BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: UtopiaSpoor op 17 August 2009, 10:31:15
-
Ik heb altijd losliggende of ongeisoleerde rails gehad, nu ga ik beginnen met het leggen van Fl* Profirails.
Heb de keuze tussen leggen met/op druppels siliconenkit, met spijkertjs, op blauwe isolatie of op kurk.
Wat kan ik het bste doen? En hoeveel rekening moet je houden met contactgeluid?
Sowieso lijkt het me wel handig om de rails op ca. 2mm hoogte te leggen, dat komt wel prettig uit met de omgeving van de rails.
En, hoe groot mag de helling zijn? Ik heb gelezen tussen 2 en 3 cm stijging per meter. maar dat zet geen zoden aan de dijk op een baan van 2,5 m lengte.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Mvg Roel
mijn vraag nu, isolatie onder leggen of is het ook zonder isolatie te doen?
Wat zijn de voordelen van isolatie?
-
hallo roel
Ik heb bij mij de profi rails vast liggen met dubbelzijdig plakband.
40cent per rol van 10 m bij de action.
Verder lig de rails bij mijn op de blauwe ondervloer platen.
25 euro voor 10 vierkante meter bij de gamma.
Deze heb ik met verdunde houtlijm op de odergrond gelijmt.
Maar je kan ook je rails zo op de de houten ondergrond leggen.
Dan heb je iets meer rij geluid.
mvg arno
-
ik heb ze eerst op de houten ondergrond vast geschroefd met fl* schroefjes.
Daarna nog een randje extra ballast er langs gestrooid en gelijmd volgen de bekende manier.
Daarna haal ik de schroefjes er weer uit en gebruik deze opnieuw.
-
Bij de bouw van mijn baan zat ik ook te denken aan het de isolatie, ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor geen isolatie. Weet niet waarom, maar de keuze ligt geheel bij jezelf. Het is volgens mij echt puur wat je zelf wilt, of je dubbelzijdig plakband doet, blauwe onderplaten ect. er komt wel aardig wat snijwerk bij praten volgens mij :-\ ;)
-
Ik heb de Profi-Rails gelegd op geluiddempend piepschuim (zie http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan/devoortgang-08.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan/devoortgang-08.htm)).
De rails heb ik met druppels houtlijm vastgelged. het ligt echt goed vast, maar kan later ook weer snel van het piepschuim worden verwijderd. Uiteraard zonder schade aan de rails.
De stijging bedraagt in de railspiraal 10 cm per 325 cm.
-
:) Thanks voor de inzichten. Het gaat nog weleens wat worden met mn eerste echte stukje modelspoor.
Ik ben weer thuis met de blauwe Gamma 2mm isolatieplaat, wat verbindingsmateriaal, en een dremel om de wisselaandrijvingen voor later alvast makkelijk te kunnen ingraven, etc etc :).
-
Voor het plakken van de isolatie op de ondergrond, lijm verdunnen of is dat niet nodig? (ach ik kom er wel uit 8))
-
Hoi,
Je hoeft de lijm niet te verdunnen, ik heb op enkele punten wat lijm gedaan en dan de blauwe isolatieplaat erop. Plakt best goed! Eerst had ik ook de Profigleis gewoon op het hout liggen (ook vastgespijkerd) maar dat maakte toch best veel herrie. :( Las ook de tip hier op het forum over de blauwe isolatieplaat van de G*mma; snel gekocht en rails overnieuw gelegd. Absoluut geen spijt van! Scheelt een hoop lawaai, wat toch gaat storen op den duur. Ik heb zelfs een heel overdekt stuk aan alle kanten bekleed met het blauwe spul (had een paar vierkante meter plaat over...) en dat dempte het geluid nog meer.
Succes met je baan! Gr Marco.
P.S. voor de helling zou ik toch niet meer doen dan 3cm per meter stijging; zoek hier maar eens op het forum naar tips. Is eens een topic aan gewijd dacht ik.
-
Ideaal spul die onderplaten van de Gamma.
Gewoon een paar rilletjes houtlijm erop en vastplakken. Werkt prima en je kan het ook weer gemakkelijk verwijderen mocht dat nog zijn.
De rails kan je ook prima vastplakken met boekbinderslijm (Pippoos). Onverdund of een beetje verdund.
Je kunt de rails dan weer een voudig verwijderen en de lijmresten verwijderen.
Gr.
Eric
-
Dit bedoelde ik in mijn vorige post; je ziet hier het spoor wat op de blauwe isolatieplaat ligt. Voor een betere geluidsdemping heb ik alles bekleed hiermee, ook het plafond! Het spoor loopt een paar meter uit het zicht, vandaar de goede geluidsdemping.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4169.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4169.jpg)
Succes! Gr Marco.
