BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 17 August 2009, 16:35:40

Titel: Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 16:35:40
Ik heb al jaren 3 module bakken in ruwbouw klaar.
Nu wil ik van de drie bakken een paradebaantje maken voor mijn materieel.
Tevens kan ik dan wat ervaring opdoen met landschaps en rail bouw.

Nu mijn eerste probleem.
Ik heb geen idee wat nu de beste rails om aan te schaffen.
Het hoeft niet de goedkoopste te zijn want ik heb aardig wat kleinserie modellen dus die moeten er ook op kunnen rijden.
De duurste hoeft ook weer niet, ik wil hier eerst wat ervaring mee opdoen.

Graag hoor ik van iemand wat de beste keuze zou zijn.

Grts,
Dennis
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Streamliner op 17 August 2009, 16:46:54
Tillig Elite komt als eerste in mij op. Niet te duur maar wel mooie wissels en rails. En RP25 wielen kunnen zonder problemen over de wissels rijden.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Bob R. op 17 August 2009, 16:47:17
Goed en goedkoop : Piko, daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Op mijn oude (nog bestaande) baan gebruik ik Fleischmann profo. Prima spul maar met bedding en dat vond ik niet meer nodig.
Van Roco vond ik de rail wat laag i.v.m. andere merken en de bedding veel te hoog.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: JAB van Ree op 17 August 2009, 17:13:26
Als je de ruimte hebt Tillig Elite of Roco Line en dan alleen de slankste variant wissels toepassen. Eventueel Peco al is dat iets minder fraai (geen mooie imitatie spoorstoelen)
Ik zou zeker voor laag profiel spoorstaaf gaan (code 83 of code 75) en voor slanke wissels.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: breitenstein op 17 August 2009, 17:32:16
Ik heb Tillig Elite in het zichtbare deel van mijn baan en Piko-A-Gleis in het niet zichtbare deel. Naast het feit dat Tillig Elite mooier oogt (lager profiel) heb ik ook de indruk, dat de treinen er geruislozer op rijden. Het leggen van Tillig Flex-rails en wissels gaat vlot. Wel moet je bij de wissels voor een ondervloermotor zorgen (ik gebruik Tortoise). Nadeel is dan de beperkte verkrijgbaarheid.

Casper
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Christoph op 17 August 2009, 17:38:53
Hallo Dennis,

let op of de RP25 wielen over je wissels kunnen lopen, waarschijnlijk heb je deze wielen wel onder je kleinserie materieel. Bij de Tillig Elite moet dit kunnen, heb er zelf geen ervaringen mee, maar of dit ook bij de code 100 rails van Piko kan weet ik niet. Bij de oude Roco wissels (code 100) heb je ook problemen met de RP25 wielen op wissels.

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 18:31:06
Heren,

Ik dank u voor de goede tip`s.
Ik ga voor Tillig Elite.
Op Conrad zag ik dat het ook online te bestellen is.
Dus met een beetje geluk heb ik het deze week al binnen.

Ik ga nu eerst eens berekenen wat en hoeveel ik nodig heb.

Grts,
Dennis
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 18:54:13
Ik ben nu mijn baanplan aan het tekenen en heb al een idee.

Het wordt een dubbelspoor parade baan met een inhaalspoor.
op module 1 en 3 komt een wissel naar het inhaalspoor.
Het wordt dus een rechte baan met twee wissels.
Welke type wissel raden jullie mij aan, ik neem aan zo slank mogelijk?

Zelf dacht ik aan dit;
http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-rails-railbouw/modelspoor-ho-tillig-rails-elite-code-83/213386.html

Grts,
Dennis
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Ivo tB op 17 August 2009, 18:56:19
Dennis,

De beste rail moet nog worden uitgevonden. Het blijft altijd een compromis. Persoonlijk ben ik voor een laag railprofiel en dan heeft Peco het laagste profiel (uit mijn hoofd 1,9mm). De railstoelen zijn dan wel iets minder, maar na ballasten en roestbruin spuiten zie je daar toch minder van. Een ander nadeel is wel dat volgens mij de bielzen onder de wissels anders liggen dan in Nederland gebruikelijk. Er zijn in elk geval slanke wissels, maar het engels wissel is weer niet slank. De railgeometrie sluit vrij goed aan op het NL dubbelspoor

Dan is er de Roco line. De railhoogte is 2,1mm Die vind ik vooral mooi vanwege zijn slanke wissels, zowel de gewone als de hele en halve engelse wissels. Het is wel weer duurder dan Peco. Het echte nadeel van Roco line is dat de railgeometrie niet klopt. Wat bedoel ik: als je dubbelspoor legt met 2 wissels ertussen dan liggen de sporen veel te ver uit elkaar. Dus voor een modelspoor moet je gaan zagen aan de wissels.

