BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bram w op 05 September 2009, 14:07:58
-
Middag u allen,als een loc met 5 plan Ds over het
drieweg wissel recht door of naar links,ontspoort
het laatste rijtuig.Buigen af naar rechts dan blijf
hij wel in de rails. Iemand enig idee van het hoe
en waarom? Het zijn Roco rijruigen en Roco 1100
groet Bram.
-
Hoi Bram.
Hoe ligt het 3-weg wissel, kun je daar een tekening van maken en ook de direct aanliggende railstukken?
dan is het mischien handiger om de situatie wat te visualiseren.
En welke rails je rijdt?
Jos.
-
Jos,ik rij Fleischmann modelgleis,wissel ligt
na een bocht op 10cm hoogte na het wissel
zowel naar links als naar rechts 1 x 6032
is gebogen rails 15 graden in het een rechte
rails.groet Bram.
-
Bram, Ik kan me er nog niks bij voorstellen, welke kant de wissels en bochten precies naartoe gaan.
Wel is het onhandig om meteen naa een boog naar rechts een wissel naar Links te plaatsen.
Als de wissel met de bocht mee buigt kan dat helemaal geen kwaad.
Maar maak eens een tekening, dat is wel zo handig.
Jos.
-
Kun je een paar foto's laten zien,
Jos Bram?
Sluiten de wisseltongen goed aan?
Als je het ontsporingsgevoelige rijtuig niet mee laat rijden: wat gebeurt er dan?
Staan de wielen van het laatste rijtuig op de juiste maat (gemeten over de as)?
Groet,
Basilicum
Edit: Verkeerde naam gebruikt.
-
Wat gebeurt er als het betreffende rijtuig een andere plaats in de trein krijgt ?
Sander
-
Kun je een paar foto's laten zien, Jos?
Sluiten de wisseltongen goed aan?
Als je het ontsporingsgevoelige rijtuig niet mee laat rijden: wat gebeurt er dan?
Staan de wielen van het laatste rijtuig op de juiste maat (gemeten over de as)?
Groet,
Basilicum
Kun je beter aan Bram vragen, die zat met het probleem.
Ik probeer me alleen voor degeest te halen wat Bram bedoelde, maar zonder foto/tekening gaat dat wat lastig.
Jos.
-
Je hebt gelijk, Jos.
Bram, ik sluis de vraag naar je door. 8)
Groet,
Basilicum
-
Het betreft een roco plan D restauratie wagen.Als je die niet meelaatrijden gaat alles goed li af rechtdoor en re af.Als derde
achter panD li af en recht door ontspoort hij,rechts af niet.
Als vierde en ook als vijfde achter een planK ontspoort hij.
Foto is lastig daarmijn zoon op vakantie en hem mee heeft.
een bocht 6024 dan wissel 6058 op links 6004+6032
midden 6002
rechts 6032 daar na 7x6001
groet Bram
-
Voordat je moeilijk gaat doen met foto's en sporenplannen en opnoemen wat je allemaal aan rails hebt....loopt het mechanisme van de kortkoppeling van de wagen en het draaistel wel soepel genoeg? Dit is een vaker voorkomende bron van ontsporingsproblemen. Als deze niet echt soepel genoeg gaat, kan daar al de ontsporing ontstaan. Visualiseren hoe de rails liggen is voor mij niet bepaald de eerste voor de hand liggende optie ;-).
Groeten uit Zwitserland
-
Lokfurer bas, alle wagens hebben Fleischmann kort
koppelingen en geen problemen.
groet Bram.
-
Eerst even een vraagje in het algemeen: de nieuwe Roco plan D restauratie, hebben die hetzelfde onderstel als die van de plan D's zoals die eind jaren 80 zijn uitgekomen? En welk draaistel ontspoort? ( Is dit het draaistel aan de bagagekant of restauratiekant?)
Heb nl. met mijn RD uit die periode hetzelfde probleem gehad, ik heb het opgelost door aan de kant van het bagagegedeelte de treden aan de binnenzijde iets op maat te vijlen, waardoor het draaistel wat meer speling kreeg. Probleem was bij mij daarmee verholpen, rijtuig rijdt nog steeds ontsporingsvrij. :)
Groetjes, Gert
-
Gert, het is de bagagekant die ontspoort.
groet Bram.
