BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Sibren op 18 August 2009, 12:06:45

Titel: Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Sibren op 18 August 2009, 12:06:45
Hey,

Mijn eerste treinset is een digitale roco, maar ik wil nu uitreiden met een analoge roco. Kan ik deze twee met elkaar combineren, en is het misschien zelfs mogelijk dat ze op hetzelfde spoor kunnen rijden?

Groetjes,

Sibren
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Remunj op 18 August 2009, 12:17:18
Ja en Nee.  ;D

Je kunt met de digitale loc wel op een analoge baan rijden (mits de analoog herkenning niet uitgeschakeld is). Die gedraagd zich dan gewoon als een analoge loc.
Met een analoge loc op een digitale baan rijden gaat niet. Die gaat er als een speer vandoor omdat de loc denkt dat de maximale spanning op de rails staat. Gewoon even een decodertje inprikken en op je digitale baan laten rijden.

Zoek ook eens op het forum. Deze vraag is al meerdere keren gesteld en beantwoord met allerhande extra informatie..

Gr.
Eric
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Sibren op 18 August 2009, 12:20:22
Heel erg bedankt voor de reactie. Maar als ik de decoder uit mijn digitale loc haal, gedraagt die loc zich dan gewoon als een analoge loc? (wil eig nog geen decoder kopen, die dingen kosten 30-40 euro per stuk :P)

Groetjes,

Sibren
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Remunj op 18 August 2009, 12:34:17
Dt klopt. Moet je wel de brugstekker terugplaatsen want anders doet ie helemaal niets.
En BELANGRIJK niet met je digitale systeem werken.
Je rails dan alleen aansluiten op een normale treintrafo en je digitale systeem volledig loskoppelen.

Gr.
Eric

PS Met een beetje zoeken vindt je echt wel goedkoper decoders. Zeker als je niet teveel eisen stelt en alleen maar wilt rijden.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: John18 op 18 August 2009, 12:51:34
Hallo

Het is mogelijk om digitaal en anoloog op het zelfde baanvak te laten rijden.
dit kan door middel van de bovenleiding plaatsen en in gebruik nemen de analoge loc gewoon op de bovenleiding aansluite en de digitale loc gewoon via de rails spanning.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Jerome op 18 August 2009, 13:25:34
Jonny,

Dat lijkt me heel knap wanneer dat zou werken.  8)

Groet, Jeroen
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: RobbertJan op 18 August 2009, 14:03:09
Ik heb thuis ook met dit probleem gestoeid en ben er ook niet uitgekomen.

Beide systemen moeten geheel gescheiden werken en je zal dus de gehele baan moeten
opdelen in blokken om zo je digitale en analoge systemen gescheiden te houden.

De kans is vij groot dat de digitale aansturing, van roco, er vanuit gaande dat het de multimaus
betreft direct in de storing gaat vanwege kortsluiting of storing.

Ik heb beide overwogen en uiteindelijk de baan geheel digitaal gemaakt met een optie om
alles met schakelaars !geheel! om te schakelen naar analoog met trafo's.
Mijn baan is nog wel ingedeeld met blokken om zo analoog ook nog meerdere treinen
te kunnen laten rijden.

Succes.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Roelof op 18 August 2009, 14:36:25
Wat wel kan is dit systeem:

www.picommit.nl/dinasys/

Grt, Ronald.
 
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Wim Ros op 18 August 2009, 14:39:42

Met een analoge loc op een digitale baan rijden gaat niet. Die gaat er als een speer vandoor omdat de loc denkt dat de maximale spanning op de rails staat. Gewoon even een decodertje inprikken en op je digitale baan laten rijden.

Helaas, zal deze er niet als een speer van doorgaan op een DCC systeem. Maar gewoon stilblijven staan, met een heftig brommende motor die vervolgens ontzettend warm wordt en na een korte tijd in rook opgaat.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Wim Ros op 18 August 2009, 14:40:55
Jonny,

Dat lijkt me heel knap wanneer dat zou werken.  8)

Groet, Jeroen

Daar is niets knap aan, dat werkt gewoon.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Sibren op 18 August 2009, 16:25:20
Hmmm, ik denk dat ik maar gewoon wat langer ga sparen en dan een digitale loc erbij koop, stk makkelijker :P

In elk geval, iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties :D

Groetjes,

Sibren
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Ronald81 op 18 August 2009, 16:32:15
Een digitale loc erbij?

Ik zou eerst de analoge om (laten) bouwen. Is altijd goedkoper, dan een digitale loc aanschaffen.

Groet,

Ronald
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Bruce!!! op 18 August 2009, 17:59:38
Ik heb zelf een spoor voor het digtale spul en een spoor voor het analoge spul dat (nog) niet omgebouwd is of de moeite er niet voor is.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Sibren op 18 August 2009, 18:05:17
Een digitale loc erbij?

Ik zou eerst de analoge om (laten) bouwen. Is altijd goedkoper, dan een digitale loc aanschaffen.