Tillig Elite ken ik niet zo goed, maar wordt wel geprezen, dat het er goed uitziet. Het enige nadeel, dat aan de andere kant weer natuurgetrouw is, is dat de wisseltongen niet scharnieren, maar verbuigen. Zonder wisselaandrijving, die de tongen dus in een van de 2 standen vasthoudt, gaat het niet.

Zelf heb ik als compromis voor een speelbaantje Piko A Gleis gelegd. De hoofdreden daarvoor is dat dit een spoorhoogte van 2,5mm heeft, waardoor ook de treinen uit mijn jeugd er nog op kunnen rijden zonder dat je de flenzen van de wielen hoort ratelen op railstoelen. Doordat het nieuwzilver is (alle voorgaande ook, maar ik was van vroeger Fleischmann modelrail in messing gewend) lijkt het me ook veel minder gevoelig voor vuil.

Ik heb ook nog wel eens een wissel zelfgebouwd van Hobby Ecke Schumacher, maar dat beviel me ook niet.

Samenvattend: als al je materieel dezelfde wielen heeft kun je daar je keus op baseren. Als dat niet zo is dan kom je altijd op een compromis uit. En de rail die je echt wilt qua geometrie, railhoogte, NEM-, RP25- of H0pur wielen kun je meestal alleen maar zelf leggen. En dat is wat mij betreft het grootste nadeel van messing modelbouw: je legt de lat niet alleen hoog voor rollend materieel, maar de rest moet daar ook aan voldoen. Tot nu toe zijn de enigen die dat ook echt doen de mensen van Scalefour, H0pur of Proto 87 en dan vergeet ik vast nog wel iets.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Ivo tB op 17 August 2009, 18:57:29
Dennis,

Qua wissels kun je beter voor 12 of 10 graden gaan.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Remco. op 17 August 2009, 18:58:01
Hoi Dennis,

Dat is niet slank, dat is standaard, slank zit in de orde van 10graden en kleiner :) Helaas met dito lengte :( maar goed.

Dit (http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-rails-railbouw/modelspoor-ho-tillig-rails-elite-code-83/246575.html#) bijvoorbeeld is 10 graden, lengte is 36 cm.

Er is ook nog een kleinere variant:

Dit (http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-rails-railbouw/modelspoor-ho-tillig-rails-elite-code-83/246577.html#) bijvoorbeeld is +- 6.3 graden, lengte is bijna 40 cm.

Gr. Remco.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 19:04:42
Ivo,

Ik snap wat je bedoelt.
Alleen wordt dit geen purist baantje.
Dit wordt puur en alleen om te kijken of ik baanbouw ook leuk vindt en dus de moeite waard vindt van investeren.
Mocht dit lukken en leuk zijn dan ga ik eens verder kijken hoe het beter en mooier kan ;D, maar bedankt voor de tip`s.

Remco,

Inderdaad dit ziet er veel beter uit.
Dit zal het ook wel worden denk, in combinatie met flexrails.
Mijn inhaalspoor wordt dan wel wat klein, maar ik kan dan altijd later nog een vierde bak als tussenbak invoegen.

Ik ga eens rekenen en bestellen denk ik.

Grts
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 22:19:14
Keuze is gemaakt.

Het worden twee wissels 6.3 graden, een linker en een rechter.
Die twee verbinden van 1 spoor het inhaalspoor.
Het buitenste spoor is niet verbonden met het inhaalspoor.
Dit omdat ik anders met de ruimte zit en aangezien het een proef baantje is maakt het mij niet zoveel uit.

Nu nog een vraag;
Kan ik de flexrail direct op de wissel zetten of moet ik daar nog een verloopje op zetten?
Miss een domme vraag, maar ik ben echt een leek hier in ;D

Grts
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Remco. op 17 August 2009, 22:23:38
Die flex kan er direct op :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 22:26:00
Dank, dan kan ik bestellen ;D

Ik zoek mij trouwens wezenloos naar een beschrijving over flexrail leggen op het net.
Volgens mij moet je wat aan de bielzen doen aan het uiteinden.....???
Heeft iemand miss een link?

Grts
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Remco. op 17 August 2009, 22:27:43
Je bedoeld zo'n klem voor flexxen. Dat hoef je niet te gebruiken, het is een beetje afhankelijk van wat je wilt.

Als je kaarsrecht wilt, kun je ook werken met een metalen strip of lineaal naast de flex bijvoorbeeld.

Gr. Remco.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 22:29:15
Ik zal eens kijken voor een strip idd.
Daar had ik iets over gelezen ja.

Dank
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Remco. op 17 August 2009, 22:30:28
Ja zo heb ik het ook gedaan. Dan krijg je echt kaarsrechte rails, gewoon een metalen strip van 2 mm dik x 2 cm en een cm op 50-60 lang is groot genoeg en handelbaar genoeg om te gebruiken.

