BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martijn_ op 30 August 2009, 16:51:21
-
Zijn er ooit door Roco of Lima corail rijtuigen uitgebracht in de TER uitvoering met de deuren aan de uiteinden van de bak? En zo ja onder welk catalogusnummer?
Een foto van railfaneurope.net:
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/Corail/TER/Alsace/SNCF_Corail_TER_Alsace_A4B6u_1.jpg (http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/Corail/TER/Alsace/SNCF_Corail_TER_Alsace_A4B6u_1.jpg)
Met vr gr,
Martijn
-
Hoi Martijn,
Mij is er niets van bekend dat ze ooit door Roco uitgebracht zijn. Door Lima ook niet omdat toen de eerste rijtuigen in deze kleuren verschenen Lima een klein crisisje had :).
Piko heeft wel iets dergelijks uitgebracht voor zover ik weet en wellicht dat LS models er nog mee komt.
Groeten Dennis
-
Hoi.
Inderdaad, PIKO heeft ze in hun assortiment. Ze worden eigenlijk alleen voor Frankrijk gemaakt. In Houten op de beurs staat er altijd een Duitse zaak die veel PIKO spul verkoopt (en ook de Franse catalogus erbij heeft)
Op de site van PIKO kan ik ze niet vinden maar kijk anders eens hier (http://www.hobby-trains.fr/index.php?cPath=1_14&sort=4a&osCsid=e71a6be202b53e24424e5f94dd9921d4&filter_id=21)
Heb hier nu de PIKO catalogus voor me liggen, ze hebben er zelfs ook een stuurstand bij.
-
Gewoon te bestellen via je lokale Piko dealer.
Zijn bestelling gaat dan daar naar importeur Scaletrading en die kunnen er wel aan komen.
Zo ben ik ook aan een deel van mijn Corail's gekomen (y)
Houd er wel rekening mee dat de meeste "niet standaard" uitgave's van Piko SAI snel uitverkocht zijn, daarvoor kan je mogelijk nog terecht bij een franse modelspoorzaak of aaibaai
-
Bedankt voor de antwoorden,
De rijtuigen van Piko kende ik al, maar dit zijn niet de rijtuigen die ik bedoel.
De Piko's hebben deuren die iets verder van het einde van de rijtuigbak af liggen.
martijn
-
Klopt je hebt Corail Vtu en Vu rijtuigen, met en zonder middengang, en dat zie je o.a. aan de plaats van de deuren.
Piko is het enige merk dat beide uitvoeringen in het assortiment heeft.
Ik zou niet weten wat het bezwaar is, gezien deze verschillen dus realistisch zijn ;D
-
Persoonlijk vind ik de rijtuigen met afdelingen mooier dan die met middengang, maar bij gebrek aan beter worden het dan rijtuigen met middengang. Of ik moet de verfspuit ter hande nemen maar dat heb ik nog nooit gedaan.
-
Nou wacht eens, had je deze al eens gezien ?
http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/PIKOsai.pdf
Piko/SAI Folder van 2007 met groot deel van al het franse Piko meuk erin ;)
Mischien zit jouw favo er ook wel bij.
-
Volgens mij gaat LS models ze uitbrengen inclusief de stuurstand rijtuig.
http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Home_N.htm (http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Home_N.htm) helemaal beneden de 3D tekeningen van de modellen.
Ik geloof dat ook Lima haar in haar programma voerde in iedergeval wel het stuurstand rijtuig.
Groetjes Ben.
-
Dan is het dus wachten of LS Models de rijtuigen ook in TER uitvoering gaat brengen.
Iemand enig idee voor Wanneer de eerste levering van deze rijtuigen gepland staat ongeacht welke uitvoering dan ook?
-
Als ik de link van LSmodels zo bekijk heb ik het idee dat deze
wagons in HO uit gaan komen...
Mvg,
Tis
-
Aangezien we het hier toch over corail rijtuigen hebben even een vraagje over 3 verschillende rijtuigen.
Ik wil de volgende trein maken:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/rijtuigen/MetroRhinStraburg-Offenburg27-2-200.png) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/rijtuigen/MetroRhinStraburg-Offenburg27-2-200.png)
Op de traffic screensaver site (http://pc.pxtr.de/indexe.htm) staan de volgende bijschriften erbij:
Bij het 2e klas bagagerijtuig; SNCF_VU_CC_B6DUL, SNCF_VU_CC_B6DU
Bij het 2e klas rijtuig met zwenkschuifdeuren; SNCF_VTU2_B10U_CP2L, SNCF_VTU2_B10U_CP2
Bij het 1e/2e klas rijtuig; SNCF_VTU_A5B5UL, SNCF_VTU_A5B5U
Nu is mijn vraag wat zijn de goede type aanduidingen per rijtuig?, dan kan ik die in m'n materieellijst erbij zetten.
Groetjes Michiel
-
Dan dit topic maar eens een schop geven, volgensmij moeten hier best mensen zijn die een antwoord kunnen geven op mijn vraag in de post hierboven.
Groetjes Michiel
-
Gemengd 2e klasse- / bagagerijtuig is in dit geval een B6Du, er bestaan ook rijtuigen B6Dd2 (grootste verschil is het ontbreken van airco, daarmee vormen de B6Dd2's de enige serie Corailrijtuigen zonder airco*). Er bestaan zelfs B6Dd2u's - de 'd2' slaat op het feit dat er twee gedeelten van het bagagecompartiment kunnen worden afgesloten door middel van metalen rolluiken om ze te isoleren en zodoende 'douanable' te maken -, maar dit is dus volgens het bijschrift een B6Du. Voor de volledigheid: Er bestaan ook B5Dux'en, deze zijn omgebouwd uit een B6Du waarbij één van de reizigerscompartimenten is aangepast teneinde de mis over de trein te kunnen "uitzenden"... we hebben het dan natuurlijk over gebruik in Lourdestreinen. Die dingen zijn echter nogal mysterieus, zo heb ik nooit kunnen vinden hoeveel het er nu zijn / waren en er ook nooit een foto van gezien. Toch denk ik dat ze bestaan (of bestaan hebben), omdat nogal gezaghebbende mensen dat beweren, en ook velen onafhankelijk van elkaar.
Tweedeklasrijtuig: B10u (het type buitendeur heeft overigens geen invloed op de rijtuigaanduiding)
Gemengde AB-bak: A4B5u
De cijfers in de aanduidingen behoren eigenlijk in superscript geschreven te worden, maar je vindt ze ook vaak gewoon op dezelfde hoogte als de letters.
* De ambulancerijtuigen type So hebben ook geen airco, maar die vormen toch wel een beetje een geval apart. Ze worden natuurlijk uitsluitend ingezet in Lourdestreinen en vroeger nog wel eens in wintersporttreinen, maar nooit in de echt reguliere reguliere dienst.
Zo goed? :)
-
Jep Wesley, bedankt het is me nu duidelijk (y), bedankt, groetjes Michiel