BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ferdinand Paternoster op 18 November 2006, 15:37:22
-
Hallo medespoorders, heb besloten dat het maar eens tijd moet zijn om te gaan beginnen met een banenplan, heb heel veel gelezen miss wel te veel omdat je door de bomen het bos niet meer ziet
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/voorbeeldbaanoppervlak1-1.jpg)
oke dan, hier is mijn baan opppervlak
oeps een kleine foutje cm moeten mm zijn hahahaha ;D
maten zijn
rechts :3,88 x 1,30 meter
onder : 2,25 x 1,20 meter
Boven : 2,55 x 0,75 meter
links : 1,80 x 0,65 meter
links : een stuk van 17,5 cm breed en 1 meter lang als ik de trein rond wil laten rijden
Het blauwe moet de oversteek worden, als dit uberhaüpt mogelijk is
aangezien de ruimte niet groot is dacht ik om hem rond te laten gaan
aan de linkerzijde wilde ik de baan laten keren en evt 2 sporen rechtdoor laten lopen en dan via een ophaalbrug of een vaste brug in de hoogte het loopstuk overbruggen
raam is op een hoogte van 95 cm, wat is een goede werkhoogte voor de tafel???
De tafel krijgt wel ronde vormen !!!
Schaal: N
-Digitaal: Intellibox of Esu en Koploper
-Lok-decoders: DCC en Selectrix
-Rails: fleischmann pico
-Periode:IV
-Landschap: heuvelig met een enkele berg aan de randen
Ik heb na veel wikken en wegen gekozen om met spoor N te gaan werken
thema zal duitsland worden met tijdperk IV , wil 1 of 2 schaduwstations op niveau -1 eentje met 8 opstelsporen,en 1 met 4 of 5 opstelsporen, een rangeergedeelte ( goederen opslag overslag ) een groot of middelstation ( Bonn van Fahlerr)met 5 tot 6 sporen, 1Wil met dubbelspoors werken, miss ook dubbel spoors op paradebaan en een enkelspoors
Betreft de electronica met name de blokmelders, seinwissel module´s enz die wilde ik zelf gaan maken aangezien dit een flinke kostenplaatje is en ik vroeger altijd met electronica heb ziten pielen ( ben div site´s tegen gekomen met voorbeelden )en wat is mooier dan alles zoveel mogelijk zelf te maken
Het zal wel een project worden waarvan je denkt waar ben ik aan begonnen maar het zit in mijn koppie hahaha
-
Nou Ferdinand jij kan dus lekker aan de slag :). Mooie ruimte! Ophaalbrug hoeft geen probleem te zijn. Alleen de rechter onderhoek is wat aan de grote kant om goed te kunnen werken. Maar daar zijn wel oplossingen voor. Ben benieuwd naar je eerste baanplan.
Succes Jaap
-
Beste Ferdinand,
De enigste drie tips die ik zo te binnen schiet die ik je kan geven zijn:
Zorg er voor dat je alle plaatsten rond om je tafel met je armen kan bereiken, evt. kan je een mangat plaatsen in de hoek rechts onder. Uiteraard met een verweiderbaar stukje scenery, zodat je dit niet 1,2,3 ziet.
Wat de hoogte van de tafel betrefd, daar zal je verschillende antwoorden op krijgen. Ikzelf heb het op mijn tafel gedaan zoals het in de kamer mooi uit kwam. De hoogte van mijn bovenkant tafel is 915 cm. (36 inch) Op deze "bovenkant tafel" hoogte komt het eerste niveau rails te liggen, wat een schaduwstation is. Dus de echte zichtbare "bodem" ligt dan nog ongeveer 10 cm hoger. (4 inch)
Het raam ligt op 95 cm. van de grond en je maakt een vaste modelbaan. Ik heb op mijn modelbaan rekekning gehouden met het evt. vervangen (en schoonmaken) van het raam als die stuk zal gaan, wat ooit kan gebeuren. Zorg dat je er dan bij kan. Het beste kan je even hier:
http://www.nlms.info/articles/layoutmain/layoutmain_nl.htm
naar kijken voor de uitleg, plaatjes zeggen meer dan woorden.
De overbruging, in blauw, is uiteraard mogelijk. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, op mijn baan komen er in totaal 5 stuks. En alle vijf voor de ramen.
Veel plezier, op mijn website kan je nog wel wat info vinden. Baat het niet dan schaat het niet.
Erwin
-
Ferdinand,
aardige ruimte. Schaal N lijkt hiervoor een uitstekende keuze. Een vraagje:
Is dit gesitueerd op een zolder met schuine daken? Zoja, denk er eens over om dan onder het schuine dak redelijk laag (+- 45 cm) het schaduwstation te bouwen, en dat dan in een hoek via een railspiraal omhoog klimt naar het door jou gewenste niveau boven de vloer. Ik heb dat bij mij thuis ook zo gedaan, en het bevalt uitstekend. Ik zal, als je dat wilt, wel een fotootje plaatsen....dan leeft het wat meer.
Gr
Jeroen
-
alvast bedankt voor de leuke reactie's en jeroen het is een slaapkamer de grootste kan ik helaas niet gebruiken, miss dat ik ze iets minder breed moet maken zodat er iets meer ruimte is om te bewegen en foto'szijn altijd welkom ;D
-
Goededag Erwin. bedankt voor je reactie en bedankt voor die enne site, en Uw site was ik al tegengekomen, een hele mooie site moet ik zeggen met bordevolle informatie
betreft de raamzijde, ik denk dat ik de baan dan maar een stuk naar binnnen moet laten komen zodat ik er altijd kan staan
ik ga ff puzellen, ben nu met het schaduwstation bezig, dit moet een 2 sporige worden, eens kijken hoe dat wilt vlotten
bvd ferdinand
-
het is een slaapkamer
Nouja geen punt, maar voor een zolder is het schuine dak vaak een ramp, in de zin van dat het ruimte vreet. Heeft alles te maken met de tafelhoogte: hoe hoger, hoe minder effectief bruikbaar oppervlak je overhoudt. Als kunstgreep heb ik daarom een schaduwstation op een hoogte van ongeveer 45 cm geplaatst onder het schuine dak. Daartussen een looppad. Om bij het schaduwstation te komen, wat in principe niet vaak hoeft, kruip ik onder de 'hoofd-tafel' door. In een hoek van de zolder spiralen de sporen omhoog richting het zichtbare gedeelte. Misschien is het alsnog een ideetje voor je. Het zichtbare gedeelte is nergens breder dan 60 cm. Werkt wel prettig.
Hier wat fotootjes zoals gevraagd.
