BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: FreekH op 15 August 2009, 22:35:16
-
Vandaag een Roco-rookontwikkelaar aangeschaft voor inbouw in een Roco BR80 stoom-rangeer-lokje.
Kun je zo'n rookontwikkelaar altijd aan laten staan ook als er geen rookvloeistof in zit?
Of kan zo'n ding niet tegen droogkoken?
Freek.
-
Nee.
Paar weken de vraag hier ook gesteld, maar dan gaat ie kapot ;)
-
Paar weken de vraag hier ook gesteld
In welke thread was dat? Voor ik m'n vraag stelde heb ik (uiteraard ;D) even hier gezocht maar niets gevonden.
Freek.
-
Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,4.0.html), zoeken op rook en droog, 2e hit ;)
Gr. Remco.
-
Mijn analoge stoomloks rijden regelmatig met een droge pijp, ook wel tijdens beurzen.
Maar er is er nog nooit 1 generator gesneuveld.
Tinus.
-
Ik ga in elk geval zorgen dat ik 'm via een funktie-uitgang van de dekoder kan aan- en uitzetten.
Kan het lokje ook rijden zonder te walmen.
Freek.
-
Ik heb in de Roco BR-80 de Roco rookgenerator maar naar 2 X droog vallen was deze wel gesneuveld.
Ik zou hem dus niet droog aanlaten staan.
Groeten Adrie :P
-
Ik heb in de Roco BR-80 de Roco rookgenerator...
Zit er een dekoder in je BR80? Zo ja: zit de generator standaard aan dekoder-funktie 1, of gaat-ie gelijk op met de motor?
Bvd,
Freek.
-
Hallo Freek,
Ik rij digitaal met MR-Direct en de BR-80 heeft een DCC-decoder uit het Roco-assortiment nr:10745.
Verder is hij aan gesloten op het licht, dit wil ik in de loop van de tijd verzetten naar een functieuitgang.
Mijn vraag aan jouw waar rij je mee en in welke schaal?
Groeten Adrie :o
-
Mijn vraag aan jouw waar rij je mee en in welke schaal?
Adrie, ik rij H0, de loc is Roco nr. 43371, de rookontwikkelaar is Roco nr. 106664 (staat op het lijstje met reserve-onderdelen van de lok).
De dekoder is een ESU DCC Lokpilot 3, aangestuurd met spullen van Lenz.
Mijn pincode, tenslotte, is hou ik liever voor mezelf. ;D
Niet erg verkeerd van Roco om de rookontwikkelaar op "de verlichting" aan te sluiten, want deze lok heeft immers geen werkende verlichting. En als de rookontwikkelaar droog komt te staan, komt die verlichting daarna misschien toch nog wel eventjes.
Freek.
-
Freek,
Ik heb van Roco de BR-80 art.nr: 63289 maar die heeft WEL een lampje en wel midden bovenaan op de ketel.
Ik weet niet welke jij heb maar anders even goed controleren.
Groeten Adrie
-
In mijn 43371 zit geen lampje op het printplaatje, en in de kap zitten geen lichtgeleiders.
Voor en achter op de lok 2 wit-ingeverfde dummy-lampen.
Maar vergeleken met de 63289 heeft de 43371 volledige DB-opschriften, en een veel vollediger drijfwerk. Je kunt beide modellen zien op de Roco-site.
Freek.
-
Dat klopt Freek, ik heb bewust voor dit type gekozen omdat deze ook met NL bestickering is.
Deze stoomloc valt buiten mijn tijdperk V, maar de loc is dus ook eigendom van mijn jongste zoon.
Verder rijden wij momenteel MR-Direct, Koploper, NL, Digitaal DCC en H0.
Groeten Adrie 8)
-
ik heb bewust voor dit type gekozen omdat deze ook met NL bestickering is
Is de NL-bestickering van de NS, of van de VSM, of...? Ik meen dat ik ooit een BR80 van Roco in VSM-groen in de katalogus heb zien staan.
Groeten,
Freek.
-
De BR80 uit de startset (51233) heeft diverse schilden en is voor meerdere landen inzetbaar hierdoor. Deze heeft een rookontwikkelaar en een een frontlampje. Lampje schakelen is ook rookgenerator aanzetten. In de startset zit geen rookvloeistof en er wordt nergens gesproken over droogkoken.
Marc
-
Freek,
De volgende platen zijn bij deze loc beschikbaar.
Kijk maar op de afbeelding.
