BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Jeroen1975 op 02 September 2009, 20:35:05
-
Zo ... ik heb de stap gewaagd om zelf weer eens iets te maken. Het bekende backertje leek mij leuk om eens te maken.
(http://images.fotopic.net/1y2vb4.jpg)
(http://images.fotopic.net/1y2vbg.jpg)
[size=85]Details komen later[/size]
Het model bouw ik in de schaal 1:16.7... .En waarom? de GTW trammetjes rijden op 750mm spoor en dit gedeelt door 45mm is 16.666666666666666666etc., op deze manier is de schaalverhouding spoor en loc iets beter dan als ik hem 1:22.5 maak. Ook heeft LGB een goedlijkende gesloten goederenwagen, deze is alleen in 1:22.5 in verhouding met de loc (als ik hem in 1:22.5 zou bouwen) iets te groot. Nu ik de loc 1:16 en nog iets bouw komen de verhoudingen weer dichter bijelkaar.
Ik heb als voorbeeld Loc 4 Etten van GWSM genomen, deze is als tekening bij de NVM verkrijgbaar. (EDIT had verkeerde nummer genoteerd)
Groeten Jeroen
Dit verhaaltje had ik ook al op www.grootspoorforum.nl (http://www.grootspoorforum.nl) staan.
-
Nog even wat plaatjes!
(http://images.fotopic.net/1y3a5q.jpg)
Het voorgebogen dak.
(http://images.fotopic.net/1y3a5r.jpg)
(http://images.fotopic.net/1y3a5t.jpg)
Veel plezier
-
Even een kleine tussen stand.
(http://images.fotopic.net/1y34yg.jpg)
(http://images.fotopic.net/1y34yh.jpg)
(http://images.fotopic.net/1y34yi.jpg)
Nu eens kijken hoe ik de condensor buizen kan maken.
Het ziet er na uit dat ik het onderstel toch zelf moet gaan maken. Kwa electrisch ga ik hem denk ik uitvoeren zoals dit leuke lokje:http://www.pps-steam-models.co.uk/sah/scarab.htm (http://www.pps-steam-models.co.uk/sah/scarab.htm)
Groeten Jeroen
-
Geweldig!
Als je nog informatie zoekt van de loc, neem dan contact op met de Museum Stoomtram Hoorn-Medemblik. Die hebben een documentatie centrum en daar is veel informatie te vinden (y)
Verder; ga zo door!
Groetjes,
Rutger 8)
-
De ketel voorgebogen.
(http://images.fotopic.net/1yfgzn.jpg)
(http://images.fotopic.net/1yfgzp.jpg)
Ketel op de voetplaat
(http://images.fotopic.net/1yfgzr.jpg)
(http://images.fotopic.net/1yfgzt.jpg)
Even los in de ketel geplaatst
(http://images.fotopic.net/1yfgzo.jpg)
(http://images.fotopic.net/1yfgzt.jpg)
In de ketel wil ik later de accu plaatsen.
Groeten Jeroen
-
Dat gaat snel! Mooie voorderingen en loc!
Groetjes,
Rutger 8)
-
Heel erg mooi. Wat voor hout gebruik je eigenlijk ? Groet Bert
-
sterker nog, waarom hout ?? ziet er wel heel leuk uit, wou dat ik um in die schaal bouwde :)
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij moeten de windplaten in het horizontaal midden naar buiten buigen
-
...
Nu eens kijken hoe ik de condensor buizen kan maken....
Jeroen,
ik heb de ontwerptekening van de Ooiveraar (loc 8 Hoorn Medemblik) eens bekeken in hun restauratieverslag (http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/DUITS/Museum/collecties/html/html%20Locomotief/documents/RestauratieverslagHTM8.pdf). Ik ze dat er een hoop condensatorbuizen netjes in een ruitpatroon gestapeld zijn.
Misschien kan je net als JaJo zijn schuifhek (http://modeltreinbaan.nl/?p=2100#) heeft gemaakt met behulp van een stuk europrintplaat (gaatjesraster, zie plaatje onderaan) en stukjes messingdraad (of VD-installatiedraad voor je huisbedrading) deze condensator maken?