Gr,
Jeroen
(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/DSC00057.jpg)
(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/DSC00065.jpg)(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/DSC00064.jpg)
(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/DSC00063.jpg)
-
indrukwekkend volgens mij heb je hoge niveau's als ik het goed zie
bedankt voor de foto's zal ze goed bekijken vooral de spiraal
nu een vraagje van mij kant, schaduw staion heb ik papier
maar ga nu de baan doen, en wil beginnen bij een grote staion ( of middel ) met 4 a 5 sporen met 2 vrije sporen ( spoor die niet aan het perron grenst ) weet niet hoe ik het anders moet zeggen
maar hoe lang mag ik de station maken van wisselstraat tot wisselstraat
en denk dat ik deze rechts onder wil plaatsen waar de baan 1,30 meter breed wordt
Ik wil met 3 sporen aankomen spoor van nivaeu 0 en spoor van niveau 1
en dan met 4 weg waarvan een weer verdwijnt naar niveau 0 om dan te verdwijnen er deze via spiraal naar boven te laten gaan
cheers ferdi
-
maar hoe lang mag ik de station maken van wisselstraat tot wisselstraat
Ik weet niet zeker of ik je vraag juist interpreteer, so correct me if I'm wrong ;D.
De lengte van sporen in een station kun je redelijk vrij bepalen. Waar je op moet letten is dat alle treinen die moeten stoppen normaal gesproken in hun geheel (dus inclusief loc) langs het perron moeten passen. Verder hangt de lengte van de sporen in je schaduwstation in zekere mate samen met die in je station: dat komt ongeveer overeen.
Dat gezegd hebbende kun je twee wegen bewandelen:
a) Je beziet de langste trein die nog moet stoppen in je station. Zijn lengte verhoog je met een aantal centimeters (tussen de 10 en 20 is wel aardig) om onnauwkeurig stoppen op te vangen en om te zorgen dat het niet al te verkrampt 'propwerk' wordt. De lengte die je dan krijgt is de minimale lengte van het perron langs je hoofdspoor (eventueel mogen andere sporen iets korter zijn, maar niet te kort).
b) Je tekent je station uit (min of meer willekeurig que lengte), meet de lengte op van de perronsporen, haalt er de voornoemde marge af en je hebt de lengte van de langste trein die nog kan stoppen.
Voor beide is wat te zeggen. Ikzelf ben meer voorstander van mogelijkheid a) maar ik heb dan ook veel ruimte en een voorliefde voor realistische treinsamenstellingen ;D. Als de ruimte beperkt is voldoet b) ook prima.
Overigens: je zou kunnen overwegen om de brug weg te laten. Dat smalle pootje links is bij uitstek geschikt voor een lokaalspoortje met charmant kopstationnetje ;).
-
Hallo Wesley, bedankt voor je reactie
als ik het goed begrijp dan moet ik het volgende doen
bv E-Lok BR 112 met 5 rijtuigen is +/- ( rijtuig = 16,5 cm x 5 + de loc ) 100 cm
daarbij de marge van 20 cm maar wil 2 richtingen rijden dan komt er nog een keer 20 cm bij als ik het goed heb
dus moet mij perron 140 cm zijn klopt dit ???
dan krijg ik wel een groot station gezien mijn baan of valt dat mee ???
ik wilde het station Bonn gebruiken en dit uitbreiden met de perrons
groetjes ferdi
-
Volgens mij is 120 cm ook wel genoeg.....als jouw trein daar staat, dan heb je aan beide kanten 10 cm over.....bijna een locomotief-lengte, lijkt me wel in orde....
-
Jep, je hoeft maar één keer die marge te nemen (tenzij je overigens van rijrichting wilt wisselen en de loc moet omlopen, dan heb je twee loclengtes nodig: één vooraan en één achteraan). Die marge verdeel je over voor- en achterzijde. Dan heb je omgerekend 16 meter perron over aan voor- en achterzijde, dat is prima.
Je station wordt altijd vrij fors (zeker als je fraai railmateriaal als Peco gebruikt, bij Fleischmann gaat het iets minder hard) maar reken, gegeven deze perronlengte, meer dan twee meter tussen het eerste en het laatste wissel. En dan doe je het nog heel netjes, mijn ontwerpjes komen meestal uit rond de 5 meter, een enkele keer als ik iets (te) groots uitteken rond de 9 ;D.
Overigens ben ik voorstander van wat langere perrons omdat in het buitenland ook de langste trein nog wel wat metertjes perron 'overhoudt' aan voor- en achterzijde, bij de NS is het wel eens wat krapper bemeten.
-
dank je wesley
maar heb nu een voordeel tafel wordt groter 4,40 meter ipv 3,8 meter
dit omdat ik toch de grootste kamer mag gebruiken ( lief he ;D ) dit omdat we nog een tosti-ijzer haden die we niet op die manier kwijt konden en op deze manier wel en ik hou meer ruimte over om me te bewegen cq te werken
dus baan wordt nu als volgt
baan tegen de lange muur 4,40 x 1,30 meter
linkerbeen 2,35 x +/- 1,10 meter
rechterbeen 2,00 x 0,6 meter voor evt een kopstationnetje voor de locale spoor wat door jullie geopperd is wat een heel leuk idee is
ik zal de baanoppervlak vanavond ff tekenen moet helaas nu werken, het liefst zou ik de komende maanden verlof willen nemen en mijn eigen te storten op de banenplan :D
ps nog een vraagje, ik ga dus N-spoor rijden maar opperde jij Pecco rail en ik denk dan aan code 55 maar kom ik dan niet in de moeilijkheden met de flensen van de wielen dat deze tegen de bielzen aan komen en daarbij kent pecco alleen flexrails
wat raden jullie aan fleischmann picco, Pecco code 55 of iets anders, want wil ook de ballast gaan maken maar weet niet of dat met fleischmanrails gaat en in de winkels geven ze geen echte antwoord erop ???
groetjes tuut tuut ferdinand
-
Hallo Ferdinand,
Je hebt een best oppervlak om te bouwen.
Wat matriaal keuze fleischmann picco en peco 55 betreft zal vooral de keus zijn vor gebruik van standaard rails, peco 55 is alleen in flexrails te verkrijgen.
Wat betreft je wielflensen heb je bij peco minder last bij de railschoentjes. Bij peco zitten de railschoenen onder de rails. (Zelf heb ik de stap gemaakt om peco 55 te gaan gebruiken)
De wissels van peco zijn matiger van graden, daardoor heb je wel meer ruimte nodig.
