BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: fbezembinder op 15 August 2009, 11:50:44
-
Hallo allemaal,
Weet iemand de samenstelling van de treinen naar Berlijn tussen 1985 en 1990, ik heb er weer 1 compleet en ben weer aan de volgende trein toe! :)... Want de treinen naar Duitsland boeien mij nogal en vind het leuk om ze allemaal zo te hebben van wat ik kan herinneren vanuit mijn jeugd, alleen van die periode heb ik geen weet van de type's rijtuigen die er toen gebruikt werden. Ik weet wel dat er een Plan E inzat soms of een ICR bkd, maar verder...
MVG. Frank
-
Zo uit mijn hoofd (D 345 in 1985): loc+B+AB+WR+AB+B+BD waarbij de eerste drie DR-rijtuigen waren en de laatste drie DB-rijtuigen. Ergens staat mij iets bij dat de DR naar Berlijn gingen en DB naar Bad Harzburg (getrend in Hannover) maar dat moet ik nakijken, zal vanavond wel kijken naar een foto. Volgens mij in die trein geen ICR-BKD of plan E-RD.
-
Inderdaad Frank, treinpaar 344/345 Hoek van Holland-Hannover-Berlin/Bad Harzburg. Op 20-8-1989; 1103+Bom28?*+ABom222+WRm130+Bm232+ABm225+BDms273.
*;rijtuig Bom280 t/m 283 zijn uiterlijk zo goed als gelijk, op de foto is dus niet te zien welk type het is. Het verschil tussen 280 en 281 zit in de draaistellen.
De foto die ik vond staat in "De jaren tachtig bij de NS in kleur" van Schuyt&Co op blz.27
Groetjes Michiel
-
De beloofde foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img224_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img224_1.jpg)
1624 + D 345 bij Oldenzaal, 14-09-1985
-
Bedankt treinvrienden en vriendinnetjes, maar er reden ook treinen met Plan E's en ICR bkd's welke treinen waren dit dan? En wat voor wagens zaten daar in?
MVG. Frank
-
De trein heeft ook nog een tijdje uit enkel DR rijtuigen bestaan, hier zat wel een ICR BKD in. Samenstelling was een A - WR - B's (iets van 3 of 4) en dan de BKD. Foto staat in "De Nederlandse spoorwegen in kleur". Alle mogelijke kleuren waren mogelijk, van de normale groen/beige kleurstelling via de Städteexpress tot de IR en IC kleuren in welke kleuren de rijtuigen toen al werden omgebouwd door de DR (dus wel met DR logo). Het Mitropa rijtuig was gewoon rood uiteraard. Zo kun je een heel kleurrijk treintje samenstellen. Mss dat één B nog een BD was, maar dan moet ik het boek nog eens opzoeken waar die foto in staat.
-
Hadden de groen/beige DR-rijtuigen het DR of DB logo?
En welke draaistellen hadden ze: Gorlitz of GP200?
-
DR, een paar jaar later pas smolten DB en DR samen tot het huidige DB AG met het bekende logo...
Draaistelvraag weet EJ vast wel te beantwoorden.
-
De asd-bh treinen bestonden 85-90 volgens mij uit een stam van 5 db oceaanblauw beige sneltreinrijtuigen (heeel soms was er nog een groene verdwaald) en een BD van icr of RD van plan E en in de spits versterkt met wat plan E of icr (wrsch 3 want in mijn herinnering waren het er nooit meer dan 4 NL rijt in totaal.
-
in 92 waren het groen beige DR rijtuigen met een rood mitropa restauratie rijtuig
in hoofddorp werd een icr bkd rijtuig bij geplaatst/afgehaakt.
gr
rik
-
Nee in bh ::)
-
ja vica versa natuurlijk.
-
GP200 draaistellen moeten onder die DR bakken.
-
ja vica versa natuurlijk.
nee, bkr hing er altijd in de zuidoostwaardse richting aan :-X
-
o ja en terug vanuit bentheim dan?
