BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ferry As op 05 September 2009, 19:27:13
-
Hallo,
De laatste weken druk geweest met het aanpassen ( en slopen ;D ) van wat er tot nu opgebouwd was. De belangrijkste reden was het feit dat ik van 2 scherpe keerlussen af wilde die aan beide zijden van de deur waren gebouwd. Dat de deur vrij bleef is natuurlijk prettig , maar de scherpe bogen vond ik storend en niet realistisch ( ivm uithangen )
Daarom een hoop aangepast en er komt een ophaalbrug voor de deur. Hiermee krijg ik langere rijlengtes en wijde bogen.
Langs de wand van de hele kamer is een draagbalk constructie gemaakt waar de modules opliggen. De diepte van de modules is 60 cm.
In het midden komt het station op een module van 80 cm breed. De loopbreedte tussen de modules is ongeveer 80 cm.
Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik steeds meer NL materieel gaan waarderen en een aardige collectie opgebouwd naast het duitse materieel.
Nu ben ik niet heel strikt wat betreft tijdperken , mix van materieel, maar bijv. de Koploper door een berglandschap gaat me net even te ver ::)
Nu mijn dilemma ; Volledig overgaan naar een NL baan of een combinatie, grensgebied.
Bij het plan van een grensgebied zal langs 1 kant het duitse gedeelte komen, station is sowieso NL. Bij deze optie zal een 2 e brug en een extra module in het midden aan de rechterkant moeten komen om het NL en D materieel enigzins gescheiden te houden.
Nadeel zijn de beperktere vrije ruimte en een extra 2e brug die beweegbaar moet zijn ( kruipen heb ik geen zin in 8) )
Kan koploper overweg met 2 landen in 1 spoorplan wat betreft seinen e.d. ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan2_1.jpg)
De andere optie , volledig NL, heeft als voordeel dat de 2e brug niet hoeft ( zal een kopstation worden ) en de vrije ruimte blijft. Nadeel is dat ik nogal wat duits materieel , scenery e.d. heb en ook erg leuk vindt, wat dan niet meer bruikbaar is
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan1_3.jpg)
Het sporenplan is even snel getekend en het is de bedoeling dat er nog wel het een en ander bijkomt ( industrie gebied e.d. )
Natuurlijk is het een persoonlijke beslissing , maar ik ben er nog niet helemaal uit en ben benieuwd naar jullie ideeen , meningen, op en afbouwende kritiek enz.
Vast bedankt voor het meedenken !
Groeten
Ferry
-
zomaar een idee van mij:
Dat kopstation in het midden wordt een grensstation tussen Nederland en Duitsland; rechtaf langs de deur en dan een schaduwstation met keerlus, eventueel onderweg daarnaartoe een centimeter of 5 klimmen.
Linksaf hetzelfde verhaal, maar met een daling van een centimeter of 10, kan het schaduwstation met keerlus onder het nederlandse deel komen te liggen.
Beide keerlussen liggen dan tegen de korte wand achter de deur, daar is nogal wat ruimte om ruime bogen te bouwen.
Rudolf
-
Hallo Rudolf,
Bedankt voor je reactie en ideeen , maar de beslissing is al genomen om volledig naar een NL baan te gaan.
Binnenkort zal er een hoop Duits materiaal bij vraag en aanbod verschijnen ;D
Keerlussen en 2 verdiepingen zijn in een modulebak sowieso niet handig om te bouwen, is m'n ervaring ???
De bouw van de nieuwe baan staat beschreven in "Hilverdaal "
Met vriendelijke groeten,
Ferry