Groet,

Ronald

Ik had de analoge loc nog niet gekocht. Ik koop dus niet de analoe loc, maar een duurdere digitale loc ;)

Groetjes,

Sibren
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: knar46 op 24 August 2009, 11:16:26
Sibren,
De vraag die je nog niet is gesteld is: welk digitaal systeem gebruik je? Met Lenz is het bijvoorbeeld mogelijk met één loc analoog te rijden. De constante spanning op de baan hoeft geen probleem te zijn (de loc staat brommend op de baan) aangezien ik ervan uitga dat waar de loc stil staat (bij seinen) de baan stroomloos is. Toch is het maar beter van meetafaan alleen digitaal te rijden (het kost wat meer maar je hebt er ook meer aan).
Mvrgr
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Wim Ros op 24 August 2009, 11:24:51
Sibren,
De vraag die je nog niet is gesteld is: welk digitaal systeem gebruik je? Met Lenz is het bijvoorbeeld mogelijk met één loc analoog te rijden. De constante spanning op de baan hoeft geen probleem te zijn (de loc staat brommend op de baan) aangezien ik ervan uitga dat waar de loc stil staat (bij seinen) de baan stroomloos is. Toch is het maar beter van meetafaan alleen digitaal te rijden (het kost wat meer maar je hebt er ook meer aan).
Mvrgr

Nu dat zou ik maar snel vergeten en achterwege laten, want als je een rokende motor wil, is dat de manier. Zodra de lok stilstaat, gaat de motor binnen de korste keren in rook op. En is voorgoed naar de eeuwigejachtvelden.
NIET DOEN DUS.


Mvg
Wim
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: knar46 op 24 August 2009, 11:43:40
Wim,
Ik begrijp het niet (maar ik heb een technische deuk). Als een baanvak stroomloos is kan er toch niets gebeuren? Toch? Of leidt het rijden met een analoge loc op een digitale baan zonder meer tot het effect dat jij beschrijft als hij stroomloos komt te staan?
Een mens is nooit oud genoeg om te leren en ik wil mijn spullen graag heel houden.

Mvrgr 
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Wim Ros op 24 August 2009, 12:35:38
In een digitale baan zitten per definitie geen stroomloze delen. Zitten die er wel in dan ben je het paard achter de wagen aan het spannen. Verder wordt de motor tijdens het rijden op lage snelheid ook veels te warm. GEWOON NIET DOEN DUS.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 August 2009, 12:47:56
Ik zou het advies van Wim ter harte nemen. In het DCC systeem zit de mogelijkheid ingebakken om met 1 analoge loc op de digitale baan te rijden. Maar daar hoor je de fabrikanten niet meer over, omdat er al te veel locs zijn gesneuveld op deze manier.

Verder ben ik ook van mening dat je analoog en digitaal niet moet mixen. Zeker als je elektrotechnisch niet goed bent onderlegd kom je voor allerlei problemen te staan. Dus mijn advies: ga je digitaal, dan ook helemaal.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Casey Jones op 26 August 2009, 20:37:19
Hallo Klaas of Wim.

Hoe kan dit dan werken?

Jay Jay
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 August 2009, 21:12:16
Jay Jay, kijk eerst eens op mijn website bij digitale spanning naar het DCC formaat.
Daar zie je dat een DCC bit steeds bestaat uit een positieve en een negatieve puls van gelijke lengte. Daarmee bereiken ze dat de gemiddelde spanning nul is, anders gezegd: er is geen gelijkspanningsrest. Een gewone gelijkspanningsmotor zal op deze spanning niet draaien, maar hoogstens een beetje zoemen.

De langste pulsen vormen de logische nul. Die pulsen hebben standaard een lengte van 100 microseconden. Maar dat is een minimum waarde, de nulpulsen mogen ook langer zijn, dat noemen ze "zero-stretching". Als je alleen de nulpulsen aan de positieve zijde langer maakt, dan ontstaat een positief gelijkspanningsaandeel en zal een analoge loc b.v. vooruit rijden. Maak je de negatieve nulpulsen langer, dan ontstaat er een negatief gelijkspanningsaandeel, en zal de analoge loc achteruit gaan rijden.

Voor de digitale locs zal het niks uitmaken, die herkennen de verlengde pulsen nog steeds als een nul.
Dit systeem is vanaf het ontwerp in DCC ingebakken, speciaal met het doel om met 1 analoge loc te kunnen rijden.
Maar het had een onverwacht bijeffect, veel motortjes bleken op de digitale wisselspanning veel meer stroom te trekken dan verwacht werd. Vooral Faulhaber motoren hebben een zo lage zelfinductie dat ze binnen een paar minuten verzengend heet zijn en in rook opgaan. Vandaar dat je de fabrikanten er niet meer over hoort, ze hebben te veel klachten gekregen over uitgefikte motoren.
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: Casey Jones op 27 August 2009, 21:04:06
Hallo Klaas

Bedankt voor deze begrijpelijke uitleg.

Jay Jay
Titel: Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
Bericht door: John18 op 10 September 2009, 21:18:39
Hallo

Ik weet wel zeker dat het werkt als je de ene loc via de bovenleiding laat rijden en de digitale loc via de spanning van de rails alleen moet je er dan wel aan denken om de stroomafname egt goed te isoleren van de wielen.

en het werk echt want ik heb het zelf namelijk ook geprobeerd!!

PROBLEEMLOOS!!!