-
Zeer praktisch idee Marco (y) (y)
Grtzz,
Karst
-
Dank je Karst!
Het is dubbelsporig wat uit het zicht loopt voor een meter of 5; de tussenruimte is 10-12cm. Had het idee dat de boel als een klankkast ging werken als er een trein (of 2) doorheen reed. Maakte meer herrie dan met de trein in het zicht.
Toch maar een pakje isolatiemateriaal gehaald en ten eerste onder de rails gelegd. Dat was al stukker beter! :) Maar omdat er toch genoeg in het pak zat heb ik alles maar bekleed zoals op de foto, met een goed eindresultaat!
Nog maar een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4159_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4159_1.jpg)
Gr Marco.
-
Idd cool ;)
Mogelijk nog een tip voor 'boven-gronds':
Ik heb daar twee lagen van dit spul. De eerste ter breedte van het complete baanlichaam ( dus incl. schouwpad ), de tweede ter grootte en in de vorm van de ballast direct onder de rail. Beide zijn onder een hoek van 45 graden afgesneden. Maten heb ik uit de NEM normen gehaald ;) ( dit document pag. 24 (http://nemnormen.zoeffie.nl/NEMreeks100.pdf) ) En ik moet zeggen, dat dempt heeeel voortreffelijk. Gelijmd heb ik alles met speciale styreenlijm in pastavorm van Bison uit de bouwmarkt.
Grtzz,
Karst
-
Met gewone acrylaatkit gaat het ook perfect, zo'n spuitpistooltube kost maar 2 euro en ik lijm er ook het piepschuim mee.
En als de ondergrond niet helemaal vlak is kit je er een paar dikke rillen op en dan druk je de blauwe isolatie met een plankje mooi vlak.
Karst, bedankt voor die link, ik was voor een stukje enkelspoor hetzelfde van plan maar kon die baan doorsnede al niet vinden. Dat stukje enkelspoor lijm ik trouwens gelijk op het piepschuim, zonder hout eronder.
Groet Stephan.
-
@ Marco: Zeer mooi gedaan !
@ Karst: Dat is heel mooi zo volgens d(i)e norm, Snijd je het schuim als de rails er al op vast ligt? Welk hulpmiddel gebruik je hiervoor? lk denk zelf dat het wel moet gaan met een soort afstandhouder met een gleufje voor een hobbymes onder de juiste hoek. (?)
Op een of andere manier voel ik niet zoveel voor houtlijm op kunststof, maar ik zal eest eens een stukje proberen dan zie ik het vanzelf. Anders wéér een ritje naar de bouwmarkt ;D
Gisteravond even mn ondergrond verder in elkaar gezet. Moet nog twee delen samenvoegen.
edit: typo.
-
@ Roel: dank je wel! ;) Je kunt houtlijm probleemloos gebruiken op de isolatieplaat; ik neem aan dat je dat bedoelt met kunststof?
Zit zo vast als een huis als de lijm droog is!
@ Karst: bedankt voor de tip, die ga ik zeker toepassen; als ik het hoofdspoor wat in het zicht ligt (voorgrond) vast ga leggen. Dat gaat nog wel even duren, eerst verder met de achtergrond. Ook ligt het sporenplan nog niet helemaal zoals het wezen moet, dus om nou vast alles op maat te gaan snijden... ::)
Succes allemaal! Grtz Marco.
-
nou ik ga vanavond maar eens beginnen. :) lekker weer ervoor ...
wordt echt een spoordijkje trouwens met twee lagen isolatie ertussen... of een slootje :) we zien wel wat het wordt
-
Toch vreemd houtlijm . Is na een dag nog niet droog. Logisch ook wel met p.u.achtig schuim en kunststof van de rails. Of moet ik 3 dagen geduld hebben?
-
Hallo dbens
Ik zal me even voorstellen ik ben Mais Janné en woon in het hoge noorden. Ben zelf druk bezig met mijn eigen baan. De isolatie kwa geluid is best kost baar. Het volgede wat ik gedaan is: Tape voor ramen zetten (lees dubbele beglazing termopane ) dat tape wat daarvoor gebruikt wordt is 9 mm breet en 3mm dik.Dit plak ik aan beide zijde aan de onderkant van de profi-rails . Ook de wissels, kruizingen.Het is zacht materiaal,daar moet wel rekenjng meegehouden worden.Als men de fleischmann schroevenjes gebruikt moet men er voor zorgen dat de gaatjes van de profirails naar de juiste maat worden opgeruimd. Dit ter verkomen dat alles te star wordt. Het contakt geluid wordt met deze metode aanzienlijk omlaag gebracht. Ik hoop dat je hier aan wat hebt.
