BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Henk Veenstra op 27 August 2009, 14:16:44
-
Hallo,
Ik ben in het bezit van een LIMA V 230.Deze wil ik digitaal gaan ombouwen.
Ik ben er achter gekomen dat de motor massa maakt met frame.
Heeft iemand hier ervaring mee om deze digitaal om te bouwen.
mvg Henk Veenstra
-
Hallo Henk,
Ik heb geen ervaringen met Lima, maar dit heb ik gevonden, misschien heb je er wat aan. Succes!
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/decoderinb.html#Lima
Grtz Marco.
-
Bedankt voor de info, Marco.
Maar ik heb er helaas niets aan.
De motor met 2 cardanassen zit in een groot zwaar witmetaal gelegerd.
Bovenaan de motor komt 1 draadje uit dat naar de bovengelegen print gaat.
Verder maakt de motor kontakt met het zware witmetalen blok als 2e pool.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230.jpg)
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230.jpg)[/url]
-
Ok helaas Henk, ik dacht dat het model voorzien was van die oude Lima motoren. :-\
Misschien is er iemand anders die de oplossing weet?
Succes!
Gr Marco.
-
Kun je de motor niet isoleren van het frame door hiertussen tape te plakken ?
-
Bedankt voor je inzet , Marco.
Bart ik heb er geen beschrijving meer van en weet niet precies hoe ik deze moet demonteren.
anders had ik het al gedaan.Motorblok moet geisoleerd worden.
Als je verder foto's van het binnenste wil dan zal ik deze gaan maken en erbij zetten.
mvg Henk
-
Hallo Henk, ik ben nog even voor je aan het speuren geweest:
http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm
Dit is een Duitstalige site, als je even naar beneden scrolt dan zie je er een aantal van Lima beschreven waaronder de V80 en de E10. Helaas niet de V230 van jou maar misschien heb je er iets aan.
Ik zie nu pas dat je je vraag beter in de rubriek Digitaal vraagbaak of Ombouw vraagbaak / Pimp my train had kunnen plaatsen, daar zijn mensen die meer kennis hebben en je vast wel kunnen helpen.
Nogmaals succes, gr Marco.
-
Hallo Marco,
Ik ben bekend met die site en had daar ook al zitten kijken.Maar helaas de V 230 staat er niet bij.
Hoe kan ik dit verwijzen naar de digitale vraagbaak waar jij het over hebt.
mvg Henk
PS Is er dan niemand verder die deze lok heeft en er meer over kan vertellen om deze
digitaal om te bouwen??
-
Zo moeilijk kan het toch niet zijn Henk,
Plaats inderdaad eens een paar foto's, dan komen we met z'n allen er wel uit
-
Hallo Henk,
Vwb het verwijzen naar de digitale vraagbaak kan je een moderator vragen om het draadje daarnaartoe te verplaatsen. Dan moet je Chris van Diesen of Gert van den Heuvel een persoonlijk bericht sturen, dan kunnen zij het voor je aanpassen. Wellicht heb je daar meer respons!
Of je plaatst alvast een paar foto's....
Gr Marco.
-
Hallo Marco/Bart,
Hierbij enkele foto's hoe het er van binnen uitziet.Motor met 2 cardanassen en vliegwielen.
Weet nu hoe (en simpel) het draaistel los te maken en de cardanassen eruit te halen.
Hiermee gaan we wel weer verder.Suggesties verder welkom.
mvg Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_2.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima.jpg)
Mvg
Wim.
-
Er zitten 4 schroefgaten op de print. Komen daar nog (2) schroeven in? Zo ja, waarom niet? Zo nee dan tóch: ;) :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaA.jpg)
-
Hallo Henk,
Misschien moet je wel even met een multimeter meten of de buitenzijde van de motor (dat mooi glimmende stukje) wel geisoleerd is tov de 2 aansluitingen op de motor zelf. Anders krijg je alsnog sluiting via de buitenzijde en het "gewicht" waar de 2 schroefjes in zitten. ALs daar inderdaad verbinding tussen bestaat, dan kun je de motor op een plasticfolie leggen, in z'n bedje of vastplakken met dubbelzijdig tape oid.
Succes,
nico
-
Nico, leg ons eens uit waarom je denkt dat dit nodig is.
Ik weet zeker dat de koolborstel aansluitingen op geen enkele wijze verbonden zijn met de behuizing van de motor. Maak het niet moeilijker dan het is, en geef gewoon een advies waar iemand iets aan heeft.