Groeten Adrie ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR80_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR80_1.jpg)
-
De rookontwikkelaars in een Roco zijn volgens de bijbehorende documentatie van Seuthe.
Op de site vind je alle mogelijke informatie zoals afmetingen spanning etc. en gelukkig ook een waarschuwing (welliswaar in een vreemde taal): --citaat van de site--
Achtung: Wenn kein Dampfdestillat eingefüllt ist, sollten die Dampfgeneratoren - wenn möglich - abgeschaltet werden. Dit betekent m.i. dat je hem beter uit kunt zetten als het roken gestopt is, ofwel er geen rookvloeistof meer in het buisje zit. :-\
Groetjes Ruben.
-
Ruben,
Mijn was in eerste instantie ook anders verteld maar de leverancier vernieuwde zonder enig probleem de rookgenerator en bood zelfs zijn verontschuldiging aan. Hij was van menig dat de generator aan mocht blijven maar de monteur vertelde anders, maar eind goed al goed en het locje dampt lekker verder.
Groeten Adrie :D
-
Dag Adrie,
Het probleem zit eigenlijk ook in de spanning die de RG krijgt bij digitaal. Hier kan de spanning wel eens altijd aan de hoge kant zijn en dan heb je eerder kans op schade. Bij analoog zou je pas een probleem hebben wanneer je lange tijd plankgas met een loc zou rijden (zonder rook vloeistof), dat doe je meestal niet.
Ik heb bij al mijn stomers een rookgenerator samen met licht ter controle. Vind ik makkelijk.
Groetjes Ruben.
-
De rookontwikkelaars in een Roco zijn volgens de bijbehorende documentatie van Seuthe.
Mijn rookontwikkelaar (los besteld als "reserve-onderdeel" 106664) werd helaas geleverd zonder enige dokumentatie. Ik ga er van uit dat-ie geschikt is voor de hogere spanning van digitaal gebruikt, maar eigenlijk is dat een gok.
Wat heeft Roco nog meer te melden in de dokumentatie die jij hebt liggen?
Benieuwd,
Freek.
-
De volgende platen zijn bij deze loc beschikbaar.
Da's een hele verzameling! Enig idee wat "MUT" linksboven is? En van welke maatschappij de "22", drie rijen onder "MUT"?
Bedankt!
Freek.
-
Freek,
Daar kan ik je 1 antwoord op geven, HEB GEEN FLAUW IDEE.
Groeten Adrie
-
Ruben,
Dus als ik het goed begrijp , door de generator op een functieuitgang te zetten en de voeding op die uitgang te verlagen naar ???V zou dit probleem over zijn.
Groeten Adrie
-
Op de vraag of een rookgenerator aan mag blijven staan als hij droog staat is geen eenduidig antwoord mogelijk. Het is in eerste instantie sterk afhankelijk van het merk/type en hoe robuust hij is uitgevoerd. Meestal zal het bij analoog bedrijf niet zo sterk spelen omdat daar (hopelijk) niet altijd met de "kraan vol open" gereden wordt en de spanning dus vaak lager is dan de spanning waarvoor de generator bedoeld is. In digitaal bedrijf staat er altijd de volle spanning op. De rookgenerator moet al geschikt zijn voor de hogere digitale spanning maar krijgt dan ook altijd het volle pond voor de kiezen en is daardoor ook eerder aan vervanging toe, zeker als het verwarmingselement niet gekoeld wordt door de vloeistof.
Het reduceren van de spanning op de rookgenerator zou een oplossing kunnen zijn om de levensduur te verlengen. Let er dan wel op dat de elektronisch componenten die daarvoor gebruikt worden ook warm worden en die warmte ook kwijt moeten.
-
@ Freek, gezien de opschriften zou het een Belg moeten zijn maar in onderstaande lijst komt hij niet voor, derhalve ga ik er van uit dat het een fictief nimmer is.
EB / NMBS stoomlocomotieven
All dimensions metric: lengths in mm, areas in m 2 , weights in metric tons, pressures in atmospheres. Alle metrische afmetingen: lengte in mm, in m 2, gewichten in metrieke ton, druk in de atmosfeer.
Class Klasse Axle As
Arr. Arr. Dr. Dr.
Diam Diam Cylinders Cilinders
Diameter x Stroke Diameter x Slag BP BP Ad Advertentie
Wt Wt EW EW
WO WO Grate Rooster
Area Ruimte Evap Evap
Surf. Surf. Sup. Sup.
