BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: KNed op 16 November 2006, 12:48:46
-
Ik heb hier (of op Beneluxrail) weleens een draadje geopend over een Marklin 1600 loc van mij die slecht reed (inhouden, slechte motoreigenschappen).
Ik dacht toen dat dat kwam doordat ik de loc vroeger motorisch nogal "mishandeld" had (hoe harder hoe beter en hoe meer olie hoe beter :) ).
Ik had het motordraaistel (compleet maar zonder anker, schild, etc) al eens een wasbenzine-bad gegeven maar dat hielp niet echt noemenswaardig.
Gisteravond heb ik de stoute schoenen aangetrokken (ik had het nog nooit gedaan) en het hele draaistel voorzichting uit elkaar gehaald (tandwieltjes, assen, etc, etc.
Toen kwam er ineens nog veel meer vuil tevoorschijn!
Dit met wasbenzine en wattenstaafjes + een droge doek allemaal netjes schoon gemaakt.
De boel weer in elkaar gezet en de loc loopt nu weer als een zonnetje!!!
Advies dus aan mensen met slecht lopende Marklin locs: haal heel je draaistel uit elkaar, werkt veel beter als het draaistel compleet in de wasbenzine stoppen...
Volgende stap is het digitaliseren!
Koen
-
Is het een draaistel met de bekende rondmotor erop? Ik heb namelijk een omgebouwde Marklin lok hier staan, die ondanks schoonmaken ook enorm slecht rijdt. Nu lukt het mij niet om de tandwielen uit zijn behuizing te halen. Als jouw lok ook zo'n motor op het draaistel heeft, hoe heb jij de tandwielen eruit gekregen?
-
Het gaat inderdaad om een standaard Marklin motor.
Mijn draaistel bestond (na ontmanteling van de motor) uit 2 assen en drie tandwielen.
Ik heb het asje van het bovenste tandwiel er voorzichtig uitgetikt waardoor dit tandwiel los kwam. Ik heb het asje er vanuit de "achterkant" van de motor (het grote dichte gedeelte met alleen het kunstof "lagertje" voor het asje van het anker) naar "binnen" getikt. Dit ging gemakkelijker dan ik dacht.
Vervolgens heb ik voorzichtig de wielen van de assen afgehaald (aan de kant waar geen tandwielen zitten). Dit heb ik gedaan door voorzicht met een schroevendraaier het wiel er af te "wrikken".
Door de ontstane ruimte kan je dan de overgebleven twee tandwielen er zo afhalen zonder asjes eruit te halen enzo.
Is het een beetje duidelijk? Ik kan eventueel wel een foto maken van het draaistel met wat toelichting....
Koen
-
Ik zal het eens proberen. Kom ik er niet uit, zal je zeker nog van mij horen ;)
-
Ad, kom maar een keer langs met de lok, maak ik wel schoon voor jou. Hier is beter gereedschap aanwezig dan klungelen zoals wrikken met een schroevendraaier. Daar mol je de zaak alleen maar mee.
Mail mij effe voor een afspraak ;)
-
Johan, enorm bedankt voor het aanbod :D
Ik moet even kijken wanneer ik zelf vrij ben komende tijd, maar ik zal je zeker een mail sturen! Alvast bedankt! :D
-
Hier is beter gereedschap aanwezig dan klungelen zoals wrikken met een schroevendraaier. Daar mol je de zaak alleen maar mee.
Dat is wel een erg snelle conclusie.
Aangezien het uit de wielen tikken van de assen niet lukte heb ik heel voorzichtig een klein beetje kracht gezet met een schroevendraaier en elke keer het wiel een stukje verdraaien.
Daar mol je niet zomaar iets mee.
Ik weet echt wel wat ik doe!
Koen