Alexander
-
Railmateriaal van Peco is vanuit mijn optiek verreweg te verkiezen, maar er zitten ook wat nadelen aan:
- zoals Alex aangeeft: geen standaardrailstukken, alleen wissels en flexrails. Kan een nadeel zijn voor sommige mensen, ik heb er geen enkele moeite mee.
- het vreet ruimte. Dat komt omdat de wissel met de grootste straal bijvoorbeeld bijna 17 cm lang is. Zie ook de bespreking van de voordelen.
- je hebt wat extra handelingen nodig om een wissel aan te leggen omdat de spoorstaven bij het puntstuk geleidend zijn.
- je moet nogal eens frutten met losse dwarsliggertjes die je dan af moet knippen of juist ertussen schuiven.
Voordelen:
- het railprofiel is een stuk realistischer doordat een deel van de spoorstaaf 'verzonken' is.
- de railgeometrie is geweldig. Mooie slanke wissels met grote stralen en kleine wisselhoeken.
- de wissels hebben niet zo'n lelijk zwartplastieken puntstuk van 2 cm lang. De puntstukken zijn mooi van metaal. Ook zijn de wisselaandrijvingen ondergronds, je hebt niet zo'n kast naast je wissel liggen.
- het railschoentjesverhaal zoals Alex het aangeeft. De spoorstaaf is 'verzonken' in de dwarsliggers, de schoentjes dus ook.
Wat je flenzen betreft: uitgezonderd MISSCHIEN sommige modellen uit de oertijd (1964-1975 ongeveer) kan alles zonder enige problemen over Pecorails rijden. En omdat uit die begintijd nog nauwelijks modellen te koop zijn, hoef je je als beginner geen zorgen te maken. Mocht je toevallig wel ooit zo'n ding hebben, dan zou je een ombouw kunnen overwegen met nieuwere assen.
Dan had je nog een vraag over de ballast: Fleischmann wordt geleverd met ballastbed en al. Het ziet er wel onnatuurlijk uit van kleur en textuur en het is veel te smal. Voor een beetje realisme zou je dus ook je Fleischmannrails van losse ballast moeten voorzien, dat wordt waarschijnlijk alleen maar lastiger omdat dat fabrieksgedrocht in de weg zit.
Enneuh... op 440 cm moet je wel een fatsoenlijk station kunnen bouwen ;D. Twee toeleidende bogen met r = 50 cm, dan houd je 3,40 meter over voor je station. Kun je ook met langere treinen dan vijf bakken rijden ;).
-
Ferdinand,
Wesley heeft gelijk. Vind dat hij met de Fleischmann wissels ietwat kort door de bocht gaat. Ik vind het wel meevallen. Maar: de bielzen zijn te kort, en de wisselhoeken vrij groot.
Maar het is nog altijd geen Maerklin 22,5 graden wissel, wat ik zelf onacceptabel vind (volgens mij had het oude minitrix ook zulk soort wissels). Ik vind Fleischmann acceptabel, en peco gewoonweg mooi. De "diepzwarte stukken" en "dikke kasten naast het wissel" zijn mij het punt van discussie. Heb hier een fotootje van mijn huidige zolder-situatie bijgevoegd (inderdaad: ik rijd N met FL rail). De kasten, daar heb je geen last van. Die grote stukken. Die kun/moet je camoufleren. Dan vind ik het best prima. Het ballastbed is niet geweldig, maar ook daar kun je veel aan verbeteren.
Overigens, www.meine-n-welt.de rijdt ook met Fleischmann rails. Moet je toch echt even bekijken, die website.
Succes!
J
http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/flwis.jpg
-
Maar wat is het nut van railmateriaal kopen waar je nog heel veel aan moet versleutelen (met name het plastic gaan camoufleren, alsmede het ballastbed dat niet goed is verbeteren) als het "kant-en-klare" product voor een lagere prijs op de markt is? ;D. Ik heb overigens nooit beweerd dat Fleischmannrails een drama zijn, slechts dat Peco "vanuit mijn optiek verreweg te verkiezen" is.
-
Juist, heb je ook niet gezegd, verwijt ik je ook niet (fl-rails, drama, die opmerking ;) ). Ik vind het versleutelen wel meevallen, klapje ballast links en rechts, en klaar. Bij andere systemen moet je weer met ballast gaan klooien tussen de bielzen, m.n. bij de wissels lijkt me dat niet echt prettig. Maar hey, als je Fleischmann ballastbed lelijk vindt (en te korte bielzen, hoge railstaaf), dan is de keuze heel duidelijk......., ok. Ik zou nu ook duidelijk voor de peco rail gaan, maar om nou in ene keer 50 meter rails weg te doen..... ::)
-
Ja dat is natuurlijk altijd het geval...wie al veel heeft krijgt te maken met de wet van de remmende voorsprong. Ikzelf heb nog wel een aardige zooi Minitrix liggen overigens, misschien gebruik ik die nog in een schaduwstation of zo, of anders in een testopstellinkje.
Met ballast klooien tussen de dwarsliggers bij wissels is niet zo'n punt hoor, je hoeft maar op één ding te letten en dat is dat er geen steentjes tussen de wisseltongen blijven liggen. Een klein dun voorwerp doet wonderen om die steentjes eruit te peuteren.
De ballast van Fleischmann is overigens naar mijn smaak wat te grijs, en als je dat vindt, wordt je probleem ineens veel groter ;D.
-
www.creatiefmetverf.nl ;)
Maar om het iets meer on to the topic te houden: Ferdinand, met die ruimte, en met niks in je voorraad (wet van de remmende voorsprong) zou ik zeker voor de peco rails gaan.
-
Hallo Ferdinand,
Je hebt een best oppervlak om te bouwen.
Wat matriaal keuze fleischmann picco en peco 55 betreft zal vooral de keus zijn vor gebruik van standaard rails, peco 55 is alleen in flexrails te verkrijgen.
Wat betreft je wielflensen heb je bij peco minder last bij de railschoentjes. Bij peco zitten de railschoenen onder de rails. (Zelf heb ik de stap gemaakt om peco 55 te gaan gebruiken)
De wissels van peco zijn matiger van graden, daardoor heb je wel meer ruimte nodig.
Alexander
Hallo ik ben bezig met de sporenplan, deed het eerst met winrail maar dat gaat nog niet zo lekker, dus een tekening gemaakt van de oppervalkte schaal 1:5 omdat de sjabloon dat ook heeft en kan ik het beter visualiseren voor me eigen
ik doe het nu teken in fleischmann picco omdat ik daar dus de sjabloon van heb
nu de vraag neemt peco code55 heel veel meer ruimte in dan fleischmann ivm de slanke wissels
alvast bedankt ferdinand
-
Hallo Ferninand.
