BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Bob R. op 13 August 2009, 20:31:05

Titel: De BR 23 in model
Bericht door: Bob R. op 13 August 2009, 20:31:05
Zo zal ik dan maar beginnen;

Ik bezit de 23 035 van Roco met voorverwarmer maar met de (oude?) cabine:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8139742.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8139741.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8139740.jpg)

In mijn fantasie gebruik ik deze zowel om Blokkendozen als K1's te slepen

Hoeveel variaties heeft Roco nu van de 23 uitgebracht??
(ik kom tot 4)
Foto's van de Nederlandse 23ers:
(http://www.amibo.demon.nl/ssnew5.jpg)
VSM
(http://www.amibo.demon.nl/150valk7.jpg)
SSN
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Basilicum op 13 August 2009, 20:52:55
Hoeveel variaties heeft Roco nu van de 23 uitgebracht??
(ik kom tot 4)

Helmut Kern heeft tot 2005 een lijstje bijgehouden: Klikkk (http://www.bahn.hfkern.de/Roco/Dt_D023.html).

Groet,
Basilicum
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Gorillus op 13 August 2009, 22:18:40
Hallo,

Misschien weer eens wat anders dan de bekende roco varianten en konden jullie deze versie al.
In 1941 zijn er 2 proefexemplaren gebouwd van de serie 23.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br23_1_1.jpg)
Meer info heb ik op m'n site staan http://www.reichsbahn.nl/treinen/br23.html (http://www.reichsbahn.nl/treinen/br23.html)

Trix fine art heeft ooit een model uitgebracht van deze serie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM5156.jpg)
Ik vind het een schitterende model.
Het is voorbereid voor digitaal, alleen een nemkoppeling ontbreekt.
En er zijn ruime bochten vereist, maar ja ik vond het toch een aanwinst.

Groeten Richard


Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Bob R. op 14 August 2009, 08:26:57
Zoals de gewoonte was had ook de DDR een antwoordt op de BR 23
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P9225860.jpg)
Later zijn ze omgenummerd naar 35

(http://lh4.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/RwLLVS5ALPI/AAAAAAAAG4c/Pw5iY_aOBdY/s400/Img_5890.jpg)
Hier als 35
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Ivo tB op 14 August 2009, 09:44:37
Bob en anderen,

Het aantal variaties van de Br 23 is enorm. Voor een goed overzicht zou je een oud artikel in de MIBA moeten opzoeken. Ik heb daar in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5479.0.html) al het een en ander over geschreven. Afgezien van de verschillende ketelappendages zitten er de volgende verschillen in, welke ook nog eens allemaal in verschillende combinaties voorkomen:

Machinistenhuis met opbouw voor de ventilatie zoals de 23.023 en zonder zoals de VSM versies

Machinistenhuis met draaideur en met schuifdeur. De eerste versies waren met draaideur en ventilatieopbouw, maar de 23.023 heeft al de schuifdeur, maar met ventilatieopbouw

De tender is er in 2 verschillende uitvoeringen

De voorverwarmer is er in 2 verschillende uitvoeringen

De koppelstangen en drijfstangen waren oorspronkelijk met glijlagers uitgevoerd en later kregen deze kogellagers.

De grootste ombouw moet je doen als je een 23.023 wilt maken. De VSM-ers zijn eenvoudiger te maken.

Ik moet er nog aan beginnen en ik twijfel vooral nog aan de aanschaf van de RP25 wielenset van Weinert. Wel heel mooi, maar ook 100 euro.

Groeten,
Ivo
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Bob R. op 14 August 2009, 09:48:22
Ah, er was dus al een (uitgebreid) draadje over de Br 23
Vergeten dat te controleren :-\ :-[.
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Henry Visser op 14 August 2009, 13:26:10
Modelspoorvrienden,

Op deze site staat het complete verleden van roco en piko,echte onmisbare bijbels!

http://www.modellbahngedern.de/website2008/kataloge.html

Groeten Henry Visser
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Remunj op 14 August 2009, 14:56:02
Nou op die site staat niet veel. Alleen hoe je die bijbels kan bestellen.  :(
Is wat anders dan dat daar het complete verleden staat  8)

Gr.
Eric
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Basilicum op 14 August 2009, 17:48:47
echte onmisbare bijbels!