-
bkd hing altijd achteraan vanuit hoofddorp,of bedoelde je dat niet?
-
Ik dacht altijd aan de duitsland kant, maar ik kan me vergissen
-
Nee, bij internationale treinen rijden Nederlandse versterkingsrijtuigen altijd aan de Nederlandse zijde van de trein. Bij een trein Nederland-Duitsland rijdt de BKD dus achteraan, zodat in Bentheim de reizigers het rijtuig rustig kunnen verlaten terwijl de rest van de trein al verder rijdt. Andersom, bij een trein Duitsland-Nederland, kan de BKD van te voren al aan de NS-loc gekoppeld worden, zodat loc en rijtuig in één beweging voor de trein geplaatst kunnen worden. Dat scheelt een rangeerbeweging met een aparte rangeerloc en is dus goedkoper en sneller. Bovendien hoeft dan in Hoofddorp ook niet met de rijtuigen gerangeerd te worden, omdat de voorkant van de trein dan de achterkant van de volgende trein wordt en de BKD dus in Bentheim weer achteraan hangt.
Wat wel gebeurde was dat in een trein naar Duitsland enkele rijtuigen naar Enschede meereden. Deze rijtuigen liepen wel vooraan, en de loc die de trein naar Hengelo had gebracht, ging in Hengelo met deze rijtuigen direct door naar Enschede. Voor de rijtuigen naar Duitsland werd dan in Hengelo een andere loc geplaatst, die de rijtuigen naar Bentheim bracht. Een foto van een dergelijk trein is te vinden in het boek "De moderne tractie bij de NS in kleur": trein 231 Amsterdam-Duitsland-Denemarken op (maandag) 30 juni 1986: NS 1223 - NS ICR A (Benelux-kleuren) - NS ICR B - DSB BD - DB ABm - DB Bm (?) - DB ABm - DB Bm - NS ICR BKD.
-
Het verhaal van achterop/ aan de nl lopen is in iedergeval waterdicht (y) en leuk om te weten dat er logica achter zat
FF toch maar de dias erbij gepakt: het klopt!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img224_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img224_1.jpg)
1624 + D 345 bij Oldenzaal, 14-09-1985 (bron Mispoes)
Zo uit mijn hoofd (D 345 in 1985): loc+B+AB+WR+AB+B+BD waarbij de eerste drie DR-rijtuigen waren en de laatste drie DB-rijtuigen.
Inderdaad Frank, treinpaar 344/345 Hoek van Holland-Hannover-Berlin/Bad Harzburg. Op 20-8-1989; 1103+Bom28?*+ABom222+WRm130+Bm232+ABm225+BDms273.
Dit lijkt mij qua tijdperk en samenstelling (DR en DB) een leuke trein om samen te stellen. Ook omdat de maximum lengte 6 rijtuigen op m'n baan is past dit perfect. Nu zoek ik de rijtuigen in model, d.w.z. lengteschaal 1:100 of 1:935.
Het DB deel al gevonden:
Roco 44390 Bm234 > zou een Büm234 zijn lees ik elders (http://www.hfkern.gmxhome.de/), maar deze heb ik al toevallig en er staat Bm234 op. (is de 232 echt zo anders?)
Roco 4288S ABm225 > zou een ABüm225 zijn volgens zelfde bron.
Roco 44393 BDms273 > zou een BDüm273 zijn
Zijn dit nu werkelijk andere rijtuigen of zijn de afwijkingen nihil?
en
weet iemand modellen van de 3 DR rijtuigen?
Jakop
-
Leuk treintje Jakop! Ik maak dezelfde maar dan van tien jaar eerder toen deze trein de naam Harz Expres nog droeg.
ik zou de volgende DR-rijtuigen nemen:
Roco 45511: ABme
Roco 45512: Bme
Roco 45515: WRme
Alle drie 1:100
-
Dank je Frank (y)
Ik had inmiddels de Roco 45716 gevonden (WRm130 met DB logo) maar die jij noemt is natuurlijk de juiste.