Groetjes, Mais Janné.
-
Mais, de ervaring (van velen) leert dat schroefjes gebruiken om rails vast te zetten de dempende werking van isolatie bijna helemaal opheft. Daarom wordt heel bewust gekozen voor bijvoorbeeld houtlijm of boekbinderslijm (en juist geen spijkers of schroefjes erbij).
Sander
-
Ik haal de schroefjes er ook weer uit als alles van ballast is voorzien.
doe er namelijk nog een randje naast omdat ik dat mooier vind staan.
het originele ballast vind ik iets te smal.
als dat droog is zit de rails ook muur vast.
-
Op een of andere manier voel ik niet zoveel voor houtlijm op kunststof, maar ik zal eest eens een stukje proberen dan zie ik het vanzelf. Anders wéér een ritje naar de bouwmarkt
Geen enkel probleem.
Toch vreemd houtlijm . Is na een dag nog niet droog. Logisch ook wel met p.u.achtig schuim en kunststof van de rails. Of moet ik 3 dagen geduld hebben?
Zeker vreemd. Mijn houtlijm is met 2 tot 3 uurtjes knalhard opgedroogd (Bison, Ponal)...... wat gebruik je dan als ik vragen mag?
-
Als het om grote vlakken kunststof gaat dan droogt de houtlijm eerst aan de buitenste randen op, en duurt het langer eer het middelste droog wordt, omdat er bijna geen lucht bij kan komen. Met hout op hout lukken grote opp wel, omdat de lijm in het hout trekt, en er lucht in het hout zelf aanwezig is. Vandaar dat het houtlijm genoemd wordt. En eigenlijk niet voor kunststof bedoeld. Maar het wordt veel toegepast en blijft wel zitten. Voordeel is dat je het ook weer van kunststof af kan krijgen. Je zou ook net zo goed acrylaatkit kunnen gebruiken hiervoor, dat is nog voordeliger ook. Dat is dikker en daardoor makkelijk te verwerken. Het wordt niet bikkelhard, dat zal de geluiddemping ten goede komen. En je kunt er ook oneffenheden mee uitvlakken. Je kunt het later ook weer goed van kunststof verwijderen.
-
Ik ben al volop met de houtlijm aan de slag, ik gebruik gewoon die gele Bison +15% gratis versie. Het voordeel is toch wel dat de vlekken en resten in water oplosbaar zijn.
Inmiddels ligt een deel van de baan, moet nog wat flexrails uit en in elkaar halen/zetten en dan ben ik voorlopig waar ik wil zijn. Daarna aansluiten en dan komt het vast allemaal goed.
Maak je trouwens het beste draadbruggetjes langs de zijkant van de rails over de geïsoleerde raillassen heen of liever een gaatje door de ondergrond tot onder aan de tafel en knoop je daar de boel aan elkaar?
-
Het mooiste is natuurlijk een draadje aan de onderkant van de rails solderen, gaatje door de 'tafel' en daar onder doorverbinden (y)
Ben benieuwd naar je resultaat.
Grtzz,
Karst
-
Ha, ja je hebt volledig gelijk 8)
Ik sta er toch nog steeds van te kijken dat je zo ver vooruit moet denken bij het bouwen van zelfs maar een klein beetje baan.
Anyway ik maak er wel iets moois van. Zodra er wat resultaat is dan post ik wel een fotootje. ;)
-
Een voorproefje dan maar:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-D3WPPLC4-D.jpg)
de witte vlekken zijn lijm..
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PPS7TEFH-D.jpg)
-
Heb vanavond zo'n 80 gaatjes geboord en de draadjes ervoor op lengte gemaakt. Van het weekend maar solderen.. en dan testen :D
-
de witte vlekken zijn lijm..
Goed dat je het er even bij vermeld 8)
-
Zo.
De rails ligt voor zover.
Aan de buitenkant van de rails de solderingen gemaakt voor de stroomvoorziening.
De lelijke isolatie tussenstukjes met wat goudkleurige verf bijgewerkt, dat is al een stuk minder storend dan de wit doorschijnende kunststof.
Daarna als proefje wat houtlijm + ballast aangebracht op de plaatsen waar de draadjes naar de rails gaan.
Nu maar afwachten wat het gaat worden.
Even een vraagje: Bij het leggen van de ballast gaat er nogal een hoop extra over de lijm heen, wat is de beste manier om het teveel weer terug te winnen voor hergebruik? Of gaat dat allemaal de stofzuiger in (wat ik zonde vind). Tips zijn welkom!
