BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 01 September 2009, 12:39:37
-
Ik heb al redelijk wat locomotieven gedigitaliseerd, Fleischmann modellen zijn doorgaans een eitje maar met Roco modellen heb ik altijd iets aparts. Dus voor ik begin en de decoder (Esu lopi) in rook op gaat, vraag ik jullie hoe ik deze loc het beste kan digitaliseren (aansluiten van de bedrading). Ik weet dat de weerstanden en diodes van de print af moeten worden gehaald maar ik zit een beetje met het feit dat de motor eenzijdig met het frame verbonden is. De lampjes blijven vooralsnog zitten waar ze zitten. Ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen, misschien met een schemaatje of zo. Alvast bedankt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0623_3.jpg)
-
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/e44_rocoalt/e44_rocoalt.html (http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/e44_rocoalt/e44_rocoalt.html)
Groet,
Sven
-
En al zo snel. Duidelijker dat dit is niet mogelijk, denk ik. Bedankt voor de link Sven.
-
Graag gedaan Rob,
De dank geldt alle mensen zoals Hans-Peter en de vele, vele anderen die hun kennis en know-how via hun eigen Websites laten zien.
Let vooral goed op de aanwijzing/waarschuwing onderaan in de tekst!:
-de niet geïsoleerde koolborstelhouder dient goed geïsoleerd te worden-.
Dit laatste kan zoals voorgsteld met een te bestellen reserve-onderdeeltje van Roco. Deze "ring" is echter ook eenvoudig zelf van een plaatje kunststof te vervaardigen.
Succes!
Groet,
Sven
-
Als ik zo dat ombouwverhaal van die Hans-Peter bekijk krijg ik toch de indruk dat hij het ingewikkelder maakt dan nodig is.
Het pijnpunt in deze loc is dat de stroomafname van één kant (op zijn ombouwfoto's is dat steeds de bovenkant) naar de motor via het chassis verloopt.
De stroomafname aan de bovenkant zit nl. op printsporen die via de schroeven contact maken met het chassisblok.
Hij doet nu moeite om de motorborstel elektrisch los te maken van het chassis, maar het is veel eenvoudiger om de stroomafname boven los te maken van het chassis. En laat die ene motoraansluiting maar lekker aan het chassis zitten. Daar zit verder niks aan vast, dus dat kan helemaal geen kwaad.
De zwarte decoderdraad verbind je dan gewoon "zwevend" met de stroomafnamedraden die uit de draaistellen komen.
-
Zowel Sven en Klaas, hartelijk bedankt voor de tips. ik ben allang blij dat ik niet gelijk aan het lassen en plakken ben gegaan want dan had ik waarschijnlijk een rokende decoder in plaats van een rokende schoorsteen maar die zit er helemaal niet op. Ik kijk wel wat de meest makkelijke oplossing is. Ik heb een freesmachine dus het vijlen kan ik mooi laten doen door de freesmachine, dat scheelt weer heel veel bewegingen die ik niet hoef te maken. (y) (y)
-
Ik wilde nog even melden dat de ombouw van de E44 van Roco is gelukt op de wijze die door Sven was aangegeven. Hij rijdt als een lier. Nogmaals bedankt, het was een simpel karweitje maar je moet het even weten.