Zelf heb ik jaren met minitrix/roco rails gewerkt.
Had een test opstelling gemaakt wat peco rails betreft.
Door de slanke wissels heb je om parrallel te komen heb je een paar cm extra nodig omdat je met flex code 55 werkt. Krappe bochten moet je zeker vermijden dat betreft ook na een wisselstraat in het stations gebied/ schaduwstation. Wat mooier oogt is is de tegenbocht die buigt mooi vloeiend en daardoor kan die bij je parrallelspoor gerekent worden.
Het is niet een klein bochtje die krap oogt.
Misschien dat iemand meer info kan geven wat betreft de extra ruimte die nodig is dan bij fl* of een andere merk.
Bij de opendag van 19 okt bij de hoekse lijn ,gezien een baan uitgevoert met peco55 waarbij het station er vloeiender uitzag en niet veel extra ruimte nodig bleek.
deze site van funky staat ook veel info http://www.funkyrail.nl/fr-tips-peco.htm
Alexander
-
Hallo Ferninand,
Je wilt station Bonn. Laat ik je een idee geven van hoe lekker groot het er uit kan zien, dit is wel in HO maar goed, het gaat om het idee. En tevens crieert het een mooie sfeer, als de kamer donker is en de kleine lampjes aan gaan.
Ik was er vandaag zelf mee bezig vandaar dat ik er een foto van maakte want ik herinerde dat je ook station Bonn wilt plaatsen in je stad.
(http://epvanbeveren.home.comcast.net/bonn.jpg)
(http://epvanbeveren.home.comcast.net/bonn1.jpg)
(http://epvanbeveren.home.comcast.net/bonn2.jpg)
(http://epvanbeveren.home.comcast.net/bonn3.jpg)
(http://epvanbeveren.home.comcast.net/bonn4.jpg)
(http://epvanbeveren.home.comcast.net/bonn5.jpg)
-
Erg mooi station :)
Ik ben ook van plan dit station in mijn baan te verwerken, echter zal er maar over 2 van de 5 sporen overkapping komen. :D
-
Wauw dat ziet er echt gaaf uit Erwin kan niet wachten totdat die station er staat
Gelijk een vraagje aan U, ik zie dat je dus meerdere glazen overkappingen kunt plaatsten das heel mooi want dat wilde ik ook met nog 1 of 2 open peronnen ernaast Als dat maar niet te veel is
Maar als ik het goed inschat dan kan ik 3 sporen door een overkapping heen laten lopen 2 sporen aan het perron en een doorloopspoor ( of hoe je dat moet noemen )
Maar sorry dat ik laat reageerde, maar vouwlief had een leuk weekend gepland met het gezin en ben net na 4 dgn terug was lekker hahaha
ik heb wel op vakantie papier meegenomen om aan het banenplan verder te werken en heb niveau 0 en 1 klaar en deze nu met WINRAIL maken
heb alleen problemen om iets te verzinnen om naar niveau 2 te gaan ivm een 2e station en naar niveau 4 of 5 voor een mooie paradespoor door en langs de bergen
zodra ik het blaan gedeeltelijk klaar heb goooi ik hem erop
ps. wie heeft ervaring met winrail om de tafel van de jusite maten te voorzien, kan alleen een werkblad creeëren dmv de wizzard ???
heb het gevonden lekker spelen met de Y en X as
cheers ferdinand en een fijne dag toegewenst
-
super mooi station
ik heb hem zelf ook
maar dan met twee andere overkappingen ervoor
-
een nog een vraagje ::)
zoek me suf op internet maar wat voor maat moet ik aanhouden tussen de rails ( zeg bij parallelen stukken ) ivm de bochten keuze na bv een wissel
bvd Ferdinand
-
Je hoeft geen U te zeggen hoor, Ferdinand. :)
Er passen twee sporen tussen de Kibri HO overkappingen, geen drie.
Tenzij je de palen, waar de overkapping op rust aan het perron, opschuift van het midden naar het uiteinde van het perron. Dan is het mischien mogelijk. Maar de mijne is dus in HO en je hebt N spoor.
De tussenruimte tussen de sporen is afhangkelijk van het merk rails en er is een NEM of DIN norm (?). Hier kan een N spoorder beter op antwoorden.
Elk merk heeft een catalogus en daar staat een rail sjabloon in met maten van het rails, mischien dat die ook op het internet staan van het merk, bv. Fleischmann Picollo.
PS ook ik ben niet altijd vlug met antwoorden, vanwege mijn onregelmatige werk en rusttijden etc.
Erwin
edit:
Op de beschrijving van de Kibri HO overkapping bouwdoos staat 77.5mm als hart op hart afmeting tussen twee parallel sporen. Er is ongeveer 11.5 cm tussen de perrons in.
-
Hallo Erwin zal geen U meer zeggen ;D, enne betreft de werktijden weet er alles van ::)
bedankt voor de uitleg dan plan ik mijn doorloopspoor wel aan de andere perrons
betreft de baan
bedoeling van mijn baan is
- niveau -1 groot schaduwstation met 8 tot 10 opstelsporen weet alleen nog niet of ik dit 2 of enkelspoor moet maken
- niveau 0 hier moet de hoofdsportraject gaan lopen met zoveel mogelijk rails met een hondenbot model ( als ik voorbeelden hiervan kan vinden ) tevens komt er vooraan aan de rechterbeen rond de 1,10 meter spoor in zicht en op de lange baan rond de 2, 40 meter spoor inzicht, deze krijgt 2 hoofdsporen met aan de onderste hoofdspoor een inhaalspoor, de bovenste hoofdspoor ook een inhaalspoor met daaraan weer een spoor om op het lokale net te komen
niveau 1 hier moet het grote station komen (+ 3 cm hoger tov niveau 1 ) met een 6 tal sporen en 2 doorloopsporen en een verbinding naar de rageer gedeelte wat op de kleine been komt te staan, de sporen naar rangeer gedeelte ligt dus iets lager dan hoofstation
niveau 2 een berg station met een 2 a 3 sporen (denk aan dubbelspoorsbaan )
niveau 3 en 4 komen de parade banen waarvan 3 en zoiezo 4 enkelspoor wordt
Dus heb wel wat spiralen nodig omdat ik het schaduwstation van twee kanten wil benaderen zodat ik links en rechtsom kan rijden
mijn rijtuigen worden 16,5 cm lang dus moet gaan kijken wat de mooiste radius moet worden betreft de spiralen, aangezien ik zo eens bekeken hebt dat het best wel ruimte vreters zijn
vriendelijke groet Ferdinand
-
--
-
Hier even een linkje voor die NEM normen, ik heb er zelf na heel goed lezen toch wat van geleerd, had ik alleen beter eerder kunnen doen ;D
http://www.miba.de/morop/
Groetjes Michiel
-
ik ben dus met de banenplan bezig en doe dat momenteel in fleischmann picco
nu het volgende ik moet een paar keer type R1 bocht gebruiken ( om om de spiralen heen te rijden )is deze niet te klein qau radius ga met trein rijden met 8 a 9 rijtuigen en deze zijn 16 tot 17 cm lang
als ik deze R1 bocht in een cirkel leg dan heb ik een diameter van 38,6 cm
dus radius is 19,8 en van R2 is 22,5 cm
mvg ferdinand
-
Het is vrij klein maar als je wagens zwaar genoeg zijn zou het moeten kunnen, misschien kan je die bochten net iets ruimer maken, met een cm of 2 grotere boogstraal hoeven je draaistellen net niet tot het uiterste te gaan. Of dat echt veel verschil maakt weet ik niet maar,misschien help dat ::)
Groetjes Michiel
-
Dus anders gezegd als ik R-2 bochcten kan gebruiken moet ik R-1 links laten liggen
R1=19,8 cm
R2= 22,5 cm
Zal ik dan geen of minder problemen ervaren, heb net wat geprobeerd en R2 kan ik net ertussen proppen op de tekening
mvg cheers ferdi
-
In het algemeen: hoe groter hoe beter. Als je de keuze hebt tussen R1 en R2 zonder dat het grote nadelen oplevert (ruimtegebrek / vreemde kronkels enz.), hoef je niet echt te twijfelen en moet je voor R2 gaan in alle situaties ;).
