BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Geert 84 op 05 September 2009, 21:59:55
-
Welkom in Randstad
Een nieuw project (lees: eerste serieuze) van Railgroup B.V. :) Dit relatief nieuwe spoorbedrijf is in bezit van een bescheiden verzameling treinen en toebehoren.
Al jaren liggen diverse trajecten op de tekentafel. Er is meer weggegooid dan bewaard, maar inmiddels ligt er een wat completer plaatje van wat men noemt een "levensproject". Ofwel.... 't komt waarschijnlijk nooit af.
Door de jaren heen zijn bescheiden plannetjes wat uitgewerkt, zoals een stadsstation en een haventerreintje. Deze zomervakantie wat ideetjes opgedaan in Tjechie, waar ik officiele tekeningen gescoord heb van een locdepot, en meteen bijbehorend regionaal station in kaart gebracht heb. Voor het mooie een combinatie gemaakt van alle 4 ideen en daar een meer Nederlandse draai aan gegeven.
Het stadsstation is vanwege wat ruimtebeperking verandert naar een kopstation, wat via een tweesporig traject is aangesloten op een regionaal station. In real life zie je dit soort dingen bij.... mwah, Den Haag, maar een mooier voorbeeld is het traject Venetie - Mestre. Al is mijn opzet een stuk bescheidener.
Tijdperk IV / V
Voor het tijdperk is een wat breder tijdsvlak gekozen dan alleen V. De bouw wordt dan ook redelijk universeel. Dit komt omdat ik in de loop der tijd ook wat ouder materiaal heb gekocht.
Het deel wat als eerste aan de beurt komt om te bouwen is het stadsstation. Dit is tevens het project dat al het langst in de kast ligt ook. Laten we het even de naam geven van:
Randstad Centraal Station
Naam van de stad puur vanwege gebrek aan inspiratie voor een betere. De eerste tekeningen hiervan zijn zo'n 5 jaar geleden ongeveer gemaakt. De inspiratie voor dit stadsstation is opgedaan in Berlijn, aan de Alexanderplatz. (Het station dat aan de voet van de TV toren ligt). Het moest een modulair opgebouwd station zijn, uit drie bakken totaal, waarbij zo'n 3 meter perronlengte gecreerd zou worden. Met aan weerszijden een ontsluiting.
Van de middelste bak hebben we ruwbouw gebouwd. Dit betreft het middendeel van het station, maar doordat het nu een kopstation wordt, met een perronlengte van 2.20 meter ongeveer wordt het station iets anders ingedeeld.
We willen nu de bouw wat serieuzer aan gaan pakken, en nog wat modules bouwen en in elkaar plakken. Maar om dat netjes te doen wil ik eerst de wisselstraat definitief maken, daar ben ik nog niet helemaal uit namelijk.
Vandaar ook maar vast dit topic. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de ontsluiting van dit kopstation.
(http://www.imgload.nl/upload/1252180724_Randstad_CS.JPG)
Zo als te zien in dit plaatje heb ik twee versies getekend. Het grijze vlak moet een kanaal/water voorstellen.
Ps. het idee met de driewegwissel enzo heb ik geleend van Chris/Groterdam. Vond dat een prachtige manier, en kon zo direct geen betere verzinnen. Hopelijk vind je het niet erg Chris ;) (En anders bestel ik wel weer even een koploper bij MTE ofzo :-*)
De vraag is even: welke ontsluiting werkt het beste, spreekt het meeste aan, werkt het beste etc... :-*
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
- Geert
-
De bovenste en dan met het kopspoortje (die op de brug) van de onderste erin.
GTinus
-
De bovenste ontsluiting, je kan van de beide hoofd sporen alle station sporen bereiken.
Mvg, marc
-
Geert,
Er zit in het bovenste plan een dubbele verbinding naar het bovenste spoor. De meest linkse zou ik vervangen door een zelfde verbinding tussen spoor 2 en 3 op de brug.
En als je toch langs komt hebben we het daar ook over ;)
met groet, Jan
-
De bovenste ontsluiting, je kan van de beide hoofd sporen alle station sporen bereiken.
Mvg, marc
Dat kan bij de tweede versie ook ;) Het bovenste spoor is daar een opstel/rangeerspoor wat weer bij de hoofdbaan aansluit aan de rechterkant.
Geert,
Er zit in het bovenste plan een dubbele verbinding naar het bovenste spoor. De meest linkse zou ik vervangen door een zelfde verbinding tussen spoor 2 en 3 op de brug.
En als je toch langs komt hebben we het daar ook over
met groet, Jan
Klopt, eerst had ik dat spoor weggelaten, maar toen bedacht ik dat... omdat het een kopstation is, de kans bestaat dat treinen moeten kop maken, en er dus ruimte moet zijn voor een paar locomotieven. Daar is dat spoortje voor in het leven geroepen. Maar idd, we bediscussieren de wisselstraat dan nog wel even :D
Met versie 2 dacht ik net wat meer mogelijkheden te hebben, maar wordt niet mooi gevonden dus :p
De combinatie van 1 en 2 = 3
(http://www.imgload.nl/upload/1252243315_Randstad_CS3.JPG)