BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jerommeke1977 op 26 August 2009, 11:18:15
-
Goedemorgen :D,
Ik heb een modelbaan, welke uit een aantal delen bestaat.
Op een gedeelte rijden voortdurend treinen heen-en-weer met eenzelfde snelheid.
Aan het einde van het traject activeert de trein een REED-sensor en de stroom verandert van min in plus v.v. Dit werkt allemaal prima. Terwijl de treinen wel minder hard rijden, soms staan ze zelf stil. Ligt dit aan de trein, de rails, de stroom? ???
Ik heb ook nog hele grote problemen met de stroomvoorziening van de rest van mijn HO-modelbaan. Op het rangeerterrein is het niet mogelijk om erin te rijden, maar je kunt er alleen uitrijden de hoofdbaan op. Hoe komt dit? ???
Laatste probleem: op de hoofdbaan geeft een stroommeter 9 Volt min aan, na enige seconden gaat de stroom ervan af. De trein op de baan stopt. Even later geeft hij weer stroom.
Als ik de knop van de transformator naar andere kant draai, geeft de stroommeter netjes 9 Volt aan. Maar ook nu valt de stroom weer weg na een aantal sec. om vervolgens na enge sec. weer een stroomsignaal te geven. Wat is er? ???
Graag hulp.
Jeroen. :)
-
Kortsluiting dus!
Groet Jaap
-
Dat betekent dat je een kortsluitng in je baan hebt zitten. Je trafo reageert daar op door zichzelf uit te schakelen( thermisch schakelaar springt uit omdat ie te heet wordt) trafo koelt af , stroom gaat weer op de baan , kortsluiting etcetcetcetc
-
Dit lijkt erg op overbelasting van de trafo,
doordat er teveel stroom gevraagd wordt zakt de spanning in
en staat alles stil...
Wat voor transformator wordt er gebruikt? als het goed is moet
er achterop staan hoeveel ampere de trafo geeft,
meestal is dat minimaal 0,5 ampere maar sommige oude
transformatoren van bijvoorbeeld Piko leveren maar 0,2 ampere :P
De meeste treinen gebruiken meer dan 0,2....
Mvg,
Tis
-
Laatste probleem: op de hoofdbaan geeft een stroommeter 9 Volt min aan, na enige seconden gaat de stroom ervan af. De trein op de baan stopt. Even later geeft hij weer stroom.
Als ik de knop van de transformator naar andere kant draai, geeft de stroommeter netjes 9 Volt aan. Maar ook nu valt de stroom weer weg na een aantal sec. om vervolgens na enge sec. weer een stroomsignaal te geven. Wat is er? ???
Omdat als je de trein de ene kant op wil laten rijden en je trafo naar bijvoorbeeld links draait, je de +(stroom) op de linker rail zet.
Als je de trafo naar rechts draait wisselt de spanning, en gaat de trein(motor) de andere kant op, en staat de +(stroom) op de rechter rail. (Links en rechterrail kunnen verschillen)
Draai je transformator maar eens de andere kant op, en de draden van de voltmeter omwisselen, dan blijft het -9V of 9V.
Dit hoort dus ook zo, en is niet erg! :)
Hoop dat het duidelijk is!
-
En om je verder te kunnen helpen is het zinvol dat je even je baanplan hier post en aangeeft hoe e.e.a. aangesloten is.
Nu blijft het gissen waar precies het probleem kan zitten.
Geef ook wat meer informatie over wat je er laat rijden, hoeveel teinen tegelijk, wel of geen binnen verlichting etc.
Hoe meer informatie je geeft des te beter kunnen we je helpen.
Gr.
Eric
-
Begin eens met alle treinen van de baan te halen, en kijk dan of je trafo nog steeds afschakelt als je de regelknop helemaal open draait.
-
Goedemorgen :D,
Probleem 1:
Ik heb een modelbaan, welke uit een aantal delen bestaat.
Op een gedeelte rijden voortdurend treinen heen-en-weer met eenzelfde snelheid.
Aan het einde van het traject activeert de trein een REED-sensor en de stroom verandert van min in plus v.v. Dit werkt allemaal prima. Terwijl de treinen wel minder hard rijden, soms staan ze zelfs stil. Ligt dit aan de trein, de rails, de stroom? ???
* Hoelang staan de treinen stil?
* Moet je de stilstaande treinen zelf op gang helpen of gaan deze uit zichzelf weer verder
* Is minder hard rijden of soms zelfs stilstaan te beïnvloeden door gebruik van de rest van je baan, bv het rangeerterrein?
Probleem 2:
Ik heb ook nog hele grote problemen met de stroomvoorziening van de rest van mijn HO-modelbaan. Op het rangeerterrein is het niet mogelijk om erin te rijden, maar je kunt er alleen uitrijden de hoofdbaan op. Hoe komt dit? ???
* Wat zegt je Voltmeter hier??
* Zie je gevolgen op de rest van je baan als je wilt uitrijden op je rangeerterrein (wat niet kan dus) ?
Probleem 3:
Laatste probleem: op de hoofdbaan geeft een stroommeter 9 Volt min aan, na enige seconden gaat de stroom ervan af. De trein op de baan stopt. Even later geeft hij weer stroom.
Als ik de knop van de transformator naar andere kant draai, geeft de stroommeter netjes 9 Volt aan. Maar ook nu valt de stroom weer weg na een aantal sec. om vervolgens na enge sec. weer een stroomsignaal te geven. Wat is er? ???
Graag hulp.
Jeroen. :)
+9volt constant of -9volt constant is geen probleem.
Zou ook mij niet verbazen als dit door een overbelasting van je trafo zou komen.
Hoeveel treinen rijden er op je baan tegelijkertijd?
Ik neem aan dat het een analoog spoorwegje is.
Mvg
Roel