Bvd
Mvg
Wim.
-
Wim de printbaan daar onderbreken zou niet helpen want het hele motorblok met het witmetalen frame is de andere pool.
Maakt dus kontakt met het hele frame.Moet de motor eruit zien te halen , maar dat lukt van geen kanten.
Deze motor moet aan de onderkant vast zitten met een schroef.
Iemand enig idee hoe het zwarte chassis vastzit aan het metalen frame??Durf ook weer niet te veel kracht te zetten tussen het plastic chassis en het witmetalen blok.Ben bang dat het anders scheurt.
Ander idee is misschien om aan de onderkant door het zwarte plastic chassis een gaatje te boren om te kijken of daar een schroef zit die het motorblok vasthoud.
De printplaat zit maar met 2 schroeven vast.
Moet de motor n.l. isoleren van het frame.
Kan ik het chassis en de motor als 1 pool op de decoder aan sluiten??
Moet de lampjes dan isoleren.
Heb weer foto's gemaakt en ga deze er later bij zetten als dat kan helpen voor een oplossing.
mvg Henk.
-
Ik weet zeker dat de koolborstel aansluitingen op geen enkele wijze verbonden zijn met de behuizing van de motor.
Wim, ik geloof je onmiddelijk.
Maar ik heb ooit zo'n rond motortje gehad waar een verbinding was tussen een van de koolborstels en de buitenzijde. Vandaar mijn advies alles door te meten bij het installeren van een decoder. Voorkomen van een kortsluiting is beter dan een opgeblazen decoder :)
Nico
-
Toch nog een paar foto's erbij.
mvg Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_d.jpg)
mvg Henk
-
Nico er is maar 1 verbindingsdraadje naar de motor.
Zie rond geval bovenop motor.
De andere pool is de hele motor aan de buitenkant en het witte frame
mvg Henk
-
Henk.
Plastic omhulsel eraf klikken en de motor losnemen. Verbinding naar het frame onderbreken en een draadje op de koolborstel solderen.
Vermoedelijk zit er een veertje of een plaatje wat je kunt wegnemen.
Mvg
Wim.
-
Wim ik krijg met geen mogelijkheid het plastic omhulsel los.
Schroevedaaier ertussen enzo maar het klikt niet los.
Als ik teveel kracht daarop zet ben ik bang dat het omhulsel gaat scheuren.
Zie ook verhaal terug van mij
Mijn vraag was ook kan ik het witmetalen gedeelte en het motorgedeelte dat kontakt maakt met het frame
ook als pool gebruiken en op de decoder aansluiten.2e pool zit bovenop de motor.(zie foto)
De rest dan verder isoleren.
mvg Henk
-
Nee.
Maar als ik die laatste foto bekijk, zit de motor gewoon met twee beugels vast.
Mvg
Wim.
-
Nee Wim dat is een knijper om het blok een beetje recht te leggen voor de foto.
Henk
-
Henk, ik heb zomaar het idee dat je die motor er gewoon uit kunt trekken. Zit gewoon klem.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ook dat heb ik geprobeerd , door flink aan het motortje te jutteren in de hoop dat ie er
zo uit zou gaan.Niks nada.Blijft vast zitten.
Heeft niemand anders zo een model die met hetzelfde probleem zit of dit heeft opgelost
op een of andere manier??
mvg Henk
-
Henk,
als je wilt voorkomen dat je je motortje sloopt per-ongeluk, is het misschien een idee dat je 'm met lijm / dubbelzijdig tape geisoleerd terugplaatst en dan niet de schroef gebruikt. Dan kan je de buitenzijde van de motor gebruiken als een van de aansluitingen en het lipje als de andere.
Ik dacht hierbij aan dat vrij dikke, dubbelzijdige plakband, zoals dat ook bij decoders vaak zit verpakt. Dat isoleerd, en fixeerd gelijk ook je motor. Evt twee compontenenlijm isoleert ook goed, maar dan moet je wel zeker weten dat 'ie goed zit!
Wel alles goed doormeten voor je je decoder erop aansluit!
Kennelijk zijn er niet veel mensen die deze lok gedigitaliseerd hebben en moet je het hebben van mensen die welervaring hebben met digitaal ombouwen van allerlei ander rollend materiaal...