Surf. Surf. Remarks Toelichting
1 1 2'C1' 2'C1 ' 1980 1980 420x720(4) 420x720 (4) 18 18 72 72 126 126 5.0 5,0 235 235 112 112 Streamlined Gestroomlijnde
2 2 C C 1700 1700 450x600 450x600 9.5 9,5 39 39 39 39 2.8 2,8 109 109 none geen 1875 1875
2 bis 2 bis 1B 1B 1700 1700 450x600 450x600 9.5 9,5 26 26 39 39 2.8 2,8 109 109 none geen 1882 1882
2 2 1'D 1'D 1422 1422 533x711 533x711 12.6 12,6 68 68 75 75 3.0 3,0 163 163 47 47 "Pershing" "Pershing"
3 3 B1A t B1A t 1700 1700 450x600 450x600 8 8 41 41 41 41 2.8 2,8 110 110 none geen 1874 1874
3 3 1'D1't 1'D1't 1650 1650 620x700 620x700 16 16 75 75 107 107 2.7 2,7 136 136 41 41 SNCF 4-141TB SNCF 4-141TB
4 4 1'C1't 1'C1't 1700 1700 450x600 450x600 9 9 38 38 59 59 2.8 2,8 109 109 none geen 1878 1878
5 5 1'Bt 1'Bt 1450 1450 350x460 350x460 8 8 22 22 32 32 2.1 2,1 55 55 none geen 1880 1880
5 5 1'D1' 1'D1 ' 1700 1700 720x720 720x720 14 14 91 91 131 131 5.5 5,5 286 286 113 113 1930 1930
6 6 1'C 1'C 1700 1700 500x600 500x600 10.5 10,5 42 42 54 54 5.7 5,7 146 146 none geen 1889 1889
6 6 2'B1' 2'B1 ' 1080 1080 360/600x640 360/600x640 16 16 37 37 75 75 3.1 3,1 161 161 none geen de Glehn de Glehn
7 7 1B 1B 1850 1850 410x560 410x560 8 8 24 24 31 31 2.4 2,4 85 85 none geen 1857 1857
7 7 2'C 2'C 1800 1800 400/600x640 400/600x640 16 16 60 60 83 83 3.1 3,1 160 160 55 55 Old 8 bis Oude 8 bis
7 7 2'C 2'C 1800 1800 400/600x640 400/600x640 16 16 60 60 85 85 3.1 3,1 154 154 74 74 Rebuilt Herbouwd
8 8 2'C 2'C 1800 1800 360/600x640 360/600x640 16 16 56 56 76 76 3.1 3,1 161 161 none geen de Glehn de Glehn
9 9 2'C 2'C 1980 1980 435x610(4) 435x610 (4) 14 14 55 55 85 85 3.0 3,0 177 177 42 42 1905: 3303 1905: 3303
9 9 2'C 2'C 1980 1980 445x640(4) 445x640 (4) 14 14 53 53 81 81 3.2 3,2 155 155 38 38 1909 1909
10 10 2'C1' 2'C1 ' 1980 1980 500x660(4) 500x660 (4) 14 14 57 57 100 100 5.0 5,0 240 240 62 62 1910 1910
10 10 2'C1' 2'C1 ' 1980 1980 500x660(4) 500x660 (4) 14 14 67 67 114 114 5.0 5,0 232 232 76 76 Rebuilt 1925 Herbouwd 1925
10 10 2'C1' 2'C1 ' 1980 1980 500x660(4) 500x660 (4) 14 14 57 57 100 100 4.6 4,6 240 240 62 62 1912 1912
10 10 2'C1' 2'C1 ' 1980 1980 500x660(4) 500x660 (4) 14 14 67 67 114 114 4.6 4,6 232 232 76 76 Rebuilt 1925 Herbouwd 1925
11 11 Ct Ct 1200 1200 350x500 350x500 11.5 11,5 34 34 34 34 2.1 2,1 53 53 none geen
12 12 1'B1' 1'B1 ' 2100 2100 500x600 500x600 12 12 31 31 52 52 4.7 4,7 125 125 none geen 1888 1888
12 bis 12 bis 1'B1' 1'B1 ' 2100 2100 500x600 500x600 12 12 34 34 57 57 5.6 5,6 113 113 none geen 1910 1910
12 12 2'B1' 2'B1 ' 2100 2100 480x720 480x720 18 18 46 46 89 89 3.7 3,7 161 161 63 63 Streamlined Gestroomlijnde
13 13 1B 1B 1850 1850 410x560 410x560 8 8 24 24 33 33 2.6 2,6 88 88 none geen 1861 1861