-
Thanks, heb nu 2 sporenplannen voor mijn schaduw station, zal deze er morgen opzetten.
Bij eentje kom ik aan 1 kant binnen (dubbelspoors ) en ga aan diezelfde kant er weer uit, de tweede kom ik ik binnen via 2 kanten binnen er ga daar ook weer uit ( enkelspoors )
Dit omdat ik op 2 gedachten hink betreft niveau 0
Ik moet nu werken, de centjes verdienen en gooi morgen zoals gezegd het erop
mvg Ferdinand
-
Oke dan, hier komen ze
Optie 1
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/schaduwstation1.jpg)
Hier kom ik van 2 kanten binnen, en het idee was om dan op het volgende niveau op de hoofdtraject te komen
Bovenlangs via een helling langs de lange zijde en via de linkerbeen
Onderkant via een spiraal naar boven
of Optie 2
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Schaduwstation2.jpg)
Hier kom ik aan 1 kant binnen en weer naar buiten, alleen dacht ik hier om eerst een nieveau met alleen rails te plaatsen ( dus rijtijd verlenging )en ddeze rails zullen totaal niet zichtbaar zijn om daarna naar het 2e nvieau te gaan waar mijn hoofdtraject komt te liggen
Bioj het hoofdtraject zal vooraan een gedeelte van 2 meter zichtbaar spoor zijn en een stuk van het linkerbeen ( deze rails komen aan de voorkant te liggen ( 2spoors + 2 inhaalsporen met evt aftaking lokaal spoor )
op de volgende niveau komt dan het station met rangeerterrein
hopelijk ben ik zo een beetje duidelijk wat mijn iedeeen zijn
hoofdtraject ben ik met begonnen voor optie 1 en 2
mvg ferdinand
-
Ferdinand, waarom moeten jou treinen altijd over die centrale wisselstraat heen om het schaduwstation in of uit te komen? Het lijkt mij dat je het zo electrisch moeilijk maakt en met vele kruisende trein bewegingen ook kwetsbaar ::). Ik weet niet wat jou plannen zijn om voor zo'n opzet te kiezen maar met wat ongelijkvloerse kruisingen en minder wissel zou je mogelijk een veel betrouwbaarder en simpeler schaduwstation kunnen maken ;).
Groetjes Michiel
PS; ik zie een lus vormig schaduwstation als een lopendeband met parkeervakken die moet kunnen blijven draaien 8)
-
PS; ik zie een lus vormig schaduwstation als een lopendeband met parkeervakken die moet kunnen blijven draaien 8)
Dat is een belangrijke overweging. Je kunt in een schaduwstation twee dingen doen: de treinen tijdelijk 'parkeren' en / of de samenstelling aanpassen. Wat belangrijker is (meestal zullen beide voorkomen) bepaalt mede de vorm van je schaduwstation. Als de hoofdfunctie de 'parkeerfunctie' is heb je baat bij zo weinig mogelijk kruisende rijwegen (kans op aanrijdingen en storingen) en dus liever ongelijkvloerse kruisingen. Als de hoofdfunctie de samenstelfunctie is ligt dat anders: dan heb je liever alles in hetzelfde vlak (vergemakkelijkt het rangeren) en zijn kruisende rijwegen minder erg (omdat je veel actiever bezig bent in je schaduwstation).
Omdat NS-treinen niet zo vaak (lees: bijna nooit) van samenstelling wijzigen zul je op een Nederlandse baan van na pakweg 1995 van de parkeerfunctie uit moeten gaan. Als je in - met name - Mediterrane landen rijdt is de parkeerfunctie van minder belang hoewel niet onbelangrijk, en als je tenslotte een jaar of 30 terug in de tijd gaat heb je in alle landen een grote nadruk op de samenstelfunctie.
Deze finalistische benadering van het probleem kom je niet zo vaak tegen, maar is zeker iets om in het achterhoofd te houden ;D.
-
He Wesley hahaha je lees net mijn gedachten, begreep even niet wat er bedoelt werd met dat zinnentje , begrijp het nog niet helemaal, maar mijn gedachten was om de treinstellen tijdelijk te parkeren dus betekent dat ik de verkeerde kant op gaat, maar dacht als hij bv via spoor 1 binnen komt dat hij weer of via die weg of de andere spoor weg gaat zodat ik op verschillende plaasten op niveau 0 zoou komen
en soms moet er een trein binnenkomen die gelijk door gestuurd wordt
mvg Ferdinand
-
[img ]http://verwijderd[/img]
dit had ik een beetje in gedachten voor niveau 0 het gedeelte aan de voorkant komt in zicht + een deel van de linkerbeen
de rest is onzichtbaar
dus bovenaan naar schaduw station ( enkelspoor )
rechtsonder ook een optie naar schaduw station
linksboven naar niveau 1 (station )
rechtsboven naar niveau 1( station )
linksonder (lokaal spoor naar niveau 1 ( richting station en aftaking rangeer gebied )
onderaan de lange been heb ik 2 hoofdsporen met 2 inhaalsporen, waarvan de bovenste inhaal spoor verbind met lokaal spoor of mag dit niet ?????
ik wil zoveel mogelijk rijtijd creeren
mvg ferdinand
-
Wesley,
Grappig. Zo had ik het schaduwstation an sich nog nooit bekeken. Ik zie het, en gebruik het als volgt: trein A rijdt een tunnel in, en is een kwartier weg, terwijl er ondertussen al 7 andere treinen uit die tunnel in tegengestelde richting zijn gekomen (geldt bij bv. model hondenbot als baanplan). Zo zie je niet het 'rondje om de kerk'. Zo heb ik het gebouwd, en dat moet uiteraard automatisch kunnen draaien.