Succes van een Backertjesliefhebber (BSM loc 1 in H0m van Erwin Werps, zie mijn avatar)!
Bob
(http://images.conrad.com/m/5000_5999/5200/5270/5274/527453_BB_00_FB.EPS.jpg)
-
Wat voor hout gebruik je eigenlijk ?
Dit hout is berkentriplex, verkrijgbaar bij elke modelbouwzaak. (bij Wentink Arnhem dus niet gelijk naar links richting de treinen, maar even rechtdoor achter de verfpotjes)
sterker nog, waarom hout ?? ziet er wel heel leuk uit, wou dat ik um in die schaal bouwde :)
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij moeten de windplaten in het horizontaal midden naar buiten buigen
Waarom hout? Snijt makkelijk, buigt makkelijk, lijmt makkelijk, is sterk (ik durf bijna op te gaan zitten) Supermateriaal dus.
Die "windleitplaten" zijn gewoon recht en vallen iets naar binnen (zo staat het op tekening en op de foto's)
Ik ze dat er een hoop condensatorbuizen netjes in een ruitpatroon gestapeld zijn.
Ben ik even blij dat ik niet de Ooievaar ga maken :)
Zoals je misschien op de foto kan zien heb ik al groeven gemaakt voor de condensorbuis, deze lagen in de lengterichting van de lok, Ik ga hiervoor 5mm messing staaf gebruiken. foto's zullen wel volgen denk ik.
Bedankt allen voor het meeleven :)
Groeten Jeroen
-
Ik vind dit een zeer inspirerende topic, ik krijg wel zijn om ook zo'n locje te bouwen maar dan in schaal 1.
Hout lijkt me uitstekend materiaal.
Bert
-
Dat wordt een gaaf trammetje! Ik ben benieud naar het eindresultaat, heb zelf weinig ervaring in het gebruik van hout voor rijdend materieel. Je zou voor aandrijving eens kunnen kijken wat op Ebay wordt aangeboden van Aristo, zo heb ik ook geschikte assen gevonden voor mijn HSM Reiger (die is trouwens wel 1:22,5)
Groeten, Bessel
-
Hartstikke mooi, Jeroen! Een mooi project in een aparte schaal. Mijn aandacht heb je!
Complimenten (y) (y)
-
Wellicht dat je hier nog wat aan hebt
(http://www.spoors.nl/images/mitropa/DSM_Backer_Rueb.jpg) (http://www.spoors.nl/images/mitropa/DSM_Backer_Rueb.jpg)
(Klik op foto voor vergroting)
Een Backertje van de DSM. Hier zijn de "windleiplaten" wel gebogen, zoals Marty eerder al aangaf.
Groet,
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
dit is een mooie duidelijke foto, nu kan ik zien dat tekeningen soms liegen. Volgens NVM tekening zitten er ook spaakwielen onder, en die ben ik op de foto's nog nergens tegengekomen.
Bedankt voor je foto.
Groeten Jeroen
-
Soms moet je projecten even laten rusten, wachtend op goed inpiratie/oplossingen. De condensor op het dak was een lastig probleem, maar vandaag maar eens opgepakt.
Resultaat:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GYI7HOGY.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMCH7BCG.jpg)
Messing buis voor de rechte stukken, voor bochten heb ik dik kopperdraad gebruikt, de buizen zijn ook bijna geheel gevuld met koperdraad
Groeten Jeroen
-
Gelijk mijn nieuwe stoomdom passen (had allen een eenvoudig schetsje gezien op de website). En het PAST!!! De dom ietje te klein maar model is precies goed!!
Groeten Jeroen
Oja een plaatjes.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6KBRMB6L.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-88HQBEEU.jpg)
-
veel groter had ie zo te zien ook niet moeten wezen ;D
maarre mooi werk hoor! (y)
-
Dat komt voor de Backer zie ik (y) Gaaf bouwwerkje! Heb je al een idee hoe het ding aangedreven gaat worden? Mijn ervaring is dat je daar niet al te laat over moet nadenken want dan kan het zo maar gebeuren dat je na het afwerken dingen weer beschadigd omdat de aandrijving niet past....
