BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: tuurtje op 26 August 2009, 22:43:54
-
Beste medebouwers,
Ik zit een beetje te worstelen met het volgende.
Voor een nieuw te bouwen baan welke ik uit modules wil maken om praktische redenen (een ervan is nog steeds het te schuine dak) ben ik al een tijdje aan het puzzelen hoe ik het simpelste en betrouwbaarste de elektrische verbinding kan maken tussen de modules.
Ik rij zelf (nog) analoog, heb ook al lopen denken aan 25 polige D konnektors, maar dat idee heeft mij nog niet overtuigd dat dat het beste is. :-\
Zijn er onder jullie die andere oplossingen hebben tuurlijk liefst met voorbeelden en/of foto's
Bij voorbaat mijn dank voor jullie reactie's (y)
Groetjes
Arthur
-
Arthur,
Ik werk zelf al een hele tijd met de D-connectoren.
Deze gebruik ik onder modules die ook wel naar beurzen meegaan.
Ik gebruik wel altijd soepele kabel waarbij de aders niet bestaan uit 1 kern,
maar uit meerdere zeer dunne draadjes.
Gebruik je de stugge aders heb je kans dat de solderingen eerder losschieten wanneer de
kabel niet goed in de trekontlasting vastgezet zijn.
Heb tot nu toe niet echt problemen gehad met de connectoren.
Er zit alleen wel nogal eens verschil in de qualiteit.
Tinus.
-
Ja, er zijn zeker andere oplossingen. Heb je al enig inzicht in het aantal verbindingen ? Een 2-draads of een 25-draads verbinding geeft heel verschillende mogelijkheden.
Sander
-
....heb ook al lopen denken aan 25 polige D konnektors, maar dat idee heeft mij nog niet overtuigd dat dat het beste is. :-\
Wat voor leeuwen en beren zie je dan?
Op onze club zijn we ook bezig met een modulair opgebouwde baan, en daar hebben we voor de onderlinge verbinding tussen de modules gekozen voor 25 polig sub-D. Bevalt prima.
-
Hai Klaas,
Bergen en leeuwen , Ha dat gezegde was ik eerlijk gezegd vergeten ;D
Maar ik zoek een oplossing waarbij de steker verbinding in het frame is meegenomen, dus eigenlijk geen stekers die eerst los gehaald moeten worden en dat dan pas de module los genomen kan worden.
Misschien overdijf ik hoor, als ik julle reacties zo lees.
Groetjes
Arthur
-
Maar ik zoek een oplossing waarbij de steker verbinding in het frame is meegenomen, dus eigenlijk geen stekers die eerst los gehaald moeten worden en dat dan pas de module los genomen kan worden.
Dan zou ik gaan voor de knoppenverbindingen zoals op Scharfenbergkoppelingen. Probleem daarbij is wel: heeft nogal wat permanente kracht nodig dus een goede mechanische koppeling. Ga eens bij een treinstellensloper langs.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen: nooit doen, tenzij je niet alleen kunt beschikken over industrieconnectoren, maar ook de baan professioneel opbouwt, met name wat betreft nauwkeurigheden. En dan heb je ook nog helpers nodig die de baan op- en afbouwen, die met grote voorzichtigheid te werk gaan. Over de kosten heb ik het nog niet eens: misschien wel een 100- tot 1000-voud van bijv. subD. Ga maar eens bij een bedrijf als de TU informeren of bij fabrikanten van connectoren.
Maar mocht het toch iemand gelukt zijn hoor ik het graag; ik zou zelf ook niets liever willen maar hou het op subD en bananenstekers.
Maarten.
-
Arthur, bij het verbinden van modules spelen drie zaken een rol : (a) positioneren, (b) fixeren en (c) aansluitingen doorverbinden. Ideaal is die drie gescheiden te houden, hoewel (a) en (b) wel gecombineerd worden. Aparte passtift(en) voor (a) en een of meer bouten voor (b) werken gewoon makkelijker bij het positioneren en monteren.
Integreren met (c) verbindingen zou ik nooit doen, de mechanische eigenschappen van een (c) connector verschillen te veel van (a) pennen en (b) bouten.
Sander
-
Maar ik zoek een oplossing waarbij de steker verbinding in het frame is meegenomen, dus eigenlijk geen stekers die eerst los gehaald moeten worden en dat dan pas de module los genomen kan worden.
Dat is een ideaal waar ik ook wel eens mee bezig ben geweest. Ene stekkerdeel verzonken in de kopwand van de module, het andere deel in de kopwand van de aanliggende module. Een van de delen was beweegbaar langs een schroefspindel en kon ik zo naar zijn partner toe schroeven. Voor het losmaken moest ik hem dan eerst weer terughalen.
Maar na de eerste poging ben ik daar snel van teruggekomen, veel te bewerkelijk.
Nu heb ik het op de klassieke manier opgelost, in de ene module een vastgemonteerd deel, aan de andere de stekker aan een staart. Via een opening in de kopschotten steek ik de staart naar de module met het vaste deel.
Nog een klein trucje: in het module-eind met de stekker-aan-staart lijm je een wasknijper vast. Tijdens transport zet je daar de staart mee vast, zodat die niet kan zwabberen.