-
Roco voertuigen op fleischmann rails gaat niet altijd goed. Dat komt omdat fleischmann uitgaat van een kleinere speermaat (de afstand tussen de binnenkant van de flensen) dan roco. Fleischmann is kleiner dan NEM, terwijl roco met name bij de nieuwste modellen de bovengrens van NEM opzoekt. De ruimte in het puntstuk is daardoor te groot voor de roco wielen die de verkeerde afslag kunnen nemen.
Dit is ook al eens ter sprake geweest bij een fleischmann boogwissel in combi met een roco 2400.
Oplossing is wielen dichter naar elkaar of in het wissel de geleiderails verdikken.
Groeten van Edgar (die dit probleem ook proefondervindelijk heeft vastgesteld en daardoor toch maar op een ander railsysteem is overgestapt)
-
Edgar,dit is het enige roco voertug dat een probleem
heeft de rest niet. groet Bram.
-
Bram,
Lokführer Bas en Edgar geven allebei een mogelijke oorzaak voor het probleem. Maar aan je reactie te zien heb je daar niet goed naar gekeken.
Lokführer Bas vraagt of het kortkoppelmechanisme van het betreffende rijtuig wel soepel lopt. Jij antwoord dat het allemaal Fleischmaan kortkoppelingen zijn. Maar het gaat niet om de koppelingen. Het gaat om het mechanisme waar de kortkoppeling in zit. Heb je daar naar gekeken?
Edgar vraagt om te kijken naar de speermaat. Je reactie dat dit het enige Roco voertuig is met dit probleem zegt niet veel. Je moet die maat meten om te weten of die wel goed is.
-
Klaas,de speermaat van de roco wagens is 14mm
van de fl is dat iets minder,hoeveel wet ik niet
heb digitale schuifmaat.Het gedeelte waar de
koppeling in zit loopt van alle rijtuigen soepel.
groet Bram.
-
..... ik heb het opgelost door aan de kant van het bagagegedeelte de treden aan de binnenzijde iets op maat te vijlen, waardoor het draaistel wat meer speling kreeg. Probleem was bij mij daarmee verholpen, rijtuig rijdt nog steeds ontsporingsvrij....
Het gaat er dus niet alleen om of de koppeling soepel loopt, maar ook of het draaistel ergens geblokkeerd wordt.
Ger geeft aan dat nadat hij iets heeft weg gevijld zijn probleem was opgelost.
Mischien dat Ger een foto wil plaatsen waardoor je kunt zien waar je eventueel iets weg moet halen om weer ontsporingsvrij te kunnen rijden.
Harm
-
Klaas,de speermaat van de roco wagens is 14mm
van de fl is dat iets minder,hoeveel wet ik niet
Dat is dus duidelijk te weinig. Die maat moet tussen 14,3 en 14,4 mm liggen.
-
Klaas, hoe vergroot ik dat? Blijf ik het raar
vinden dat 1 van de 10 roco plan D dat heeft.
En de fl plan K waar de speermaat nog onder
de 14mm zit niet ontsporen.
groet Bram.
-
Bram,
De speermaat veranderen doe je met een wielenpers. Soms lukt het ook op de hand, wielstel rechtop zetten met het aspuntje op een harde ondergrond en dan voorzichtig het wiel naar beneden drukken. Moet je wel met enig gevoel doen, wnat je schiet makkelijk te ver door.
Feitelijk wordt die hele ellende veroorzaakt doordat Fleischmann heeft zitten sjoemelen met de maten van de wielstellen en de wissels. Ze hebben een te kleine speermaat, en daarom is ook de afstand tussen de strijkregels en de vleugel in de wissels kleiner dan de NEM voorschrijft. Edgar heeft daar in zijn bericht van 5 september al op gewezen.
Kijk eens naar NEM 310 (http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf)
De maten C en S in het wissel en de maten B en K van het wielstel moeten op elkaar afgestemd zijn. Meet maar eens in je Fleischmann wissels hoever ze ernaast zitten.
Je kunt kiezen voor 2 opties: of je past alles aan aan de NEM 310, dan moet je dus al je wissels en Fleischmann wielstellen veranderen, of je kiest voor de Fleischmann maten, dan moet je het Roco materieel aanpassen.
