BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: HSB op 17 August 2009, 23:25:49
-
Hoi,
Op het 0n30 Eurospoor diorama dat ik aan het bouwen ben moet nog een locje pendelen en ik had bedacht dat het wel leuk zou zijn er zelf een te bouwen. Of eigenlijk verbouwen, want de basis is een 3 assige Plymouth van Bachmann in H0.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_het_origineel.jpg)
Dit is hem. Niet erg fraai, maar er zit een prima aandrijving in, die het ding analoog uitstekende rijeigenschappen geeft. En goedkoop bovendien. ;D
Bij de verbouw had ik geen concreet voorbeeld voor ogen. Dat is geen probleem, want in het echt reed er op die smalspoorlijnen ook een verscheidenheid aan veelal aangepaste, verbouwde locjes. Dus laat ik me'n fantasie de vrije loop. Inspiratie vond ik op deze site http://www.northeast.railfan.net/industrial.html
ik verbouw dus een H0 Plymouth tot iets Plymouth-achtig in 0n30.
Goed nu de verbouw. 3 assen is 1 teveel vond ik. De middelste as is niet aangedreven, dus die is zo verdwenen. De nagebootste ophanging kost meer moeite om te verwijderen, evenals de trapjes, het remwerk, etc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_getransformeerd_naar_2_asser.jpg)
Geen perfect resultaat, maar werkbaar.
Toen moest de opbouw er aan geloven. Even mijn tanden op elkaar en die van het zaagje in het model en dit is het resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_en_toen_.jpg)
Is dit strafbaar ???
Vervolgens heb ik met styreen de bodemplaat verbreedt en aangepast. En begonnen met de fabricage van een nieuwe opbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_04_4.jpg)
Hier het voorlopige resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_05_1.jpg)
En hier ter vegelijking naast de Davenport van Bachmann.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_06_1.jpg)
Het voorbeeld wat er op leek was ook in werkelijkheid een dwerg.
Wordt vervolgd,
Herman
-
Errug leuk om te zien!
-
Volgens mij wordt er dit jaar veel rollend materieel zelf gebouwd voor de dioramawedstrijd (y)
-
Ziet er prima uit, vooral zo door gaan, groetjes Michiel
-
Zeer zeker een leuk project. Ik ben benieuwd naar je diorama .......
Jeffrey
Kom zeker naar Eurospoor al is het enkel om de diorama's te bekijken.
-
Updateje.
Inmiddels is de cabine klaar. Er moeten alleen aan de binnenkant nog wat details worden aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_07_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_07_1.jpg)
Het dak heb ik van een plaatje messing gemaakt, dat ik nog had liggen. Dat gaat toch een stuk sneller en eenvoudiger dan met styreen. Nadat ik de forse messingaanslag op het inmiddels kant en klare dakje had verwijderd, werden er ook een paar dikke krassen zichtbaar. Dat wordt alsnog plamuren. :-\
Het paste trouwens perfect, tot ik er een klont styreen onder lijmde, om het op ze'n plaats en afneembaar te houden. :(
Ach, het kiert maar een klein beetje. Ik vind het goed zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_08_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_08_1.jpg)
Tot nu toe ben ik aardig tevreden. Het ding midden op de motorhuif stelt trouwens een luchtinlaat voor. Even op ze'n plek gehouden met wat plakband. Ik twijfel nog of ik hem zal gebruiken.
Groet, Herman
-
Herman, ziet er heel erg gaaf uit.
Mijn pet gaat af ! (y)
Ik heb exact zo'n Bachmann switcher liggen, voor een soort gelijk project maar dan in europees 0e.
Ook bij mij moet dit een twee asser worden, nu kan ik het bij jou afkijken ;D
-
Klasse Herman. (y)
Groet Jaap
-
Ik heb exact zo'n Bachmann switcher liggen, voor een soort gelijk project maar dan in europees 0e.
Ook bij mij moet dit een twee asser worden
Ik ben erg benieuwd naar je jouw projectje. Daar ga je vast ook wel een draadje van posten als je zover bent ;)
Het was trouwens best lastig om alle overbodige prut netjes van de zijkanten van het onderstel te frezen met de beperkte middelen die ik heb. Dat is dan ook niet 100% gelukt.