Jammer dat de actualiteit van deze boeken verbleekt waar je bij staat. Toch zou ik ze wel willen hebben. Mijn rijtje Roco-Weis(s)boekjes, die precies weten wat er tot 1994 is geproduceerd, is namelijk wel aan een opwaardering toe.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: spoorzeven op 14 August 2009, 19:01:53
Bob en anderen,

Het aantal variaties van de Br 23 is enorm. Voor een goed overzicht zou je een oud artikel in de MIBA moeten opzoeken. Ik heb daar in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5479.0.html) al het een en ander over geschreven. Afgezien van de verschillende ketelappendages zitten er de volgende verschillen in, welke ook nog eens allemaal in verschillende combinaties voorkomen:

Machinistenhuis met opbouw voor de ventilatie zoals de 23.023 en zonder zoals de VSM versies

Machinistenhuis met draaideur en met schuifdeur. De eerste versies waren met draaideur en ventilatieopbouw, maar de 23.023 heeft al de schuifdeur, maar met ventilatieopbouw

De tender is er in 2 verschillende uitvoeringen

De voorverwarmer is er in 2 verschillende uitvoeringen

De koppelstangen en drijfstangen waren oorspronkelijk met glijlagers uitgevoerd en later kregen deze kogellagers.

De grootste ombouw moet je doen als je een 23.023 wilt maken. De VSM-ers zijn eenvoudiger te maken.

Ik moet er nog aan beginnen en ik twijfel vooral nog aan de aanschaf van de RP25 wielenset van Weinert. Wel heel mooi, maar ook 100 euro.

Groeten,
Ivo

Kleine correctie: de voorverwarmer van de VSM-locs is toch echt anders dan die van de laatst gebouwde locs, wel allebei een 'Mischvorwärmer" (i.t.t. de "Oberflächen-Vorwärmer" van de eerste locs).
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Ivo tB op 14 August 2009, 19:04:26
????????

Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: spoorzeven op 14 August 2009, 19:10:48
????????



Wellicht vergis ik mij en zie ik het schuine onderdeel van de VSMlocs dat bij het frontaanzicht goed zichtbaar is en dat hogere nummers niet hebben voor een (deel van) de voorwarmer aan en is het dat niet. Wat is dat dan wel? In ieder geval valt het zeker op als verschil.
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Ivo tB op 14 August 2009, 19:19:18
Ik zie dus dezelfde verschillen. De verschillende onderbouw onder de rookkast heeft allemaal te maken met verschillende voorwarmers.

Voor het beste overzicht verwijs ik nogmaals naar een oude MIBA.

mvg,
Ivo

P.S., waar die smileys vandaan komen? Ik had dacht ik alleen vraagtekens getikt. :)
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Remunj op 14 August 2009, 19:23:59
Drie vraagtekens is de code voor een smiley met vraagtekens erboven   ;D

Gr.
Eric
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Ivo tB op 14 August 2009, 19:26:00
OK, oppassen dus met wat ik tik. Weer wat geleerd.

Bedankt,
Ivo
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Reinier Z. op 15 August 2009, 08:39:27
Het viel me op dat de BR23 van Roco relatief niet duur is. Als ik naar de adviesprijzen in de catalogus kijk, dan zie ik dat zelfs diverse kleinere stoomlocmodellen duurder zijn.

Iemand enig idee waarom dit is? Is de BR23 te eenvoudig uitgevoerd, of zou het puur een concurrentiekwestie zijn aangezien Marklin de BR23 ook nieuw uitbracht?

Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Ivo tB op 15 August 2009, 09:16:56
Concurrentie is een verklaring. Tegelijkertijd is dit al een oud model. De ontwikkelkosten zijn er allang uit. De Märklin is volgens mij een nieuw model, maar dat weet ik niet zeker. Märklin heeft de 23 al heel lang in haar programma gehad, maar dat waren voor de huidige tijd zeker verouderde modellen.

mvg,
Ivo
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: rvp op 15 August 2009, 09:30:47
Wellicht vergis ik mij en zie ik het schuine onderdeel van de VSMlocs dat bij het frontaanzicht goed zichtbaar is en dat hogere nummers niet hebben voor een (deel van) de voorwarmer aan en is het dat niet. Wat is dat dan wel? In ieder geval valt het zeker op als verschil.