-
Klaas,is dit iets van vroeger of doen ze dat nu nog,
anders is het een optie om het driewegwissel te ver-
vangen door twee gewone wissels die ik nog heb
liggen n.nl. nr 6080 en 81.
groet Bram.
-
Ik weet niet of ze intussen hun leven gebeterd hebben. Maar ik vrees van niet. Als ze nu de wissels een andere maatvoering zouden geven dan vroeger, dan zitten ze zelf met een probleem, want dan kan oud Fleischmann en nieuw Fleischmann niet door elkaar gebruikt worden.
Of er een verschil is, daar kun je zelf achter komen. Meet in al je wissels eens de maat S, en je weet het.
-
Je vertelde over een bocht voor de wissel, kan dat het probleem niet zijn?
Mij is altijd verteld dat je altijd een recht stuk(je) moet plaatsen voor een "rechte" wissel om ontsporing tegen te gaan.
(weet dus niet zeker of dit waar is)
-
Mij is altijd verteld dat je altijd een recht stuk(je) moet plaatsen voor een "rechte" wissel om ontsporing tegen te gaan.
(weet dus niet zeker of dit waar is)
Klopt helemaal. En als je met bv een linkse bocht op een rechts wissel terecht komt krijg je een S bocht. Mits kort genoeg kan dat voor grote problemen zorgen.
-
Heb je ook gekeken of het altijd hetzelfde rijtuig is, ook als deze op een andere plaats in de trein zit?
Je zou dan dat rijtuig met de hand door het wissel kunnen duwen om goed te kijken wat er eigenlijk gebeurd. Dit kan heel verhelderend werken. Probeer het ook eens met het rijtuig als je het hebt omgedraaid. Is het dan altijd op hetzelfde draaistel?
Kortom, probeer zo goed en volledig mogelijk uit te zoeken in welke situatie het mis gaat.
-
Van de 15 rijtuigen is dat de enige die ont-
spoort,ook maakt het niet waar hij zit eenstam
als 3de 4de 6de hij ontsoort daar als enige.
groet Bram.
-
Dan heeft het natuurlijk met dat ene rijtuig te maken en niet met Roco rijtuigen op Fleischmann rails in het algemeen of zoiets (nooit gehoord trouwens dat daarbij structurele problemen bestaan).
Bekijk dat rijtuig dan eens goed. Sommige suggesties zijn al gegeven, maar uit niets blijkt dat je iets met die suggesties doet. Functioneert het kortkoppelmechanisme goed? Zijn alle wielstellen in orde, wieltje scheef of zoiets? Etc.
-
Henk
Boerpost heeft een tijdje geleden al een mogelijke oplossing gegeven maar daar is verder niet op gereageerd
Harm
-
Harm,het draaistel is net zo soepel als de andere
ook de de koppelingen bewegen soepel. Net als de
andere.groet Bram.
-
Iets zal er toch anders moeten zijn aan de wagen. Dat kun je alleen zelf zien door kritisch en goed te kijken en vergelijken. Dat zul je zelf moeten doen en hulp op afstand is dan mogelijk als je weergeeft wat je opvalt. Als je geen verschillen aangeeft kunnen de mensen hier er ook niets zinnigs op zeggen.
-
Hallo Bram
Het gaat er niet om of het draaistel soepel loopt maar of het helemaal vrij loopt in de bochten.
Dat het dus niet ergens tegenaan komt.
Boerpost heeft bij zijn rijtuig gezien dat het draaistel tegen de trapjes aan kwam en daardoor kon het draaistel niet vrij draaien.
Hierdoor ontspoort het rijtuig dus in een bocht
Door wat materiaal weg te vijlen werdt dat probleem opgelost en rijd het rijtuig weer probleemloos.
Ik heb sterk het vermoeden dat je het in die richting moet zoeken omdat het alleen bij dit rijtuig gebeurt en bij alle andere niet.
En ook omdat het dus niet uitmaakt waar in de trein je het rijtuig plaatst.
Harm
-
Alle berichten nog eens doorgenomen,nachtje
geslapen.En het volgende gedaan.Aan de bagage
kant van het aldaar zitten treden,aan beide zijde
een schijnhoekje afgehaalt.Probleem over.
Alleen nog voor de inbreng.En kan wat mij be-
treft het draadje dicht.
groet Bram.