BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Biem op 28 August 2009, 17:51:10
-
Ga volgende week 2 klimspiralen maken, ben allen benieuwd hoe je deze het makkelijkst op 2,5% uitlijnt
-
Rekenen en meten...
(diameter in meters x 3,14)/4 x 2,5 is je stijging in centimeters per kwart cirkel. Moet voldoende zijn om de spiraal goed uit te lijnen.
Succes,
Kees
-
Kijke of ik het snap, ik wil fl6138 gebruiken met en radius van 647 mm, dus de diameter is dan 1294 mm x 3,14 = 4063 mm x 2,5 = 10,15 cm stijging per ronding : 4 = 2,5 cm per kwart ronding.
-
Je berekening klopt wel. Als je iets precieser rekent kom ik aan 25,4 mm per kwart cirkel.
Je moet nu zorgen voor een horizontaal referentievlak van waaruit je alle hoogtematen kunt meten.
-
@Klaas, okay, ik zal de tafel waar het spiraal opkomt uit waterpassen.
Zijn er trouwens geen kleine waterpasjes te koop, die al gelijk in procenten meet ?
-
Er bestaan wel waterpassen die het hellingpercentage kunnen aangeven, maar die zijn nogal aan de prijs.
Maar je kunt ook zelf iets knutselen. Stel dat je een waterpas hebt van 12 cm lang. 2,5% van 12 cm is 3 mm. Dus leg een stukje materiaal van 3 mm dik onder het ene einde van je waterpas, aan de lage kant van de helling, en je waterpas zou dan weer waterpas moeten staan.
Zoals je zelf zegt moet je wel een korte waterpas gebruiken in een cirkel, omdat je anders verkeerde uitkomsten krijgt.
-
Wat ook een mogelijkheid is
Maak een paar afstand blokjes van de maat die je tussen de omwentelingen hebt uitgerekent
Mvg
Henk
-
@Klaas, okay, ik zal de tafel waar het spiraal opkomt uit waterpassen.
Zijn er trouwens geen kleine waterpasjes te koop, die al gelijk in procenten meet ?
Geen procenten, wel graden, (met de tangens eenvoudig te berekenen) maar dat is nooit zo nauwkeurig dan het meten van die 25,4 mm. Daarnaast loopt je baan in een boog en dan wordt het meten van een helling wel erg omslachtig.
Kees
-
Okay. duidelijk tot nu , nog even een andee vraag over een spiraal: ik neem aan dat het vlak waar de rails op komen te liggen ook waterpas komt te liggen, dus niet aan de buitenkant hoger dan aan de binnenkant
-
Dat fenomeen heet verkanting. Meestal wordt het frame (in dit geval de spiraal) gewoon vlak gelegd en de verkanting wordt gemaakt tijdens het leggen van de rails. Dus tussen de rails en het frame wordt een verdikking gemaakt.
Sander
-
Verkanting wordt alleen gebruikt om de werkelijkheid na te bootsen. Dus op stukken boog die in het zicht liggen. Het heeft geen nut of voordeel in een spiraal. In een spiraal zou het niet gewenst zijn, de trein wordt dan nog meer naar binnen getrokken, met kans op kantelen. Of ben ik nu zo abuis?
-
Nee Huub, je bent niet abuis.
Verkanting in model is technisch onnodig, en soms zelfs ongewenst.
Je legt zelf al goed uit waarom het in een spiraal zelfs riskant kan zijn.
-
Okay, als ik dus de laatste drie antwoorden goed begrijp, maak ik het vlak van buiten naar binnen gewoon waterpas
-
Ik heb zelfs het omgekeerde gedaan !
Bij mij ligt de "buitenkant" van het hout dat rails ondersteunt,
lager dan de binnenkant.
Dit om het naar binnen trekken te compenseren !
groeten,
Kris