Ik leer elke dag wat hier.......
-
Het viel mij eens op dat er eigenlijk vrijwel altijd vanuit gegaan wordt dat een schaduwstation een parkeerplaats is, maar met de SNCF als voorbeeld komt dat niet zo lekker uit, zeker in vroeger tijden ;D. Toen (ik heb o.a. een dienstregeling uit 1973 in mijn bezit) werd er echt overal een slag in de rondte gerangeerd, met goederentreinen natuurlijk maar ook met reizigerstreinen. Dat heeft tot gevolg dat vrijwel elke trein verschillend is. Om dan een stuk of 100 vaste stammen te hebben rijden die soms marginaal verschillen is niet zo erg praktisch ;). Daarom heb ik besloten dat een trein uit het zicht moet vertrekken, vervolgens niet statisch geparkeerd moet worden maar gewijzigd van samenstelling, en na enige tijd weer in het zicht moet komen.
-
Ik kreeg van Ferdinand een reactie via PB op het topic dat naar mijn idee gewoon hier kan staan. Verder weet ik even niet wat ik met de reactie moet/kan ??? :P :P volgens mij is dat namelijk al uitgelegd deels ;).
(quote:)hallo bedankt voor je reactie, maar ff en vraagje, betreft de ongelijkvloerse kruisingen
hoe bedoel je dat en weet niet hoe ik dat moet uitvoeren, en je laatste zin bergrijp ik even niet maar ben vandaag een beetje blond denk ik. (unquote.)
Uhm, ja uhhhhhhhhh, groetjes Michiel ??? ;D
-
He michiel, ik had je via PB gemaild had dat ook via topic moeten doen,nadat de mail was verstuurd zag ik dat Wesley net had geantwoord (bloos)
mvg Ferdi
-
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/schaduwstationpoging2.jpg)
Een nieuwe poging, voor mijn schaduw station
Moet ik hier nog wat aan veranderen, heb wel gekozen bij beide station voor een omhaalspoor voor als alle opstelsporen bezet zijn
Ben benieuwd of ik nu meer in de buurt kom van een goede schaduwstation
Vuur maar af
mvg Ferdinand
-
Hoi Ferdinand,
Ik zou even goed kijken naar de bereikbaarheid van de sporen...
'k ben er niet zeker van of je nu goed bij alle sporen kan komen. Als de rastergrootte 50 cm is, wordt het allemaal wat krap. Je zou kunnen overwegen om het bovenste schaduwstation 'te spiegelen' met het omloopspoor achterlangs en de opstelsporen voorop, maar dan met zoveel mogelijk ruimte tussen de twee schaduwstations, zodat je daartussen in met je lijf kan zitten/hurken/staan om problemen de baas te worden...
Denk ook even na over de hoogte tussen schaduwstation en bovenbaan. 10 cm is te weinig... bij mij is het bijna 30 cm, en dat is goed te doen. Je ontkomt dan bijna niet aan een spiraal naar boven maar that's life...
Eddy
-
Hallo, Boertje dank je voor de snelle reactie, ik wilde eigenlijk eerst een heling gebruiken had iets van 6 tot 7 mtr voor, maar kan evt rechts ook een spiraal plaatsen, alleen wat is de minimale radius voor Spoor-N die ik kan gebruiken voor mijn spiraal
Zal het schaduwstation spiegelen , en betreft de hoogte verschil zat ik aan 30 tot 35 cm
bvd mvg Ferdinand
-
Je kunt theoretisch natuurlijk elke radius gebruiken die je wilt voor een spiraal, alleen van een krappe boog in een helling worden zowel jij als je treinen niet vrolijk. Even rekenen: tussen de verschillende niveaus van de spiraal is zo'n 6 cm wel voldoende in N. Aan 2% (en geen 3, vanwege de boog) betekent dat dat je drie meter rijlengte nodig hebt. Omtrek van een cirkel is 2πr, dit levert een straal op van 47,75 cm. Nogmaals: krapper kan maar is sterk af te raden.
-
he Wesley, bedankt joh, das kleiner dan ik had verwacht hiermee ik makkelijk lmee te even, dacht dat het veel groter werd, dus kan dan met R3 en R4 bochten werken als ik het goed heb
thanks mvg Ferdinand
-
Heb het moeten opzoeken (ik ben helemaal niet meer thuis in dat R-zoveel-gebeuren ;D), maar bij Fl* zijn R3 en 4 rond de 40 cm. Behoorlijk krap dus. Je kunt die 47,75 (of gewoon 50 ;D) het best beschouwen als een ondergrens.
-
Oke wesley dan wordt het dus gewoon flex-rails in de spiralen ;D
greetz ferdi
-
Jou nieuwe plan voor je schaduwstation is wat een goed idee, hier heb je het lopende band idee super door gevoerd met zelfs doorgaande sporen om je opstel ruimte heen. Dus zou zeggen houden zo.
Groetjes Michiel
Ps; kijk inderdaad wel even of je overal goed bij kan, maar je sporen opzet vind ik super nu.
-
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/shaduwstationpoging3enkelspoor.jpg)
Ik heb het schaduw station iets anders gemaakt ,
is deze optie beter of moet ik hier wat aan veranderen hier heb ik maar een enkelspoor wat binnen komt en naar buiten gaat
mvg Ferdinand
-
Ik kan je nieuwe ontwerp niet echt volgen, heb je nu maar één in/uitrijspoor, je vorige ontwerp lijkt mij veel beter. Hier lijkt het mij dat alles via 1 spoor er in en uit moet dan heb je weer dat je steeds moet kijken of er niks van de andere kant komt, lijkt me niet echt aan te raden in jou geval. Verder vraag ik me af wat het nut is van het verbindingsboogje, hij geeft je wel wat extra mogelijkheden maar die lijken mij niet echt nodig. Het geeft je ook extra aandachtspunten doordat je die wissel weer in de gaten moet houden i.v.m. invoegende trein bewegingen.
