoals de masten vandaag in de PZC afgebeeld staan zullen ze zeker niet worden. Het onderste deel van de constructie (de poort die over het spoor staat) is veel te rank. Die blijft niet lang heel.
De suggestie die hier en daar wordt gewekt dat die molens rechtstreeks in de bovenleiding voeden is ook tenenkrommend. Dat zijn uitspraken van mensen die niet weten hoe een windmolen op het net aangesloten wordt.
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: MR op 10 September 2009, 10:14:53
De masten bestaan uit vakwerk en zijn honderd meter hoog, exclusief de rotor neem ik aan. Dus het geheel is ongeveer 150 meter hoog gok ik. De spoorlijn loopt door poorten  aan de voet van de molens. Ik krijg zelf een beeld van ogen een soort wat klein uitgevallen Eiffeltorens (klein ten opzichte van de Eiffeltoren dan)

In H0 zijn dergelijke molens inclusief  rotor ongeveer 1,8 meter hoog en in N ongeveer een meter. Dat zijn alle verhoudingen zoek Dan trekken de molens alle aandacht naar zich toe en blijken er bij nadere beschouwing een paar treintjes aan de voet ervan te rijden. Niet een heel geweldig thema voor modelspoor, lijkt mij zo.  
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: KroKo op 10 September 2009, 10:27:58
Is toch een kwestie van goed lezen, de max. tiphoogte wordt 100m.

Groet,

Erik
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: MR op 10 September 2009, 10:50:11
Oh sorry, dan heb ik blijkbaar het artikel van Senternovum (http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/projecten/zoeken_in_werkvelden/windenergie_winnen_boven_het_treintraject.asp) verkeerd geïnterpreteerd

Citaat
Het RailWind concept bestaat uit windturbines die over het (goederen)spoor worden geplaatst. De RailWind mast is een 105 meter hoge stalen vakwerkmast met een Vestas V90 turbine van 3 MW nominaal vermogen. Projectpartners zijn WinWind, Rheden Steel en Vestas Nederland.

Ik lees toch echt dat de masten zelf al 105 meter hoog zullen worden, los van de rotor, denk ik dan. Maar goed, hoog worden ze.

Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Bob R. op 10 September 2009, 10:56:56
De opvolger van het zon energie idee?
Als ze dit over het hele spoor invoeren krijg je de melding:

"i.v.m. onderhoud aan een windmolen is er geen treinverkeer mogelijk"

ze kunnen beter met een trein komen die zelf door windenergie wordt aangedreven ;D



Het heeft allemaal een erg hoog Wubbo gehalte....
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 September 2009, 11:37:40
Oh sorry, dan heb ik blijkbaar het artikel van Senternovum (http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/projecten/zoeken_in_werkvelden/windenergie_winnen_boven_het_treintraject.asp) verkeerd geïnterpreteerd
Dat artikel bij Senternovum is achterhaald. Daar wordt gemeld dat ze in 2006 al klaar hadden moeten zijn.

"i.v.m. onderhoud aan een windmolen is er geen treinverkeer mogelijk"
Dit is een belangrijke reden waarom het geen goed idee is om die dingen boven het spoor te bouwen.
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: DHG500 op 10 September 2009, 11:53:20
...
ze kunnen beter met een trein komen die zelf door windenergie wordt aangedreven ;D

...of de wind producerende treinen herinvoeren!
(http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/TRANSPORT/proprail/bennie1.jpg)
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: reMARKable op 10 September 2009, 11:56:39
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/090910_ab_railwind.gif)

Welk type lok is dit ::)

En inderdaad de ondeconstructie kan de dwarskrachten niet opnemen
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: KroKo op 10 September 2009, 12:32:10
MR,

Zo bedoelde ik het ook niet, sorry. Was meer een reactie op een opeenstapeling van aannames over de hoogte van 100 meter.

Erik
Titel: Re:Het moet niet gekker worden
Bericht door: Hans Reints op 22 October 2014, 10:34:49
Heeft iemand ze al gezien????

Men verwacht in 2011 met het project te starten. In 2012 moet het geheel klaar zijn.

Jeroen
Titel: Re: Het moet niet gekker worden
Bericht door: Jeroen Water op 22 October 2014, 10:43:30
Project is gecancelled.

Jeroen