13 13 2'C 2'C 1750 1750 350/550x640 350/550x640 15 15 48 48 68 68 2.5 2,5 205 205 none geen SNCF 1-230B SNCF 1-230B
14 14 2'B1't 2'B1't 1800 1800 430x610 430x610 12.5 12,5 33 33 62 62 1.8 1,8 96 96 none geen Old 15 Oud 15
15 15 2'B1't 2'B1't 1800 1800 440x610 440x610 12.5 12,5 34 34 64 64 2.5 2,5 97 97 none geen
16 16 2'B1't 2'B1't 1800 1800 470x610 470x610 12.5 12,5 35 35 69 69 2.5 2,5 81 81 17 17 Old 15S Oude 15S
16 16 1'C 1'C 1700 1700 530x650 530x650 12 12 50 50 62 62 6.9 6,9 160 160 none geen 1897 1897
16 bis 16 bis 1'C 1'C 1700 1700 530x650 530x650 12.5 12,5 52 52 64 64 2.6 2,6 171 171 none geen 1909 1909
17 17 2'B 2'B 1980 1980 483x660 483x660 12 12 35 35 52 52 1.9 1,9 126 126 none geen
18 18 2'B 2'B 1980 1980 483x660 483x660 13.5 13,5 36 36 53 53 2.1 2,1 128 128 none geen
19 19 2'B 2'B 1980 1980 500x660 500x660 13.5 13,5 36 36 56 56 2.1 2,1 102 102 25 25 Old 18S Oude 18S
19 19 2'C 2'C 1980 1980 360/620x680 360/620x680 15 15 53 53 83 83 3.0 3,0 189 189 none geen 1905: 3301 1905: 3301
19 19 2'C 2'C 1980 1980 360/620x680 360/620x680 15.5 15,5 55 55 86 86 3.0 3,0 175 175 42 42 1905: 3304 1905: 3304
19 bis 19 bis 2'C 2'C 1800 1800 360/620x680 360/620x680 15.5 15,5 52 52 82 82 3.0 3,0 177 177 42 42
20 20 Dt Dt 1050 1050 480x550 480x550 10 10 51 51 51 51 3.8 3,8 136 136 none geen 1870 1870
20 20 2'B 2'B 1980 1980 500x660 500x660 13.5 13,5 37 37 59 59 2.1 2,1 110 110 27 27 Old 18 bis Oud 18 bis
22 22 Dt Dt 1310 1310 490x600 490x600 9 9 47 47 47 47 2.3 2,3 102 102 none geen 1872 1872
23 23 2'C 2'C 1750 1750 350/550x640 350/550x640 15 15 44 44 62 62 2.4 2,4 186 186 none geen SNCF 1-230A SNCF 1-230A
25 25 C C 1300 1300 500x600 500x600 10.5 10,5 47 47 47 47 5.2 5,2 121 121 none geen 1884 1884
25 25 1'E 1'E 1400 1400 600x660 600x660 16 16 75 75 87 87 3.9 3,9 178 178 64 64 DRG 50 DRG 50
26 26 C C 1300 1300 500x600 500x600 12 12 48 48 48 48 2.9 2,9 118 118 none geen Old 25 bis Oud 25 bis
26 26 1'E 1'E 1400 1400 600x660 600x660 16 16 75 75 86 86 3.9 3,9 178 178 64 64 KDL 1 KDL 1
28 28 C C 1450 1450 450x600 450x600 8.5 8,5 36 36 36 36 2.8 2,8 109 109 none geen 1865 1865
29 29 C C 1300 1300 450x600 450x600 9.5 9,5 38 38 38 38 2.8 2,8 109 109 none geen 1875 1875
29 29 1'D 1'D 1520 1520 610x711 610x711 15.8 15,8 78 78 93 93 4.4 4,4 183 183 73 73 1945 1945
30 30 C C 1450 1450 450x600 450x600 8 8 34 34 34 34 2.8 2,8 104 104 none geen 1861 1861
30 30 1'D 1'D 1520 1520 610x711 610x711 14 14 78 78 90 90 3.3 3,3 179 179 52 52 Old 37 Oud 37
31 31 1'C 1'C 1560 1560 457x610 457x610 12.5 12,5 42 42 50 50 1.6 1,6 117 117 none geen 1900 1900
31 31 1'D 1'D 1520 1520 570x711 570x711 16 16 81 81 94 94 3.3 3,3 154 154 64 64 Ex 37 Ex 37