-
Wat ik doe bij balasten (maar dan gaat het om grotere stukken tegelijk) is een lege (nieuwe)stofzuigerzak in de stofzuiger, alle losse steentjes opzuigen (wel zorgen dat er geen ander stof ed. rondom ligt! Dus vantevoren schoon maken) en de zak daarna weer uit de stofzuiger. Leegschudden boven een bakje.
En deze zak apart bewaren voor een volgende keer. (y)
-
Eerst de ballast droog strooien, niet te veel of te overvloedig. Daarna hierover verdunde houtlijm (met druppeltje afwasmiddel) druppelen. Desnoods een tweede maal druppelen (met pipet of oude injectiespuit). Op die manier zet je nagenoeg alle ballast vast en zal nauwelijks losse ballast achterblijven.
PS : Lees je wel eens al eerder geschreven draadjes terug, dit is een aantal maal besproken.
Sander
-
Wat ook werkt is een panty om de opening van de stofzuiger spannen. Alle steentjes blijven dan aan de panty hangen (zolang de stofzuiger aanstaat natuurlijk ;))
groeten,
Julien
-
Goed bezig Roel! (y)
Ik denk dat je beter ballast kan strooien zoals Santerdam het beschrijft; dus eerst de ballast leggen en dan met verdunde houtlijm (waarin opgelost een druppeltje afwasmiddel om de oppervlaktespanning te doorbreken) er overheen spuiten/druppelen.
Dit doe ik zelf ook en het gaat perfect, dus geen geklooi met een stofzuiger.
Succes! Gr Marco.
-
Ben nu even met een handveger en een blaadje A4 papier aan het recyclen geweest. Wel oppassen dat de korreltjes niet alle kanten op schieten ;D De water/afwasmiddel/houtlijm methode ga ik ook eens proberen dat lijkt me handiger dan wat ik nu aan het doen ben (strooien, restant verwijderen, opnieuw strooien).
Maar eens een fotootje. Klik voor grote versie:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8E8KIHEX.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8E8KIHEX.jpg)
Profirail op maat gemaakt, isolerende raillasjes toegepast, raillasjes een kleurtje gegeven, stroomvoorziening aan zijkant aan de rails, strookje ballast om te kijken hoe de aansluitingen het minste gaan opvallen. Ik heb al geconcludeerd dat er nog een blikje donkerbruine verf bij moet voor de glimmende stukjes metaaldraad. :)
-
Wat betreft het aansluiten van de stroomtoevoer:
Zelf kies ik ervoor om de draadjes aan de onderkant van een lasje te solderen, direct daar een gaatje in de plank boren en weg zijn je draadjes..
-
Intussen wel een aantal dingen geleerd die ik in een volgend projectje dan weer kan uitvoeren. Ik had er helemaal niet aan gedacht om het aan de onderzijde te doen. :-[ De bovenstaande oplossing was dus de workaround. In ieder geval heb ik nu een stuk of 9 van zulke stukjes in mijn baan. Ik maak er wel wat van en anders zet ik er wel een stroomkastje (op schaal) voor. :-*
-
Waarom moeten die draadjes perse onzichtbaar zijn? In het echt zitten er ook allerlei draden tegen de zijkant van de rails gelast of geschroefd.
-
Daar heb je eigenlijk wel een punt.
-
Ja, maar vaak zijn die wel een stuk kleiner (in schaal) dan de draden die we voor de voeding gebruiken.
Op zich een kleinigheid, maar ik soldeer ze er toch liever onder.
-
Ja, maar vaak zijn die wel een stuk kleiner (in schaal) dan de draden die we voor de voeding gebruiken.
Dat is zo, maar veel mensen maken de fout om daar te dikke, geïsoleerde draad voor te gebruiken.
Ik neem altijd een stukje blanke koperdraad, en dat verdwijnt zo dicht mogelijk tegen de spoorstaaf door een gaatje.
Onder de "plank" gaat het dan via een kroonsteen verder met soepel snoer.
Na het roestig schilderen en ballasten van het spoor zie je dat draadje bijna niet meer zitten. Maar als het nodig is, is het altijd terug te vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110_1007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110_1009.jpg)
-
Hallo
Een beetje laat misschien. Maar ik gebruik voor het opzuigen van overtollig strooisel of gras aangebracht met de electrostatische zeef een speciaal voor dit doel aangeschafte kruimeldief. Deze blijft dan altijd schoon. Werkt perfect.
Jay Jay
-
Ik heb dus ook dunne draad gebruikt en aan de zijkant gesoldeerd. Geen spijt van, ziet er prima uit vooralsnog.
Ondertussen is een stukje spoordijk veranderd in een enorme zandbak, fotootjes volgen zodra de lijm is gedroogd (en de troep is opgeveegd) :)