-
ik dacht het op zo'n manier omdat ik eerst 4 sporen had op mijn spiraal
of ik moet er 2 omleiden naar de andere kant en daar ook een spiraal zetten, zodat de 2 stations apart via een spiraal te bereiken zijn
Is het dan mogelijk ( heeft dat nut ) om dan wel een verbindingsspoor te maken zodat ik bv bij spiraal 1 binnen kom en dat ik dan de keuze heb om via spiraal 1 of spiraal 2 naar buiten te gaan
Ik zal in deze tekening een station ff gan spiegelen
Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel met mijn omschrijving ???
ps. dus de laatste creatie komt te vervallen ga poging 2 verder uitwerken met jullie puntjes
mvg ferdinand
-
Als jou baan een dubbelsporige hoofdlijn word dan kan je goed 2 keerlussen zonder tussen verbindingen hebben. Alleen als je echt serieus goederen wilt rijden dan zijn twee verbindings sporen(één per richting) wel handig omdat je dan 2 de zelfde goederen treinen kan laten rijden. De eene is dan beladen en de ander leeg afhankelijk van de richting. Dus 2 spiralen met 2 sporen lijkt mij wel een goed idee, dan leg je van je vorige ontwerp één lus gespiegelt aan zeg maar.
groetjes Michiel
-
oke hier een aanpassing op schaduw-station 2
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/shaduwstation2spoors.jpg)
Heb nu 2 spiralen genomen voor de ingang van mijn schaduwstation
Heb er wel voor gekozen om de 2 omloopsporen met elkaar te verbinden zodat ik keuze heb om via een van de 2 spiralen eruit te gaan
Ben benieuwd schiet maar weer los
http://s128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/?action=view¤t=shaduwstation2spoors.jpg
Mvg Ferdinand
-
Het is slim om die omloopsporen te verbinden! Maar als je gebruik maakt van de door jouw gekozen verbinding, kom je op het verkeerde spoor als je in de spiraal omhoog zit. Of zijn bij jou ale sporen 2 richtingsverkeer (ook goed mogelijk hoor)
Verder zou ik de bovenste van de 2 opstel terreinen evenweidig leggen aan die onderste. Dat scheelt namelijk een paar "vreemde" bochten naar en van je bovenste opstelterrein.
m.v.g.
Mark
-
Hallo mmhajvth, zo had ik het nog niet bekeken oeps, maar heb ff zitten kijken maar zie geen mogelijkheid om hem anders te krijgen
iemand misschien een idee van wat mmhajvth heeft opgemerkt
bvd ferdinand
-
Uiteraard ;D:
(http://img154.imageshack.us/img154/9784/shaduwstation2spoorswm9.jpg)
klik (http://img154.imageshack.us/img154/9784/shaduwstation2spoorswm9.jpg)
Rood eruit, groen erin en de rijrichting klopt ;).
-
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/shaduwstation2spoorsdeel2.jpg)
aanpassing betreft bovenste schaduwstation
http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/shaduwstation2spoorsdeel2.jpg
mvg Ferdinand
-
Nu nog even de oplossing van Wesley doorvoeren in je laatste plan en dan gaan we eens kijken of we nog kleinigheidjes kunnen vinden ;)
m.v.g.
Mark
-
oke dan hier is ie dan
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/schaduwstationdubbelspoorsmetaanpas.jpg)
http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/schaduwstationdubbelspoorsmetaanpas.jpg
hopelijk is hij zo goed
Heb een vraag zit in twijfel, of ik nu gelijk naar mijn niveau ga waar de dubbelspoors hoofdtraject ligt ( waar een deel zichtbaar van wordt )
Of
Dat ik er nog een niveau tussen moet planten om de rijtijd te vergroten ( dus hier zie je totaal geen rails ) en dan naar het hoofdtraject waar je een gedeelte van ziet
mvg Ferdinand
-
Goededag allemaal, ik ben begonnen met het niveau waar mijn middel tot grote station komt met rangeer terrein ( niveau 2 )
Nu bedacht ik me iets, is dit technisch mogelijk of ga ik het me dan eigenlijk moeilijk maken
Wil 4 sporen ( hoofdsporen ) tevoorschijn laten komen , die dan na het station aan de andere kant ook weer als 4 sporen weg gaan
2 sporen gaan een niveau lager waar alle rails niet zichtbaar is ( niveau 1 ) en vanuit daar naar schaduw station ( niveau -1 )
De 2 andere sporen gaan rechtstreeks naar ( niveau 0 ) waar een gedeelte van de hoofdtraject zichtbaar is ( +/- 2,5 mtr ) om vanuit daar naar het schaduw station te gaan
Er komt (komen ) 1 of 2 lokale sporen die naar ( niveau 3 ) bergstation en naar ( niveau 4 ) gaan paradebaan ( zit er aan te denken om op dit niveau een klein schaduwstation te maken of is dit overkill ???? )
Moet ik de aftaking van het rangeer terrein koppelen aan mijn lokale spoor ???
Weet niet of ik het zo allemaal duidelijk hebt verwoord, maar wilde dit even vragen of het dan nog wel digitaal te doen is
Mvg Ferdinand
-
Zes niveaus is hoedanook veel te veel. Dan krijg je zo'n enorm stapeleffect, dan blijft er geen baan over maar een soort toren van treintjes ;D. Twee niveaus moet genoeg zijn, hooguit drie. Het nut van niveau 1 is wat onduidelijk...rijtijdverlenging kun je ook bereiken door stilstand in het schaduwstation. Niveau 0 kan ik begrijpen, dat zou je echter ook in hetzelfde vlak als het station danwel het schaduwstation kunnen leggen.
-
Oke bedankt wesley, ik zal het plan terug brengen naar 3 niveau's
Wil wel een hoofdtraject hebben lopen, en een lokale spoor die richting bergstation gaat
ga er gelijk mee verder aan de slag
Ferdinand :D
-
dat lokale spoor richting bergstation, daar is niets mis mee...zolang het maar niet over andere sporen heen loopt. Met andere woorden: BINNEN een niveau kun je wel hoogteverschillen hebben, maar houd het aantal zichtbare ongelijkvloerse kruisingen beperkt.
-
Ferdinand ik ga in de laatste posts zeker met Wesley mee, je bent al een flink eind op de goede weg, schaduw station heb je nu goed voor elkaar.