33 33 1'D 1'D 1520 1520 420/600x660 420/600x660 16 16 75 75 85 85 3.2 3,2 179 179 60 60
35 35 2'C 2'C 1600 1600 520x660 520x660 14.5 14,5 54 54 73 73 2.8 2,8 173 173 none geen 1904 1904
35S 35S 2'C 2'C 1600 1600 520x660 520x660 14.5 14,5 51 51 70 70 2.8 2,8 145 145 33 33 1904 1904
35 35 2'C 2'C 1700 1700 520x660 520x660 14.5 14,5 53 53 70 70 2.8 2,8 173 173 none geen 1905 1905
35S 35S 2'C 2'C 1700 1700 520x660 520x660 14.5 14,5 51 51 71 71 2.8 2,8 145 145 33 33 1905 1905
35 35 1'D 1'D 1450 1450 650x720 650x720 14 14 93 93 108 108 5.1 5,1 213 213 91 91 1930 1930
36 36 1'E 1'E 1450 1450 500x660(4) 500x660 (4) 14 14 88 88 104 104 5.1 5,1 239 239 62 62
36 36 1'E 1'E 1450 1450 500x660(4) 500x660 (4) 14 14 92 92 108 108 5.1 5,1 231 231 76 76 Rebuilt Herbouwd
38 38 1'D 1'D 1520 1520 610x711 610x711 14 14 75 75 85 85 3.7 3,7 170 170 56 56
39 39 1'D 1'D 1422 1422 533x711 533x711 12.6 12,6 67 67 74 74 3.0 3,0 205 205 none geen
40 40 2'C 2'C 1575 1575 483x660 483x660 13.4 13,4 50 50 64 64 2.7 2,7 135 135 42 42
41 41 C C 1520 1520 500x660 500x660 13.5 13,5 52 52 52 52 2.5 2,5 96 96 22 22 Old 32S Oude 32S
50 50 Bt Bt 1067 1067 336x556 336x556 12.6 12,6 31 31 31 31 1.3 1,3 64 64 none geen
51 51 Ct Ct 1200 1200 380x460 380x460 8 8 27 27 27 27 1.6 1,6 70 70 none geen 1866 1866
51 51 Ct Ct 1200 1200 380x460 380x460 8 8 31 31 31 31 1.6 1,6 61 61 none geen 1874 1874
51 51 Ct Ct 1200 1200 380x460 380x460 8 8 32 32 32 32 1.5 1,5 61 61 none geen 1882 1882
51 51 Ct Ct 1200 1200 380x460 380x460 8.5 8,5 35 35 35 35 1.5 1,5 65 65 none geen 1899 1899
51 51 Ct Ct 1200 1200 380x460 380x460 8.5 8,5 35 35 35 35 1.6 1,6 69 69 none geen 1904 1904
53 53 Dt Dt 1218 1218 480x600 480x600 12.5 12,5 67 67 67 67 2.2 2,2 125 125 none geen Old 23 Oud 23
57 57 1'C1't 1'C1't 1118 1118 432x610 432x610 12.6 12,6 46 46 61 61 1.4 1,4 132 132 none geen Old 22 Oud 22
58 58 Ct Ct 1218 1218 406x610 406x610 13.4 13,4 38 38 38 38 1.5 1,5 73 73 none geen Old 52 Oud 52
60 60 2'C 2'C 1980 1980 430x630(4) 430x630 (4) 14 14 51 51 77 77 2.9 2,9 153 153 62 62 KPEV S10 KPEV S10
61 61 2'C 2'C 1980 1980 400/610x660 400/610x660 15 15 53 53 83 83 3.2 3,2 161 161 59 59 KPEV S10 1 KPEV S10 1
62 62 2'C 2'C 1980 1980 500x630(3) 500x630 (3) 14 14 53 53 81 81 2.9 2,9 156 156 62 62 KPEV S10 2 KPEV S10 2
64 64 2'C 2'C 1750 1750 575x630 575x630 12 12 52 52 78 78 2.6 2,6 142 142 59 59 KPEV P8 KPEV P8
66 66 2'B 2'B 2100 2100 550x630 550x630 12 12 35 35 61 61 2.3 2,3 137 137 40 40 KPEV S6 KPEV S6
69 69 2'B1' 2'B1 ' 1980 1980 380(1)/580(1)x600 380 (1) / 580 (1) X600 14 14 33 33 75 75 4.0 4,0 230 230 none geen KPEV S9 KPEV S9
70 70 Dt Dt 1300 1300 610x630 610x630 10 10 75 75 75 75 2.3 2,3 143 143 none geen SNCF 5.040TB SNCF 5.040TB