Voor de andere DR's was ik nog zoekende ::)
Kunnen die DB's er voor doorgaan met die kleine typeafwijkingen?
-
Op E-bay Duitsland staan van alle drie diverse aanbiedingen (w.o. echte koopjes)
-
Kunnen die DB's er voor doorgaan met die kleine typeafwijkingen?
Als je daarmee het verschil tussen Büm234 en Bm234 (en ABüm/ABm en BDüm/BDms) bedoelt: ja, dat zijn dezelfde rijtuigen, alleen de letter is verdwenen. De letter "ü" had betrekking op de aanwezigheid van overdekte wagenovergangen. Nadat de laatste rijtuigen zonder overdekte wagenovergangen verdwenen waren, was de functie van deze letter overbodig en kon dus vervallen.
-
Ja en ook of er wel zo'n groot verschil tussen de Bm232 en de Bm234 die ik al heb en ook in de stam blijft, maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat het verschil is.
Jakop
-
Van buiten opvallende verschillen tussen 232 en 234 zijn bv de instapdeuren en de raambreedte, zie plaatjes op http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4922645 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4922645).
-
THNX Julius (y)
Duidelijk...maar de 234 mag blijven. Het verschil is minder dan het verschil tussen 1:100 en 1:87 ;)
-
Is dit ook een Scandinavië express? De fotograaf zegt van wel maar ik twijfel, dacht zelf meer aan richting Polen.
Mocht dit een Scandinavië express zijn zou iemand mij dan kunnen vertellen welke wagens dit zijn?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1100WE_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1100WE_2.jpg)
mvg,
Sander
-
Op basis van de samenstelling zeg ik dat dit trein 345 Hoek van Holland-Berlin is. In het boek "De jaren tachtig bij de NS in kleur" staat namelijk precies dezelfde treinsamenstelling met loc 1103 op 20 augustus 1989. Samenstelling: NS 1100-DR Bom-DR ABom-Mitropa R-DB Bm-DB ABm-DB BDms. De laatste DB-rijtuigen gingen trouwens naar Bad Harzburg en niet naar Berlin.
-
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21535.msg777047.html#msg777047) is er een draadje over (y)
-
Zo even een beetje stof van dit draadje afvegen ;D
Ik heb deze trein in model even op de foto gezet vanochtend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2057.jpg)
NS 1600 62699 Roco
DR Bm 74416 Tillig
DR ABm 74719 Tillig
DR WRm 74725 Tillig
DB ABm 44748 Roco
DB Bm 44746 Roco
DB BDms 44749 Roco
Gr. Patrick
-
Nice! Heb ik ook (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56049.msg3221413730.html#msg3221413730), maar iets anders (y)
-
Jakop, dank je wel ;)
Ik heb het gezien ja (y)
Gr. Patrick
-
Dit plaatje kwam ik toevallig tegen, lijkt mij in dit draadje te passen. Voor de liefhebber:
https://flic.kr/p/Wb3tRu
-
Dit plaatje kwam ik toevallig tegen, lijkt mij in dit draadje te passen. Voor de liefhebber:
https://flic.kr/p/Wb3tRu
Bedankt voor het plaatsen van dat plaatje. Dit is net buiten de periode van dit draadje. Ik heb deze foto gemaakt in mei 1994, op de laatste avond dat deze trein reed. De D1145 was de gecombineerde nachttrein naar Berlijn en Kopenhagen.
In model ziet deze er zo uit:
(https://farm5.staticflickr.com/4354/36455406945_40fe31b82e_z.jpg) (https://flic.kr/p/Xxrup4)
D1145 in HO (https://flic.kr/p/Xxrup4)
De rijtuigen naar Berlijn zijn van Sachsenmodelle (Bm en Bc en Tillig (WLAB). Het deel naar het noorden is een Alphamodelle Bm232 (Puttgarden) en een Heris Bcm en Heljan DSB AB (Kopenhagen).
Groeten,
Lolke
-
Oh leuk, jij bedankt voor het maken van de foto (y) Ik kwam deze toevallig tegen op zoek naar int. treinen.