Groetjes Michiel
-
pffffffff valt eruuuggggg tegen om een mooi banenplan te maken betreft mijn station en rangeer terrein, we gaan stug door
heb vandaag even een pecco wissel gekocht ( dacht dat ze 17 cm lang waren maar deze is 12 cm ) met een Peco lectrics Turnout motor, ga eens kijken wat er bij komt kijken om zo'n wissel gebruiks klaar te maken, heb er diverse dingen over gelezen, maar kon er niet echt een voorstelling van maken
dus ben benieuwd wat de praktijk oplevert, als het mij reuze meevalt dan gaat mijn keuze definitief naar Peco code 55
ps. de spiraal met een r van 50 betekent dat hij ruim 1 mtr doosnede wordt had gehoopt dat het in n kleiner zou zijn dan H0
mvg Ferdinand
-
Je hebt Pecowissels in drie maten, die de meeste mensen logischerwijs aanduiden met klein, middel en groot. Die lengte van 17 cm is die van het type "groot", waarbij het afbuigende spoor een radius heeft van 914 mm (1 yard). De wissels "klein" en "middel" zijn navenant korter en hebben kleinere boogstralen.
-
En daar is hij weer met een vraag(en) en het betreft Peco-rails code 55
Ben eerst bezig geweest met Winrail, en probeer het nu met Wintrack 7.06
( nadeel heb alleen de duiste handleiding :'( )
Ben nu bezig met wintrack omdat ik dan ook de flexrails kan hebruiken wat ik met winrail niet kon doen
Heeft iemand de nederlandse handleiding toevallig
Vraag 2 ik heb keuze uit 3 lengte's qau wissels, ik kleinste rechte wissel heeft de de kleinste radius 304
de middelste wissel heeft een radius van 437 en de grootste wissel heeft een radius van 914
Welke wissels kan ik het beste gebruiken voor mijn station, wil van 2 sporen naar een 6 tot 7 tal sporen gaan ( station mag max 2,5 tot 3 meter worden van wisselstraat tot wisselstraat )
volgende vraag - Is een Y-wissel bruikbaar en wat zijn de evt. voordelen hiervan
Laatste vraag - ik zie staan halve en hele engelse wissels, als ik zo de plaatjes bekijk kan ik beter alleen de hele engelse wissels gebruiken
zo dat was het het voor nu
Mvg Ferdinand
-
Ben nu bezig met wintrack omdat ik dan ook de flexrails kan hebruiken wat ik met winrail niet kon doen
Ferdinand,
In Winrail kun je prima met flexrail werken. Je geeft nl. in met welke lengte flexrails je wilt werken (lengte) en Winrail rekent automatisch de benodigde lengtes voor je uit. Uiteraard kun je ook artikelnr. e.d. eraan koppelen.
Werkt bijzonder makkelijk en efficient.
Die funktie zit onder Elementen > Eigenschappen en dan tab Flexrail. Althans in de door mij gebruikte volledige versie 7.
Mvg,
Hans
-
Hallo Hans, dat klopt, maar alleen als je de luxe uitvoering hebt, ik heb namelijk standaard en dan gaat het niet
had begin van de week al geld over gemaakt voor de upgrade maar heb nog steeds niet de file's gekregen om dit aan te passen, duurt mij wel iets te kang aangezien ze alang het geld binnen hebben ( telebankieren )
En ik kon Wintrack van iemand even proberen ;D
mvg Ferdinand
-
Even Offtopic\\
Een ieder die dit lees wens(en) Ik, Marieke en mijn kleine boeffie Noah een heel fijn en gezond 2007 toe
onntopic \\We gaan er weer flink tegen aan en hopelijk heb ik binnen een paar dagen mijn baanpla betreft station en rangeerterrein af, dan kunnen jullie weer jullie bevindingen op me af vuren haha
Met vriendelijk groet Ferdinand
-
Welke wissels kan ik het beste gebruiken voor mijn station, wil van 2 sporen naar een 6 tot 7 tal sporen gaan ( station mag max 2,5 tot 3 meter worden van wisselstraat tot wisselstraat )
hangt van de lengte af. Met dubbel spoor heb je per spoor twee wissels nodig om van 2 naar 6 sporen te gaan, aan beide kanten. Uitgaande van de lengte van een wissel 12cm is dat 48cm. Hou je dus 2 meter over voor perronsporen. Is dat voldoende?
volgende vraag - Is een Y-wissel bruikbaar en wat zijn de evt. voordelen hiervan
in het grote voorbeeld vaak waar een wissel in beide richtingen met dezelfde snelheid bereden moet worden. In de modelbaan bijvoorbeeld om vast een stukje bocht te smokkelen. Of dat nodig is? Weet ik natuurlijk niet. Het heeft hetzelfde effect als een meegebogen wissel maar dan de andere kant op zeg maar...
Laatste vraag - ik zie staan halve en hele engelse wissels, als ik zo de plaatjes bekijk kan ik beter alleen de hele engelse wissels gebruiken
als het in de prijs niet uitmaakt zou ik kiezen voor het wissel dat je nodig hebt. Het is toch een extra onderbreking van je spoorstaven en dus een extra kansje op problemen. Dus, als je de rijrichting zeker niet gaat gebruiken: neem de halve. Het ziet er bovendien best tof uit, zo'n half E-wissel, kan ik in M* helaas niet gebruiken. Maar daar gaat het offtopic.
Sicco Jan
-
hangt van de lengte af. Met dubbel spoor heb je per spoor twee wissels nodig om van 2 naar 6 sporen te gaan, aan beide kanten. Uitgaande van de lengte van een wissel 12cm is dat 48cm. Hou je dus 2 meter over voor perronsporen. Is dat voldoende?
Dan heb je wel een heel klinische wisselstraat, er ligt vaak meer dan alleen dat ene wissel per "zijde". Bovendien neemt de wisselstraat meer ruimte in omdat de sporen waar een perron tussen moet verder uit elkaar liggen dan de gebruikelijke 25 mm ;). Ik zelf speel in mijn ontwerpen een beetje mt de perronbreedte: veelgebruikte perrons zijn vaak breder dan de "secundaire" perrons.
-
He Wesley sorry voor het late reageren maar het was druk druk en nog wat famillie gebeuren
Maar bedankt denk dat ik de Y-wissels in mijn schaduwstation ga gebruiken, deze moet ik opnieuw plannen aangezien ik toch met peco code 55 rails ga werken ipv fleischmann picco
Ik ben een nieuwe topic begonnen om toch overzicht te houden ( weet niet of dit mag maar dat hoor ik wel
andere topic is " Baan van Noah "
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2974.0
Hier kan voor mij betreft een slotje op
Met vriendelijke groet Ferdinand