Gr. Remco.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 22:31:42
Is 2cm standaard voor elke rail.
Ik schaf nu tillig aan.
Maar dan kan ik alvast zo`n strip halen ;D
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Remco. op 17 August 2009, 22:35:42
Ik heb die strip van mijn pa gehad, maar je vindt ze bij de ijzerrekken in de Karwei e.d. Gewoon een strip uitzoeken waarvan jij denkt dat je daarmee uit de voeten kan :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 22:37:02
Dat snap ik ;D
Ik doelde meer op de tussenmaat van de spoorstaven, is die bij alle fabrikanten 2 cm.

Maar ik zal eens kijken, ik heb in iedergeval de rails besteld (y)

Grts
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Remco. op 17 August 2009, 22:37:48
Oh zo, nee je legt hem er niet tussen maar tegen de bielzen ;D

Gr. Remco.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: johnny-VIRM op 17 August 2009, 22:47:23
voor de rechte stukken gebruik ik losse staven met losse biels matjes die je erop schuift, deze hebben aan het eind ook ruimte voor de rail lassen.
tillig code 81518 voor de schwellenband
tillig code 85500 voor de staven.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Dennis op 17 August 2009, 22:49:18
Oh zo, nee je legt hem er niet tussen maar tegen de bielzen ;D

Gr. Remco.

Aha, dan heb ik miss nog wel wat in de schuur ;D

Grts
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Christoph op 18 August 2009, 22:34:03
Hallo Dennis,

misschien is dit iets: http://www.floodland.nl/aim/info_rails_leggen_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_rails_leggen_1.htm)

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Remunj op 19 August 2009, 09:44:26
Ik doelde meer op de tussenmaat van de spoorstaven, is die bij alle fabrikanten 2 cm.
Nee, dat is het bij geen enkele fabrikant.  ;D
Uitgaande dat je met H0 rijdt is de spoorwijdte 16,5 mm.

Kijk hier (http://www.miba.de/morop/nem010-d.pdf) maar eens wat het bij andere schalen is.

Gr.
Eric
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Han Zijlstra op 19 August 2009, 09:58:44
Eigenlijk raar dat iedereen ervan uitgaat dat er hier met Duits materieel wordt gereden.
Piko, Tillig is naar Duits voorbeeld, Peco is naar engels voorbeeld. Puur NL railmateriaal bestaat niet.(zelfbouw dus)
USA mat. vindt je onder code 83 bij Peco ( afgezien van de lelijke wissels)

Heel mooi usa vindt je voor elke schaal bij Fast track http://www.handlaidtrack.com


Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: burtonbouwer op 19 August 2009, 11:10:27
Tillig Elite code 83, gelegd op blauw schuim voor onder laminaat vloeren. Zeer mooie rails en enorm stil.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: St00mboy op 19 August 2009, 13:11:10
Citaat
Peco is naar engels voorbeeld.

Peco maakt in principe H0 rails van het "flat bottom" type, en is erg gericht op de Amerikaanse markt.
In Engeland werd van oudsher een ander type rail gebruikt, nl. bull head rail. Peco rail is dus niet "prototypical" voor Engels spoor.
Flat bottom rail kwam voor 1950 in Engeland nauwelijks voor.

Het overgrote merendeel van de Engelsen gebruikt Peco rails voor hun 00 spoor, vaak bij gebrek aan beter.
Het echte Engelse type bull head rail wordt gemaakt door SMP Marcway en C&L, maar die maken geen kant-en-klare wissels.


Leen.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Han Zijlstra op 19 August 2009, 13:14:47
@Leen
Kijk dat zijn waardevolle aanvullingen.
@ modelspoorpraktijk ( of wat daarvoor maar in de plaats komt.
Misschien lijstje maken met welk land meest prototipical railtype kan gebruiken?

Of anders om: Merk rail - >geschikt voor welk land?
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: maartenvanderburgt op 19 August 2009, 13:28:35
Het gaat niet alleen om het type rail, zoals flat-bottom of bullhead, maar ook en vooral om de bevestiging van de rail op de bielsen en de bielsen zelf (oa bielsafstand  en indeling bij wissels).
Daarom is Peco voor een continentale baan voor iemand die redelijk nauw kijkt niet geschikt: typisch Engels.  En de (nieuwe) Peco code 83:  typisch Amerikaans.

Dan zijn / lijken continentale merken beter te voldoen, ook voor een baan naar Nederlands model. En voor een stuk paradebaan zou ik natuurlijk altijd paradewissels gebruiken. Tillig Elite dus.

Maarten.
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: cor_b op 19 August 2009, 13:32:04

Tillig Elite is een super mooie rail
Ik leg de rail in Styrodur dat is de kant en klare bedding en dat werkt perfect.

Cor
Titel: Re:Keuze type rail
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 22 August 2009, 01:16:58
@ modelspoorpraktijk ( of wat daarvoor maar in de plaats komt.
Misschien lijstje maken met welk land meest prototipical railtype kan gebruiken?

Of anders om: Merk rail - >geschikt voor welk land?

Als iemand hier de informatie voor heeft kan gerust toegevoegd worden.

mvg,

Matthijs