Succes,
Nico
-
Dat geïsoleerd terugplaatsen lijkt me een stap te vroeg. Eerst moet die motor er ongeschonden uit, hoe hij dan terug moet kun je daarna pas beoordelen.
Ik ken deze loc niet, maar de motor zit vrijwel zeker vast met een schroef van onderen. En de elektrische aansluiting onder ziet er net zo uit als die aan de bovenkant. Alleen zit daar een verend blikje of zoiets tussen waardoor hij contact maakt met het metalen chassis. In ieder geval geloof ik niet dat er een permanente elektrische verbinding is met het ronde motorhuis, dat zou heel ongebruikelijk zijn.
Om bij die schroef te komen moet dat plastic omhulsel er dus eerst af. Dat zal waarschijnlijk geklikt zitten op plaatsen waar je het niet verwacht. Is dus een kwestie van geduldig proberen.
In plaats van het plastic er af te krijgen kun je ook overwegen om er aan de onderkant een gaatje in te boren, of twee. Dan kun je misschien die schroef zien zitten. Als de loc later weer op zijn wielen staat zie je van dat gaatje niks meer.
-
Beste Klaas,
Je slaat de spijker op zijn kop.
Eerst moet ie er uit.Maar dat lukt niet.Plastic omhulsel zit ergens vast en durf met een schroevedraaier
het niet te ver naar buiten te buigen Bang dat het barst of scheurt.
Dus wat ik kan doen , zoals je ook al zei, aan de onderkant een klein gaatje boren om te kijken
of daar ook een schroefje zit, die het motortje vasthoudt.
Graag ook een antwoord of iemand weet dat wanneer ik het hele witmetalen frame( en buitenkant motortje)als
1 pool kan gebruiken.De andere pool zit gewoon bovenop.De rest moet ik dan isoleren.
Zou dat ook een oplossing zijn.
Het hele witmetalen frame en buitenkant motortje blijkt onder spanning te staan bij een simpele aansluiting en spanning.
mvg Henk
-
Het frame elektrisch aan de motor laten zitten lijkt mij problematisch. Waarschijnlijk loopt één pool van de stroomafname via de wielen en de draaistellen naar het frame. De verbinding tussen draaistellen en frame zou je dan ook moeten isoleren. En ik vrees dat dat niet zo eenvoudig zal zijn.
De handicap is dat niemand anders een soortgelijke loc schijnt te hebben. We moeten dus helemaal afgaan op jouw informatie. Wij kunnen alleen maar naar je foto's kijken, maar jij hebt het model zelf in handen. Jij kunt dus ook voelen en horen en ruiken hoe het in elkaar zit.
-
Graag ook een antwoord of iemand weet dat wanneer ik het hele witmetalen frame( en buitenkant motortje)als
1 pool kan gebruiken.De andere pool zit gewoon bovenop.De rest moet ik dan isoleren.
Zou dat ook een oplossing zijn.
Het hele witmetalen frame en buitenkant motortje blijkt onder spanning te staan bij een simpele aansluiting en spanning.
Henk, ik heb je daar nu al minstens 3 keer een antwoord opgegeven. Het antwoord is en blijft nee.
De kans dat het bij een ontsporing misgaat is te groot, als het chassis dan rechtstreeks contact maakt met de rails is de decoder naar de eeuwigejachtvelden, dus niet doen.
Dat plastic frame kan er gewoon af, daar ben ik van overtuigd.
Mvg
Wim
-
Ik begrijp nu dat ik een uniek model onderhanden heb??!!
OK Wim, het is mij duidelijk.
Gaatje aan de onderkant boren om te kijken of daar een schroefje zit??Denk ik.
Want het plastic omhuldsel krijg ik er niet af zonder deze te gaan beschadigen.
Motor naar boven uittillen gaat ook niet.
mvg Henk
-
Voor zover ik weet zit er om het witmetalen blok een kunststof rand, oa van de onderzijde van de carosserie (zie ook een van de al geplaatste plaatjes). Het risico dat het metalen binnenframe in contact komt met een rail(spanning) lijkt me daarom klein tot uitgesloten (wel even goed naar kijken). En voor zover ik me uit een inmiddels wit verleden (haarkleur) herinner zit die hele kunststof onderkant aan het blok metaal geplakt, dus maar niet proberen los te krijgen.
