BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: riederalp op 21 August 2009, 09:31:07
-
Door de beperkte ruimte wordt de baan vrijsmal
het bovenste gedeelte ligt 25cm hoger dan de rest.
Geef jullie oordeeel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_2.jpg)
en er loopt een groot gedeelte langs de muur.
in de tijd kan er vanaf het kopstation door de muur heen zodat we de baan kunnen uit breiden naar de gang.
De bedoeling is dat het voor een ventje wordt van 8 en zijn vader.
Dus de bedoeling is dat de wissels met de hand verandert wordt maar de wissels wil ik wel van te voren bedraden als we knoppen willen hebben dat we alleen de draden hoeven aan te sluiten.
aan bijde kant komt een spiraal
-
hoe wil jij een zo'n groot hoogte verschil overbruggen op deze baan.
-
hoe wil jij een zo'n groot hoogte verschil overbruggen op deze baan.
Alles gaat omhoog en naar beneden met een spiraal met max 2.85gr
-
Als ik het goed zie, links onderaan, is de maat daar 80 cm. voor de breedte met de cirkelboog erin.
Reken even mee: midden v.d.rail op 5 cm. van de rand, dus de diameter mag maximaal 70 cm zijn.
Een (vroegere) maat van Fleischmann was R=357,5 mm. dus een diameter van 71,5 cm.
Dus zelfs met de krapste bogen kom je normaal gesproken al niet goed uit.
Neem jezelf en je zoon serieus en ga een paar centimeter ruimer zitten, dan kunnen er ook personenwagons rijden die niet tegen de muur botsen of over de rand van de tafel uitsteken in de bocht.
Het is allemaal zo minimaal bemeten, terwijl de binnenruimte groot genoeg is. Daar krijg je tijdens de bouw al spijt van.
Maarten.
-
Al ga je ruimer zitten dan nog is de spiraal wel erg krap om de benodigde centimeters te kunnen stijgen denk ik. Je zal bij h0 toch al gouw 10cm per rondje omhoog moeten en dat is vrij veel.
Als je niet erbij had gezet dat het ook voor je zoon was dan had ik gelijk geroepen schrap dat hoge traject. Als je die ruimte voor landschap gebruikt komt het veel realistischer uit, maar dat zal bij deze baan wel niet echt belangrijk zijn verwacht ik.
Als het om spelend rijden gaat en een beetje bouwen, leg dat hoge traject dan bijna net zo laag als de rest, evt. iets glooiend. Als je een realistische baan wilt schrap dat hoge traject dan helemaal of maak het helemaal een laag liggen schaduwtraject.
Groetjes Michiel
-
Als ik het goed zie, links onderaan, is de maat daar 80 cm. voor de breedte met de cirkelboog erin.
Reken even mee: midden v.d.rail op 5 cm. van de rand, dus de diameter mag maximaal 70 cm zijn.
Een (vroegere) maat van Fleischmann was R=357,5 mm. dus een diameter van 71,5 cm.
Dus zelfs met de krapste bogen kom je normaal gesproken al niet goed uit.
Neem jezelf en je zoon serieus en ga een paar centimeter ruimer zitten, dan kunnen er ook personenwagons rijden die niet tegen de muur botsen of over de rand van de tafel uitsteken in de bocht.
Het is allemaal zo minimaal bemeten, terwijl de binnenruimte groot genoeg is. Daar krijg je tijdens de bouw al spijt van.
Maarten.
Het programma wintrack gaf meerdere rails maten aan
Ik wist niet zo gauw welke rond de 80cm zou zijn maar je hebt gelijk
op het spiraal wordt straks met flex gewerkt
en ik zal rond de 80cm blijven zitten
-
Al ga je ruimer zitten dan nog is de spiraal wel erg krap om de benodigde centimeters te kunnen stijgen denk ik. Je zal bij h0 toch al gouw 10cm per rondje omhoog moeten en dat is vrij veel.
Als je niet erbij had gezet dat het ook voor je zoon was dan had ik gelijk geroepen schrap dat hoge traject. Als je die ruimte voor landschap gebruikt komt het veel realistischer uit, maar dat zal bij deze baan wel niet echt belangrijk zijn verwacht ik.
Als het om spelend rijden gaat en een beetje bouwen, leg dat hoge traject dan bijna net zo laag als de rest, evt. iets glooiend. Als je een realistische baan wilt schrap dat hoge traject dan helemaal of maak het helemaal een laag liggen schaduwtraject.
Groetjes Michiel
Hij gaf aan dat het 5 ronde was om omhoog te komen
zou doende kwam hij op een stijging van 2,85%
-
Als je een Switserse baan wilt maken ,waarom vergeet je dan het Dal niet en bouw je een baan op HOOGTE in de Bergen ,dan kun je met beperkte ruimte toch een reale baan maken bijv. met een klein Bergdorpje met een klein Eindstation met een mogelijkheid om een Lok om te laten lopen . (y)
-
Als je een Switserse baan wilt maken ,waarom vergeet je dan het Dal niet en bouw je een baan op HOOGTE in de Bergen ,dan kun je met beperkte ruimte toch een reale baan maken bijv. met een klein Bergdorpje met een klein Eindstation met een mogelijkheid om een Lok om te laten lopen . (y)
De onderbouw worden kasten waar spullen in kunnen en de max hoogte op de rechte lange stuk is 50cm om hoog dan komt het schuine dak
vandaar maar het 25cm om hoog en 2 hoge bergen waar het spiraal is
-
Paul, 5 rondjes voor 25cm, denk even mee hoe hoog zijn jullie trein, hoe hoog is het hout, hoe hoog is de rails, tel dat bij elkaar op, als je de rails dan 5cm boven elkaar hebt liggen, 5x5=25 dan hoe je dus te weinig ruimte over. Hout zit je minimaal op 6 maar denk eerder 8mm, rails is in N al bijna 5mm hoog dus reken er voor h0 maar een paar millimeter bij, dan zit je met hout en rails al snel op een 15 tot 18mm. Hou je 32mm voor je trein over, dat is een hoogte die in N voor electrisch materieel al niet genoeg is laat staan voor h0 waar je toch bijna het dubbele moet rekenen.
