BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Peter Kleton op 15 August 2009, 22:42:25
-
Hallo,
Ivm met een vreemde storing zoek ik naar de schakeling van een oudere Rocowisselomzetter, het type met de 3 draadjes, en intern een tweetal bladveertjes, een voor de wisssel afschakeling, de andere voor het puntstuk te polariseren.
Omdat alle wissels van dit type nu zin ingebouwd in de baan, kan ik niet meer ''even'' de wissel eruit halen en doormetenhoe het zit. :(
Wie . o. wie , (Klaas Z. )?
Vr Gr ,Peter
NB. De zoekfunctie in dit forum kan mij niet helpen.
-
Toevallig heb ik er hier een liggen.
Er zitten twee omschakelaars in, een met een bladveertje voor de eindafschakeling, een met een draadveertje voor de puntstukpolarisatie.
De rode en de groene draad gaan naar de "bovenkant" van de respectievelijke spoelen.
De zwarte draad gaat naar het bladveertje (moedercontact). De beide dochters gaan naar de onderkant van de spoelen.
Het ander contact eindigt op drie soldeereilandjes die zichtbaar zijn aan de onderkant van het wissel. Om daar draadjes aan te krijgen zul je toch op zijn minst de aandrijving moeten uitbouwen.
Hoop dat je hiermee geholpen bent. Anders even doorvragen.
Indien nodig kan ik er ook een fotootje van maken.
-
Hallo Klaas,
Bedankt voor je antwoord.Ik kom er nu wel weer uit.
Ik kon er gisteravond laat even niet meer uitkomen.
Ik hoop dat ik de wissel er niet uit hoef te ''graven''.
Vr Gr Peter
-
Nog een vervolg :
De oorzaak van mijn probleem was, dat -in- de wisselomzetter een sluiting bleek te zitten tussen het contakt van de polariteitomschakelaar en een einde van de wisselspoel laat we zeggen de rode draad.
Er was tin tussen beide punten gekomen bij het solderen in de fabriek.Dat zag ik vanmorgen na meten en kijken met een loep bij goed licht. ;D
Momenteel werkt dit weer goed.
Het vreemde is alleen nog ,dat de looprails nog niet zijn aangesloten op die plaats ,maar alleen nog maar via via .
Ik zal het maar opbiechten:
Ik had een aansluitfout gemaakt, de betreffende rail was toch aan Gnd , doordat ik bij een geisoleerde las de melddraad aan de verkeerde kant van de raillas gesoldeerd had, waardoor die via een melder al aan GND zat via diodes van de melder schakeling.
Anders had het nog even geduurd voor ik DIE fout had gevonden. :D ;D
Vr gr, Peter
-
Mooi dat je het gevonden hebt. Een aansluiting van de einschakelaar en een aansluiting van de polariteitsschakelaar zitten inderdaad erg dicht bij elkaar.
Maar je hoeft zo'n wissel toch niet uit te graven? Je kan de aandrijving er afhalen terwijl het wissel zelf blijft liggen.
-
Hoi Klaas,
Dat is ook niet gebeurd.
Gelukkig kon ik van boven af er bij, alles bleef liggen, en daardoor vond ik fout nr 2 ook vrij gauw.
Twee fouten tegelijk, die zoiets veroorzaken, dat komt niet veel voor. 8)
Groeten,Peter