Dan is de oplossing toch ook simpel: uit de 2 draaistellen komen elk de draadjes van de stroomafname. Die verbind je door met de ingang van de decoder. De motoruitgang van de decoder verbind je met de draad/contact naar de ene motorpool (printplaat) en de andere aan het metalen chassis (via de printplaat/schroefjes).
Dan nog even goed naar de lampjes kijken. Zijn deze geisoleerd (weet ik niet meer, vermoed van wel) van het chassis, dan de blauwe, gele en witte draad gebruiken (aansluitpunten op de printplaat zoeken) . Zijn deze niet geisoleerd, dan de blauwe draad absoluut niet gebruiken, alleen de witte en gele draad.
Kind kan de was doen.
Maarten van der Burgt
-
Ik ben het met Maarten eens.
Enerzijds moet je niet raar opkijken als een medewerker van het toenmalige Lima op eigen gezag de lijmpot heeft gehanteerd om de boel in elkaar te krijgen, ook als dat misschien niet de bedoeling was.
Anderzijds lijkt me direct contact tussen rail en chassis niet goed mogelijk. Via de wielen misschien wel, maar dat kun je controleren. De draaistellen met aandrijving bestaan bij dit soort modellen nog altijd vrijwel geheel uit kunststof dus de kans lijkt me niet groot dat er een elektrische verbinding via de draaistellen is. Blijft het risico dat de flenzen contact kunnen maken met de wel open liggen chassisdelen rond het draaistel. Gewoon even kijken. Dikke kans dat je dat zelfs met geweld niet voor elkaar krijgt. Is het risico er wel, dan isoleren met wat tape.
-
Henk, (Maarten) hoe ga je dan de stroomafname regelen via de wielen? Hoe ga je dit isoleren van het Frame?
Mvg
Wim
-
Bevestigd wat wij al eerder hebben aangegeven, die documentatie zit waarscijnlijk ook gewoon in de doos waar de lok in zat bij aankoop.
Mvg
Wim.
-
Henk, (Maarten) hoe ga je dan de stroomafname regelen via de wielen? Hoe ga je dit isoleren van het Frame?
De stroomafname van de wielen hoef ik niet te regelen. Er komen van elk draaistel 2 draadjes naar de printplaat, dus de 2 polen. En die zijn nooit doorverbonden geweest met het frame, dat gebeurde door de printplaat die verbonden aan dat metalen frame ook verbonden was aan de ene pool van de motor.
Dus ik hoef alleen maar de draadjes van de draaistellen van de printplaat los te maken en aan de ingang van de decoder te leggen.
Maarten van der Burgt
-
Met de opmerkingen van A komen we al een stuk verder.
Naar aanleiding van de opmerkingen van Maarten heb ik nog eens goed naar de foto's gekeken. In de allereerste foto heb ik nummertjes bij de printsporen geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230nummers.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230nummers.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230nummers.jpg)
Even aannemen dat links op de foto de voorkant van de loc is:
1= stroomafname rechts
2= stroomafname links
3= motoraansluiting boven (waarschijnlijk via een verend lipje)
4= motoraansluiting onder (via de schroef en het frame)
5= lamp voor
6= lamp achter
Aan de onderkant van de print zitten nog wat onderdelen tussen de sporen, zoals ontstoorspoelen en diodes. Als je die er allemaal uit soldeert, dan heb je bijna alles elektrisch los van elkaar. Alleen de lampjes zitten dan nog met 1 pool aan het chassis vast, en dus aan de onderste motorpool. Die zou je moeten isoleren, want dat gaat zo niet werken.
Maar als het verhaal van A correct blijkt te zijn, dan is dat een mooiere oplossing.
-
Maarten de gebruiksaanwijing is bovenwater, en de beschrijving van de poster ervan is overduidelijk.
Gewoon niet knoeien.
Mvg
Wim
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_3.jpg)
Mvg
Wim.
-
A heeft gewoon de beginvraag beantwoord.
Dat kan ook natuurlijk. ;D
-
Nu nog even op de andere Henk wachten of het hem inderdaad lukt om de motor er zo uit te krijgen.
Dan is de hoofdzaak van het probleem opgelost, voor de rest is het invullen van details.
-
Beste A (A),
Geweldig dat je die instructie vellen heb gevonden/Kan ik die downloaden of kun je die naar mij mailen.
Zou ik fantastisch vinden.
Wim in mijn doos zit geen instructievel meer.