NEM201 zegt dat de hoogte tussen de spoorstaaf en de bovenleiding minimaal 60mm moet zijn in h0 en bij normale hoogte 69mm. Die minimum maat moet je ook aanhouden om diesel en stoomtreinen door een tunnel te krijgen. Die minimum maat is er om nog iets speling te houden tussen de daken van de treinen en de rijdraad dus bij een lijn zonder bovenleiding moet je die maat ongeveer ook aanhouden voor een tunnel of voor een er over heen lopend spoor.
Groetjes Michiel
-
Alles gaat omhoog en naar beneden met een spiraal met max 2.85gr
De omtrek is 2 x pi x R = 2 x 3,14 x 35,75 cm = 224,5 cm.
De stijging is ?? Stel 9cm. Dan is de stijging 4 cm per meter.
Stel 10cm. Dan is de stijging bijna 4,5 cm per meter.
Stel 8cm Dan is de stijging 3,6 cm per meter.
Of er iets overeenkomt met 2,85 graden weet ik niet, maar ik blijf het zeer krap bemeten vinden. In zo'n ontwerpprogramma kan alles, maar of dat ook iets bruikbaars oplevert is een andere vraag.
Ik doe het meestal precies andersom: ik werk een idee uit met papieren wissels en naar mijn eisen. Pas daarna breng ik het in in een programma. Dan ben je veel vrijer in je ontwerpproces en kom je op veel betere invallen dan met zo'n standaardoplossingen en minimaliseringen van een programma.
Maarten.
-
Ik bedoel dan ook dat je het onderste gedeelte van de Bergen weglaat en alleen het midden en de Toppen na gaat bouwen,dan zou je het laatste gedeelte van een Baan met de laatste Twee Dorpjes kunnen nabouwen,dus vanuit een Schaduwstation een Bergdorpje binnenrijden op weg naar de Laatste Halte waar je rangeert om een Lok om te laten lopen en dan weer terug naar het Lager gelegen Dorp om daarna weer in het Schaduwstation te komen om eventueel met een andere Trein de rit opnieuw te maken.
Dan zou je ook met Tunnels en Bruggen iets kunnen doen omdat je die toch vaker op hoogte tegenkomt dan in het Dal.
Dit is ook te zien op een module baan van als ik mij niet vergis Swiss Track als je dan zoiets als het laatste gedeelte van deze baan voor ogen neemt.
-
Ik bedoel dan ook dat je het onderste gedeelte van de Bergen weglaat en alleen het midden en de Toppen na gaat bouwen,dan zou je het laatste gedeelte van een Baan met de laatste Twee Dorpjes kunnen nabouwen,dus vanuit een Schaduwstation een Bergdorpje binnenrijden op weg naar de Laatste Halte waar je rangeert om een Lok om te laten lopen en dan weer terug naar het Lager gelegen Dorp om daarna weer in het Schaduwstation te komen om eventueel met een andere Trein de rit opnieuw te maken.
Dan zou je ook met Tunnels en Bruggen iets kunnen doen omdat je die toch vaker op hoogte tegenkomt dan in het Dal.
Dit is ook te zien op een module baan van als ik mij niet vergis Swiss Track als je dan zoiets als het laatste gedeelte van deze baan voor ogen neemt.
echt een schaduw station heb ik er niet in getekend om wel een paar opstel sporen die onder de achterwand (berg ligt met de lange brug)
heb nu de rest in een tunnel geplaats boven op de berg en een paar bruggen bij geplaatst
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_swiss_met_bruggen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_swiss_met_bruggen.jpg)
-
Dit bovenste deel ziet er helemaal niet verkeerd uit,lekker rustig en toch als je vanuit hier de boch maakt en een klein bergdorpje inrijdt met de moglijkheid om iets te Rangeren ,dan heb je mogelijkheden genoeg als je dan ook nog ruimte hebt om buiten zicht Matrieel weg te zetten zodat je met je treinloop kunt varieeren .Dan kun je de voorste Rails weglaten,dan hoef je ook niet te klimmen en te dalen maar bouw je op hoogte ,dan kun je wel stijgen van Dorpje A naar B maar hoeft dit niet zo Extrem (y) (y)
-
Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit,lekker rustig en toch als je vanuit hier een klein bergdorpje inrijdt met de moglijkheid om iets te Rangeren ,dan heb je mogelijkheden genoeg als je dan ook nog ruimte hebt om buiten zicht Matrieel weg te zetten zodat je met je treinloop kunt varieeren . (y) (y)
Dit is een ook een dubbel spoor dan zou je bv ook kunnen gebruiken als op stel spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven_kant_baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven_kant_baan.jpg)
Aan de achterkant heb ik een dubbel opstelspoor
Heb ff de rails in verdiepingen geknipt dan zie je het ff beter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo_1.jpg)