Alternatief is om die zijkanten weg te werken achter een plaatje styreen, of om ze maar gewoon rucksichtlos weg te zagen. Beide heb ik overwogen. Van de eerste optie zijn 1:1 normaalspoor voorbeelden te vinden, maar voor een smalspoorloc met toch een vrij breed profiel opbouw oogt dat n.m.m. niet zo fraai. De 2e optie heeft als nadeel dat de grijze klont zamac van de aandrijving die dan zichtbaar wordt, lastig is weg te werken of detailleren. Voor een Europees veldspoorlocje met een smaller profiel zou ik de eerste optie kiezen. Voor een Amerikaans hok leek me dit toch de mooiste (en meest gangbare) oplossing.
Overigens kwam ik later ook nog een foto van een smalspoor 3-asser tegen, waar het onderstel nauwelijks voor aangepast had hoeven worden. Misschien dat ik die ook nog eens bouw.
Grtz.
Herman
-
Ha Herman,
Nou een veldspoorlocje zal het niet worden, daar is de asafstand veeeeels te groot voor.
En daar ben ik trouwens al mee bezig 8) :
(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/BomaDS77_5.jpg)
Het moet meer een smalspoorlocje zoals op de duitse 750mm lijnen te vinden is (RĂ¼gen enzo) maar dan met een knipoog ;)
Het eerste probleem waar ik al tegenaan loop is de dikte van van het materiaal van de zijkanten, maargoed, daar heb ik genoeg tijd voor om daar over te denken.
Maar dit draadje gaat om jouw fraaie loc, ik hoop snel meer platen te zien !
-
He ouwe zuurkool vreter. Messing misschien een optie?
Leuk machientje trouwens
Peter
-
Nou , voor gebogen daken wellicht geen slecht idee zoals ik nu bij Herman zie ! ;D
-
Hoi Marijn,
Leuk locje. (y) Is beslist geen vervuiling van dit draadje.
Met het nodige vijlwerk kun je de dikte van de zijkanten halveren tot 1,5 mm.
Gtrz.
Herman
-
Zo, maar weer eens een plaatje van de vorderingen.
Het kapje zit inmiddels in elkaar en is voorzien van 2 lantaarns, waar ik na het spuiten de draadjes-ledjes en glaasjes pas in zet.
Het kapje daarna in de spuitplamuur gezet. Vervolgens roestplekken aangebracht en die na droging deels gemaskeerd met maskeervloeistof.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_primer_met_roestplekken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_primer_met_roestplekken.jpg)
En dan het resultaat na 5 lagen geel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_na_5_lagen_geel_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_na_5_lagen_geel_a.jpg)
Waarschijnlijk moet er op de juiste plekken nog een laagje met wit verdund geel over om het schraal worden van de verf te imiteren. Daarna de maskeerprut weg pulken en hopelijk houd ik dan het effect van afgebladderde verf over. Dan verder vervuilen.
grtz,
Herman
-
Dat gaat leuk Herman.
Ben je al bekend met de suiker en zout (als alternatief voor maskeerprut) roestplek techniek ?
Op de nog net niet geheel droge roestbasislaag heel nonchalant of gericht, maar niet overdone, suiker en zoutkorrels strooien.
Dan spuit je hier de gewenst lokkleur over en dan pulk je de korrels weer weg.
Dit gaat makkelijk omdat de korrels ietwat uitsteken door de laklaag.
Gaat zo door (y)
-
@ Marijn,
Iets vergelijkbaars had ik op de site van Boulder Valley Models gelezen. Daar gebruiken ze zout uit zo'n goedkoop zoutmolentje omdat die brokjes van ongelijke grootte maakt. Ik heb dat al eens uitgeprobeerd op wat stalen u balken die geschilderd moesten worden en dat werkt ook. Die techniek ga ik ook gebruiken bij het dak van het dieseltje.
De reden waarom ik het niet bij de bovenbouw heb gebruikt is dat gele verf erg slecht dekt. Op een donkere ondergrond (roestkleur) lukt dat denk helemaal niet.
Grtz.
Herman
-
Van de Boulder Valley site had ik ook dat idee ja.
http://bouldervalleymodels.com/index.php?main_page=page&id=12
(y)
-
Wat vinden jullie, afgeragd genoeg?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_na_een_wash_met_zwart_en_earth.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_na_een_wash_met_zwart_en_earth.jpg)
Grtz. Herman