BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Bogers op 30 August 2009, 11:09:58

Titel: Viessmann inrijsein met "donkerschakeling"
Bericht door: Rob Bogers op 30 August 2009, 11:09:58
Op bladzijde 46 van de catalogus van Viessmann wordt gesproken over het uitschakelen van het voorsein bij Hp0: hier staat: Indien een hoofdsein- en een voorsein zich aan dezelfde mast bevinden (bijvoorbeeld in inrijsein gecombineerd met een voorsein), dan wordt het voorsein uitgeschakeld als het hoofdsein de stand "stop" toont. Dat kan ik me wel voorstellen maar wat is het verschil in seinbeeld, indien het voorsein los voor de mast staat, want volgens mij kan dat natuurlijk ook. waarom gebruik je de donkerschakeling alleen in het eerste geval?
Titel: Re:Viessmann inrijsein met "donkerschakeling"
Bericht door: Robert_N-Nm op 30 August 2009, 12:28:26
Wat ik kon vinden in het viessmann seinenboek was van de strekking: Als het hoofdsein rood geeft dan mag de betreffende trein niet verder rijden en boeit helemaal niet wat het volgende hoofdsein (en dus wat het voorsein onder de nu rood tonende sein) zou aangeven. Of dat helemaal klopt weet ik niet, het klinkt logisch iig. Pas als de trein weer groen krijgt maakt het uit wat het voorsein aangeeft.

Robert
Titel: Re:Viessmann inrijsein met "donkerschakeling"
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 August 2009, 14:01:40
....maar wat is het verschil in seinbeeld, indien het voorsein los voor de mast staat, .....
Er is geen verschil. Een voorsein dat aan dezelfde mast zit als een hoofdsein, of dat vlak voor een hoofdsein staat, hoort bij het volgende hoofdsein. In beide gevallen wordt de donkerschakeling toegepast.
Titel: Re:Viessmann inrijsein met "donkerschakeling"
Bericht door: Rob Bogers op 30 August 2009, 14:58:20
Robert, fijn dat je antwoord geeft en het klopt na het lezen van de bewering van Klaas wel maar aan jouw stelling (of het helemaal klopt weet ik niet) heb ik niet veel natuurlijk. Daar schiet ik weinig mee op. Ik stel de vraag zo duidelijk mogelijk en wat Klaas schrijft spreekt mij wel degelijk aan. Kort en bondig. Van die veronderstelling was ik ook uitgegaan. Had hierover een discussie met een treinenwinkelier die beweerde namelijk dat bij een rood hoofdsein (Hp0) het voorsein (Vr0/Vr1/Vr2) wel duidelijk een stand van het volgende hoofdsein aangeeft. Maar toen ik zei: "Wat heeft dat nu voor zin om een voorsein een stand te laten weergeven van het volgende hoofdsein, terwijl het voorgaande hooofdsein rood geeft". "Dat heeft mijn insziens helemaal geen zin, als de trein toch moet stoppen". Ja toch? Pas als het voorgaande hoofdsein groen geeft (Hp1), heeft het zin het bijbehorende voorsein ook een seinbeeld (Vr0/Vr1/Vr2) te laten weergeven.
Titel: Re:Viessmann inrijsein met "donkerschakeling"
Bericht door: Sander Fondse op 30 August 2009, 16:11:26
Sterker nog, het moet !

Als het voorsignaal niet donker geschakeld is, kan het bijvoorbeeld voorkomen dat het voorsein 'vrije doorgang' (Vr1)toont terwijl het inrijsein op stop staat(Hp00). Het mag gewoon niet dat een voorsein een beter beeld kan geven dan het hoofdsein (met uitzondering van Hp2 en Vr1). Anders zou een machinist zich kunnen vergissen.
Titel: Re:Viessmann inrijsein met "donkerschakeling"
Bericht door: Robert_N-Nm op 30 August 2009, 16:19:13
Hoi,

Er speelde twee punten door m'n hoofd. Enerzijds het boeit niet wat er op het voorsein staat als het voorgaande hoofdsein op rood staat, anderzijds kostenbesparing (waarom lichten laten branden die niet noodzakelijk zijn). Dat laatste heb ik niets van kunnen terugvinden evenals het door Sander aangehaalde. Overigens heb ik zoals nu ook zichtbaar is geworden niet (helemaal) goed gelezen. Waarvoor per direct mijn welgemeende excuses want ik heb een draadje vervuild.

Robert
Titel: Re:Viessmann inrijsein met "donkerschakeling"
Bericht door: Rob Bogers op 31 August 2009, 09:12:43
Nou Robert, zo erg is het nu ook weer niet. Jouw excuus is aanvaard hoor.