BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: E. Klazenga op 05 September 2009, 13:52:43

Titel: Drachtenaantspoor - (Baanplan H0)
Bericht door: E. Klazenga op 05 September 2009, 13:52:43
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drachtenaantspoor_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drachtenaantspoor_1.jpg)

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar mijn railplan (H0 Fleischmann profirail) is zo'n beetje gereed. Het bovenste deel van het plaatje is het niet zichtbare deel en het onderste deel van het plaatje zijn de zichtbare sporen. Behalve een doorgangsstation heb ik een klein kopstation ingepland voor een paar korte treinstellen.Wanneer ik voldoende heb geëxperimenteerd op een testbaantje, wil ik dit plan uiteindelijk met Koploper gaan besturen.

Er zitten drie keerlussen in. Behalve de keerlus in het schaduwstation zitten er twee aan de oostzijde in de sporen die van en naar het station gaan. uitgaande van het feit dat daar rechts wordt gereden zouden drie 'ultieme keerlusoplossingen' (één in het schaduwstation en twee in het zichtbare deel) die alle in één richting worden bereden afdoende moeten zijn. Zie ik dat goed?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en tips.

Met een vriendelijke groet,
Egbert
Titel: Re:Drachtenaantspoor - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan-Peter op 06 September 2009, 14:59:54
Egbert,

Een leuk plan.
Is t een idee om aan t eind van het station (links) de laatste wissel voor een rechter te ruilen en daar een uittrek spoor of omloop spoor waar nog een lok op kan staan te plaatsen?
Dit zou eventueel verdekt kunnen worden door een viaduct van het enkel spoor.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Titel: Re:Drachtenaantspoor - (Baanplan H0)
Bericht door: Bert van Gelder op 06 September 2009, 15:17:56
Hallo Egbert,

Vind het ook een leuk idee. Heb nog een 3-tal toevoegingen gemaakt:
1) in plaats van een keerlus een rondgaande baan (dan kun je ook nog meer opstelsporen aanleggen, daar heb je altijd te kort aan). Deze wijziging vind je in het onderste niveau,
2) stationssporen van het kopstation heb ik iets langer gemaakt,
3) een omloopspoortje gemaakt,

Verder denk ik dat Jan-Peter bedoelde een extra wissel in het kopstation aan te leggen. Dat heb ik er ook ingetekend.

Succes met je plannen,

Bert

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_suggestie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_suggestie_1.jpg)
Titel: Re:Drachtenaantspoor - (Baanplan H0)
Bericht door: E. Klazenga op 06 September 2009, 23:25:15
Hallo Jan-Peter, Bert

Bedankt voor jullie reactie.
Inderdaad , dat kopstationnetje daar was nog wel wat aan te verbeteren.
Ik houd die keerlus toch maar in het schaduwstation denk ik. Je kunt dan de treinen zowel van de westkant als van de oostkant het station  binnen laten rijden. Dat dit ten koste gaat van het aantal opstelsporen neem ik maar voor lief. Misschien kan ik aan de linkerkant van de keerlus nog wat spoortjes toevoegen.


Egbert
Titel: Re:Drachtenaantspoor - (Baanplan H0)
Bericht door: SjoerdB op 07 September 2009, 07:39:08
Hallo Egbert,

Misschien een verbeterpunt bij het doorgaande station;

Je kunt nu niet vanuit de rechterkant naar de zuidelijk (onder) gelegen sporen komen. Dit zou je mogelijk kunnen maken door twee wissels om te draaien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drachtenaantspoor_1_1.jpg)

Groetjes,

Sjoerd
Titel: Re:Drachtenaantspoor - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan-Peter op 07 September 2009, 22:18:25
Dat kop station kan nu in iedergeval het nodige rangeerwerk nodig maken. Daarnaast kun je zonder 'gevaar' nu wagons op t linker spoor zetten, me de wissel in rechte stand kunnen ze alleen nog maar t kop spoor op, en niet helemaal terug het grote station in roetsjen.

Ben je erwel op bedacht dat t kop station zon 30 cm over de rand heen steekt? Net ff met mspaint aan t knoeien geweest, t lijkt erop dat t kopstation te lang is.

Veel plezier.
Jan-Peter.