71 71 D D 1250 1250 520x630 520x630 12 12 53 53 53 53 2.3 2,3 149 149 none geen KPEV G7 1 KPEV G7 1
72 72 D D 1250 1250 530(1)/750(1)x630 530 (1) / 750 (1) x630 12 12 53 53 53 53 2.3 2,3 137 137 none geen KPEV G7 2 KPEV G7-2
73 73 1'D 1'D 1250 1250 530(1)/750(1)x630 530 (1) / 750 (1) x630 12 12 51 51 57 57 2.3 2,3 144 144 none geen KPEV G7 3 KPEV G7 3
74 74 1'C 1'C 1350 1350 500(1)/750(1)x630 500 (1) / 750 (1) x630 12 12 43 43 54 54 2.3 2,3 133 133 none geen KPEV G5 4 KPEV G5-4
75 75 1'C 1'C 1350 1350 450x630 450x630 12 12 39 39 48 48 2.3 2,3 141 141 none geen KPEV G5 1 KPEV G5 1
79 79 D D 1250 1250 550x630 550x630 12 12 60 60 60 60 3.1 3,1 198 198 none geen KPEV G9 KPEV G9
80 80 D D 1350 1350 600x660 600x660 12 12 59 59 59 59 2.4 2,4 138 138 40 40 KPEV G8 KPEV G8
81 81 D D 1350 1350 600x660 600x660 14 14 70 70 70 70 2.7 2,7 144 144 52 52 KPEV G8 1 KPEV G8-1
90 90 E E 1400 1400 630x660 630x660 12 12 77 77 77 77 2.6 2,6 142 142 59 59 KPEV G10 KPEV G10
92 92 1'E 1'E 1400 1400 570x660(3) 570x660 (3) 14 14 83 83 96 96 3.9 3,9 195 195 68 68 KPEV G12 KPEV G12
93 93 1'Ct 1'Ct 1350 1350 450x630 450x630 12 12 45 45 60 60 1.5 1,5 107 107 none geen KPEV T9 3 KPEV T9 3
96 96 1'Ct 1'Ct 1500 1500 540x630 540x630 12 12 50 50 67 67 1.7 1,7 108 108 33 33 KPEV T12 KPEV T12
97 97 1'D1't 1'D1't 1350 1350 600x660 600x660 12 12 63 63 98 98 2.6 2,6 127 127 50 50 KPEV T14 KPEV T14
98 98 Et Et 1350 1350 610x660 610x660 12 12 72 72 72 72 2.3 2,3 137 137 41 41 KPEV T16 KPEV T16
98 98 Et Et 1350 1350 610x660 610x660 12 12 85 85 85 85 2.3 2,3 129 129 45 45 KPEV T16 1 KPEV T16 1
99 99 Dt Dt 1250 1250 500x600 500x600 12 12 60 60 60 60 1.8 1,8 116 116 none geen KPEV T13 KPEV T13
Back to the index Back to the terminal © 2005-2007 JDH Smith Terug naar de index Terug naar de terminal © 2005-2007 JDH Smith
Grt, Ronald.
-
Renez,
Als ik de functieuitgang via de dcc-decoder lager zet hoef ik verder geen componeten bij te plaatsen dus zal er in het verdere gebruikt geen verandering zijn om verdere maatregelen te nemen.
Groeten Adrie 8)
-
Renez,
Als ik de functieuitgang via de dcc-decoder lager zet hoef ik verder geen componeten bij te plaatsen dus zal er in het verdere gebruikt geen verandering zijn om verdere maatregelen te nemen.
Groeten Adrie 8)
Wees er dan wel zeker van dat je functieuitgang voldoende stroom kan leveren. Als dat niet kan is het wel mogelijk met een weerstand en een transistor erbij (het schema kan ik zo snel niet zichtbaar maken). Doordat de uitgang vaak gepulseerd wordt werkt het ook met die emittervolger erachter.
-
Da's een hele verzameling! Enig idee wat "MUT" linksboven is? En van welke maatschappij de "22", drie rijen onder "MUT"?
Bedankt!
Freek.
MUT: Meerut Cantonment Railway?