BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Ivo tB op 12 August 2009, 19:38:31
-
In bovengenoemde Railmagazine staat een bijzonder lezenswaardig artikel over de Rheingold van de hand van Otto Dijkstra. Overigens leverde hij in de afgelopen Railmagazines naar mijn mening zeer interessante artikelen over de koelwagens, de ketelwagens en nu weer de Rheingold. Suggestie voor een volgend artikel; de Fal, Fads, Fals etc, ofwel de ertswagons. Daar zijn volgens mij een onvoorstelbaar aantal verschillende typen van en er is volgens mij nog nooit een echte NS versie uitgebracht
Volgens mij heeft eerder in de Railhobby een artikel gestaan over de Rheingold van Gerard van de Weerd. Ik heb ze nog niet naast elkaar gelegd.
In het Railmagazine artikel staat een opmerking die niet klopt en wel dat de Liliput rijtuigen niet over een kortkoppelmechanisme beschikken. Nu heb ik een set van Liliput Bachman in de blauwe doos, dus van later datum, maar deze hebben wel degelijk kortkoppelmechanismen. Ik heb de Marklin versie er nog nooit naast gehad en ik vermoed dat dan de Liliput wat kunststof achtig aandoen. Maar mooi zijn ze wel met Rheingold in goud op de flanken en geetste nummerschilden en DRG vignetten.
Kleine correctie dus ;)
mvg,
Ivo
-
In de jaargang 1998 van Railhobby staan div. artikelen over de Rheingold van Gerard van der Weerd en Hans Reints met prachtige tekeningen (uitklappers) van wijlen Albert Rozenboom. In het januari nummer staan de vooroorlogse trein samenstellingen met o.a.de Liliput rijtuigen. Het april nummen behandeld de Rheingold in de jaren 50 met oa de 3900 als tractie
SK
-
Ik zei het toch ;D. Ik wist alleen niet dat er meerdere auteurs waren ;)
mvg,
Ivo
-
In In het Railmagazine artikel staat een opmerking die niet klopt en wel dat de Liliput rijtuigen niet over een kortkoppelmechanisme beschikken. Nu heb ik een set van Liliput Bachman in de blauwe doos, dus van later datum, maar deze hebben wel degelijk kortkoppelmechanismen.
mvg,
Ivo
De echte Liliput hebben inderdaad nog geen kortkoppeling maar deslaniettemin wel zeer mooie rijtuigen voor hun tijd.
Peter