Ga wel proberen zoals je denkt dat ik bij die 2 openingen midden onder het motorblok of chassis kan los krijgen.
verder een ieder heel erg bedankt voor alle suggesties
Ga alles suggesties eens op mijn gemak door nemen en horen dan wel of het is gelukt.
mvg Henk
-
Geweldig dat je die instructie vellen heb gevonden/Kan ik die downloaden of kun je die naar mij mailen.
Gewoon even rechts klikken met je muis op de afbeelding en dan "afbeelding opslaan als" kiezen en op je harde schijf opslaan.
Gr.
Eric
-
Laatste update.Zie ook foto's.
Het is gelukt.Het motortje zat inderdaad vast in het midden.Zie 2 gleufjes die Wim heeft aangemerkt.
Toen kon ik deze naar boven eruit halen en inderdaad zat het plastic omhulsel van binnen nog
vast met 2 schroefjes.Geen wonder dat ik het niet los kreeg.
Heb alleen een klein gleufje moeten frezen voor het draadje(oranje)dat vanonder het motortje naar boven moest.
Motortje zelf met tape omhuld en doorgemeten daarna.Geen kontakt meer met frame.
Intussen zit het motortje al weer op zijn plek en is het een kwestie van afbouwen.
Een ieder bedank in voor de hulp EN oplossing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_g.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_h.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LimaV230_i.jpg)
mvg Henk
-
Henk, dan heb je het nog steeds niet helemaal begrepen. De motor hoef je niet te isoleren, je moet alleen zorgen dan de onderste koolborstel aansluiting geen contact maakt met het frame, dat is en was alles. Het metalen huis is geheel vrij van de koolborstels en het anker, daar zal geen elektrische verbinding tussen zitten. Het is niet alleen onnodig, maar het zal het lekker soepel lopen ook niet echt bevorderen. De uitllijning van het geheel klopt niet meer.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ik moest hem wel isoleren want voorheen stond er ook spanning op het motorblokje aan de buitenkant.
Verder ligt ie er weer heel strak in en even analoog aangesloten en zoemt net zo mooi.
In ieder geval nog bedankt voor je reaktie.
mvg Henk
-
Henk, het gaat er om dat beide koolborstel aansluitingen vrij zijn van de railspanning. Dat de behuizing van de motor contact maakt met het frame geeft niets, houdt er ook gelijk even rekening mee dat je nu geen warmte afvoer meer hebt. En dat de motor zo kan verbranden.
Gewoon meten op de koolborstel aansluitingen en het motorhuis, dan zie dat er geen verbinding is tussen beide.
Dit is knoeiwerk.
Mvg
Wim.
-
OK Wim ik snap het.
Ik zat nog aan de beginsituatie te denken dat alles onder stroom stond.
Maar nu door dat ene veertje te verwijderen is dat kontakt er natuurlijk niet meer.
Zal tape weer verwijderen.bedankt voor je opmerking.
mvg Henk
-
Ben ik toch nog nieuwsgierig hoe die onderste koolborstelaansluiting er uit ziet. Is die geïsoleerd, net als de bovenste, of zit hij echt verbonden aan het motorhuis? Want dat is op je foto's niet te zien.
-
Klaas,
Ja dat ziet er exact hetzelfde uit als de aansluiting aan de bovenkant op het motortje.
Hierop stond de veer die door een gaatje van de plastichouder van het motortje gaat en staat(stond) dan gewoon op het
witmetalen frame.Nu dat geen kontakt meer maakt is het totale frame ook stroomloos geworden.
Op de foto zie je ook dat het motortje in een plastic frame zit en vastklemd.
mvg Henk
-
Laatste update Lima V 230.
Motortje zit er weer in(Zonder tape , Wim.)
Draaistellen weer geplaatst/Kleine test.Aan 1 kant een raar geluid en alles blokkeert.
Na lang zoeken blijken de 2 tandwieltjes op de asjes gescheurd te zijn.
Hier zal wel niets meer aan te doen zijn.
Wordt het helaas een vitrine model, denk ik.
mvg Henk
-
Jawel hoor, even langs de Limaman in Houten.
Die asjes met tandwielen waren vrij standaard bij Lima. Je hebt een goede kans dat ze in Houten leverbaar zijn.
Wil je ook in de toekomst van het gelazer met die tandwielen af, dan kun je ze door messing tandwielen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7739.45.html) laten vervangen.
-
Beste Henk,
Heel erg bedankt voor de tip!!
mvg Henk