De VSM 23ers hebben dezelfde voorwarmer als de loks uit de laatste serie, nl MV 57. Dat het uiterlijk van de loks 23 097 t/m 23 105  uit laatste serie anders is als dat van de VSM loks, is het gevolg van de ombouw die rond 1960 heeft plaats gevonden.
De serie 23 053 t/m 23 092 werden geleverd met de "Heinl Mv" waarbij onder de rookkast een warmwaterreservoir was geplaatst, vandaar deze "kast" Deze kast diende tevens als drager voor de pompen (links voor). Ook  bij de bouw van de laatste levering  (23 093 t/m 23 105 -Jung 13101 t/m 13113) werd begonnen met de "Heinl Mv" maar voor de aflevering werden de 23 093 t/m 23 096 nog aangepast. Wel hadden ook deze loks een warmwaterreservoir ingebouwd gekregen. Bij de 23 097 t/m 23 105 verviel de inbouw hiervan, maar werd de vorm van de "kast" niet aangepast. De 23 105 in het SEH te Heilbronn is daar het voorbeeld van.
Bij de overige loks (23 053 t/m 23 096) werd later het warmwaterreservoir uitgebouwd, daartoe moest een deel van de "kast" worden verwijderd en een klein gedeelte worden behouden, omdat daaraan de pompen waren bevestigd. De vorm van de VSM loks laat zien, welk gedeelte is blijven staan.
   Mvg, Max
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: spoorzeven op 15 August 2009, 10:05:31
@ Max: dank voor dit heldere antwoord.  (y)
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Bob R. op 15 August 2009, 10:34:07
Concurrentie is een verklaring. Tegelijkertijd is dit al een oud model. De ontwikkelkosten zijn er allang uit. De Märklin is volgens mij een nieuw model, maar dat weet ik niet zeker. Märklin heeft de 23 al heel lang in haar programma gehad, maar dat waren voor de huidige tijd zeker verouderde modellen.

mvg,
Ivo
De Roco is 1 van de eerste Roco's met een zeer hoog detail, inderdaad zijn dus de ontwikkelingskosten eruit.
De Marklin is een totaal nieuwe ontwikkeling en de oude versie staat hiermee volledig in de schaduw.
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: sneek op 30 August 2009, 16:17:15
Mijn aanpassingen aan het Roco model van de 23 099:

1. ketelringen aangebracht met zilverkleurige verf;
2. rangeersein wordt getoond bij F3 door de CV-waarden 159 en 162 op waarde 3 (Licht voor én achter) te zetten;
3. lelijke plastic kolen inzet verwijderd en vervangen door een plaatje styreen. Dit zwart schilderen en opvullen met echte H0-kolen. Kolen liggen nu echt in de tender.
4. de opening tussen loc en tender was bij deze deelserie 23'ers al voorzien van buisbalgen. Deze zijn in H0 gemaakt van krimpkous volgens de methode die hier wordt      uitgelegd: http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Buisbalgen[/li][/list]

Nu zie je er niet meer tussen door. Simpel en doeltreffend.


Als decoder is een Lokpilot 3.0 van ESU in de tender aangebracht.
Roken kan 'ie ook, op F1. Daartoe moet een jumpertje worden omgestoken op de printplaat in het frame van de loc. De tekening van Roco geeft daarbij overigens foute informatie. Slechts door de jumper het achterste contact met het contact linksvoor te verbinden, kun je de rookgenerator met F1 schakelen.

Als laatste zal de loc nog een lichte airbrush-behandeling moeten ondergaan en dan is ze klaar voor de dienst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9870.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9870.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9871.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9871.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9872.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9872.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9875.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9875.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9876.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9876.jpg)

groeten,
Wim
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: RutgerSHM op 30 August 2009, 20:54:16
Staat stoer die zilvere ketelbanden. Zeer goed gelukt lijkt mij! (y)

En van welke leverancier is die kolen? Of haal je gewoon bij een museum organisatie en slaat een kool kapot?

Groetjes,
Rutger 8)
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: sneek op 01 September 2009, 00:27:16
De kolen zijn H0-tenderkolen van de firma ASOA uit München (vond ik wel toepasselijk op DB-stoomlocs  ;) )
Meer info vindt je op hun website http://www.asoa.de/

De ketelringen gingen in werkelijkheid al snel aan vervuiling van de ketel ten onder, maar op een loc in afleveringstoestand zoals mijn model, mogen ze niet ontbreken.
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: RutgerSHM op 01 September 2009, 08:25:11
dankjewel voor de info!

Groetjes,
Rutger 8)
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Basilicum op 11 September 2009, 17:05:43
Er is een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=3c3rYZrboDg) op internet verschenen van de nieuwe Br. 23 van Märklin. De locomomotief komt na een halve minuut in beeld.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:De BR 23 in model
Bericht door: Jan-Peter op 12 September 2009, 02:05:44
Heren, (en dames),

En dan een eerste plaatje van een Matrix BR23 in dit draadje.
Deze is sinds vorig week (vrijdag) aan mijn verzameling toegeovoegd. De onderstaande foto is de derde die met een nieuwe camera maak.
Als de heren nog meer plaatjes willen dan hoor ik het wel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br23.jpg)

Jan-Peter

PS
Voor Chris zal ik er nog een haaks maken.