Groet, Bessel
-
Erg mooi werk Jeroen! (y)
Mag wat kosten zo'n gouden dom.... ;)
Groet Jaap
-
Jeroen had toch een gouden tand over toen-ie z'n kunstgebit eenmaal geïnstalleerd had. Sja hergebruik heet dat. Ik maak me overigens niet echt zorgen over de aandrijving; gezien het formaat kun je 'm nog wel door een gedresseerde rat laten voortbewegen.
-
Afgelopen zondag even met mijn backertje aan het stoeien geweest. Ik had namenlijk bij de opendag in Herwen wat inspiratie opgedaan.
Op de volgende foto staat en backertje van de bekende baan uit Weert.
(http://www.msvw.nl/H/htbaan9.jpg)
Op deze lok zij de raamlijsten gemaakt van rond messingdraad. Dit heb ik ook maar toegepast op mijn backertje
Resultaat.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKV7GF6G.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IDIMRSWJ.jpg)
Voor de landelijke Modelspoordagen heb ik ook wat aan de wagons gedaan. (27 en 28 maart o.a. in Brummen MSC Zutphen) Dit om een beetje een goed beeld van de de trein te krijgen.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-7EEIBHP7.jpg)
Groeten Jeroen
-
Heb je al een idee hoe het ding aangedreven gaat worden? Mijn ervaring is dat je daar niet al te laat over moet nadenken want dan kan het zo maar gebeuren dat je na het afwerken dingen weer beschadigd omdat de aandrijving niet past....
Ik heb als aandrijving een PIKO 2 assig onderstel, deze zitten in de V160 van PIKO en zijn voor een schappelijke prijs los te verkrijgen. In één van de goederenwagons komt een accu met eventueel een afstandsbediening.
Meer vragen ? ik hoor het wel.
Groeten Jeroen.
-
Mooi hoor! Het leek me niet zoveel werk op deze schaal, maar stiekum gaan de uren zeker toch oplopen.
Hoe heb je het hout gebogen? Nat gemaakt?
-
yes, we gaan weer verder.
Mooi, kan niet wachten totdat hij klaar is (y)
Mvg, mark
-
Hij wordt steeds mooier Jeroen, kan ik hem donderdag "live" bekijken?
Gr. Ed
-
Hij wordt steeds mooier Jeroen, kan ik hem donderdag "live" bekijken?
Gr. Ed
Ed,
ik ga vanavond (donderdag) naar ons nieuwe stekkie, en daar wat de waterpas stoeien. Ik denk dat ik hem pas op de NMF dagen weer mee ga nemen.
Groeten Jeroen
-
Heb je nog een antwoord op mijn vraag?
-
Hoi Sven,
Om je ongeduld te temperen, berken triplex in warm water plaatsen en dan boven stoom plooien, zo heb ik het geleerd.
Je kan dit ook boven een kaars plooien als je er maar voor zorgd dat het hout nat is, zo kun je het meeste zwart wat de kaars vlam nalaat verweideren.
Als het niet juist is zal ik het wel horen.
Matheus.
Je kan aan de ketel zien dat er water aan te pas kwam door de vezelstruktuur.
-
Matheus, dat is geen ongeduld, maar Jeroen beantwoord wel vragen na mij gesteld, dus lijkt hij mijn vraag over het hoofd te zien. Maar bedankt voor je antwoord, ik ga dat zeker eens proberen!
-
Matheus,
ik had gisteren even vlug op het forum gekeken en nog geen tijd gehad voor uitgebreid antwoord.
Ik heb in mijn geval het hout gekookt en dan om een rond voorwerp gespannen.
Groeten Jeroen
-
Hallo Jeroen.
Zo kan het natuurlijk ook, dat er door middel van water gewerk was had ik direct gekonstateerd.
Zo zie je maar dat er verschil is tussen treintjes bouwen in hout en vliegtuigjes.
Groetjes,
Matheus.
Blijf bakkertje volgen.
-
Gisteren en vandaag flink wezen stoeien met mijn backertje en aanhang.
resultaat.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LCSPBEML.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CMMN7ACU.jpg)
En dit nog 5x herhalen :)
Groeten Jeroen